Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465086 kertaa)

Poissa nukka

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #720 : 05.09.12 - klo:16:11 »
Miten tässä sitten osaisi valita sen oikean shampoopalan? Onko se ihan arpapeliä että mikä kellekin sopii? Ajattelin että voisin iherbistä tilata, valikoima vaan taitaa olla aika laaja eikä ole hajuakaan että mitä kannattaisi tilailla.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #721 : 05.09.12 - klo:16:57 »
^ Vähän ehkä, mut mulla löytyi CV:stä heti toimivaa kun sieltä kokeilin. Iherbistä haluisin kans testata, mut nyt on sellainen tilanne, etten voi noin kaukaa tilata mitään toimitusaikojen vuoksi. Iherbistä kandee ehkä aloittaa, koska ne ei tainneet olla ihan hirveen hintavia siellä? Ja tosiaan ei lannistua ensimmäisestä kokeilusta. Erot eri merkkien välillä saattaa olla vaikuttavia, koska kumpikaan kokeilemistani Flow'n paloista ei sopinut mulle (en uskalla kokeilla enää koska jessus sitä hintaa), kun taas CV:stä kokeilemissani ei tainnut yksikään olla niin iso floppi kuin nuo Flow't.

Mä ainakin aluksi suunnistin sen mukaan millaiset omat hiukset on, ja sitten kokeilin lemppariani Mud and Clayta, koska se oli saanut CV-ketjussa niin paljon kehuja. Eli joku yhdistelmä oman päänahan ja hiuslaadun mukaan ja mikä vaikuttaa toimivan muilla, joilla on samankaltaiset hiukset. Siltikin tietty sattuman osuus on olemassa. :)
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #722 : 05.09.12 - klo:19:50 »
Olin näköjään pari sivua taaksepäinkin kirjoittanut tähän ketjuun, mutta silloin palojen osto jäi vain harkinta-asteelle.

Meinasin tilata tuolta CV:stä, mutta toimituskulut oli niin suuret että päädyin sittenkin Ruohonjuureen. Tilasin olut&muna, bruneteille hiuksille tarkoitetun ja sitten sen turvepalan :)
« Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:20:15 kirjoittanut nukka »

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #723 : 05.09.12 - klo:20:16 »
On muuten. Se on yks syy miksi oon aatellut siirtyä iherbin paloihin, ne CV:n toimituskulut kirpaisee. En muistanutkaan että ne on noin törkeet. >.< Toimitus oliiii. Ööh. Ei mikään supernopea, ehkä 2 viikkoa. Vitsi kun ei tullut kirjattua ylös milloin sain paketin.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #724 : 06.09.12 - klo:18:03 »
Minkähänlaiset toimitusajat tuolla ruohonjuurella on? En jaksaisi odottaa  :D

Löytyykös muuten jostain ihan sellaista perusohjetta shampoopalojen käyttöön?
« Viimeksi muokattu: 06.09.12 - klo:21:20 kirjoittanut nukka »

Poissa Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #725 : 07.09.12 - klo:03:24 »
^ Ainakin ennen Vihreän kosmetiikan vaihtumista Flow'ksi niiden paketeissa oli lyhyt ohje. Eli pala ja tukka märäksi, vaahdotus, hyvä huuhtelu, toinen vaahdotus, huolellinen huuhtelu. Halutessaan hoitoainetta / etikkaliuos. CV:n hyvin toimivilla paloilla mulle on riittänyt yksi vaahdotus. Mä oon aina hieronut palaa suoraan tukkaan, mutta en oo ihan varma, onko se oikein.

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #726 : 07.09.12 - klo:15:30 »
^ Suoraan tukkaan hieroin minäkin ja hyvin toimi :) Vaahdotin tosin kahdesti, en jostain syystä rohjennut kokeilla pelkkää yhtä kertaa kun tavallisellakin shampoolla piti vaahdottaa aina kahdesti, jotta lopputulos tyydytti.

