Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 464659 kertaa)

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #705 : 20.03.12 - klo:13:17 »
Olen jo pitemmän aikaan miettinyt shampoopalan ostamista. Eilen sitten kipaisin Ruohonjuuresta Vihreän Kosmetiikan Teepuu-shampoopalan ja kokeilin sitä heti illalla. Hiuspohjani on rasvoittuva, siksi valitsin tuon (tarkoitettu normaaleille/rasvoittuville hiuksille). Siellä olisi vielä ollut Kehäkukka-pala erityisen rasvoittuville hiuksille, mutta ajattelin ensin kokeilla tuota teepuuta ja jos se ei tehoa niin sitten Kehäkukkaa...

Ensivaikutelma tuosta shampoopalasta on että sitä on helppo käyttää, vaahtoutuu hyvin ja pesi ainakin ensimmäisellä kerralla todella puhtaaksi. Hiukset tuntuvat erilaisilta kuin normaalishampoolla pesun jälkeen, jotenkin paksummilta. Ehkä lievää "tahmeutta" tuntuu etenkin takaraivolla, mutta ei mitään häiritsevän kamalaa. Katsotaan miten jatkossa...

Olen jo pitkän aikaa käyttänyt hoitoaineen sijasta omenaviinietikka-vesiseosta, ja sillä huuhdoin nytkin. Plussaa ainakin se että aiemmin vaivannut hiusten sähköisyys hävisi samantien, toivottavasti pysyykin poissa.

Pitää katsoa että miten tuon shampoopalan kanssa alkaa yhteistyö sujua, alku ainakin näyttää lupaavalta, ja toivon löytäväni shampoopaloista avun rasvoittuviin hiuksiini...
1b F ii. Oma väri päässä, permanentti 4/18.
Ompelublogini | Hiusvärihistoriaani | @instagram

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #706 : 20.03.12 - klo:13:39 »
Pakko avautua tuon mainitun Teepuun hajusta. Olemme käyttäneet sitä pitkän aikaa huomaamatta mitään erikoista mutta ongelma on alkanut nyt kun olen tupakoinut vähemmän, ilmeisesti liian vähän. Yhtenä päivänä ihmettelin että mitähän homeista täällä asunnossa on kävin kaikki hedelmät ja jääkaapin läpi muttei mitään löytynyt, haju seurasi minua koko päivän ja automatkallakin jolloin tajusin haistaa miehen hiuksia, ja sepä se! Ei ollut laittanut mitään hoitoainetta tai muotoilutuotteita, vain tuplapesu teepuupalalla. Käskin olla käyttämättä ainakaan ennen töihin menoa. Kumma, etten ole koskaan huomannut tuota omista hiuksistani, nyt sen jälkeen en ole kyllä uskaltanut kokeillakaan.

Tekisi mieli kokeilla jotain muuta merkkiäkin välillä, koitin joskus Burt´s Beesin joku-Ivy -palaa ja pari Lushia koitettu mutta muuten menty näillä VKn. paloilla, jotka alkavat jo hieman kyllästyttää. Olisi kiva jos tuotteissa olisi vähän tuoksuakin, sellaista haistettavissa olevaa, itsehän en haista oikein mitään edes heidän saippuoistaan vaikka kuinka luvataan mandariineja ja mansikoita ::)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
« Vastaus #707 : 20.03.12 - klo:13:50 »
Jännää, mä en huomannut mitään outoa hajua tuossa  ???
Tosin flunssa päällä että ehkä se johtuu siitä...

...niin juu, mutta avopuolisoni joka on tupakoinnistaan huolimatta meistä se herkkänenäisempi, haistoi mun hiuksia ja ihmetteli mitä niissä oikein on. Pitääpä kysellä siltä onko se haju jotenkin kamala...  :-[

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
« Vastaus #708 : 03.04.12 - klo:13:47 »
Shampoopala on nyt ollut pari viikkoa testauksessa, ja vaikuttaa ihan hyvältä. Latvoissa on havaittavissa lievää tahmeutta, mutta siitä huolimatta hiukset "asettuvat" jotenkin paremmin ja ovat tuuheamman näköiset kuin aiemmin. Yritän tässä tosiaan kasvattaa omaa väriä, ja tuo n. 5cm juurikasvu onkin ihan eri tuntuinen kuin käsitellyt latvat, ihanan pehmeä ja silkkinen... eli oletan tuon tahmeuden johtuvan hiusvärin ja shampoopalan yhteisvaikutuksesta... no, ehkä se ajallaan tasoittuu. Viimeistään kun viimeiset hiusvärit saksitaan pois  :D

Rasvoittumiseen tuo on auttanut kivasti, eli hiukset ei näytä rasvaisilta vaikka olisivatkin hiukan... pesen joka toinen päivä niin kuin ennenkin, toivon että saisin jossain kohtaa pesuvälin kolmeen päivään.

Tuosta mainitusta tuoksusta vielä sen verran että märkänä hiukset tuoksuvat kummallisilta, mutta kuivuttuaan eivät oikein miltään. Herkkänenäinen puoliskokin totesi vain että "tuoksuu hiukan hassulta, mutta ei mitenkään pahalla tavalla," joten oletan etten löyhkää kovin kammottavalta ;)

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #709 : 10.06.12 - klo:16:17 »
Aamumaan tassusaippuat toimii aivan loistavasti hiustenhoidossa! Ostin taannoin kokeeksi kaksi kookasta saippuamöhkälettä, ja ajattelin että kuluvat varmasti muuten, jos eivät hiustenpesuun kelpaakaan. No, kelpasivathan ne.
Itselläni on siis porkkana (järjettömän söpöllä siilin tassunjäljellä) ja mustikka-minttu (ahma... :D). Mun tukassani toimivat vallan mainiosti, kosteana ilman viinietikkahuuhtelua hiukset tuntuvat kummallisen tankeilta ja nahkeilta, mutta kuivuttuaan ovat kuohkeat ja puhtaat. Viinietikkahuuhtelun lisäämällä saan tukasta järjettömän liukkaan, superkiiltävän ja päätämyöten valuvan... joten harvemmin käytän huuhtelua, koska sleek&shiny ei ole mun juttu.

Oikeastaan teen juuri niin kun periaatteessa ei pitäisi tehdä, eli vuorottelen saippuapalojen ja sulfaatillisen LUSHin Godivan kanssa. Mulla tästä vuorottelusta ei seuraa mitään lähmäkatastrofia, ja päänahka tuntuu olevan tyytyväisempi näin, kuin pelkästään jommalla kummalla pestessä.

Tuosta porkkanasta on vielä pakko sanoa, että se tuoksuu ihan oikeasti porkkanalta! Tykkään kuin hullu puurosta, mutta avo väittää pesun jälkeen että haisen ihan perunakellarilta. (Mun mielestä perunakellari tuoksuu hyvältä..) ;D
Mustikka-minttu sitten taas viilentää, mutta ei kauhean voimakkaasti, ja se tuoksuu varsin raikkaalta.

Edit. Mikä pettymys! Nettisivuilla ei ole porkkanaa tarjolla ollenkaan... No ainakin jälleenmyyjillä on ollut sitä. Pitänee ensikerralla hamstrailla...
« Viimeksi muokattu: 10.06.12 - klo:16:18 kirjoittanut Hallonnikas »
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #710 : 10.06.12 - klo:16:59 »
^ Aaaww miten ihania nuo palat on! :l Eihän noita raaski käyttää..!

Mä en vaan saanut sitä yhtä kokeilemaani palaa toimimaan (en edes muista merkkiä, kotimainen se oli kuitenkin). Vähän silti huokuttelisi kokeilla muitakin vielä.

Kahlailen asiaan liittyvät ketjut läpi, mutta kysäisen nyt vielä, että onko olemassa joku sellainen suhteellisen takuuvarma pala, josta voisi lähteä liikkeelle?
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #711 : 10.06.12 - klo:17:46 »
^^ Älyttömän söpöjä. <3 Miten isoja nuo saippuat ovat? Hinta on nimittäin aikasta suolainen tälleen äkkiä katsottuna. Sanot kookkaiksi, mutta onko esim. paino mikä?

Mä rakastan shampoopaloja, olkoonkin etten ole vielä ehtinyt edes kokeilla kuin kahta palaa tähän mennessä. Pienen tuoksukaupan mallas-palashampoo ei alkuun ihan vielä vakuuttanut enkä saanut sillä varmaa hyvää lopputulosta, vaikka tykkäsinkin sitä muuten käyttää. Sitten kokeilin J.R. Liggett's -palaa, ja tällä en ole vielä onnistunut tähän mennessä sössimään kertaakaan. (Luurankka, testaa tätä? Tätä saa siis iHerbistä.) Hassua on se, että kun tämän jälkeen kokeilin uudelleen myös tuota mallasta, on sekin toiminut nyt mainiosti. Olisikohan kyse vain siitä, ettei tekniikka ollut alkuun hallussa. :D

Tekniikkani on nyt ollut hieroa palaa käsissä ja käsistä sitten vaahtoa hiuksiin kauttaaltaan, mutta juuriin erityisesti kun ne nyt kaikkein likaisimmat ovat kuitenkin. Vaahdotan vain yhden kerran, mutta hieron juurta huolellisesti ensin ja lisäilen vettä ensin vähän kerrallaan ennen kuin huuhtelen kokonaan. Etikkahuuhtelu perään. Ehkä latvoille vielä jotain hoitoainetta, jos tuntuvat yhtään siltä että tarvitsisi, ei läheskään aina. Sitten vaan jätettävät suihkun jälkeen. Puhdasta on tullut.

Olen sekakäyttäjä, pesen tukkaani milloin milläkin. Palashampoilla, tavallisella shampoolla, yrteillä, soodalla, CO:lla... vaihtelu tuntuu saavan aikaan parhaat tulokset sen mukaan, miltä hiukset milloinkin tuntuvat.

Mutta mistä ihmeestä te tilaatte shikakaita? Tarvitsisin sitä lisää enkä tahdo löytää oikein mistään. Onko kukaan ikinä tilannut mitään täältä? http://www.fromnaturewithlove.com/default.asp Tuolta saisi muitakin kivoja juttuja kuten öljyjä, ja tuolla näkyisi shikakaitakin olevan.
Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #712 : 10.06.12 - klo:18:39 »
^ Hinta on aika suolainen kyllä, ja pala on näemmä 100g. Luulin isommaksi, kun tuntuu kädessä jotenkin möhkäleeltä.
Voin kyllä kertoa että mulla nää on kestäneet vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti olen onnistunut käyttämään niitä jotenkin todella hintsusti. ;D
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #713 : 10.06.12 - klo:18:58 »
^ Kiitos tiedosta. Tuolla hinnalla jää kyllä toistaiseksi hankkimatta, vaikka näyttääkin superihanalta.

Minullakin kestää kyllä shampoopalat käytössä pienen ikuisuuden, riittoisaa kamaa ovat. J.R. Liggett'sistä ei esimerkiksi vieläkään huomaa, että sitä olisi käytetty ollenkaan ja mallastakin on jäljellä vaikka kuinka, vaikka se on huomattavasti vanhempi pala. Joten kyllä nämä ainakin minun käytössäni ovat hyvin taloudellisia. Mutta tuntuu tarpeettomalta ostaa joku superkallis pala vaikka se kestäisikin kauan, koska halvemmatkin ovat toimineet niin hienosti.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #714 : 10.06.12 - klo:19:05 »
^ Mulla nää on toistaiseksi olleet ainoat toimivat palat mitä olen kokeillut. Punatukka sai mun päänahan hilseilemään ihan hillittömästi, ja joku african black soap kirvelee vaan niin pirusti ja kuivattaa vielä enemmän. Siksipä varmaan joskus ostan lisääkin näitä, vaikka ovatkin tyyriitä. Sitäpaitsi en ole missään koskaan törmännyt noin ihanaan porkkanan tuoksuun... Se onkin suurin plussa koko palassa.

Niin, mulla on siis hankala ja kertakaikkisen rasittava päänahka. Sille ei kelpaa ihan mikä tahansa, ja jos joku tekee sen oireettomaksi (ei kutinaa, hilseilyä ja kirvelyä) niin se on milteipä "hinnasta viis"-tilanne. ::) (Ollapa normaali päänahkainen...)

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #715 : 10.06.12 - klo:19:36 »
^ Mun päälle onneksi kelpaa monetkin jutut, kyse on lähinnä siitä että helposti rasvoittuvat hiukset tulee tarpeeksi puhtaiksi ja ei laita mitään järjettömän voimakkaasti hajustettuja juttuja päänahkaan kun sitten kyllä kutittaa.

Oletko kokeillut kastiliansaippuaa, esim tätä: http://www.chagrinvalleysoapandsalve.com/products/details/27/36/castile-baby-soap ? Minulla ei ole itselläni kokemusta mutta olen käsittänyt, että tuo on sopinut monille herkkäihoisille.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #716 : 10.06.12 - klo:19:45 »
^ En ole kokeillut, koska en ole koskaan uskaltautunut tilaamaan CV:n saippuoita... Mieli olisi kyllä tehnyt, mutta en ole ollut niin kovin innostunut tilailemaan asioita ulkomailta. Ehkä joskus...
Kiitos muuten kovasti tosta linkistä, alkoi tehdä ihan kauheasti mieli oliiveja. ;D

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #717 : 11.06.12 - klo:18:36 »
Ooo, nyt on kyllä pakko vähän hehkuttaa CV:n Butter Bar Conditioner -palaa. Eka CV:n pala jota olen ehtinyt kokeilemaan, käytin tätä tavallisen sulfaattishampoon jälkeen hoitoaineena pituuksille ja latvoille. Tuli tosi pehmoinen ja sileä tukka.  :l En vielä tiedä kannattaako tällä yrittää varsinaista pesua vai toimiiko tämä lähinnä vain hoitoaineena. Tosin toisaalta peseehän CO:kin... mutta ajoitan sen kokeilun kyllä sellaiseen päivään, ettei seuraavana päivänä ole töitä, ihan vaan kaiken varalta. Mutta siis ainakin hoitoainekäytössä vaikuttaa ihan mahtavalta tuotteelta!

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #718 : 04.09.12 - klo:19:20 »
Tahtoisin kokeilla shampoopalan käyttöä ja lueskelinkin tässä jo ketjua läpi, mutta muutama asia vielä mietityttää.

Tarvitseeko shampoopala toimiakseen säännöllistä käyttöä? Vai voinko esim. silloin tällöin pestä "oikeilla" pesuaineilla ja vain silloin tällöin palalla? Entä käytetäänkö/voiko shampoopalalla pesun jälkeen käyttää vielä tavallista sulkevaa hoitsikkaa?

Mistä kannattaisi shampoopalat tilata?
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #719 : 04.09.12 - klo:21:26 »
^ Oikeesti toimivan ja sulle kunnolla sopivan shampoopalan käyttö ei mun mielestä hankaloidu, vaikka välillä käyttäis tavallisia pesuaineita. Mulla parhaiten on toimineet Chagrin Valleyn palat, kun taas Flow'n palat eivät vaan toimi mulla vaikka miten yrittäisin. CV:llä ei mulla parhailla paloilla (esim. Mud and Clay) ei ilmennyt lainkaan alkuvaiheen lähmäisyyttä, ainakaan jos pesun ja huuhtelun suoritti kunnolla.
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.