Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465514 kertaa)

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #885 : 27.12.13 - klo:17:15 »
Miun Flowin pala ei tunnu enään toimivan, kun värjäsin hiukset kestovärillä ??? Jää hiukset lähmäsiks. Oon yrittäny vähentää etikkaa, laittaa enemmän etikkaa, huuhdella hiukset etikam jälkeen. Ainoo mitä en oo kokeillu on jättää etikkaa kokonaan pois. Aika jännä ilmiö kyllä.
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa garme

• HAIRahtanut
« Vastaus #886 : 06.02.14 - klo:18:53 »
Ostin huvikseen kokeiluun Flow'n blondipalan. Kahden pesun jälkeen tekisi mieli heittää palalla vesilintuja. Ensimmäisen pesun jälkeen hiukset tuntuivat heti pesun jälkeen lähmäisiltä, mutta kuivumisen jälkeen olivat kuitenkin ihan siistin oloiset ja näköiset. Nyt toisen pesun jälkeen lähmäisyys ei enää kuivumallakaan lähtenyt, melkein hiukset olivat puhtaamman tuntuiset ennen pesua. Erityisen likaisilta ne eivät tosin näytä, mutta tuntuvat sitäkin enemmän (ja pesusta aikaa nyt alle 12 h ja pitäisi pärjätä la-aamuun asti). Lisäksi tuo takutti mun hiuksia aivan älyttömästi, hoitoaineen kanssa sai lutrata todella paljon sekä suihkussa että sen jälkeen, ja silti takkuja oli vaikea saada auki - tosin mun hiukset on kyllä muutenkin helposti takkuuntuvaa sorttia.

Hiukset on kyllä aika kuivat ja käsitellyt. Lush-palan kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta enpä toisaalta sen sisällöstä paljon tiedä enkä ole sitäkään vähään aikaan käyttänyt.
iHerb alekoodi: FEW484

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #887 : 06.02.14 - klo:20:52 »
^ Ei niillä Lushin shampoopaloilla ole oikein mitään yhteistä saippuapohjaisten palashampoiden kanssa. Lushin palat pesevät sulfaateilla - niiden eka ainesosa on natriumlauryylisulfaatti (SLS). Niissä ei ole saippuaa, joka lähmääntyisi hiuksiin. Ne ovat siis ihan samanlaisia kuin tavallinen shampoo, mutta ilman vettä, ja tietty myös ilman isoa listaa muita turhahkoja ainesosia - niissähän on aika lyhyet incit. Suihkussa niistä tulee sitten veden kanssa ihan tavallista shampoota. Flow:n pala ja muut vastaavat ovat saippuaa, johon on yleensä lisätty vielä öljyjä yms.
1cFii, oma väri.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #888 : 07.02.14 - klo:11:35 »
^Mä meinasin just tulla tänne ihmettelemään, että miksi mulla vaahtoa Lushin shampoopalat niin kivasti, mutta Liggettin shampoopalat ei. ;D Kiitos selvennyksestä. Mä mietin sellaista asiaa, että millainenkohan pH noissa saippuapohjaisissa shampoopaloissa on? Jostain mulla on jäänyt käsitys, että semmosilla perus saippuapaloilla on aika korkea pH, ja mietin, koskeeko noita shampoopalojakin.
Cogito ergo doleo.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #889 : 07.02.14 - klo:16:56 »
^ Kyllähän saippua emäksistä on, joten luulisi niiden palashampoidenkin olevan.  :)  Kertooko kukaan valmistaja tuotetiedoissaan tuotteiden pH:ta? Sen verran, mitä nyt nopeasti olen palashampoita ikinä netissä katsellut, niin en muista nähneeni kertaakaan mainintaa... Sulfaattishampoiden pH on yleensä lähellä ihon pH:ta, jotkut lastenshampoot ovat neutraaleja (niin eivät kirvele silmiä), ja jotkut pesunesteet ja shampoot taas vähän ihoakin happamampia, niin kuin vaikka monet maitohappopesunesteet.
1cFii, oma väri.

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #890 : 21.02.14 - klo:09:03 »
Kirjoittelin jo iHerbin shampoot -ketjuun Clearly Natural glyseriinisaippuasta ja se on ollut todella hyvä palashampoo mun hiuksille. Pala tuntuu kevyesti pesevältä ja kosteuttavalta, eikä lähmää. Käytän aina lopuksi etikkahuuhtelua, mutta muutaman kerran huuhtelu on unohtunut ja silloinkaan lähmä ei ole sietämätön. Pala tuntuu kaiken lisäksi aika riittoisalta ja maksaa vain noin kaksi dollaria. Käytän pesujen välissä yleensä jotain toista shampoota tai co-pesua, sillä pidempään käytettynä pala alkaa kerryttää hiusten tyveen hilseen näköistä saippuajäämää (tai jotain).

Oletteko löytäneet palashampoista jotain syväpuhdistavaan shampoon verrattavaa palaa? Vai voiko pala toimia yhtä hyvin syväpuhdistavana kun pohjana on käytetty öljyjä? Ajattelin lähiaikoina tehdä kokeiluun oliiviöljysaippuaa, jota voi käyttää käsisaippuana ja vartalolle jos se ei jostain syystä sovi hiuksille. Sen lisäksi olisi mukava tehdä jokin pesevämpi pala.

Porkkis

• Vieras
« Vastaus #891 : 20.03.14 - klo:21:22 »
Hiphei! Luettuani ketjun lähes kokonaan, ajattelin itsekin kertoa hieman omista shampoopalakokemuksistani :P
Ensin hieman taustaa: Eli omat hiukset ovat tällä hetkellä aika monessa projektissa mukana :D Ensinnäkin tarkoitus on kasvattaa oma väri takaisin, toiseksi saada hiuksiin pituutta ja kolmanneksi siirtyä luonnollisempaan hiustenhoitoon. Pituutta löytyy n. olkapäille, ja viimeksi värjännyt olen noh.. jonkin aikaa sitten :D Silloin värinpoisto ja omaa väriä lähempänä oleva väri päähän. On tästä varmaan puoli vuotta aikaa. 

Olen ensimmäisen kerran paloilla leikkinyt n. nelisen vuotta sitten. Silloin muistaakseni käytin Vihreän kosmetiikan hamppu-turve palaa. Tätä kokeilua ei kestänyt kauhean kauaa lähmäefektin takia (silloin en tiennyt hapanhuuhteesta mitään). Jossain vaiheessa tutustuin nopoo -metodiin - eikä sekään kovin kauaa kestänyt. Olen ollut ehkä hieman malttamaton :D ja ehkä olen edelleenkin.. Silikonisia shampoita en kuitenkaan ole käyttänyt sitten teinivuosien. Yleensä olen sitten ostanut jotain hellävaraista markettituotetta tai luonnon kosmetiikan shampoota. Tästä ekasta palakokeilusta meni ehkä pari vuotta kun kokeillin sitä taas uudestaan. Taisin silloinkin käyttää hamppu-turvetta sekä kokeilin teepuuta. Edelleen oli lähmässä hiukset koko ajan sekä tuo teepuu aiheutti aivan infernaalisen hilseongelman. Minulla on jo omastakin takaa ongelmainen päänahka (hilseilevä sekä kutiseva, herkkä) ja tuo pala teki siitä sata kertaa pahemman. Tällöinkään en tainnut käyttää hapanhuuhdetta. En oikein muista enää, koska tämä pää on kokenut niin paljon eri asioita :D Tästä taas jonkin matkaa eteenpäin kokeilin nopoota uudestaan ja sitten tutustuin afrikkalaiseen mustaan saippuaan. Kokeilin sitä, eikä se aiheuttanut minkäänlaista lähmäongelmaa! Lopetin tuon mustan saippuan käytön sen säilytysongelman takia (ehkä? :D). Asuin silloin kämpässä jossa ei ollut erillistä kaappia vessassa.

Nyt sitten päästään uusimpaan kokeiluun :D Eli ostin taas tätä mustaa saippuaa tuossa vajaa pari viikkoa sitten. Ekalla pesulla kaikki meni suht hyvin - ei lähmää. Tokalla ja kolmannella pesulla tuli lähmää sekä harjoihin jäi harmaata töhnää. Neljännellä kerralla tein etikkahuuhtelun (käytin 2 tl etikkaa puoleen litraan vettä). Jo suihkussa huomasi, että hiukset eivät vaikuta niin raskailta ja tuntuivat sileimmiltä etikkahuuhtelun jälkeen. Aiemmin tuntuivat hyvin raskailta ja lähmäisiltä. Kuivuttuaan vaikuttivat erilaisilta - vähemmän lähmäisiltä, mutta harjattaessa tuli taas lähmäefekti. Tosin huomattavasti laimeampana. Harjaan tarttui myös edelleen tätä harmaata töhnää. Pessyt olen nyt parin päivän välein tuon lähmäisyyden takia. Juuret olisivat pärjänneet kyllä pidemmälläkin välillä. Viimeisimmästä pesusta on nyt kaksi päivää ja tuntuu, että myös juuret näyttävät hieman enemmän likaisilta kuin aiemmin tässä vaiheessa - syynä etikkahuuhtelu? Hiukset kyllä tuntuvat kädessä puhtailta.

Yksi suuri ongelma joka on ilmennyt on se, että hiukset haisevat pahalta heti pesun jälkeen ja haisevat koko ajan. Sama haju ilmeni silloin kun oli nopoo kokeilut menossa, sellainen eltaanut haju. Toivottavasti haju katoaa sitten kun lähmävaihe loppuu! Muuten kyllä vaikuttaa erittäin positiiviselta. Hilseongelmat ovat vähentyneet huomattavasti. Jonkin verran vielä kutinaa on. Toivoisin myös luonnollisen kihartumisen tulevan voimakkaammin esille. Nyt on lähinnä pientä lainetta havaittavissa. Hiukset ovat kuitenkin sen verran raskaat ja paksut, ettei mitään korkkiruuveja tähän päähän saa.. Tuon viimeisimmän pesun jälkeen oli kyllä ihan mukavaa kihartumista havaittavissa ennen kun olin harjalla käynyt läpi hiukset, suoristuivat sitten kun tuota tahmaa levittyi hiuksien pituuksiin :/

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #892 : 21.03.14 - klo:07:59 »
http://vuotar.fi/saippuat/mehtasaippuat/hiussaippua onko kukaan kokeillut? Hinta ei vaikuta pahalta ja on suomalainen tuote ymmärtääkseni.. Olen tykästynyt flow paloihin enkä ole uskaltanut kokeilla vielä muita
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #893 : 25.03.14 - klo:19:56 »
Mistähän nykyään saisi edullisimmin amlaa ja shikakaita? :) Olen kasvattamassa omaa hiusväriäni (tuhkainen keskiruskea aka maantie) enkä haluaisi hiuksiin vahingossakaan mitään lämmintä vivahdetta, vaikka aika huonosti kai yrtit muutenkaan vaikuttavat hiusten väriin. Ajattelin kokeilla ainakin amlaa, eikö se sovellu hyvin tummahkoille hiuksille?

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #894 : 08.04.14 - klo:15:22 »
Noniin, yli vuoden tauon jälkeen palaan takaisin ketjuun!  :D Viimeksi käytössä oli Flow'n Kehäkukka-shampoopala rasvaisille hiuksille. Oman värin kasvattaminen oli juuri aloitettu, joten suurin osa hiuksista oli blondia hamppua. Teho oli sen verran vaihtelevaa ja pituudet usein lähmäsiä että 2 kuukauden tuskailun jälkeen jätin asian sikseen.

Nyt olen aika kauan käyttänyt pelkästään Erittäin Hienon Suomalaisen shampoota ja hoitoainetta, koska ovat silikoonittomia ja halpoja. Pesuväli 1-2pv, yleensä aamuisin, koska päänahka rasvottuu jo heti seuraavan yön aikana.

Eksyin pitkästä aikaa lukemaan palashampoista ja ajattelin taas koittaa, kun oma värikin on kasvanut jo suht pitkälle. Muistelin haluavani viimeksi Teepuu-palan, ja eilen kävin sen hakemassa. Samalla hain omenaviinietikan. Viimeksi käytin väkiviinaetikkaa, mikä oli toki riittoisaa, mutta luin jostain että se ei olisikaan niin hyvä vaihtoehto.

Nyt on kaksi kertaa hiukset pesty, ja rutiini seuraavanlainen: Hieron palaa suoraan märkiin hiuksiin. Ei tarvitse paljoa, vaahtoaa tosi hyvin. Vaahdotan hiukset kauttaaltaan huolellisesti, hieron myös päänahkaan. Tämän jälkeen ns. emulgoin shampoon, eli dippaan hiuksia välillä suihkun alla supernopeasti ja vaahdotan shampoonrippeet hiuksissa uudestaan. En siis lisää shampoota ollenkaan. Tätä teen kunnes hiukset tuntuvat tosi lähmäisiltä eivätkä vaahtoa enää ollenkaan. Seuraavaksi EHS hoitoaine latvoihin, ne kun ovat sellaista hamppua etten voisi kuvitellakaan ilman... Täytän samalla vesialtaan vedellä, johon lisätty hieman omenaviinietikkaa (suunnilleen 2 ruokalusikallista). Kun hoitoaine on huuhdottu pois, huljuttelen hiuksia altaassa, hieron sitä myös päänahkaan. Annan vaikuttaa muutaman minuutin, huuhtelen pois. Tämä on myös erittäin tärkeä vaihe: huuhtelen hiukset perinpohjin vedellä. Hiukset on tahmaset ja takkuiset, mutta parhaani mukaan huuhdon mahdollisia shampoojäämiä pois. Sitten kuivaan hiuksia hieman puristelemalla ja dippaan vielä uudemman kerran etikkavesiseokseen. Pyyhekuivauksen jälkeen annan kuivua itsestään, ei mene kauaa aikaa. Kuivuessa hiukset eivät ole ollenkaan tahmaiset, vaan puhtaat ja tuuheat, eivätkä tosiaan haise ollenkaan etikalta (asia tarkastettu myös poikaystävällä)  :ts Toivotaan että jatkuu samaa rataa eikä ongelmia ilmesty, tällä on nimittäin ihana pestä hiuksia vaikka hieman työläs prosessi onkin  :-*

Teepuu-pala ei mun mielestä haissut mitenkään pistävältä, vaikka sitä vähän odotinkin. Pikemminkin yrttiseltä  :)

Pitempi sepustus tuli kuin piti, mutta ehkä tästä on muillekin hyötyä  :D

Edit: Unohdin mainita, että ennen ekaa puhdistin hiukset ruokasoodalla (2 rkl : 0,5 l vettä).

Edit 12.5. Todella hyvin mennyt kokeilu. Välillä olen tehnyt WO-pesun, josta tunnen vihdoinkin saavani kaikk irti, ja välillä EHS tervashampoolla jos shampoopala ei ole ollut mukana. Tein myös kerran syväpuhdistuksen vihreällä savella. Hoitoaine loppui enkä ole uutta ostanut, mutta etikkahuuhdetta käytän edelleen sekä usein jätettävää Niiskuneiti-hoitoainetta. Hyvin on hiukset tykänny! Päänahka rasvoittuu edelleen, mutta tiedä sitten johtuuko pesutavoista vai siitä että pidän nykyään öisin nutturalla, kun hiukset ovat pääosin puhtaat. Palaa ei ole kulunut paljon yhtään, eikä hiukset ole yhtään samanlaista lirua kuin ennen vaan ihanan ilmavat. Pesurutiinikaan ei ole enää niin työläs, vaan vaahdotan hiukset kerran, huuhtelen hyolellisesti ja sen jälkeen joko huljuttelen hiuksia etikkahuuhdetäytteisessä lavuaarissa tai kaadan huuhteen päähäni. Tässä kohtaa joko huuhtelen pienen vaikutusajan jälkeen tai annan olla.
« Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:16:45 kirjoittanut Taistelukonna »
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa rhoda

• HAIRahtanut
  • rhubarb, rhubarb, scientific rhubarb
« Vastaus #895 : 14.06.14 - klo:19:40 »
Mulla on matkalla mukana hamppu-turvepala ja yllättäen on toiminut ihan hyvin, vaikka vesi nykyisessä majapaikassa on kovaa ja kloorista. (Varalla on vielä mukana minipullot syväpuhdistavaa ja EHS:n koivushampoota mutta jos palan kanssa ei kummempaa lähmäefektiä ilmene, niin käyttänen sitä loppureissun ajan.) Hoitoaineena on xz:n omenaa ja karpalo-kinuskia, mutta ostin vielä tänään minikokoisen Giovannin hoitsikan kokeiluun.

Päänahka tuntuu tykkäävän hamppu-turvepalasta ja tekstuuriakin on ihan kivasti. Olen ennen käyttänyt olut ja muna-palaa mutta tympäännyin sen hajuun, tämä taas ei tuoksu oikeastaan millekään. Loistotuote kerrassaan!

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #896 : 26.06.14 - klo:21:24 »
Onko kukaan kokeillut saven käyttöä syväpuhdistavan shampoon sijasta :)? Kuulin että savijauhetta voisi sekoittaa tavalliseen shampooseen ja sekoitus toimisi samalla tavalla kuin syväputsari. Mikähän savi sopisi parhaiten syväpuhdistukseen? Lähinnä hiuksiini kerrostuu öljyjä, muotoilutuotteita käytän melko vähän.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #897 : 27.06.14 - klo:00:57 »
^ Mä olen kokeillut Logonan Rhassoul-savijauhetta sekä siitä tehtyä valmista geeliä, ja kokemus oli kyllä sellainen, että ei tarvitse jatkossa toistaa. Hiuksista tuli megalomaanisen tuuheat, mutta ainoastaan siksi, että savimönjä jäi niihin kiinni. Vaati viikon päivittäiset shampoopesut sulfaatillisilla shampoilla, että saven tuntu (ja valmiin geelin tapauksessa haju) katosi. En tiedä, miksi mulla kävi näin, ja kävisikö muilla, ja miten sitten muiden savilaatujen kanssa on. Omat hiukseni ovat hennot, eikä niihin ollut tehty mitään erikoisia käsittelyjä, eikä käytetty muotoilutuotteita, kun savea kokeilin. Tuuheus olisi ollut kyllä hienoa, mutta se oli tässä tapauksessa todella tahmeaa ja likaisen tuntuista. Kokemuksesta on jo useampi vuosi, mutta samat tuotteet ovat kyllä myynnissä yhä. Ideana kiva, mutta en itse halua kokeilla enää.
1cFii, oma väri.

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #898 : 27.06.14 - klo:13:00 »
Mulla on vihreää savea. Olen käyttänyt sitä päänahan hoitoon ja "syväpuhdistavana" hoitona hiuksille. Tein kevättalvella satsin tehohoitoa, ja kun en saanut kaikkea uppoamaan tukkaan, sekoitin loput EHS-shampoon joukkoon. Shampoon joukossa savi tuntui hoitavalta ja shampoo vähemmän karheuttavalta kuin pelkiltään. Itse asiassa se pesi loppupeleissä niin hellävaraisesti (silottaen ja kosteuttaen), että joka toinen pesu piti tehdä tavan shampoolla, jotta tukka ei olisi ollut aivan päätä myöten. Mutta siis positiivinen kokemus, joka palailee mukaan aina silloin tällöin!
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #899 : 27.06.14 - klo:17:06 »
Mulla on Naturadon Montmorillonite -niminen vihreä savi. Oon pari kertaa käyttänyt ihan veteen sekoitettuna syväpuhdistukseen. Parempi tehdä vähän litkumpaa kuin esim. kasvonaamiona käytettynä, niin huuhtoutuu paremmin pois  ;) En syväpuhdistavasta vaikutuksesta niinkään tiedä koska en käytä muotoilutuotteita, mutta on mulla puhdistanut ainakin hiukset ja päänahan tosi hyvin. Eikä oo jättäny värjäämätöntä hiusta ollenkaan liruksi  :)
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.