Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 464657 kertaa)

Poissa elly

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #915 : 30.09.14 - klo:11:01 »
Taas minä huutelisin fiksumpien neuvoa. :) Olen vähän hurahtanut shampoopaloihin, vaikka olen vasta paria kokeillut. Shampoopalojen lisäksi monet tuntuvat pesevän hiuksia ihan saippuapaloilla, ja haluaisinkin juuri näihin halvemman hinnan ja lyhyemmän ainesosaluettelon vuoksi tutustua. Onko jotain yleispätevää ohjetta millä saippuapaloilla voi hiukset pestä ja mitä pahisainesosia pitäisi muistaa vältellä? Vai voiko kaikilla saippuapaloilla pestä myös hiukset? Lushin paloja en varmaankaan aio kokeilla, sillä niissä kaikissa taisi olla sulfaatteja, joita välttelen kuivan ihoni vuoksi.

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
« Vastaus #916 : 30.09.14 - klo:14:10 »
Mä olen viime aikoina pessyt hiukseni oliiviöljysaippualla. Ainesosat: jalostamaton oliiviöljy, vesi ja mineraalisuola. Hinta 2,55€.

Olin ensin vähän skeptinen että miten päänahka suhtautuu kun se on viime aikoina kiukutellut milloin mistäkin (useimmiten liian pesevien tuotteiden kohdalla), mutta tuo näyttäisi toimivan. Pesee hyvin puhtaaksi eikä takuta. Päänahka ei kutise eikä kiristele. Ainoa miinus hiusten pienestä sähköisyydestä, mutta toisaalta nyt alkaa olla se aika vuodesta että mun hiukset on sähköiset tein sitten mitä hyvänsä (sähköisyyden saisi varmaan pois olemalla aina pää oliiviöljyhauteessa mutta siihen en taida ryhtyä :P )
1b F ii. Oma väri päässä, permanentti 4/18.
Ompelublogini | Hiusvärihistoriaani | @instagram

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #917 : 30.09.14 - klo:20:54 »
Onko jotain yleispätevää ohjetta millä saippuapaloilla voi hiukset pestä ja mitä pahisainesosia pitäisi muistaa vältellä? Vai voiko kaikilla saippuapaloilla pestä myös hiukset? Lushin paloja en varmaankaan aio kokeilla, sillä niissä kaikissa taisi olla sulfaatteja, joita välttelen kuivan ihoni vuoksi.

Mun kokemuksen mukaan palashampoissa harvoin on muita "pahisaineita" kuin sulfaatit :) Ainakin Lushin ja Provencen palashampoissa on sulfaatteja. Myös palasaippuat sopivat hiusten pesuun, mutta ne saattavat olla vähän liiankin kosteuttavia hiuksille.

Poissa rhoda

• HAIRahtanut
  • rhubarb, rhubarb, scientific rhubarb
« Vastaus #918 : 01.10.14 - klo:16:30 »
Mä käytin tuota samaa oliiviöljysaippuaa vakisaippuana pari vuotta sitten ja hyvin toimi. Hiuksissa se ei pelannut, mutta kyllä sillä päänahan puhtaaksi sai.

Käyttäisin palasaippuaa ja -shampoota vakituisesti, jos se ei olisi niin hankalaa. Varsinkin palashampoon pitää antaa kuivahtaa ennen kuin pakkaan sen rasiaan, muuten se sulaa löllöksi. Vie aikaa ja meidän minikokoisessa kylppärissä on tilakin kortilla. Olen kokeillut myös leikata palasta pienen kontin pesua varten, mutta siitä yleensä jää yli vähän ja sekin on sitten löllöä. Turhauttavaa!

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #919 : 02.10.14 - klo:03:57 »
Koitin eilen pestä hiukset vihreällä savella. Lopputulos: jäykät, rasvaisen näköiset hiukset ja hilseilevä päänahka... Savi ei edes ilmeisesti peseytynyt kunnolla pois, vaikka huuhtelin sitä kyllä tavallista kauemmin. Tyvi oli huuhdellessa niin takkuinen ja karkea etten uskaltanut huuhdella hiuksia perusteellisemmin.

Sekoitin saven syväpuhdistavaksi shampooksi lisäämällä teelusikalliseen vihreää savea 5-6 ruokalusikallista vettä. Savikökkäreet oli hankala saada sekoittumaan veteen ja seos ei tuntunut ihan riittävän koko päänahkaan. Luin, että seoksen pitäisi olla mieluiten tuollaista litkumaista, mutta kannattaisiko siitä ensi kerralla tehdä mieluummin tahnaa? Saako tahnaa mitenkään huuhdeltua päänahasta katkomatta hiuksia?

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #920 : 02.10.14 - klo:11:29 »
^ Mulla ei ole ollut ongelmia saven huuhtoutumisen suhteen. Kannattaa käyttää seosta tehdessä aika kuumaa vettä ja rikkoa mahdolliset paakut sormilla puristaen. Muuten seos tosiaan jää paakkuiseksi. Savi on tosi kuivattavaa, joten latvat olen suojannut hoitoaineella ja keskittynyt saven kanssa vaan päänahkaan. Sellainen huomio vielä, että mun kokemuksen mukaan savi imaisee hiusväriä todella tehokkaasti. Eli siis haalistaa. Joten juuri värjättyyn tukkaan en kokeilisi. Kuivattavuuden takia en myöskään käyttäisi savea kovinkaan usein. Itse olen tehnyt savipuhdistuksen lähinnä silloin jos olen käyttänyt kuivashampoota pidempiä aikoja, ja hiuksistossa tuntuu olevan kuivashampoojäämiä tavallisesta pesusta huolimatta.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #921 : 02.10.14 - klo:13:20 »
^ Okei hyvä tietää, kiitos! :) Latvat jäivät tosiaan pesun jälkeen melko kuiviksi, vaikken niitä käsitellytkään savella. Täytynee koittaa savipesua uudestaan vaikka kuukauden päästä.

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #922 : 03.10.14 - klo:20:09 »
^ Itse olen aina tehnyt saviseoksesta litkumpaa, eli ~2 ruokalusikallista (okei, 1-2-3 näin arvioiden, sillä olen heittänyt aina silmämääräisesti, kuitenkin suht reilusti kun purkista heittää; miltä nyt milloinkin sattuu tuntumaan) 0,4 l veteen. Isompaan vesilasiin siis. Antanut sekoittua jonkin aikaa, toki savi sakkautuu pohjalle ja sekoittanut vielä kunnolla ennen pesua. En ole huomannut kuivattavaa vaikutusta edes puhkiblondatuissa latvoissa, toki hiukset ovat erilaiset  ;) Olen aina antanut vaikuttaa suunnilleen viisi minuuttia. Aika lailla sama vaikutus kuin tähän asti kokeilemillani palashampoilla. Tiedä mitä johtopäätöksiä siitä vetäisi ??? ::)

Chagrin Valleyn Cafe Moreno tuoksuu todella vahvalta ja epämiellyttävältä  :-\ Läheltä haisteltuna glögiltä, muutoin tosi vahvoilta yrteiltä. Toivoin paljon enemmän tältä palalta  :(
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #923 : 03.10.14 - klo:21:14 »
^ Sekoititko sinäkin saven lämpimään veteen? :) Täytyy kyllä antaa savikokeilulle enemmän aikaa, tulokset vaikuttaa tosi jännältä.

Ja höh, haaveilin itsekin aikoinaan CV Cafe Moreno palasta, mutta kuvittelin sen tuoksuvan kahvilta. Täytynee tehdä kahvintuoksuinen palashampoo itse.

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #924 : 04.10.14 - klo:14:30 »
^ Joo, lämpimään veteen.

Luulin myös että tuoksuisi kahvilta  :(
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #925 : 04.10.14 - klo:15:11 »
Mun kokemuksen mukaan palashampoissa harvoin on muita "pahisaineita" kuin sulfaatit :) Ainakin Lushin ja Provencen palashampoissa on sulfaatteja. Myös palasaippuat sopivat hiusten pesuun, mutta ne saattavat olla vähän liiankin kosteuttavia hiuksille.

Kiitos avusta Puf! Olen pessyt pari kertaa nyt hiukset Nubian Heritagen palasaippualla ja tulos on ollut hyvä. Tässä vähän sivusilmällä vilkuilen saippuapaloja iHerbista. :D

Tää saattaa kuulostaa nyt hieman tyhmältä, mutta jollain lapsellisella tavalla koen pienimuotoista maailmantuskan helpottumista, kun nämä palatuotteet ovat alkaneet toimimaan. Oon käyttänyt pitkään CO-pesua, ja mua oikeesti ahdisti se kuinka jokaisella kauppareissulla sai ostaa lisää hoitoainetta. Kylpyhuoneessakin tuntui olevan koko ajan niitä tyhjiä tai semityhjiä pulloja, joita ei muistanut viedä mukanaan pois. Ei tietenkään palasaippuoidenkaan ylenpalttinen hamstraaminen hyväksi ole, mutta oon henkilökohtaisella tasolla iloinen, että en osta uusia muovipulloja ja heitä niitä pois viikoittain. :)

Kunis

• Vieras
« Vastaus #926 : 05.10.14 - klo:22:48 »
Mikä on hyvä tapa paloitella hieman isompi saippuapala? Uuniin (en omista mikroa) voisi kai vähäksi aikaa laittaa, mutta pelkään, että palasta itkettyy nestettä pintaan ja se menisi jotenkin pilalle. Liian isona en tykkäisi palaa viedä märkätiloihin kuitenkaan ja jos sellaisenaan koittaa pinkkoa, jää veitsi kuitenkin keskelle jumiin.

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #927 : 06.10.14 - klo:10:19 »
Tää saattaa kuulostaa nyt hieman tyhmältä, mutta jollain lapsellisella tavalla koen pienimuotoista maailmantuskan helpottumista, kun nämä palatuotteet ovat alkaneet toimimaan. Oon käyttänyt pitkään CO-pesua, ja mua oikeesti ahdisti se kuinka jokaisella kauppareissulla sai ostaa lisää hoitoainetta. Kylpyhuoneessakin tuntui olevan koko ajan niitä tyhjiä tai semityhjiä pulloja, joita ei muistanut viedä mukanaan pois. Ei tietenkään palasaippuoidenkaan ylenpalttinen hamstraaminen hyväksi ole, mutta oon henkilökohtaisella tasolla iloinen, että en osta uusia muovipulloja ja heitä niitä pois viikoittain. :)

Vähän ot, mutta Ole Hyvä -merkiltä voi käydä täyttämässä hoitoainetta omaan pulloon :) Ajattelin lähiaikoina koittaa Ole Hyvän hoitoainetta ensimmäistä kertaa ja lähinnä juuri siksi, että hoitoainepulloista muodostuva pullomeri ahdistaa. Täyttöpalvelua on ainakin tarjolla Punnitse & Säästä -kaupoissa sekä käsittääkseni myös Ruohonjuuressa. Yhdessä Punnitse & Säästä -liikkeessä minulle sanottiin, että täyttöpullo voi olla mikä vaan oma pullo, kunhan siihen on merkitty tilavuus millilitroina.

Poissa Huuhkaja

• Tukkaguru
« Vastaus #928 : 06.10.14 - klo:16:35 »
Mikä on hyvä tapa paloitella hieman isompi saippuapala? Uuniin (en omista mikroa) voisi kai vähäksi aikaa laittaa, mutta pelkään, että palasta itkettyy nestettä pintaan ja se menisi jotenkin pilalle. Liian isona en tykkäisi palaa viedä märkätiloihin kuitenkaan ja jos sellaisenaan koittaa pinkkoa, jää veitsi kuitenkin keskelle jumiin.

Ainakin jotkut saippuat saa hyvin leikattua paloiksi kuumennetulla, terävällä veitsellä, eli saippuaa itseään ei välttämättä tarvitse lämmittää.

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #929 : 11.10.14 - klo:22:41 »
Onko shampoopalojen käyttäjissä ketään, joka käyttäisi silikonisia hoitotuotteita? Mun hoitorutiineissa alko nyt joku tökkimään, ja epäilen sen johtuvan silikonisesta latvasuojasta yhdistettynä palaan. Kokeilen vielä jättää tuon latvasuojan pois ennenkuin luovutan shampoopalojen suhteen. Hiuksia lähtee normaalia enemmän ja tukka näyttää ja tuntuu inhottavalta, eli ei tässä tilanteessa varsinaisesti juhlita.