Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 466509 kertaa)

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #645 : 06.02.11 - klo:13:07 »
Parin pesun jälkeen päänahka sitten hermostui totaalisesti tuosta oliiviöljysaippuasta. Ei ehkä saisi kahden eri palan kokeilun jälkeen tuomita, mutta tänhetkinen tilanne ei kyllä rohkaise kokeilemaan enää muita paloja. Punatukka nostatti hirveän hilseen ja oliiviöljysaippua, joka tuntuu kuivattavan huomattavasti vähemmän, aiheutti otsalle hirveitä kutisevia, punaisia ja tahmeita länttejä. :-X Samanlaisiin olen törmännyt viimeksi kun värjäsin hapetteellisella värillä.
Taidan siis lopettaa kokeiluni tähän, ja palata noihin lushin paloihin, mitä tähänmennessä olen käyttänyt ilman päänahan hepulointia.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #646 : 06.02.11 - klo:19:02 »
No niin, todettava on, että shampoopalojen pesutulos näille hiuksille on hit-or-miss. Eilinen testaus CV:n Coconut milkillä (viinietikkahuuhtelun kera, totta kai) sai aikaan tämän päivän kuluessa näkyvästi lähmäisen kutriston. Osasin sitä monien kertomusten mukaan odottaa, mutta harmittaa silti.
Pari vuotta ehtikin vierähtää viimeisimmästä CV-kokeilusta, ja silloin Olive & Babassu oli oikukas: joskus oli tuloksena kiiltävät hiukset, joskus taas ihan järkyttävän lähmäiset hiukset. Logiikkaa ei oikein näiden kanssa tunnu olevan, tai se on piilotettua sellaista..
Luovun tällä erää nyt palashampookokeiluistani suosiolla ja siirryn taas nestemäisiin pesuaineisiin, niillä ainakin tiedän saavani kutreista siistit ja suhteellisen kuohkeat.. Kärsivällisyys ei nyt riitä kulkemaan lähmäisellä päällä kenties viikkotolkulla, siinä toivossa, että 'sitten joskus' kärsimys palkitaan  :D

Onko muuten kukaan ns. sekakäyttäjä, jolle sopii nestemäisten ja palashampoitten vaihtelu hyvällä tuloksella? Usein törmää pelotteluihin, joiden mukaan kaikki palashampoista suurella vaivalla saavutettu hyöty katoaa heti, jos turvautuu yhdelläkään pesukerralla tavallisten kuolevaisten shampooseen...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa liisa

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #647 : 07.02.11 - klo:09:42 »

^ Olen jo parin vuoden ajan käyttänyt pala- ja nesteshampoita sekaisin.
Mulla toimii oikeastaan juuri niin, että jos palojen kanssa on ongelmia, pesen kerran tai kaksi nesteshampoolla, niin palat taas toimivat.  ;)

Poissa Nuppu

• Tukkaguru
« Vastaus #648 : 07.02.11 - klo:10:37 »
Onko muuten kukaan ns. sekakäyttäjä, jolle sopii nestemäisten ja palashampoitten vaihtelu hyvällä tuloksella?

Ilmoittaudun! ;) Pesen yleensä kahdella-kolmella peräkkäisellä pesukerralla palashampoolla, silloin kuohkeus vielä säilyy mutta hiukset eivät ala merkittävämmin lähmääntyä. Sitten on vuorossa nestemäinen ja yleensä jokin hoitismuhittelu. Palojen kanssa en muhitteluja harrasta, moinen yhdistelmä mielestäni vie sen paloista muuten jäävän kuohkeuden ja musta vaikuttaa myös siltä, että nestemäisen shampoon jälkeen hiukset ovat "vastaanottavaisemmat" hoitoaineelle, kun ne tuntuvat puhtaammilta kuin palalla pestessä. Myös päänahka tuntuu kaipaavan nestemäisellä pesua välillä. Palat taas antavat niin kivan kuohkean lopputuloksen ja ovat pesussa niin käteviä, että en ole valmis niistäkään luopumaan. Niinpä tällainen vuorottelu on mulle juuri passeli tapa!
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:10:40 kirjoittanut Nuppu »

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #649 : 07.02.11 - klo:11:33 »
^Täällä vielä yksi sekakäyttäjä. Nestemäistä shampoota käytän ehkä pari kertaa kuussa syväputsarina, enimmäkseen vuorottelen paloilla ja CO-pesulla.

Edellisen Vihreän kosmetiikan Hamppu&Turve-palan loputtua siirryin kokeilemaan paria muuta. Pienen tuoksukaupan mallaspala on ihan ok, mutta ekaa kertaa vuosiin tukka tuli sähköiseksi. Voisin väittää ihastuneeni jopa Hamppu&Turvetta enemmän iHerbin valikoimista löytyvään J.R. Liggett's hajusteettomaan palaan. Tuo on ensimmäinen löytämäni ihan oikeasti hajuton (tuoksuu hyvin miedosti saippualle) palashampoo, pesutehoiltaan täydellisen keskiverto, ei tunnu sen paremmin hoitavalta kuin kuivattavaltakaan. Herkkähipiäiselle todellinen löytö! Tämä hiirenhäntä on tosin käsittelemätön, joten en sano mitään toimivuudesta värjätylle, muotoillulle tai permanentatulle hiukselle.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #650 : 07.02.11 - klo:17:28 »
Ei mulla ainakaan ajoittainen nesteshampoon käyttö ole mitään pilannut. Hiukset on seuraavan palapesun jälkeen yhtä ihanat kun ennenkin.
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #651 : 08.02.11 - klo:13:48 »
Kiva kuulla, että sekamelska toimii  :D  Pesin eilen hiukset nestemäisellä aineella (Nature's Gate Hemp shampoo), ja sitä meni aika paljon, että sain hiukset tuntumaan puhtailta ja lähmättömiltä palapesujen jäljiltä... Palashampoita mainostetaan aina niiden ekologisuuden ja riittävyyden takia, mutta valmistajilta jää kertomatta, kuinka paljon tavallista shampoota niiden jättämän lähmän poistoon vaaditaan  ;D
Viikonloppuna taas kokeilen CV:n sample-paloilla pesua, kun ei tarvitse niin olla ihmisten ilmoilla ja siisti...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Sassy

• HAIRahtanut
« Vastaus #652 : 09.02.11 - klo:01:51 »
Kokeilin pesua CV:n honey beer egg shampoopalalla ja ihan kivasti toimii. Ilman hoitoainetta latva jää karkeaksi, mutta jätettävän kanssa kuitenkin ihan takuttomaksi jne. Hoitoaineen kanssa toimiikin paremmin, hiukset olivat pesun jälkeen ihanan pehmeät. Uskon että hoitavemmalla palalla hoitoaineen voisi jättää pois. Täytyykin tehdä ehdottomasti tilaus CV:lle vielä tänä keväänä. Todella helppo käyttöisiltä vaikuttavat, jo pelkkä vesipesu riitti huuhteluun.
1c M ii, BSL-pituudesta kasvattelua vyötärölle

Poissa Frida

• HAIRahtanut
« Vastaus #653 : 12.02.11 - klo:14:16 »
Pakko hehkuttaa, miten ihastunut olen Punatukka-palaan! Ennen aina tuskastelin ennen pesua, että mitäköhän shampoota sitä tällä kertaa käyttäisi, kun mikään ei tehnyt hirveän hyvää tulosta. Nyt hiukset ovat aina pesun jälkeen tuuheat ja terveen tuntuiset, eikä päänahkaa kutita tai kiristele. Joudun käyttämään vakihoitistani (NG:n Tea Tree) palapesun jälkeen saadakseni hamppulatvat selvitettyä takuista, mutta luulen, että kunhan saan hennatun osion kasvatettua koko tukkaan, en enää tarvitse muuta hoitoainetta kuin jätettävää. Ihanaa! ;D
Kainalopituiset, hennatut hiukset. Punatukka-shampoopala, öljyt ja iHerb<3

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #654 : 14.02.11 - klo:23:03 »
Lainaus
Kaipailen siis yrttien kaveriksi hoitoaine- tai yrttiyhdistelmää tms. joka olisi mahdollisimman kosteuttava ja vähentäisi pörröä.

Minä käytän tuota Eliah Sahil jauheshampoota ja sen kanssa on toiminut ihan hyvin AM Luonnontuotteen Hemp hiushoito (hamppu). Sitä voi käyttää paitsi normihoitoaineena myös jätettävänä latvoihin, ja itse käytänkin kun on värinpoistojen jäljiltä aika karvaiset nuo latvat.

Kiitos vinkistä! Käytin kuitenkin jonkin aikaa sitten pullollisen tuota, kun innostuin kaikesta hehkutuksesta mitä se on saanut täällä osakseen (muistaakseni luomutuotteiden ketjussa). Harmikseni se ei mielestäni toiminut mulla kovinkaan hyvin. Se tuntui liian lirulta kosteutta janoaville hiuksilleni, kosteutustehot ei siis riittäneet lähellekään kyllin hyvin.

Nyt mulla on ollut käytössä sekoitus, jossa on suht saman verran eli 1/3 kutakin seuraavia:
- Kevin.Murphyn Hydrate.Me -HA
- AM luonnontuotteen Turve-tehohoitoaine
- avokadoöljyä

Sen kosteutustehot on melko jees (voisi olla kosteuttavampaakin), mutta se ei jätä tarpeeksi sileäksi ja silkkiseksi mun makuun. Tykkään tunnusta jonka kissanminttuhuuhde jättää hiuksiin, muta sitä käyttäessä pitäisi lopettaa hoitoaineen käyttö kokonaan, enkä kosteudenmenetyskammoisena uskalla tehdä niin :(

Täydellisen silkkisen lopputuloksen antava sekoitus on siis yhä hakusessa...

