Itse aloitin käyttämään Flown Brunette shampoopalaa n. puoli vuotta sitten. Paras vaikutus on ollut, että päänahkani ei enää ala kutisemaan seuraavana päivänä pesusta. Jos välillä pesen tavallisella shampoolla, saan raapia päänahkaani aina seuraavaan pesuun asti. Tulin siihen tulokseen, että sulfaatti aiheuttaa tuon päänahan kutinan.
Olen siis ollut tyytyväinen Flown shampoopalaan. Pesutulos on tosiaan hyvä ja hiukset tuntuu narskuvan puhtalta, mutta siltikin se on hellä hiuksilleni ja päänahalle. Jos oma shampoopalasi tuntui liian tujulta, kokeile shampoopalaa joka on tarkoitettu käsitellyille hiuksille.
Itse käytän pesun jälkeen joko poishuuhdeltavaa hoitoainetta, etikkaa taikka molempia. Mielestäni etikkahuuhtelu ei ole välttämätön shampoopalan käyttäjälle, mutta se on hyvä vaihtoehto jos haluaa päästä eroon tai vähentää silikoonipitoisten hoitoaineiden käyttöä.
Käsittääkseni voi käyttää joko ihan tavallista väkiviinietikkaa, joskin itse käytän omenaviinietikkaa. Ostin sitä Ruohonjuuresta. Flown tuoteperheestä löytyy myös omansa:
http://kauppa.ruohonjuuri.fi/hiushuuhtelu-nokkonen/VIHRE%C3%84-6430028390960/dpKäsitin, että monet eivät halua käyttää omenaviinietikkaa, koska se aiheuttaisi punaisuutta hiuksiin. Minä en ole tätä huomannut omissa ruskeissa hiuksissani.
Netistä löytyy googlaamalla paljonkin ohjeita, miten etikkahuuhtelua tulisi tehdä. Myös tästä viestiketjusta löytyy paljon tietoa asiasta. Perusohje kuitenkin on, että sekoitat vähän etikkaa veteen, esim. ruokalusikallinen litraan. Tee sekoitus vaikka litran muovipulloon ja sitten kaada se hiuksiin shampoopesun jälkeen. Jotkut huuhtelevat hiukset vielä tämän jälkeen, jotkut eivät.
Minä teen nykyisin näin: pesun jälkeen valutan lauaarin täyteen kylmää vettä ja lorautan sekaan hieman omenaviinietikkaa. Ehkä n. puolidesiä. Käytän kylmää vettä, koska sen pitäisi jo itsessään sulkea hiussuomuja. Sitten vain kumarrun ja liotan hetken hiuksia vedessä, sen verran että hiukset kastuvat ja kämmenillä ammennan etikkavettä myös päälaelle ja niskaan. En huuhtele enää erikseen hiuksia.
Vaikka shampoopalan pesutulos on tosi puhdas, eivät hiukset tunnu liian kuivilta tai hampuilta kuivuttuaan, mikä on aika ihme, koska hiukseni on kiharaan taipuva. En enää edes aina käytä jätettävää hoitoainetta, mikä on ollut ihan must ennen kuin aloitin shampoopalalla pesemisen.