Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet  (Luettu 161350 kertaa)

Poissa kraula

• HAIRahtanut
  • Learning to fly.
Vs: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet
« Vastaus #285 : 07.02.11 - klo:18:49 »
Mä yritin kovasti tykätä siitä La Claree Oliv' antioksidanttivoiteesta, mutta jouduin nyt vihdoin luovuttamaan ja myöntämään, ettei se kosteuta tarpeeksi. Oon melkein joka aamu lätkinyt naamaan joko lisää ja lisää ko. voidetta, tai sitten ekan kerroksen päälle vaan Humektania. Harmittaa, koska etenkin Karkkipäivän omena-bloggauksen myötä tosiaan haluaisin käyttää tota voidetta, mutta ärsyttää jos sitä kuluu joka aamu ihan kauhean paljon tai sitten joutuu lisäksi käyttämään toista voidetta.

Mulla on kai pintakuiva sekaiho, jossa tietenkin talvella kuivuus korostuu. Puhdistustuotteet pitäisi olla ihotyypin mukaiset, ja ennen tähän voiteeseen siirtymistä kuivuus/kireysongelmaa ei ollut. En siis voi muuta kuin syyttää antioksidanttivoidetta. Taidan silti ostaa sitä lisää ainakin keväämmällä ja/tai kesällä, josko silloin riittäisi ;D

edit. typo
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:18:57 kirjoittanut kraula »
Ei saa edes kunnollista KAAAHVIA.

Poissa Supervixen

• Tukkaguru
« Vastaus #286 : 08.02.11 - klo:10:59 »
^ No voi harmi.

Mun mielestä sen koostumus on kyllä aika kevyt, huomaa juuri siitä kun se imeytyy niin nopeasti eikä jätä mitään "pintaa" iholle. Eli kuivempaa ihoa ei varmasti riitä kosteuttamaan.

Mun sekaiholle se on ihan täydellinen.  <3 Niinä aamuina, jolloin koen ihoni olevan erityisen kuiva, olen laittanut alle Estee Lauderin Advanced Night Repair -seerumia, joka tuo sopivan lisäkosteuden.

Poissa Kaisa

• HAIRahtanut
« Vastaus #287 : 08.02.11 - klo:11:37 »
Mä olen käyttänyt Oliv' by La Claréen antioksidanttivoiteen alla Now Foodsin hyaluronihapposeerumia ja tuolla yhdistelmällä kosteustehot on olleet riittävät.
1c F ii

Poissa daffodil

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #288 : 09.02.11 - klo:21:20 »
Karkkipäivä-blogin kehujen perusteella ostin Neobion Magnolia Cleansing Peeling -kuorintavoiteen ja olen käyttänyt tuota nyt kolme kertaa. Aivan ihana tuote, paras kuorinta mitä olen testannut. Mulla on pintakuiva sekaiho ja yleensä kuorinnan jälkeen kasvojen iho jää kiristäväksi ja pahimmillaan jopa hilseileväksi. Neobion kanssa ei kuitenkaan ole ollenkaan tätä ongelmaa; iho ei kiristä yhtään ja kasvot tuntuvat siltä kuin niille olisi jo levittänyt kosteusvoiteen (itse asiassa en ole tämän jälkeen edes käyttänyt kosteusvoidetta). Kuorintateholtaan voide tuntuu kuitenkin hyvin tehokkaalta; rakeet ovat kivan pieniä ja niitä on voiteessa reilusti.

Jos tuotteesta pitää jotain huonoa sanottavaa keksiä, niin tuotteen pakkaus on ihan onneton. Kuorinta on tosiaan pakattu 7 ml:n pusseihin, ja nämä on ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi aina yksi pussi yhdellä käyttökerralla (pakkauksessa on teksti "5 convenient single applications"), mutta tuolla tavalla käytettynä kuorintaa saisi lutrata kasvoille ihan mielettömän määrän. Itse olen tosiaan käyttänyt kuorintaa nyt kolme kertaa ja mulla on ensimmäisessä pussissa varmaan vielä puolet jäljellä, eli mun käyttömäärällä yhdestä pussista riittää ainakin viiteen käyttökertaan. Pussimuotoinen pakkaus ei siis ole mitenkään kätevä kun pussia saa aina käytön jälkeen olla teippaamassa umpeen.

Tämän lisäksi olen testannut luonnonkosmetiikan puolelta Laveran Calendula Exfoliant Wash -kuorintaa, joka on sekin ihan hyvä tuote. Tämäkään ei pahemmin kuivata ihoa, vaikka kosteusvoidetta tämän jälkeen tarvitseekin. Myöskään koostumukseltaan Lavera ei ole yhtä kivan tuntuinen kuin tuo Neobio; kuorinnan rakeet ovat turhan isoja ja niitä on liian vähän mun makuuni. Käytän tuubin loppuun, mutta en osta uudestaan.
"There's no such thing as a bad idea, just poorly executed awesome ones."

Poissa Supervixen

• Tukkaguru
« Vastaus #289 : 10.02.11 - klo:01:16 »
^ Mä oon kanssa ihan koukussa tuohon NeoBion kuorintaan, ja kokemukset on ihan samanlaisia kuin sulla. Tuntuu, ettei tuon jälkeen melkein edes kosteusvoidetta tarvitse. En tiedä, haluanko enää koskaan käyttää muuta kuorintaa.  :D Taidan jatkossa tilata tuota BCE:stä niin tulee halvemmaksi kuin Suomesta ostaessa. Ja tuo pussisysteemi on kyllä ihan kökkö. Itse säilytän avattua pussia minigrip-pussissa, niin ei tarvitse teippailla, mutta onhan se silti vähän hankalaa. Mulla yksi pussukka riittää kolmeen kuorintaan.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #290 : 11.02.11 - klo:13:35 »
Mitenköhän parhaiten säilyy kasviperäinen glyseriini? Jääkaapissa?
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #291 : 11.02.11 - klo:13:44 »
^ Minä olen säilyttänyt kylppärissä, ja puolessa vuodessa ainakaan ei yksi pullo mennyt miksikään. Jos on isompi satsi ja väritön läpinäkyvä pakkaus, voi jääkaappi olla ihan järkevä vaihtoehto.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #292 : 11.02.11 - klo:14:33 »
60 ml läpinäkyvässä eli laitan jääkaappiin ja siitä aina tummaan 10 ml pipettipulloon mitä käytän. Kiitos :)
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa RockQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #293 : 17.02.11 - klo:11:18 »
http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/2/16/testiryhma-10-ekovoidetta-naamariin.html Tuolla ekomerkkien kasvovoidetestaamista, ihan mielenkiintoista :) Toi Madaran voide on kiinnostanutkin, Deep Moisture Cream vetelee viimeisiään ja olen tykännyt aivan älyttömästi. Kevättä kohden taitais kuitenkin se Fluid olla parempi.
Kerrostettu kihartuva hennapolkka
www.siameselipstick.com

Poissa Kukka

• Tukkaguru
« Vastaus #294 : 17.02.11 - klo:12:44 »
Huomasin itselleni uuden tuotemerkin tuon RockQueenin laittaman linkin kautta, AM Luonnontuotteet. Onko joku kokeillut näitä tuotteita? Merkin putiikissa näytti olevan myös jotain raaka-aineita myytävänä. http://www.amnatur.fi

Poissa Sarita

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #295 : 17.02.11 - klo:13:25 »
Mulla on ollut aika moniakin tuotteita Am Luonnontuotteilta .

Tehohiushoito , ihan ok , käytin saunassa hiusnaamiona.

Hamppukasvovoide , mukavan luonnolliset ainesosat , ei jättänyt ihoa kiiltäväksi .  <3

Kehäkukkavoide ei myöskään jätä ihoa kiiltäväksi , ei mikään erityisen kosteuttava.

Hamppuhiushoito , hyvä hoitoaine jota käytin vuosikaudet . Saattaa jättää hiukset vähän öljyisiksi.

Aurinkovoide aika samanlainen kuin nuo kaksi muutakin voidetta ,minulle ei tarpeeksi kosteuttava.

Porkkanaöljy sopii hyvin kasvovoiteen sijasta keväällä / kesällä.

Turvesaippua ; ihana metsätuoksuinen saippua , tykkään kovasti.  <3

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #296 : 20.02.11 - klo:11:42 »
Tässä RockQueenin linkistä http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/2/16/testiryhma-10-ekovoidetta-naamariin.html löysin mielenkiintoista asiaa. Etenkin tämä pätkä herätti kysymyksiä "Maaöljyperäisten aineiden sopivuudesta iholle kiistellään. Osan mielestä kyseiset aineet eivät ole iholle hyväksi, koska ne torjuvat elimistön omat muutosyritykset eikä keho pääse tarvitsemaansa vuorovaikutukseen niiden kanssa."

Mitäköhän tuolla lauseella mahdetaan tarkalleen tarkoittaa? Jos maaöljyperäiset ja silikonilliset voiteet jää ihon pinnalle (?), niin eikö ne kuitenkin suojaa esim. herkkää ihoa ympäristön haittavaikutuksilta? Jos luonnonmukaiset tuotteet imeytyvät kokonaan (?) ihoon, niin onko se kuitenkin esim. herkälle iholle huono juttu, kun iholle ei jää mitään suojaavaa ympäristöä vastaan? Haluaisin kuulla muiden mietteitä tästä.

Toinen asia mikä kiinnostaa, on siirtymävaihe luonnonkosmetiikkaan näistä maaöljyperäisistä ja silikonia sisältävistä tuotteista. Ilmeisesti iholle tulee jokin puhdistumisvaihe?

Oletteko te vakuuttuneita luonnonkosmetiikasta? Aiotteko enää palata takaisin maaöljyperäisiin ja silikonia sisältäviin tuotteisiin? Onko teidän mielestä tyhmää, jos käyttäisi luonnonmukaista kosteusvoidetta kasvoille, mutta puhdistukseen ja kasvovetenä näitä ns. tavallisia tuotteita. Vai kannattaisiko käyttää kokonaan luonnonmukaisia tuotteita? Mietin tässä sitä jos luonnonmukainen voide imeytyy kokonaan ihoon, niin jääkö kasvovedestä ja putsarista jotain iholle, joka tavallaan haittaa siinä? En nyt saa muotoiltua sitä mitä ajattelen, mutta ehkä joku tajuaa edes jotain.  :)

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #297 : 20.02.11 - klo:12:23 »
En ole kemian enkä kosmetiikan asiantuntija, mutta siirtyessäni aikanaan mineraaliöljyppohjaisista voiteista (Aqualan L, Bellavita) mineraaliöljyttömiin (Dermalogica), kävin aiheesta pitkiä keskusteluja useammankin kometologin sekä ihotautilääkärin kanssa ja sain koottua joitakin tiedonmurusia, joista saattaa olla apua.

Eli mineraaliöljyvoiteen idea on juurikin se, että se muodostaa ihon pinnalle kalvon. Tämän hyviä vaikutuksia on se, että kalvo estää kosteutta haihtumasta ja suojaa ihoa. Huonoja vaikutuksia taas on se, että iho ei "hengitä", eli myöskään ihon erittämät kuona-aineet, hiki ja liika tali eivät pääse ulospäin, kun kalvo on tiellä. Lisäksi iho "laiskistuu", kun kalvon suojatessa ihoa ihon ei tarvitse itse tehdä töitä itsensä suojaamiseksi, jolloin ihon omat suojamekanismit vaimenevat.

On tutkitusti totta, että monille mineraaliöljypohjaiset voiteet sopivat. Ne ovat todella tutkittuja aineita ja niitä suositellaan vauvoille, atoopikoille, kelle tahansa ja valtaosalla niiden käyttäjistä ne toimivat.

