Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465162 kertaa)

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #870 : 02.11.13 - klo:20:56 »
Ostin ensimmäisen palashampooni viime viikolla ja siitä saakka tämä kokeilu on kyllä vaatinut kärsivällisyyttä.  :D Mukaani tarttui Flown Hamppu & Turve -pala, koska toivoin saavani siitä apua päänahkaani. Tosin, nettitietojen perusteella tämä ei olisikaan ollut varsinaisesti sopiva rasvoittuvalle päänahalle, mutta kun tuotteessa lukee "päänahan ongelmille", niin en sitten osannut arvata tuota yllätystä ja päätin ottaa tämän kokeiluun. Varsinainen rasvoittuvalle päänahalle ollut palashampoo tuntui tujummalta enkä uskaltanut sitä ottaa kun kuivuuttakin päänahassa on.

Olen pessyt palashampoolla nyt 4-5 kertaa ja latvat ovat edelleen vahamaiset, mutta ei liiaksi ja olen pystynyt pitämään hiuksia aukikin. Päänahka puhdistuu mielestäni normaalisti ja toivoisin vahamaisuuden lähtevän pois viimeistään ensi viikon aikana. Muuten minulla on oma väri, mutta latvat ovat blondatut ja toivoisin, ettei se vaikeuta tämän vahamaisuuden poislähtemistä. Tähän saakka olen käyttänyt pesun jälkeen normaalisti hoitoainetta (Franck Provost, silikoniton), joka ei ole mielestäni silottanut entiseen tapaansa. Tänään laitoin ennen pesua (30 min) öljymuhituksen latvoihin kun latvat ovat nyt tuntuneet kuivemmilta, mutta öljy ei lähtenyt kuitenkaan pois toivotulla tavalla ja latvat ovat nyt selvästi öljyisen näköiset. Huomenna siis uusi pesu ihan pelkästään palalla. Muuten en ole kokenut, että ainakaan tämä pala vähentäisi pesuvälejä.

En tiedä tuleeko tämä auttamaan päänahkani rasvoittuvuuteen/kuivuuteen. Ehkä palashampoon jäljiltä se toinen päivä pesun jälkeen on ollut helpompi ja hiukset saattavat tosiaan näyttää puhtaammilta juuresta. Olen joutunut jonkun aikaa pesemään mieluiten joka päivä hiukseni, koska jo ensimmäisenä päivänä hiukseni ovat olleet jo aika rasvoittuneen näköiset ja sitten siitäkin jo varmaan päänahka on kuivunut entisestään kun ei ole ollut sopivaa tuotetta käytössä.

Jos vahamaisuus ei lähde ensi viikonkaan aikaan kokeilen varmaan syväpuhdistusta ja sitten vielä jonkin aikaa palashampoolla. Ikävää tämän viikon aikana on ollut se, että hiuksia on ollut vaikeampi laittaa auki ollessaan. Vaikka tuo vahamaisuus on tietyllä tavalla hyvä muotoilun kannalta niin suoristaessani hiuksia en ole tietenkään saanut samanlaista ilmavampaa lopputulosta latvoihin, enkä suoristusta sitten lähtenytkään kertaa enempää kokeilemaan. Palashampoonkin käyttöön oton jälkeen tykkäisin kuitenkin laittaa hiuksiani samaan tapaan, toivottavasti se vain on mahdollista muotoilutuotteiden kannalta. Muuten täytyy sitten vain jatkaa shampoon etsintää normipuolelta. Vähän kiinnostaisi kokeilla myös sitä mustaa saippuaakin.

Mutta mielenkiintoisiahan nämä shampoopalat ovat. Ideana ainakin hyvä, katsotaan miten minun päässä toimii.  8)

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #871 : 03.11.13 - klo:19:13 »
J.R. Liggett'sin palalla nyt pari pesua takana. Jestas miten puhdistava, pelkäsin että jää vähän lähmäiseksi mutta ei suinkaan, vaan pesee ihan narskuvaksi asti. Märkänä tyvi tuntuu aika kamalalta, mutta kuivuttuaan on ilmava ja puhdas. Mä olen joutunut aiemmilla shampoilla melkein kaikilla pesemään päivittäin hiukset, nyt riitti seuraavana päivänä CO-pesu. :D Huomasin myös että tällä peseminen suoristaa hiuksia (luonnonkiharat mulla siis), ja pesun jälkeen pitää ihan kunnolla puristella hiuksia että kihartuvat taas edes vähän. Siitä huolimatta tämä pala jää kyllä pidempiaikaiseen testiin. :)
Nämä palasaippuat ovat mulle ihan uusi juttu ja tekisi mieli tilata monta monta lisää... Vaarallista puuhaa tämä hurahtaminen.

