Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet  (Luettu 159876 kertaa)

Poissa Nukkumatti

• HAIRahtanut
Vs: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet
« Vastaus #30 : 28.11.08 - klo:22:48 »
Weledan tuotteet kiinnostavat mua suunnattomasti. Ovatko weledan/vividan ihonhoitotuotteet mistään kotoisin?
20 vuotta hiukset päässä!

Poissa Angie

• HAIRahtanut
« Vastaus #31 : 28.11.08 - klo:22:55 »
^ foorumilta löytyy oma ketjunsa kyseisille sarjoille: http://juurikasvu.org/smf/index.php?topic=148.0, tuolta löytyy varmasti kokemuksia. :)
"Expose yourself to your deepest fear; after that, fear has no power, and the fear of freedom shrinks and vanishes. You are free."
-Jim Morrison

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #32 : 29.11.08 - klo:01:08 »
Mä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Everyday Mineralsin Horsetail Everywear -voiteeseen. Pieni rasia riittää pitkään, on edullista, lähes tuoksutonta ja jättää taivaallisen pehmeän, rauhoittuneen ihon. Inci on puhdas ja yksinkertainen: manteliöljyä, horsetailia (joka ilmeisesti on jokin kortekasvi?) ja muuta kasviöljyä.

Tavallaan mun suhtautuminen luonnonmukaisiin tuotteisiin on vähän ristiriitainen: kaapissa on hirveästi tavanomaista purkkia jemmassa enkä haluaisi niistä luopua (koska ne ovat kivoja), mutta silti nämä olisivat iholle niin paljon mukavampia. Toistaiseksi olen käyttänyt rinnan, menee se niinkin.

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #33 : 30.11.08 - klo:00:56 »
^Sama täällä. Ristiriitainen olo. Yhtäältä tietää että kemikaalicocktailit ovat kamalia ympäristömyrkkyjä mut sitten niitä vaan tulee ostaneeksi.

Mut yks kehu luomusta tähän: ihanimmat shampoot olen löytänyt Urtekramilta. Mitäs mieltä muut on? Erityisesti toi ruusushampoo...
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #34 : 30.11.08 - klo:11:38 »
^ Luomuilusta puhutaan yhtälailla hiuspuolellakin, joten hiushöpinät sinne. :) Haulla löytyy varmasti Urtekramista juttua.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #35 : 03.12.08 - klo:09:10 »
Mulla olisi vähän asiaa siitä Stiensin kirjasta. Olen nyt lukenut n. puoleenväliin asti, päässyt juuri hiustenpesuun ja hygieniaan. En tiedä, onko tämä paras paikka tälle keskustelulle, mutta kyllähän se tavallaan aiheesta on... Enkä parempaakaan paikkaa keksinyt.

Kirja on tosi hyvä ja olen iloinen, että hankin sen! Mutta mua vähän häiritsee pari epäselvästi selitettyä juttua.

Ensinnäkin, Stiens sanoo, että huulituotteissa ei saisi käyttää mineraaliöljyjä tms, koska ne kerääntyy elimistöön. Voisiko joku sanoa, mitä konkreettista haittaa siitä kertymisestä on? Mitä sitten tapahtuu?

Sitten kerrotaan luonnonöljyistä, kuinka ne sisältää kaikkia vitamiineja ym. Kun luin Luoman & Karan "Vaihtaahan kameleonttikin väriään", joka on oppikirja kosmetiikka-alalle, ymmärsin, että iho ei voi suoraan hyödyntää voiteissa saatavia vitamiineja. Mutta että monista vitamiineista olisi kyllä hyötyä, esim E-vitamiinista tuotteen säilöntäaineena. Ja vissiin vitamiineilla oli kosteuttavia tms vaikutuksia. Onko noin?

Sitten vähän häiritsi, kun oli lueteltu niitä öljyjä, niin jostain öljystä sanottiin tyyliin, että "hyödylliset terveys- ja kauneudenhoitovaikutukset tunnettu jo kauan", muttei sitten kerrottu, mitä ne vaikutukset on. Olisin toivonut vähän syvällisempää selittämistä, that´s all.