Kaikille mineraaliöljyt ei kuitenkaan sovi. Mulla oli vuosikaudet törkeä ihottuma säärissä: isoja ruskeita hilseileviä laikkuja, joiden takia en kehdannut kesäisin käyttää hameita ollenkaan noin 20-25-vuotiaana. Ja vaikka kuinka lätkin niihin lääkevoiteita ja mineraaliöljypohjaisia perusvoiteita, mikään ei muuttunut. Vasta valohoidot ja mineraaliöljytön ihonhoito saivat ihottuman lopulta rauhoittumaan joitain vuosia sitten. Valoa otetaan siis nimenomaan puhtaalle iholle ja sen ideana on, että UV-säteet aktivoivat ihon omia suojamekanismeja.

Kasvojen ihon hoidossa siirryin kosmetologin suosituksesta samoihin aikoihin pois mineraaliöljypohjaisista apteekin voiteista kuten Aqualan ja Bellavita mineraaliöljyttömiin tuotteisiin (ei sen luonnollisempaan kuin Dermalogica). Uusi kosmetologini ehdotti, että iho-ongelmani eli pintakuivuus (hilseilevät, kuivat läntit poskilla) ja toisaalta epäpuhtaudet (ikuinen teininaama, poskissa joskus tulehtuneita ja kipeitäkin finnejä) voisivat johtua mineraaliöljyvoiteiden käytöstä.

(Kopioin nyt tän lopun tuolta Uuden Mustan palstalta, jonne kirjoitin aiheesta myös:)
Siirtymävaihe aiheutti aikanaan todella vahvoja ihoreaktioita. Osittain ehkä myös siksi, että mulla on atooppinen ja herkkä iho, mutta kosmetologin mukaan melkein jokaiselle tulee jotain reaktioita siirtymävaiheessa. Mulla oireet (paha punoitus, hilseily, arkuus, pistely, kutina, kuumotus jne) olivat ekat 2 päivää sen verran voimakkaat, että olin ihan varma että kyseessä on allerginen reaktio.

Onneksi menin takaisin kosmetologin luo, jolta olin saanut tuotenäytteet (siirryin kerralla testaamaan koko tuotesarjaa eli kahta puhdistusainetta, kasvovoidetta, silmänympärysvoidetta ja kuorintaa), koska hän osasi selittää minulle että kyse on normaalista siirtymäajan ensireaktiosta, joka menee pian ohi. Seuraavana eli kolmantena päivänä oireet jo hieman lieventyivätkin ja neljäs päivä oli viimeinen päivä jolloin minulle tuli mitään iho-oireita. Mun hankala ihoni siis sopeutui alle viikossa, tosin silloin oli syksy eikä siis niin hankalat olosuhteet ihon kannalta kuin nyt keskuslämmitysten ja pakkasten riehuessa täysillä.

Hyppy mineraaliöljypohjaisista voiteista kuten apteekin voiteet voidepohjiin, jotka eivät tee kalvoa ihon pinnalle vaan antavat ihon hengittää, mullistaa ihon suhteen ympäristöönsä: yhtäkkiä ihon pitää itse puolustautua kun kalvo ei olekaan hoitamassa hommia sen puolesta, eikä ole ihmekään jos ihon toimintamekanismit menevät hetkeksi sekaisin. Mulla kuitenkin mineraaliöljyistä luopuminen paransi ihon kuntoa käsittämättömän paljon: pintakuivuus katosi lähes kokonaan samoin kuin epäpuhtaudet. Ennen mulla oli toisaalta koko talven aina kuivat hilseilevät läntit nenän molemmin puolin poskissa ja toisaalta saattoi tulla todella ikäviä, kipeitä ja tulehtuneita finnejä. Samoin vartalon ihon atooppinen ihottuma ei ottanut millään rauhoittuakseen, vaikka lätkin siihen vuosikaudet litratolkulla mineraaliöljyjä.

Vaikka alku voikin siis olla aika kauhea, muutaman päivän kärsimys kannattaa todella. Joillekin. Toisille mineraaliöljyt sopivat mainiosti, joten en tiedä onko silloin syytä muutoksiin. Mutta jos kärsii minkäänlaisista iho-ongelmista, kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla, voisiko mineraaliöljyistä luopuminen auttaa. Itse en ainakaan palaisi enää mistään hinnasta takaisin mineraaliöljypohjaisten voiteiden pariin.