Poissa Evakkosiili

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #872 : 10.11.13 - klo:22:20 »
Ostin jonkin aikaa sitten Flow:lta shampoopaloja, ja tänään uskaltauduin kokeilemaan Teepuuta.

Lushin sanalla sanoen helppoihin shampoopaloihin tottuneena ensifiilis oli kevyt pettymys: ei vaahdonnut niin runsaasti kuin olisin toivonut, ja hiukset tuntu pesun jäljiltä nahkeilta ja vahan peittämiltä: samaan aikaan ylipestyiltä ja likasilta.

Eniveis, laitoin hoitoaineen hetkeksi vaikuttamaan ja väsäsin kulhoon hapanhuuhteen sitruunahaposta, vedestä ja parista pisarasta eteeristä greippiöljyä. Liruttelin ensin latvoja siinä hetken ja valutin lopuksi pää alaspäin seisten huuhteen muualle hiuksiin. Wou! Annan nyt shampoopalalle mahdollisuuden ja tarkkailen mitä tukka alkaa tästä tykätä, mutta huuhde jää joka tapauksessa käyttöön, ihana pehmeys! <3

Reilun puolen tunnin jälkeen hiukset tuntuu pikkasen samalta kun syväputsarin jälkeen, paitsi jämäkämmiltä. Odotan jännitykseltä mikä on tulos aamulla :)

Edit. Aamulla kaikki jees! Heräsin aikaisemmin siinä pelossa että päässä olisi tapahtunut lähmäkatastrofi ja tukka olisi pestävä uudestaan ennen luennoille uskaltautumista. Mutta mitään ikävää ei havaittavissa, yhden pesun perusteella ei tosin mitään maailmaa mullistavan mahtavaakaan. Kattellaan vaikuttaako tää mun teinipäänahkaani mitenkään, haaveissa olis se normaalin kansan kahden tai kolmen päivän pesuväli...
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:08:17 kirjoittanut Evakkosiili »
Hiusmäärittelyn mukaan 1b, M, iii. Tällä hetkellä värinä 7.43 ja pituutta hartiamitan verran.

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
« Vastaus #873 : 10.11.13 - klo:23:07 »
Mie oon nyt käytelly tuota miun Flow Kehäkukka palaa kuiville hiuksille jo jonki aikaa. Pari kertaa oon normaalilla shamppoolla pessy, kun laiskotti ( ::) ). Palan lisäks oon salilla pessy hiuksia CO-pesulla.
Miullakii jää palalla pesun jälkeen hiukset jännän nahkeiksi, mutta se korjaantuu pienellä lurauksella omenaviinietikkaa sekoitettuna jugurttipönikälliseen (1kg) viileetä vettä. Laitan yleensä ensi hoitoainetta pituuksiin ja sitten vasta käyn pesemään palalla.
Hiukset on sileet ja kiiltävät :) Pari kertaa oon laittanu jätettäväks oliiviöljyä vähän, mutta siitä on tullu vaan lähmä-letti. Eli ilmeisesti hiukset ei kauheesti jätettäviä kaipaa :) Tai sitte oliiviöljy on liian tuhtia/laitan sitä liikaa (määrä suunnilleen sama, kuin ennen palaan siirtymistä)
Tyytyväinen oon ja aion jatkossakin käyttää tätä :)
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #874 : 12.11.13 - klo:22:37 »
Pesin parilla kerralla itselleni uudella tuttavuudella, sample-kokoisella CV:n Lavender Spice -shampoopalalla. Jestas sentään, en olisi uskonut että jokin ylittää tähän astisen suosikkini, CV:n Babassu & Marshmallow -palan. Niin kuitenkin kävi. Lavender Spice silottaa ja liukastuttaa hiuksia todella reilusti. Tuli melkein liiankin liukasta jälkeä, kun laitoin sen perään vanhasta tottumuksesta vielä Giovannin Smooth as Silk -hoitoainetta.

Onneksi vain melkein liian liukasta. Puikkonuttura löystyy päivän mittaan monta kertaa, mutta ei tuo liukkaus vielä liian häiritsevää ole. Enemmän on häirinnyt aina se, jos liukkautta ei ole hiuksissani tarpeeksi. Tämä tukka kun on luonnostaan melko karkean tuntuinen eikä ollenkaan liukas. Lavender Spice -pala menisi mahdollisesti ihan ilman sen jälkeen laitettavaa hoitoainettakin. Yleensä kaikki shampoot, nestemäiset ja palat, ovat vaatineet minulla pestävän hoitoaineen käyttöä, mutta tuo voi olla poikkeus. Täytyy kokeilla joskus vielä niin. Tämä pala myös vaahtoaa enemmän kuin mikään muu kokeilemistani Chagrin Valleyn paloista.