Voisin jotain varsinaisesta aiheestakin sanoa. Olen käyttänyt nyt Laveran Young faces-sarjan puhdistusgeeliä, kasvovettä ja kasvovoidetta jonkun aikaa, ja olen ihan tyytyväinen. Alussa tuntui, että putsari kuivattaa, mutta enää ei. Voi olla, että kun ilmat vähän kylmeni, iho alkoi kuivia, mutta kun nyt on ollut kosteata ja lämpimämpää, iho on taas kunnossa. Tai "kunnossa ja kunnossa". Mulla on edelleen iho jotenkin epätasainen, sellainen "röpelöinen" ja siinä on kauttaaltaan otsassa ja vähänä muuallakin pieniä punaisia näppyjä, joita ei kuitenkaan voi puristaa tyhjäksi. Luulen kuitenkin, että mun iho-ongelmat johtuu sairaudesta. Mulla ehkä on astma ja kun sain astmalääkkeen kokeiluun, sinä aikana iho-ongelmat katosi. Nyt kun jouduin diagnosoinnin ajaksi lopettamaan lääkkeen, iho on alkanut taas kukkia.

Olin muuten aikeissa vaihtaa Laveran tuotteet tulevaisuudessa Lacto lineen tms halpikseen rahansäästömielessä, mutta en ehkä voikaan vaihtaa luettuani Stiensin kirjaa.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #36 : 29.12.08 - klo:15:04 »
Tilasin kuun alussa Green Peoplen voitehia kokeiluun ja täytyyhän näistä täysikokoiset tilata.

Gentle Tone on mun mielestä ihan hassusti kasvoveden nimikkeellä. Mun pintakuivalle, mutta rasvaa hylkivälle nassulle tää on kuitenkin aivan loistava kosteuttaja. Jää vähän tahmaiseksi, mutta ei tunnu haittaavan, jos geelin levittää iltapesun jälkeen. Aamulla suihkaisen vähän Avènen lähdevettä ja sen imeydyttyä mineraalipohja levittyy tosi nätisti hieman nahkealle pinnalle. Tässä tapauksessa tuntuu olevan vain eduksi, ettei geeli imeydy täysin, koska meikki pysyy nättinä aamusta iltaan, eikä pintakuivuutta pääse syntymään. Ihan positiivinen yllätys, ettei ärsytä silmiä tai ihoa, vaikka onkin hajustettu (eteerisiä öljyjä ja miedompia kasviuutteita, etenkin kamomillantuoksu on aika voimakas).

Hajusteeton kosteusvoide taas on yllättävän kevyttä, eikä jatkuvalla käytöllä ainakaan näin talvisaikaan mun nassulle riitä. Jos käyn aamulla suihkussa, tää on Gentle Tonea kätevämpi käyttää, koska imeytyy nopeammin ja meikkaamaan pääsee suht nopsaan. Kaikin puolin kevyempi voide kuin esim. A'kinin 24h Pure Moisture ja hieman ohuempaa ja kosteuttavampaa kuin Desert Essencen Daily Essential Cream. EM:n semi-matte pysyy tämänkin päällä oikein hyvin. Vaihdellen Gentle Tonen kanssa tuntuis toimivan parhaiten.

Eye Gel on ensimmäinen silmänympärysvoide, mitä oon käyttänyt kuuteen vuoteen ja ihan mukavaltahan tämäkin tuntuu. Koostumus on aika paksu, ehkä hieman jopa vahamainen. Tekee kuitenkin minkä lupaa, eli kosteuttaa, kirkastaa ja jättää hyväntuntuisen pohjan silmämeikille. Voimakas kamomillantuoksu ei ihme kyllä käy silmiin yhtään.

Ihan pienenä sivumainintana: paketin mukana tuli näytepussukka Intensive Repair -hoitoaineesta ja nyt taistelen itseni kanssa, tilaanko tuon vai kokkaanko vihdoin viimein oman hoitoaineeni. Palashampoiden kaverina vaikutti tautisen toimivalta, selvitti hyvin, kosteutti, siloitti, vahvisti, eikä lähmännyt yhtään ja oli vieläpä riittoisaa.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #37 : 29.12.08 - klo:15:15 »
Löysin vahingossa Better Choisen sivut. http://www.betterchoice.fi/index.php

Täällä on tuotteita niin eläimille ja ihmisille. Ja luomuna suomeksi.

Ayucare Neem-tuotteita löytyy myös. Muistaakseni joku kyseli jossain ketjussa neem-tuotteita.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #38 : 29.12.08 - klo:19:00 »
Mulla olisi vähän asiaa siitä Stiensin kirjasta.

Tämän kirjoittajahan ei ole mikään kemisti / alan asiantuntija. Kirjasta myös puuttuvat kaikki lähdeviittaukset, moniin tutkimuksiin suhtaudutaan kritiikittömästi (ja toisaalta jätetään huomioimatta monien kasvien tutkitusti havaitut haittavaikutukset), ja tiedot ovat ristiriitaisia. Syytä myös muistaa, että kirja on tehty Tammen ja Pro Luonnonkosmetiikka Ry:n yhteistyönä - käytännössä opus on 'luonnonkosmetiikan' (mitä sillä sitten tarkoitetaankin...) myynninedistämistarkoituksissa.

Iho ei pysty tunnistamaan jonkin aineen synteettistä tai luonnollista aluperää, mutta hajusteet ovat aina haitaksi, oli kyseessä sitten kuinka luonnolliset hajusteet hyvänsä.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #39 : 30.12.08 - klo:02:04 »
Iho ei pysty tunnistamaan jonkin aineen synteettistä tai luonnollista aluperää, mutta hajusteet ovat aina haitaksi, oli kyseessä sitten kuinka luonnolliset hajusteet hyvänsä.

Tartun nyt tähän hajustejuttuun siltä osin, ettei tässä yhteydessä hajusteita kaikkinensa voi niputtaa yhteen ja tyrmätä yksoikoisesti. Monet luomuna myydyt sarjat tai miksei synteettispainoitteisetkin, joita parin kasviperäisen tehoaineksen varjolla myydään, on valitettavasti ympätty täyteen mitä ihmeellisimpiä kasviuutteita. Usein valintakriteereinä tuntuu olevan joko kiva tuoksu tai hyvänkuuloinen nimi tai jotain muuta yhtä päätöntä. Tuotekehittelijöiltä tuppaa unohtumaan se fakta, että iso osa käytetyistä kasveista on lääkekasveja, joita ei pitäis mennä ihan suin päin sekoittelemaan ja ymppäämään kilokaupalla päivittäin käytettäviin tuotteisiin. Varsinkin herkkäihoisen kannattaa tän takia olla tosi tarkkana luomuhajusteiden kanssa, vaikka kyllähän taviksetkin saattaa moisista ärsytysreaktioita saada. Ylipäätään mitään luomua en suosittelis ostamaan, jos siinä mainostetaan olevan esim. eteerisiä öljyjä tuoksuttimina - eri juttu, jos muutamall tarkoin valitulla uutteella ja tisleellä on ihan oikea funktio, eikä kyseessä ole sekopäinen muutaman tusinan cocktail. Viimeistä virkettä kirjoittaessaan tämä herkkis muistelee lämmöllä Dermalogica-kokeiluaan...  :P

Synteettisiä hajusteita taas ei ole juurikaan tutkittu, siinä missä esim. eteeriset öljyt saattaa parhaimmillaan olla vuosituhansia tunnettuja lääkkeitä tiivistetyssä muodossa. Jokunen vuosi sitten tehtiin isompi tutkimus parfyymien osalta, eikä se juuri synteettisten ainesten kuvaa kiillottanut. Noista tuloksista jäi sellainen kokonaiskuva, että synteettisten hajusteiden aiheuttamat reaktiot ja mahdolliset haitat ei ole niin välittömiä ja näkyviä kuin kasviuutteiden. Varmasti myöskin siksi, että kasviuutteita joutuu lutraamaan hajustetarkoituksissa huomattavasti isompiä määriä kuin synteettisiä valmisteita.

Jeh, eli ihan loppukaneettina näin herkkiksen vinkkelistä: herkkäihoisen ja varsinkin hajusteherkän on totta kyllä hyvä välttää kaikenlaisia hajusteita, mutta kasviuutteita ja eteerisiä öljyjä sisältäviä tuotteita voi kokeilla, jos tietää, mitä on tekemässä. Pahoittelen sekavaa tekstiä... näin väsyneenä ei enää oikein saa ajatusta koottua.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #40 : 30.12.08 - klo:14:04 »
^ Ei iho hyödy sen kummemmin luonnollisistakaan hajusteista, eteeriset öljyt ja niiden komponentit (eugenol, linalool, geraniol ym. yleiset tuoksuaineet) ovat tutkitusti ihoärsyttäjiä ja fototoksisia aineita. Tietysti pienissä määrissä käytettynä  iho ei niistä välttämättä saa mitään reaktioita eikä juuri vaurioitakaan, mutta parempi ilman. Se, että joitakin aineita on käytetty tuhansia vuosia, ei tee niistä turvallisia tai ihoa hyödyttäviä - varsinkin, kun päinvastaista todistuaineistoa on olemassa eteeristen öljyjen vaikutuksista iholle.
Eri asia kokonaan on sitten vaikkapa vanilja, joka paitsi tuoksuu, on ihoa oikeasti vahvistava ja hyödyttävä kasviuute.  :)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Nea/ Fashioned in Finland

• Tukkaguru
« Vastaus #41 : 07.01.09 - klo:22:11 »
Olipas mukava löytää tämä ketju  ;D. Lähinnä etsin tietoa tästä tuotteesta:
LOGONA silmänympärysvoide

Täyteläinen ja ravitseva Aikuisen naisen silmänympärysvoide hoitaa herkkää ja kuivaa ihoa suojaten
sitä tehokkaasti muutoksilta sekä hoitaen jo olemassa olevia ryppyjä ja juonteita. Kiinteyttää ja vahvistaa ihoa.

Inci: Aqua (Water), Glycerin, Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Glycine Soja (Soybean) Oil*, Alcohol, Cera
Alba (Beeswax), Glyceryl Stearate Citrate, Sorbitan Stearate, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*,
Butyrospermum Parkii (Shea Butter) Fruit*, Sodium Hyaluronate, Pyrus Cydonia Seed Extract,
Jasminum Sambac (Jasmine) Flower Wax, Bambusa Arundinacea Stem Powder, Hippophae
Rhamnoides (Seabuckthorn) Oil*, Sucrose Cocoate, Xanthan Gum, Parfum (Essential Oil), Sodium
Lactate, Tocopherol. ‘) luomu.

Eli jos kokemuksia löytyy, meilelläni otan vastaan  ;D.

Olin ajatellut siirtyä pikkuhiljaa tuotteiden loppuessa lunnonmukaisempiin tuotteisiin mutta nyt meni hermot ja kaikki tuotteet, joista en pidä, lensivät kaapin perukoille. Vielä käytän hyvät tuotteet loppuun ja etsin sillä aikaa niille korvaajia. Kasvojen ihoni on ihan mahdoton ja nyt on sille löytynyt ärsyttämätön ja nyppyjä aiheuttamaton trio (Lactoline pesuneste-Juvedical seerumi-Basan geeli). Tuolle tuskin ihan heti uskallan edes ajatella korvaajia mutta mielelläni otan vastaan myös vinkkejä erittäin herkän, pintakuivan ja akneen tapuivaisen ihon hoitoon (jep, helppo kombinaatio  ::)). Monista öljyistäkin on huonoja kokemuksia... Vartalolle sopivat mutta naamalla aiheuttavat näppylöitä. Onneksi näistä ei sentään mineraaliöljyjä ja silikoneja löydy!

Ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat!

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #42 : 08.01.09 - klo:16:05 »
--mielelläni otan vastaan myös vinkkejä erittäin herkän, pintakuivan ja akneen tapuivaisen ihon hoitoon (jep, helppo kombinaatio  ::)). Monista öljyistäkin on huonoja kokemuksia... Vartalolle sopivat mutta naamalla aiheuttavat näppylöitä.