Tavallaan mä luulen, että jos ihmisen 200 000 vuoden historiassa iho on 199 050 vuotta joutunut työskentelemään ympäristön olosuhteita vastaan itse ja sitä on korkeintaan autettu sivelemällä siihen kasvi- tai eläinöljyjä, ihomme on sopeutunut siihen ja toimii parhaiten silloin kun se saa/joutuu itse sopeutumaan ja tekemään töitä pärjätäkseen muuttuvissa olosuhteissa. Iho on siis tarkoitettu toimimaan, enkä usko että on ihon toiminnalle hyväksi jos se pakotetaan lepotilaan.

Ai niin ja sitten on vielä ympäristönäkökulma: haluammeko syytää viemäriin hirveitä määriä mineraaliöljyjä, jotka ovat todella hitaasti luonnossa hajoavia yhdisteitä (vrt. muovit) ja joista ei ole mitään tietoa, miten ne vaikuttavat ekosysteemiin pitkällä aikavälillä?

Oikeastaan se, että luonnonkosmetiikka käyttää vain luonnossa hajoavia ainesosia on mun mielestä tärkein syy käyttää luonnonkosmetiikkaa. Mun mielestä ihmislajilla ei ole kauneutemme tähden tai mistään muustakaan syystä oikeutta saastuttaa ympäristöä kemikaaleilla, joiden pitkäiaikaisista vaikutukisista ei tiedetä mitään.

(Oho, anteeksi kun tuli näin pitkä vastaus...)
« Viimeksi muokattu: 20.02.11 - klo:12:34 kirjoittanut sonjis »
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #298 : 20.02.11 - klo:14:32 »
Löysin tällaisen tosi perusteellisen blogin kosmetiikan valmistusaineiden ominaisuuksista ja käytöstä itse tehdyissä tuotteissa sekä kosmetiikkaan liittyvästä kemiasta:

http://swiftcraftymonkey.blogspot.com/2009/04/better-crafting-through-chemistry_21.html

Tuosta pitäisi aueta juttu nimenomaan ihon pintaa suojaaviin luonnonkosmetiikan aineisiin, jotka toimivat siis mineraaliöljyjen aineiden tavoin estäen kosteutta haihtumasta ihosta, mutta koska eivät muodosta niin tiivistä kalvoa (?) antavat ihon silti hengittää... Oppia ikä kaikki, näemmä.
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #299 : 21.02.11 - klo:16:55 »
Ai niin ja sitten on vielä ympäristönäkökulma: haluammeko syytää viemäriin hirveitä määriä mineraaliöljyjä, jotka ovat todella hitaasti luonnossa hajoavia yhdisteitä (vrt. muovit) ja joista ei ole mitään tietoa, miten ne vaikuttavat ekosysteemiin pitkällä aikavälillä?

Oikeastaan se, että luonnonkosmetiikka käyttää vain luonnossa hajoavia ainesosia on mun mielestä tärkein syy käyttää luonnonkosmetiikkaa. Mun mielestä ihmislajilla ei ole kauneutemme tähden tai mistään muustakaan syystä oikeutta saastuttaa ympäristöä kemikaaleilla, joiden pitkäiaikaisista vaikutukisista ei tiedetä mitään.

Varsinkin näissä lainatuissa kohdissa oon sonjiksen kanssa samaa mieltä. Henkilökohtaisesti en näe mitään järkeä käyttää teollisuusjätteitä iholla, oli se sitten kuinka epäallergisoivaa tahansa. Vaikka mineraaliöljy tekeekin kalvon iholle, siitä silti imeytyy ihon läpi ties mitä. Puhumattakaan tietty siitä kun ne huuhdellaan viemäreistä alas. Itse koen luonnonöljyt kaikin puolin parempina niin itselleni kuin ympäristöllenikin. Kaikilla toki on omat motiivinsa.  :)
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3