Babassu & Marshmallow on kuitenkin melko tasoissa sen kanssa, koska sekään ei kuivata. Ei tosin silotakaan. Tuossapa ne kaksi tämänhetkistä suosikkiani ovatkin.
« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:22:40 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #875 : 15.11.13 - klo:10:33 »
Nyt on useampi pesukerta J.R. Liggettsillä takana ja taisin iloita liian aikaisin. Tuo tosiaan pesee liian tehokkaasti ja sen takia mun päänahka tuntuu ensin kutiavan kuivalta ja seuraavana päivänä alkaa puskea rasvaa vähän liikaakin, jolloin on taas pakko pestä jollain shampoolla. :( Harmin paikka, tämä siirtyy varmaan käsisaippuaksi sitten joskus kun edellinen käsipalasaippua on loppunut.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #876 : 15.11.13 - klo:21:02 »
Haluaisin NIIN kokeilla noita Chagrin Valley shampoita, mutta niillä taitaa edelleen olla toimituskulut yli 20 euroa? :( Aivan kauhee summa!

Poissa Evakkosiili

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #877 : 20.11.13 - klo:06:22 »
^ Muakin houkuttais  : 3

Tässä aloittelijan kokemuksia, aka. "palashampoon käyttö for dummies":

Selkeesti huuhteluun pitää panostaa enempi kun normishampoon kanssa. Oon vanhastaan tottunu huuhtelemaan haalealla vedellä, mikä on nou-nou palalla pestessä. Huomasin vasta että Flow:n sivuilla suosittelevat tekemään hapanhuuhtelunkin lämpimällä vedellä. Ja tuplavaahdotuksen olin ymmärtänyt väärin: huuhdeltuani kerran laitoin lisää shampoota ja vaahdotin uudestaan, sen sijaan että oisin työstäny samaa vaahtoa kahdesti. Eipä ihme että lähmäs.

Kevyesti uskallan liputtaa ainakin tän teepuun puolesta :) Hiukset tuntuu paksummilta ja asettuu ryhdikkäämmin, näin ollen rasvottuen hiukan hitaammin. Ja hapanhuuhde on mun uusi suosikkiasia, ei vähiten sen takia että saan läträtä eteerisillä sitrusöljyillä.
« Viimeksi muokattu: 20.11.13 - klo:07:28 kirjoittanut Evakkosiili »
Hiusmäärittelyn mukaan 1b, M, iii. Tällä hetkellä värinä 7.43 ja pituutta hartiamitan verran.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #878 : 20.11.13 - klo:16:57 »
^ Ai jaa... Ite kyl huuhtelen haalealla vedellä eikä mulla oo mitään ongelmia palan kanssa. Mä myös teen nin et huuhtelen ja otan lisää shampoota ja vaahdotan sen, eikä se aiheuta mitään lähmää.
Käytössä Flow hamppu-turve-pala. Oon käyttäny myös flown vauvasaip puaa hiustenpesuun, eikä siinä ollut muita huonoja puolia kuin se että aiheutti hilsettä.

Poissa Evakkosiili

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #879 : 21.11.13 - klo:00:42 »
^ Onks sulla piste missä kunnossa hiukset, voisko ero johtua siitä? Oma pehkoni on värjätty ja luonnostaankin hieman karhea, käsittääkseni tämmöseen tukkaan lähmä vaan tarraa helpommin  :-\

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #880 : 21.11.13 - klo:10:51 »
Mulla ainakin on aivan selvä lähmätarraero vaalennetun ja käsittelemättömän hiuksen välillä. Käsittelemättömälle toimii kaikki palat ja huuhtelutyylit, ei koskaan mitään ongelmaa. Vaalennettu puolestaan on tosi haastava eikä mikään oikein toimi. Nykyään pesenkin palalla vain satunnaisesti, sillä lailla saan pariksi päiväksi kivan kuohkean kampauksen ilman muotoilutuotteita. Jos pesisin palalla kahdella peräkkäisellä pesukerralla, lähmä olisi taattu. Nykytilanne on siis vaalennettu hius, mutta kokonaan käsittelemätön tukka on ollut viimeksi alle vuosi sitten, eli tuoreessa muistissa.

Poissa Evakkosiili

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #881 : 21.11.13 - klo:19:58 »
^ Noin mäkin olin ymmärtäny tän homman toimivan :)

Osaisko joku kertoa nimenomaan käsitellyille hiuksille suositelluista shampoopaloista, onko käyttökokemuksessa oikeasti eroa?

(Ps. Tänään oli paras palakokeilu ikinä ja sen jäljiltä tukka ihan pantenena, mutta latvojen kuivuus häiritsi ja ylikorjasin ongelman "tilkalla" öljyä. Elämän pienet arkiset haasteet ja niin pois päin)
« Viimeksi muokattu: 21.11.13 - klo:23:05 kirjoittanut Evakkosiili »

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #882 : 22.11.13 - klo:08:31 »
Hassusti löysin itseni shampoopala-innostuksesta... ;D Lukaisin lähes koko keskustelun läpi ja mulla alkaa sopivasti olla kaikki shampoot lopussa eli siirtymä palashampoisiin olisi nyt ehkä helpointa.

Tilasin iHerbistä jo ennen ketjun lukemista Clearly Naturalsin glyseriinishampoopalan hajusteettomana, ja olikin mukava lukea täältä että se on monien mielestä hyvä shampoopala :) Mua kiinnostaisi jostain syystä ihan hirveästi kahvintuoksuiset shampoopalat (kuten CV:n Café Moreno), mutta kaikki tähän asti löytämäni postitetaan Yhdysvalloista asti ja postitus maksaa hirveästi. Kahvintuoksua ja muita "pullatuoksuja" lukuunottamatta mulla on jonkinlainen tuoksuherkkyys lähes kaikkia hajuja kohtaan. Mistähän saisin testiin kahvintuoksuisen palan? Mieluiten jokin miedosti pesevä eikä kovin kuivattava. Saa myös suositella todella miedon tuoksuisia ja/tai hajusteettomia paloja jotka olisivat helposti saatavilla.

Jossain kohtaa kiinnostaisi myös tehdä palashampoota itse, mutta ensin tulee varmaan testattua muutaman kuukauden ajan miten me tullaan toimeen ja millainen pesevyys sopii näille hiuksille parhaiten :)
« Viimeksi muokattu: 22.11.13 - klo:08:44 kirjoittanut Puf »

Poissa irtohius

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #883 : 20.12.13 - klo:05:37 »
Pienessä Tuoksukaupassa on hyvä saippuaresepti, jonka pohjalta kokeilin tehdä palasaippuaa jo jonkin aikaa sitten. Eilen päätin testata miten se toimii hiuksiin, kun ihotuntuma on niin hyvä. Vaahdotin kahteen kertaan läpi hiuksistoni ja tunne oli sekä narskuva että melko vahamainen. En tehnyt hapanhuuhtelua, vaan käytin halpismerkki Dulgonin Shea butter -hoitista, jossa sitruunahappoa ainesosien joukossa.

Tukka tuntuikin n. 10min vaikutusajan jälkeen ihan erilaiselta, liukkaammalta. Koko pesuoperaation jälkeen föönasin kevyesti ja yllätyin positiivisesti: kulunut ja latvoista hyvin hyvin huokoiset hiukset eivät olleet yhtään pörröiset vaan tuntuivat tavallista shampoopesua sileämmiltä ja laskeutuvammilta.
Toki käytin vielä märkiin hiuksiin Glissin hiuksiin jätettävää hentojen hiusten hoitovaahtoa sekä L'orealin Elvital Extraordinary oilia.. mutta samanlaista tuntumaa ei ole tullut - en muista milloin viimeksi.. Pakko aina silloin tällöin kosketella hiuksia, kun on niiissä on niin napakka ja sileä tunne.

Tarkoitus olisi jatkaa omien hiusten tarpeita vastaavan shampoopalan kehittelyä ihan itse - täytyisi päästä eroon suuresta määrästä öljyjä mitä on tullut hankittua heräteostoksina ajan kuluessa..
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene

"Puutarha ei ole puutarha ilman kukkien tuoksua ja Biolanin kanankakan hajua"

"The dunghill in your garden is like a brown hue in those rainbows in the sky."

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #884 : 26.12.13 - klo:20:29 »
Lähmäpää täällä moi... Koitin joululahjaksi toivomaani Funky Soapin Coffee-shampoopalaa (ei muuten tuoksu ihan yhtään kahvilta, petyin :() ja hiuksiin jäi kunnon lähmä. Hassua kyllä hiusten tyvi on puhdas, mutta noin kymmenen senttiä tyvestä eteenpäin alkaa rasvaisen näköinen osa joka loppuu vasta hiukan ennen latvoja. Pitäisikö shampoo vaahdottaa kaikkialle hiuksiin eikä vain päänahan tuntumaan? Ja voiko hoitoaineen levittämisestä shampoolla pestylle alueelle olla haittaa, laitan kuitenkin usein hoitsikkaa aika lähelle tyveä?

Pesukokemuksena Funky Soap oli kuitenkin tosi miellyttävä käyttää. Pala vaahtosi tosi hyvin (ainakin verrattuna iHerbin glyseriinishampooseen) ja oli melko pehmeä joten palasta pystyi helposti leikkaamaan palan yhtä käyttöä varten. Palashampoon tuoksu oli musta aika voimakas, mutta se ei tuntunut suihkussa mitenkään liian hyökkäävälle joten pystyn varmaan käyttämään shampoon loppuun hajusta huolimatta.