Nyt kaapissa on tekeytymässä yrtti-omenaviinietikka, joka sisältää 1/2 dl kuivattuja yrttejä (nokkosta, rosmariinia, kehäkukkaa, kamomillaa, kiinanruusua ja voikukanlehteä) ja 1/2 dl omenaviinietikkaa. Seos saa nyt tekeytyä 6 viikkoa, mutta kunhan pääsen maaliskuun lopulla testailemaan sitä raportoin sitten, mitkä sen vaikutukset olivat.

Mun Eliah Shahil -jauhe on nyt loppumassa ja sillä välin kun yrttietikkani hautuu, ajattelin seuraavaksi testailla LHC:ssa hehkutettua hiustenpesumetodia, jossa sekoitetaan 1/2 shamoota ja 1/2 kookosöljyä.

Kaikki silottavat yrittivinkit on kuitenkin yhä erittäin tervetulleita!
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa daffodil

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #655 : 15.02.11 - klo:20:08 »
Chagrin Valleyn tilaus tuli taas nopeasti perille, kahdeksan päivää meni tilauksen tekemisestä. Tällä kertaa tilasin enemmän saippuoita, mutta pari uutta shampoopalaakin eksyi taas mukaan. Varsinaisesti tein tilauksen Soapnuts & Sunflower -palan takia; ihastuin tohon palaan niin, että oli pakko tilata täysikokoinen ennen kuin varasto ehditään myydä loppuun. Lisäksi ostin samplet paloista Coconut Milk ja Rosemary Lavender Aloe.

Mahdotonta miten olen jäänyt ihan koukkuun näihin paloihin, koko ajan himottaisi päästä testaamaan uusia paloja. ;D Yhdessä vaiheessa olin jo ihan tyytyväinen muutamaan löytämääni hyvin toimivaan palaan, ja ajattelin etten muita viitsi enää testatakaan, mutta toisin kävi...
"There's no such thing as a bad idea, just poorly executed awesome ones."

Poissa Choko

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #656 : 15.02.11 - klo:21:18 »
Ääks, noi palat on niin kivoja, mutta mä olen varmaan yliherkistyny niille tai jotain... :-\ Jos pesen pään shampoopaloilla, niin en voi avata yhtään silmiä vaahdotuksen ja huuhtelun aikana, alkaa heti kirveleen, vaikka shampoovettä ei varmasti silmissä olisikaan (ne höyryt...). Ja sitten mulle alkoi tulla myös sellaista kuivaa ihottumaa ohimoille... En ymmärrä mistä muusta se voisi johtua kuin noista paloista. Sillä nyt kun en ole käyttänyt niitä lainkaan pariin viikkoon, iho on rauhoittunut ja tuota kuivaa ihottumaa ei enää ole.
1a F ii, luonnollinen väri maantienharmaa, jossa vähän punapigmenttiä<br />...haluu taipuisat tummanruskeet hiukset...

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #657 : 21.05.11 - klo:19:45 »
Mulla oli tuossa välillä taukoa palashampoon käytössä, kun tuntui, ettei tulos ollut enää miellyttävä ja teki mieli kokeilla muitakin shampoita. Aluksi tavallinen shampoo tuntuikin ihanan helpolta ja tuloskin oli hyvä. No, nyt alkoi taas tuntua, että markettishampoilla ei saa hyvää tulosta, joten käytin pitkästä aikaa palashampoota (sitä samaa tuoksukaupan mallaspalaa kuin ennenkin) ja tein sitruunahappovedellä huuhtelun ja olen ihan  :l  Hiukset on ihanan tuuheat, puhtaat ja silti kiiltävät. Tulikin mieleen, että ehkäpä vaihtelu jopa sopii mulle.

Poissa kaksisarvi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #658 : 22.05.11 - klo:17:28 »
Olen kokeilemassa CO-pesua, mutta oli taas kiva pestä päänahka palalla. Mulla on täällä puolikova vesi, niin palashampoon kanssa on ollut vähän säätöä. Hoitoaineen kanssa toimivat ihan hyvin, siis jos hoitoainetta levittää kunnolla päänahkaankin, ja nyt kun olen löytänyt kivan hoitoaineen, jota olenkin jo hehkuttanut kaikkialla (Ole hyvän Tyrni-mango-hamppu), voi palaakin taas käyttää välillä.  :)

Poissa Kronia

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
  • Turpea alkuasukas
« Vastaus #659 : 29.05.11 - klo:08:02 »
Jännä, miten shampoopalat toimivat niin erilailla erityyppisissä hiuksissa.

Omassa päässäni (todella käsitelty polkka) tähän mennessä kaikki shampoopalat ovat saaneet aikaan lähinnä karmaisevan tuloksen. Likaisen tuntuinen, tahmainen, takkuinen ja hapsottava kasa on ollut tuloksena :-\ 3v. tyttäreni käsittelemättömässä vyötärömittaisessa tukassa tulos on taas joka palalla ollut puhdas, takuton, kiiltävä ja ilmava  :)
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood