Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465087 kertaa)

chai

• Vieras
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #675 : 02.12.11 - klo:12:05 »
Olen parin viikon ajan käyttänyt Vihreän Kosmetiikan Blondi-palaa ja olen tosi tyytyväinen!  :-* Funky hair -vaihetta kesti vain pari ensimmäistä pesua ja sen jälkeen shampoo on toiminut kuin unelma. Etikkahuuhtelun tein pari kertaa, mutta se on tehnyt hiuksista niin sileät ja liukkaat, että ne ovat jo olleet hankalat ja niinpä olen jättänyt sen vallan pois. Palalla pestessä hiuksista tulee mukavan tuuheat, jäntevät ja käsiteltävät eli tosi hyvät. Kiillossa en ole huomannut mitään eroa tavalliseen shampooseen verrattuna. Lisäksi hiukset kuivuvat suht nopeasti ja ylipäätään hiustenpesuun kuluu vähemmän aikaa, kun poishuuhdeltavaa hoitista ei välttämättä tarvitse. Jätettävää laitan pyyhekuiviin hiuksiin, kuten ennenkin.

Olen yllättynyt, kuinka nopeasti alkuvaiheen nahkeus meni ohi. Tähän luultavasti vaikutti se, että hiukseni ovat käsittelemättömät ja olin jo jonkin aikaa pessyt sulfaatittomalla shampoolla, en tiedä.

Poissa suhina

• HAIRahtanut
« Vastaus #676 : 03.12.11 - klo:17:56 »
Olen nyt muutaman vuoden pessyt hiuksiani enemmän ja vähemmän säännöllisesti CVn palashampoilla ja hoitoainena olen käyttänyt ihan normi hoitoaineita, toiminut ihan ok. Noin reilu kuukausi sitten päätin kokeilla tuota etikkahuuhtelua, ja VAU  :O Hiukseni eivät olleet normipörröiset, ei näistä luonnonkiharoista nyt sileitä saa, mutta ero oli huomattava! Kerran olen tänä aikana pessyt syväpuhdistavalla, jonka jälkeen muhittelin kunnon kosteuttavaa hoitoainetta ja tuntui etta tuokin tehosi nyt paremmin kuin aiemmin.
Olen myös tässä reilun vuoden ajan kauhistellut irtoavien hiusten määrää pesun yhteydessä, mutta perustellut sitä sillä, että koska en kampaa tai harjaa käytä, niin joskus niitten hiusten on pakko poistua päästä. Mutta jotenkin maagisesti myös tuo hiuskato on vähentynyt roimasti nyt kun hoitoaineilla läträäminen on vähentynyt.

Suhina tykkää  :ts

chai

• Vieras
« Vastaus #677 : 07.12.11 - klo:09:56 »
Onko kellään kokemuksia iHerbissä myytävistä J.R. Ligget's -shampoopaloista? Sivulla olevien käyttökokemusten lukemisesta ei kovin viisastu, ja olisikin kiva kuulla, jos jollain täällä olisi niistä kokemuksia. Palat ovat tosi halpoja, ja kun iHerbistä tulee tilattua muutenkin jotain vähän väliä, olisi pala helppo sujauttaa mukaan tilaukseen.

Poissa octagon

• HAIRahtanut
« Vastaus #678 : 07.12.11 - klo:12:15 »
Joku kyseli Inkuton mustan saippuan sopivuudesta värjätyille hiuksille. Minulla on ainakin sopinut oikein hyvin ihan normaaleilla kestoväreilllä värjätylle tukalle, samoin kuin kaikki muutkin shampoopalat.

chai

• Vieras
« Vastaus #679 : 11.12.11 - klo:19:12 »
Toissailtana pesin hiukset palashampoolla ulkosaunassa hyvin pienellä vesimäärällä ja aamulla peilistä katsoi hiuskatastrofi. Vielä illalla pesun jälkeen hiukset tuntuivat hyviltä, mutta aamulla ne olivat kovat ja karheat ja hiuksen pinnassa tuntui selvä kerros. Huuhtelu ei siis ollut likimainkaan riittävä, ja hiuksiin jäi shampoota. Vahingosta viisastuneena tiedän vastaisuudessa ottaa tuollaiseen tilanteisiin nestemäistä shampoota mukaan.

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
« Vastaus #680 : 14.12.11 - klo:09:37 »
Voisiko joku tehdä listan nettikaupoista mistä näitä shampoopalojaa  ??? Selailin ketjua ja yritin epätoivoisesti etsiä valtavan sivumäärän joukosta...

Poissa suhina

• HAIRahtanut
« Vastaus #681 : 15.12.11 - klo:07:51 »

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #682 : 28.12.11 - klo:20:31 »
Mä olen aivan hurahtanut palashampooseen lähinnä ekologisuuden takia. On taivaallista, ettei tule sitä muovipurkkijätettä. Olen harkinnut myös johonkin erittäin kosteuttavaan palasaippuaan siirtymistä. Sitten kun niille vielä ostaisi jotkut söpöt metallipurkit, kulkisivat palat reissussakin kivasti!

Ongelmani on, että oma klähmäisyys kestää tosi kauan ja pala kuluu aika nopeasti. Taidan käyttää sitä liikaa? Klähmäisyys alkoi helpottaa ensimmäisen palan loppupuolella. Nyt tuli välissä aika, kun käytin markettishampoota, ja taas on klähmäistä. Kampa on aivan täynnä vahaa ja töhnää kampaamisen jälkeen, tämä ilmeisesti johtuu siitä, etten huuhtele shampoota kunnolla pois? Ajattelin seuraavaksi ottaa kamman suihkuun ja kammata hiukset samalla kun huuhtelen, josko se tehostaisi huuhtoutumista.

Rakastan kuitenkin sitä, miten tuuheiksi pala hiukseni tekee. Tukkani ei ole muutenkaan aivan sieltä ohuimmasta päästä (vaikka tähän verrattuna markettishampoon tulos tuntuukin jo lattealta ja hiirenhäntämäiseltä), mutta palashampoopesun jälkeen olen kuin 80-luvulta! On mahtavaa kun hiuksista saa paksuja nutturoita ja ihania kiharoita! En muutenkaan käytä muotoilutuotteita, mutta palashampoon kanssa tarve on entistäkin vähäisempi.

Käytössä on tällä hetkellä Vihreän kosmetiikan Punatukka, mutta seuraavaksi kokeilen jotain muuta. Ekologisuuden vuoksi en haluaisi enää vaihtaa palasta pois.

EDIT: Oon nyt kahtena kertana käyttänyt etikkahuuhtelua, mutta ilmeisesti etikkaa on ollut liian paljon, kun hiukset jäävät niin öljyisiksi, ettei niitä voi pitää edes auki. Mikähän tässä tukassa nyt mättää?
« Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo:15:09 kirjoittanut Harlequina »
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Soven

• Vieras
« Vastaus #683 : 25.01.12 - klo:21:43 »
Vihdoinkin voin sanoa että sain shampoopalan toimimaan!  :) Alkulähmää kesti pari kuukautta, mutta parin viime viikon aikana olen saanut puhtaan tuloksen joka pesulla. Huomasin että hiuksiin täytyy saada tosi runsas vaahto ja päänahkaa ja hiuksia on syytä hieroa huolellisesti. Lopuksi käytän etikkahuuhtelua. Minulla suhde on noin teelusikallinen kahteen desilitraan vettä.

En ole huomannut mitään lisäystä hiusten tuuheudessa tai kuohkeudessa. Toisaalta hiukseni ovat melko paksut ja karkeat luonnostaan. Eivät palat silti shampoolle häviäkään. Käytössä on Vihreän kosmetiikan Brunette-pala ja pidän siitä ekologisuuden ja kotimaisuuden vuoksi.

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #684 : 27.01.12 - klo:17:30 »
Pesin tänään Chagrin Valleyn Ayrvedic Herb -shampoopalalla (lopuksi huuhtelu hyvin laimealla valkoviinietikkavedellä: ehkä teelusikallinen etikkaa reiluun litraan vettä) ja ihastuin aivan täysin lopputulokseen. Hiukset ovat nyt jo kuivat eikä niissä ole jälkeäkään etukäteen pelkäämästäni klähmäisyydestä. Pesen hiukseni 5-7 päivän välein ja ajattelin pienellä kauhulla, että saan varmaan kärsiä 2-4 kuukautta hirveistä hiuksista, jos kerran siirtymävaihe kestää jotain 10 pesua tai enemmänkin. (Eli: ei taitaisi pipokausi riittää siihen, että saisin palat toimimaan, ja lämmin kevät paljastaisi koko kauheuden. ::))

Kokeilin shampoopaloja jo vuonna 2009, silloin kun minulla oli vielä tosi pitkät kestovärjätyt hiukset. Kokeilin sekä Vihreän Kosmetiikan Brunette-palaa että paria CV:n palaa. En saanut niitä toimimaan. Tulos pysyi kauheana ja hiukset takkuuntuivat jo pestessä aivan järkyttävästi enkä ollut saada kampaa millään niistä läpi, kun selvittelin niitä pesun jälkeen. Hermot menivät lopulta siihen kokeiluun, kun silloinen kumppanini nalkutti koko ajan vähemmän täydellisistä hiuksistani. Myin palat pois ja ajattelin, että hautaan sen kokeilun ikiajoiksi. Palasinpas kuitenkin saman kokeilun pariin hankittuani erilaiset hiukset ja annettuani ajan kulua. Nyt ei ole kumppaniakaan joka nalkuttaisi, näytin mitä tahansa.  ;D

Nyt on luonnontilassa olevat lyhyemmät hiukset, joita pesin edeltävät 3 kuukautta pelkästään sulfaatittomalla shampoolla. Olin hyvin tyytyväinen jo siihenkin, mutta uteliaisuus shampoopaloja kohtaan kuitenkin palasi, joten päätin antaa niille uuden mahdollisuuden. Käytin sulfaatittomana aikana kyllä silikonista hoitoainetta.

Mietinkin että voisikohan ensimmäinen hyvä shampoopalakokemus johtua siitä, että olen pessyt jo pitkään vähemmän rajusti pesevällä shampoolla eivätkä hiukseni ole enää värjätyt? Olisikohan niin onnekkaasti, että välttyisin nyt kokonaan siltä ikävältä siirtymävaiheelta? Ehkäpä en odota vielä liikoja, etten ylläty kovin negatiivisesti, jos seuraavilla pesukerroilla tuleekin erilainen tulos.

Hiuksissani oli edellisen sulfaatittoman pesun jäljeltä silikonista hoitoainetta. En tehnyt mitään erityistä syväpuhdistusta. Se vaikuttaisi poistuneen hyvin shampoopalalla. Vaahdotin tosin varmuuden vuoksi jopa neljästi ja hieroin aina hyvin. Huuhdoin joka välissä aika huolellisesti. En käyttänyt etikkahuuhtelua kummempaa "hoitoainetta". Hiukset tuntuivat pestessä paljon takkuisemmilta ja nahkeammilta kuin tavallisella tai sulfaatittomalla shampoolla pestessä, mutta mitä pienistä jos lopputulos on näin hyvä. Laitoin kosteiden hiusten latvoihin hiukan oliiviöljyä, kuten aina ennenkin. Hiukset kuivuivat tavallista nopeammin. Ne tuntuvat kuivuttuaan tavallista pehmeämmiltä ja ovat tuuheamman näköiset.

Olisi ihanaa jos pystyisin käyttämään jatkossa pelkästään shampoopaloja. Tai niin että pesisin vain satunnaisesti sulfaatittomalla shampoolla. Minua viehättää ajatus mahdollisimman vähän purkkeja ja pulloja sisältävästä kylpyhuoneesta. Ihotuotepurnukoita siellä ei juuri olekaan, koska olen sillä alueella minimalisti joka pärjää yhdellä perusvoidetuubilla. Vain yksi miinus: mitä mä teen sitten kylppärin kaappiani nyt asuttavilla monilla erilaisilla hoitoainepulloilla, jotka olivat ennen säännöllisessä käytössä?  ;) Myyn?  
« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo:17:44 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa daffodil

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #685 : 27.01.12 - klo:19:59 »
^ Ihan hyvin on mahdollista selvitä ilman sitä siirtymävaihetta. :) Mulla ei ollut shampoopaloihin siirtyessäni missään vaiheessa klähmäisyys-ongelmia, palat ovat toimineet ihan täydellisesti alusta asti. Tosin ennen tuota olin mennyt jo pari vuotta pelkillä WO-pesuilla ja mitään muotoilutuotteitakaan en käyttänyt (ainoa käsittely hiuksissa oli hennaus), että ehkä tuollakin oli jotain vaikutusta asiaan. Pesuvälikin mulla on pysynyt suunnilleen samana paloihin siirtymisen jälkeen (pesen hiukseni noin joka neljäs päivä).

Mutta varo vaan, kyllä näitä shampoopalojakin saa sinne kylppäriin kerättyä jos kunnolla innostuu. :D Ensin ostin ihan vaan pari palaa testiin, mutta nyt noita on kertynyt varastoon jo kymmenen...
"There's no such thing as a bad idea, just poorly executed awesome ones."

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #686 : 28.01.12 - klo:10:12 »
Mahtaakohan se, että hiukseni ovat värjätyt vaikuttaa palashamppoon vaikeuteen? Mulla on tällä hetkellä reilun mittaiset, ensin blondatut ja sittemmin punatut hiukset (tosin nyt tilanne näyttää surkuhupaisan raidalliselta, kun juurissa on tummanruskea oma väri, sitten blondi leveä raita ja latvat on punaruskeat (niissä kun on vielä jäljellä vuosien mustat värit, joita mikään värinpoisto maailmassa ei saa katoamaan). ;D Tilanne ei siis ole kaunis, mutta itseäni ei haittaa.

Etikkahuuhtelua olen käyttänyt, noin ruokalusikallinen puoleentoista litraan vettä. Välillä sekin tuntuu liialta, ja hiukset jäävät öljyisen oloisiksi.

Tuntuu vaikealta löytää sopivaa palaa, kun klähmäisyys ja rasvaisuus ovat yllättäneet (vaihtelee kauheasti, välillä tuntui ettei hiukset rasvoitu neljässäkään päivässä. Kai tähän vaikuttaa stressi yms.), mutta latvat on mulla kuivat ja pituutensa vuoksi aika paljon kärsineet. Ehkä teen kompromissin, että pesen rasvoittuviulle tarkoitetulla palashampoolla ja latvoja sit liotan vaikka kosteusvoiteessa tms ja leikin että se auttaa. :D

Ajattelin kokeilla vielä Vihreän kosmetiikan rasvoittuville hiuksille tarkoitetttua palashampoota, ja jos klähmäisyys vielä jatkuu, taidan luovuttaa väliaikaisesti ja siirtyä ainakin vähäksi aikaa purkkishamppoon pariin. Haluisin kyllä saada nimenomaan nuo Vihreät toimimaan, koska ne on kotimaisia, ja kovasta hinnasta huolimatta kotimaisuus on mulle iso plussa.
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa Saimi

• Haiven
  • *
« Vastaus #687 : 01.02.12 - klo:12:39 »
En ollut tilannut vissiin kohta kolmeen vuoteen CV:stä, nyt lähti taas tilaus! Otin sitä ayrvedic herbsiä mitä täällä kehuttiin, heti useamman palan ja samoin nettleä, sitä mulla on ollut aiemminkin ja tykkäsin.

Kaapista löytyi vielä sample pala jotain jouluisan hajuista, mitä sitten liekään ja sillä olen kahdesti pessyt. Ihanan, ihanan pehmeä tukka :-* Etikka huuhdoin, muutoin pelkkää palashamppoota.

Mulla on tosi tosi karkea hius, kihartuva ja pörrööntyvä. Ja nyt tuntuu oikein silkkiseltä.

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #688 : 01.02.12 - klo:12:59 »
Hmm, tarvitsen ilmeisesti pois pestävän hoitiksen palashampoon kanssa. Hiukseni ovat olleet tämän viikon aikana aivan järkyttävän sähköiset ja hiukan tavallista takkuisemmat. Muuten ihan ok. Käsittääkseni osa palashampoiden käyttäjistä laittaa hoitistakin. Minä laitoin vain etikkahuuhtelun. Normaalisti hiukseni eivät sähköisty lainkaan, joten tämä on todella yllättävä kokemus.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa Suvivilja

• HAIRahtanut
« Vastaus #689 : 01.02.12 - klo:17:56 »
^ Saattaa johtua näistä pakkasista :)
Itse olen tehnyt molemmat, sekä etikkahuuhtelun että laittanut hoitista, kun olen palashampoota käyttänyt; ilman hoitista en vain osaa kuvitella olevani.
« Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:18:18 kirjoittanut Suvivilja »
* 1b F ii *