Tykkäsin paljon CV:n paloista, joita käytin helmikuusta heinäkuuhun. En lopettanut palojen käyttöä minkään niihin liittyvän ongelman takia, vaan huomasin vain että multa on vielä pari vähän extremempää hiustenhoitorutiinia kokeilematta: WO sekä NW/SO. (Psst, nuo termit ovat The Long Hair Communitystä, suom. water only sekä no water/sebum only jossa luonnonharjasharja on tosi oleellinen apuväline). Ehkä kuulostaa vähän ällöltä joistakin, mutta hei, kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi äitiä ja siskoa, vai miten se meni  ;), ja ainahan kokeilut voi lopettaa ja palata entiseen. Olen utelias otus ja nyt kun olen lapsen kanssa kotona enimmäkseen, pystyn toteuttamaan mahdollisimman vähin ongelmin nuo rajummat kokeilut. Näin on menty heinäkuun puolivälistä ja jos alkaa kyllästyttää, palaan varmasti juuri shampoopaloihin. Ne olivat tälle päälle mukavin pesuainetta sisältävä pesutapa  :)
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #727 : 08.09.12 - klo:17:16 »
Siis tosi nopea toimitus Ruohonjuurella! Tilasin palat keskiviikkona ja eilen illalla jo tulivat postiin. Sain lisäksi kylkiäisinä kukansiemeniä, myslipatukan ja kaksipäisen eyelinerin.

Pesin nyt hiukset olut&muna palalla, saa nähdä millaiset näistä tulee kun kuivuvat. Pestessä tuntuivat kyllä tosi omituisilta. Vähän hirvittää kun pitäisi vielä illalla lähteä kaverin synttäreitä juhlimaan niin jos tässä nyt joutuu vielä uudestaan lähtemään hiustenpesulle että kehtaa ihmisten ilmoille lähteä :D

Vähän lisäystä eiliseen: Olin ihan posiitiiviesti yllättynyt pesutuloksesta. Hiukset on tosi oudon tuntoiset, mutta näyttävät puhtailta. En tarvinnut mitään muotoilutuotteitakaan ja oli tosi helppo tupeerata hiukset ja tehdä kampaus. Jatkan kokeiluja ja toivottavasti tulokset on jatkossakin näin hyviä :)
« Viimeksi muokattu: 09.09.12 - klo:13:01 kirjoittanut nukka »

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #728 : 12.09.12 - klo:12:11 »
Mä pesin pari päivää sitten hiukseni Clearly Natural glyseriinisaippualla joka saapui muun iHerb-kaman mukana. Ihana joskin aika voimakas tuoksu tuossa piparminttuversiossa, mutta ei tuoksunut kuin suihkussa saippuaa käyttäessä, ei enää hiuksissa jälkeenpäin. Saippua levisi hiuksiin kivasti ja tuntuma oli muutenkin oikein mukava. Hiukset ovat rasvoittuneet normaalia tahtia tämän pesun jälkeen eli ei tehnyt minulle poikkeuksellisen puhdasta tai likaista jälkeä. Voisin mielelläni testailla paria muutakin tuoksua.

Tyylini on hieroa palaa käsissä ja käsillä sitten laittaa vaahtoa hiuksiin. Olen kokeillut myös hieroa palaa hiuksiin, mutta tämä käsien kautta tuntuu minulle luontevammalta.

Odottelen itse parhaillaan Chagrin Valleyn pakettia. Tilasin ison harkon tuota Butter Bar Conditioneria mihin tykästyin aikaisemmin ja lisäksi erilaisia sampleja aika kasan. Postimaksut on perhanan suolaiset kyllä, onneksi myös iHerbistä saa kyllä hyviä paloja, omia suosikkeja on siellä Jr. Liggett's -palat. Mutta minkäs teet kun Chagrin Valleysta saa maailman parasta dödöä, niin pakkohan sieltä on välillä tilata.

