Olisiko vinkkejä muista herkälle iholle sopivista kasvovesistä? Estelle & Thildin herkän ihon kasvovesi mulla oli pitkään käytössä, mutta ehkä se kuitenkin vähän ärsytti kasvojen ihoa. Samoin Lumenen herkän ihon kasvovesi on ollut ihan ookoo hyvää, mutta haluaisin jotain muuta välillä. Apteekin tuotteet tulee itselle ekana mieleen, olisko siellä joku hyvä herkälle pintakuivalle sekaiholle?
Samaa kyselen kuin pinkpepper, eli herkälle iholle sopiva kasvovesi haussa, mielellään vielä kosteuttava. En uskalla kokeilla monien hehkuttamia Thayersin kasvovesiä niiden sisältämän hamameliksen takia. Paula Begounin mukaan se voi aiheuttaa ärsytystä iholle.
Viimeisin (pieleen mennyt) kokeiluni oli Lumenen Hydrating Touch kosteuttava kasvovesi. Koostumus on paksua ja hiukan geelimäistä, ja tuote tosiaan tuntui kosteuttavalta. Se kuitenkin valitettavasti kirveli ihollani todella paljon. Silmät myöskin ärtyivät ja kirvelivät jos tuotetta joutui lähellekään niitä. En ymmärrä mikä incistä sen voi aiheuttaa, sisältö vaikuttaa varsin neutraalilta, eikä selviä irritantteja ole lukuunottamatta ruusunsiemenöljyä. Se on kuitenkin aiemmin sopinut itselleni ainakin suoraan iholle laitettuna.
Kasvovedet on kyllä ihan hirveän vaikea juttu tosi herkästi reagoivalle iholle. Mä olen saanut ihan hirveitä reaktioita hamamelistä sisältävistä kasvovesistä, joten en voi sellaisia suositella. Lumenen kasvovedet aiheuttavat mulla ihan järkyttävää kirvelyä, poltetta ja punoitusta, enkä minäkään ole ymmärtänyt, mikä niissä voi niin kamalaa olla, mutta näin se vaan on. Olen ostanut Sensitive Touch -sarjan kasvoveden varmaan viidesti vuosien varrella ja heittänyt sen ekan kokeilun jälkeen roskiin. Estelle & Thildin sensitive-kasvovesi ei sopinut mullekaan, ei ollut niin paha kuin Lumenet, mutta aiheutti punoitusta ja kuumotusta, eikä oikein ollut hyödyksi millään tavalla.
Ainoat sopivat olen löytänyt Paulalta, suosikkini pintakuivalle sekaiholle on Skin Balancing -sarjan kasvovesi (pore-reducing toner), ihan sairaan hyvää ja hellää. Ehkä joku perus-Erisankin jotenkuten kävisi, mutta sellaisissa ei ole oikein mitään, mistä iho kummemmin hyötyisi, ja Paulan kasvovedet taas on hyödyllistä tavaraa täynnä. En mä oikein jaksa käyttää kasvovettä, jos se ei selkeesti tee ihoon eroa. Jos apteekin valikoimasta olisi pakko valita, niin parasta on ollut Vichy, mutta kuivan ihon pinkki kasvovesi lähmää rasvoittuvaa ihoa liikaa, ja sekaihon sininen taas ärsyttää ihan hirveästi (siinä on kuparisulfaattia, joka ei ainakaan varmaan paranna tuotteen siedettävyyttä herkällä iholla).