Taitaa olla aika lailla sama jakomielitautinen ihotyyppi meillä molemmilla. Plus vielä herkät silmät. Löytyykö sulta vielä migreeni? Sit oltais jo ihan samiksia.  ;D

Mä käytin viitisen vuotta Basan-geeliä sekä pesuun että kosteutukseen ihan hyvällä menestyksellä, mutta pidemmän päälle herkistyin sillekin. Iho jotenkin oheni entisestään, tuli pientä ihottumaa ja joku ainesosa alkoi reagoimaan mun oman hien kanssa, tuloksena vaihtelevan kokoisia vesikelloja aina kun kasvot hikoili (esim. rankemman liikunnan tai saunan yhteydessä). Eipä oo enää vesikelloja näkynyt sen jälkeen kun siirryin luomuun.

Viimeksi tuossa kerkesinkin kehua Green Peoplen voiteita, mutta myöskin A'kin-sarjaa voin suositella. Itse oon käyttänyt viimeksimainitulta mm. Rose Geranium -putsaria ja 24h Pure Moisture -voidetta. Pure Nuffin avokadoputsari kuuluu myöskin mun vakikalustoon. Uutta tekee sittenkin mieli hakea ja kokeilla. Seuraavaks meinaan kartottaa Lovelulan valikoimaa.

Eri asia kokonaan on sitten vaikkapa vanilja, joka paitsi tuoksuu, on ihoa oikeasti vahvistava ja hyödyttävä kasviuute.  :)

En ollut huomannut tätä kommenttia aiemmin, mutta vaniljan lisäksi listaan vois lisätä kamomillan ja varmasti monta muutakin kasvia. Taidetaan olla kyllä pitkältikin eri linjoilla näissä synteettiset vs. luomu asioissa, mutta omalta kohdaltani voisin todeta, että koen turvallisemmaksi käyttää harkiten niitä pitkään tunnettuja ja paljon tutkittuja kasvikunnan tuotteita, joista on mahdollisia haittojakin tiedossa kuin suhteellisen tuoreita synteettisiä vastineita, joita taas on näin karrikoiden tutkittu suunnilleen sen verran, että ne tuoksuu ja ettei ne sentään riittävästi laimennettuna syövytä ihoa ensikontaktilla.  ;)  Siitähän nimenomaan kemikaalilainsäädäntöä viritellessä on väännetty eniten kättä, että saatais vihdoin tutkittua kunnolla kaikki ne ainekset, mitä teollisuudessa käytetään. Rahoitusta vaan ei näytä irtoavan mistään, koska savotta on melkoisen suuri. Mun käsittääkseni kasvikunnan tuotteet sentään on kiinnostaneet ja kiinnostavat edelleen lääketeollisuutta sen verran, että niissä on pysytty edes suht kivasti kärryillä.
« Viimeksi muokattu: 08.01.09 - klo:16:25 kirjoittanut Shi Shi »

Poissa Nea/ Fashioned in Finland

• Tukkaguru
« Vastaus #43 : 08.01.09 - klo:17:29 »
*hekottaa* Ei ole migreeniä sentään  :D. Tosiaan minullakin iho yleensä sitten kuitenkin herkistyy sille täydellisellekin tuotteelle ja uutta on etsittävä. Melvitalta löysinkin kivanoloisen kosteusgeelin (Hydrastim) iholle mutta siinä oli hunajaa, ei ihan paras iholleni sekään... Tässä vielä inci, jos joku osaa siitä jotain hyvää/huonoa sanoa.

Formule INCI : Aqua [Water], Aloe Barbadensis Extract [Aloe Barbadensis Leaf Extract]*, Glycerin, Dicaprylyl Carbonate, Dicaprylyl Ether, Octyldodecanol, Sucrose, Betaine, Glyceryl Dibehenate, Oryza Sativa Hull Powder [Oryza Sativa (Rice) Hull Powder], Magnesium Aluminum Silicate, Tribehenin, Benzyl Alcohol, Serine, Arginine, PCA, Sodium Benzoate, Glyceryl Behenate, Alanine, Cellulose Gum, Sclerotium Gum, Xanthan Gum, Limonene**, Threonine, Hydrogenated Lecithin, Mel [Honey], Dehydroacetic Acid, Hyaluronic Acid, Galactaric Acid, Morinda Citrifolia Fruit Extract, Citral**, Parfum [Fragrance], Mourera Fluviatilis [Mourera Fluviatilis Extract], Pectin, Linalool**. *Ingrédient issu de l'Agriculture Biologique. **Constituants naturels du concentré aromatique.

Ostin pojalleni, jolla oli sitkeä ihottuma silmän reunalla ja poskessa, Ruohonjuuresta NaturAloe-merkkisen aloverageelin (http://www.naturaloe.fr). Ihan uskomatonta mutta tuolla iho parani viikossa :o. Olin valmistautunut tämän kestävän kesään saakka... Kuivuuteen on auttanut karite mutta tämä ihottuma ei siihen reagoinut lainkaan.

Ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat!

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #44 : 08.01.09 - klo:17:55 »

En ollut huomannut tätä kommenttia aiemmin, mutta vaniljan lisäksi listaan vois lisätä kamomillan ja varmasti monta muutakin kasvia. Taidetaan olla kyllä pitkältikin eri linjoilla näissä synteettiset vs. luomu asioissa, mutta omalta kohdaltani voisin todeta, että koen turvallisemmaksi käyttää harkiten niitä pitkään tunnettuja ja paljon tutkittuja kasvikunnan tuotteita, joista on mahdollisia haittojakin tiedossa kuin suhteellisen tuoreita synteettisiä vastineita, joita taas on näin karrikoiden tutkittu suunnilleen sen verran, että ne tuoksuu ja ettei ne sentään riittävästi laimennettuna syövytä ihoa ensikontaktilla.  ;)  Siitähän nimenomaan kemikaalilainsäädäntöä viritellessä on väännetty eniten kättä, että saatais vihdoin tutkittua kunnolla kaikki ne ainekset, mitä teollisuudessa käytetään. Rahoitusta vaan ei näytä irtoavan mistään, koska savotta on melkoisen suuri. Mun käsittääkseni kasvikunnan tuotteet sentään on kiinnostaneet ja kiinnostavat edelleen lääketeollisuutta sen verran, että niissä on pysytty edes suht kivasti kärryillä.

Öö, siis taisit ymmärtää vaniljaa koskevan kommenttini täysin väärin. Iholle hyödyllisiä, rauhoittavia ja antioksidantteja sisältäviä kasvejahan on siis vaikka kuinka paljon, ja olen itsekin niitä sisältävän listan tänne joskus laittanut. Mutta läheskään kaikki luonnonkosmetiikan käyttämät aineet eivät ole iholle hyviä, monet firmojen suosimat aineet ovat tunnetusti haitalisia (esim. sitrukset, laventeli, minttu ym... Lista on pitkä!)
En näe mitään syytä suosia ihoa ärsyttäviä ja vahingoittavia ainesosia, koska niin paljon hyödyllisiäkin kasviuutteita löytyy.Miksi käyttäisin ihoani ärsyttäviä ja valolle herkistäviä aineita, vain sillä perusteella, että ne ovat  'luonnollisia'?
Ja kyllä, tieteelllisiä tutkimuksia eri kasveista löytyy runsaasti ja tehdään koko ajan lisää.  :)

Tältäkin foorumilta löytyy aiheesta paljon keskustelua, synteettinen vs. luonnollinen. Lista iholle hyödyttävistä ja haitallisista kasveista löytyy niinikään, mutta voin postata sen uudestaan.

Vaniljaa koskeva kommenttini tarkoitti nimenomaan sen tuoksuominaisuutta. Yleisesti ottaen tuoksuvat kasviuutteet ovat ihoa ärsyttäviä aineita, mutta vanilja on tästä poikkeus.

EDIT: Tässä linkki artikkeliin, jossa lista sekä vältettävistä että hyödyllisistä kasviuutteista, sekä muuta tietoa aiheesta...
« Viimeksi muokattu: 08.01.09 - klo:18:06 kirjoittanut NarnianQueen »

1b F/M ii