Ja niin joo, mä olen sekakäyttäjä eli ei tarvitse shampoopalaa käyttää joka pesussa, tai ainakin pitää itse kokeilla mikä itselle sopii. Minulle ei oikein tunnukaan sopivan että hirveän monta kertaa peräkkäin pesisin palalla, kaksi kertaa peräkkäin voin pestä mutta kolmas on jo liikaa ja hiukset eivät enää tunnu hyviltä. Käytän paloja yleensä suunnilleen joka toisessa pesussa eli se on kuitenkin yleisin pesumenetelmäni. Välissä käyttelen sitten shampoota, yrttejä, CO-pesua, soodaa...
« Viimeksi muokattu: 12.09.12 - klo:12:15 kirjoittanut Gekko »
Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa tsupp

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #729 : 13.10.12 - klo:16:17 »
Olen testaillut CV:n paloja nyt keväästä asti. Kesän ajan pidin taukoa, kun itse olin reissussa ja shampoopalat jäivät kotiin. Toissapäivänä muistin taas niiden olemassaolon ja kaivoin esiin Summer Sunshinen, joka aiemmin toimi tässä päässä ihan mainiosti. Ei se pettymystä tuottanut nytkään. Omat hiukseni eivät ole missään vaiheessa tarvinneet mitään sen kummempia totutteluaikoja, vaan palat ovat toimineet alusta asti hyvin ja puhdasta on tullut. Varmaan asiaan vaikuttaa sekin, että olen jo hetken aikaa suosinut sulfaatittomia shampoita.

Täytyy kyllä sanoa, että sellainen tuuheus mitä alkujaan odotin on vaan jäänyt puuttumaan. Palashampoot tuntuvat toimivan itselläni melkeinpä päinvastaisesti. Niiden käytön jälkeen tukka on usein niin sileä ja liukas, että ponnaritkaan eivät meinaa pysyä päässä. En ole havainnut ainakaan tällä käytöllä monien muiden raportoimaa tahmeutta. Sen sijaan tukka tuntuu ainakin neitsythiuksen osalta niin silkkiseltä, että voisi melkein kuvitella sen silikonikuorrutetuksi. Tukka ei tunnu lainkaan likaiselta, mutta saattaa kyllä näyttää siltä (kiitos tuon liukkaan valumisefektin).

Itse olen käyttänyt paloja kuin mitä tahansa muutakin shampoota. Pesu siis vain päänahkaan ja juuren alueelle, latvoja en vaahdota. Hoitoainettakin olen sipaissut kuiviin latvoihin. Tämä tuntuu toimivan itselleni parhaiten etenkin nyt, kun osa tukasta on käsittelemätöntä ja osa ei. Pitkäaikainen palojen käyttö tuntuu hiukan lisäävän kutinaa päänahkaan, mutta siihen auttaa onneksi etikka. Aiemmin mulla oli suihkepullossa vesi-etikka -seosta, jota aina välillä suihkin päänahkaan ja hiuksiin. Lopuksi vaan pikainen huuhtelu viileähköllä vedellä ja vähäinenkin kutina katosi saman tien.

Pitää nyt vielä testailla näitä uudestaan, saa nähdä jäävätkö säännölliseen käyttöön. Liukkaus ja huono käsiteltävyys ovat sen verran ärsyttäviä ominaisuuksia, että kyllästyminen saattaa iskeä jossain vaiheessa. Katsellaan ja odotellaan mitä tapahtuu.

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #730 : 14.10.12 - klo:12:50 »
Mä ostin ensimmäiset sampoopalani etsyn AromaVillestä, setti sample-kokoisia paloja :) Olen ehtinyt käyttää vasta yhtä, soapnuts&babassu-palaa (http://www.etsy.com/listing/80994681/soapnuts-babassu-natural-palm-free). Parin kokeilun perusteella tykkään kyllä. Pesee hiukset hyvin puhtaiksi, ehkä niistä tulee hieman paksumman ja jämäkämmän oloiset kuin yleensä. Pituuksiin ja latvoihin olen laittanut hoitoainetta, en usko että jälki on hyvää ilman.

Mä en ole huomannut mitään lähmäisyyttä tai muuta sivuefektiä mitä sanotaan tulevan sampoopaloista ennen kuin hiukset tottuu niihin. Olen kyllä siirtynyt jo aiemmin käyttämään erilaisia luomusampoita ja niistäkin niitä hellävaraisia versioita, joten johtuneeko siitä, vaikka toisaalta olen välillä edelleen sekakäyttänyt ihan normaaleja sulfaattisampoita, että saa nekin kulutettua pois kaapeista.

Pesutulos on aika samanlainen kuin tavallisella, mulle hieman liian pesevällä sampoolla, eli ei mitenkään ihmeellinen muttei huonokaan. Ekalla käyttökerralla mulla oli harvinaisen rasvaiset hiukset ja silloin tämä toimi paremmin, mutta toisella kerralla vähempikin pesuteho olisi riittänyt. Sen sijaan olen ihan rakastunut siihen, miten helppo tämä sampoo on levittää hiuksiin ja huuhdella pois! Mulla on pitkät hiukset (vyötärölle) ja tukkaa on paljon, ja pieni sampoomäärä on todella vaikea saada levitetyksi kaikkialle päänahkaan, aina tuntuu jäävän kohtia jonne sitä vielä tarvistisi. Isommalla määrällä menee taas ärsyttäväksi läträämiseksi, jossain on aina liikaa ainetta ja lopulta sen sampoon pois peseminen vie ikuisuuden. Tuolla palalla sampoota sai hierottua kivasti joka paikkaan ja siitä oli helppo lisätä tiettyihin kohtiin jos tuntui että tarvitsee vielä. Ja paras osuus: tuntui että sampoo huuhtoutui pois heti kun hiuksiin meni vähänkin vettä. Sampoopala ei myöskään tuntunut kuluvan juuri yhtään :) Täähän on tosi ekologista, jos muovijätteen ja kemikaalien vähenemisen lisäksi vielä hiustenpesuaika lyhenee huomattavasti!  :D

Seuraavalla kerralla kokeilen jotain kosteuttavammaksi/hellävaraisemmaksi mainostettua palaa, kokeilematta on vielä hops hemp honey, burdrock root oil& fenugreek ja rosemary nettle & aloe vera.
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #731 : 14.10.12 - klo:14:58 »
^ Houkuttelevia paloja, minttusuklaa, oh noes.. :D Kerrohan sitten mitä tykkäät muista tilaamistasi paloista! :)

Liekö oman värin kasvatus syynä, en tiedä, mutta en jotenkin tykkää enää tavallisten shampoiden pesutuloksesta. Tai suoraan kuivuttuaan hiukset on ok, mutta sitten kun rasvoittuminen alkaa, niin hiukset on samaan aikaan likaiset ja lentelevän hapsottavat. Vaihtelun vuoksi haluan kokeilla nyt jotain muuta ja ajattelin kokeilla ensimmäisenä Flow Kosmetiikan olut&muna-palaa.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #732 : 15.10.12 - klo:16:21 »
Oi että nyt aloin himoita noita AromaVillen paloja... Ikävä kyllä olen kaikkea muuta kuin uusien palojen tarpeessa. CV:n samplejakin on korkkaamatta iso liuta. Tällä hetkellä uusimpana testissä on mud & clay -pala, jota olen ehtinyt käyttää vasta kerran ja se oli kyllä ihan toimiva kokemus, hiukset tulivat puhtaaksi ja kestivät puhtaina sen pari päivää minkä yleensäkin, varsin kelpoisalta siis vaikuttaa. Mutta olisi kiva testata muitakin paloja... jos vaan aloitan vielä uusia ennen kuin jotain loppuu, menen sekaisin siitä mikä oli mitäkin ja sitten en enää muista mistä tykkäsinkään erityisesti ja mistä en.

^ Mulla on sama, että tavallinen shampoo ei enää pahemmin miellytä. Eilen tein CWC-pesun ja tukka tuntuu omituisen karkealta vaikka laitoin ihan samat jätettävät mömmöt kuin aina. Kyllä vaan paloilla tulee pehmeämpi ja sileämpi tukka! <3

Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #733 : 15.10.12 - klo:20:39 »
^ Tänne voi lähetellä ylimääräiset samplet uusien palojen tieltä (maksua vastaan toki).  :3
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #734 : 15.10.12 - klo:23:38 »
Mua on alkanut kans poltteleen shampoopalojen kokeilu (pahuksen foorumi  :D), ihan jo sillä et jos saisi päänahan kutinat talttumaan. Kuitenkin näyttäisi olevan aika monta tyytyväistä käyttäjää täällä.

Mistä noita sampleja voi siis hommata? :)
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett