Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet  (Luettu 161340 kertaa)

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
Vs: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet
« Vastaus #360 : 19.08.11 - klo:09:02 »
^Pitääpä pistää muistiin, kun on kiiinnostanut kokeilla noita palasaippuoita ja täällä on tuo liike  :)

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #361 : 28.08.11 - klo:14:36 »

Otin nyt tuon herbinankin testiin, vaikkei luomuruusu nimestään huolimatta toki täyttä luomua ole. Tämä sisältää jopa hajustetta vaikka onkin todella miedon tuoksuinen. Testiin se pääsee piakkoin.

Oletko jo kokeillut Herbinan ruusukasvovettä?

Providaa oon tässä miettinyt ja kävinkin jo Turussa laivalle mennessä varta vasten Ruohonjuuressa tsekkaamassa Kehäkukkavoidetta, mutta pah, ei niillä enää olekaan Provida valikoimissa... En taida uskaltaa tilata, kun tuoksusta ei ole tietoa. Ehdotuksia otetaan vastaan.  :)

Käytin joskus monta tuubia kehäkukkavoidetta ja siinä oli hyvin mieto tuoksu. Tykkäsin muutenkin. Rauhoitti ihoa hyvin. Mutta Providan puhdistusemulsiota en voi kyllä suositella. Se haisi tosi voimakkaalle ja jätti ihon öljyiseksi eikä oikein tuntunut puhdistavankaan kunnolla.

Mulla ongelmana luonnonmukaisissa kosteusvoiteissa on se, että iho jää rasvaisen oloiseksi voiteen levityksen jälkeen ja se kiiltää. Johtuneeko sitten öljyistä vai mistä? Sinänsä harmi, koska haluaisin käyttää luonnonmukaisia tuotteita, mutta ihon kiiltely ei kyllä ole kovin mukavaa. Olenko ainoa? Kosteusvoiteena siis Elysambren tasapainottava emulsio.
« Viimeksi muokattu: 28.08.11 - klo:14:45 kirjoittanut pinkpepper »

Poissa Nea/ Fashioned in Finland

• Tukkaguru
« Vastaus #362 : 28.08.11 - klo:16:47 »
Pinkpepper: jep, olen testannut Herbinan "ruusuvettä" tuosta ed. viestistä saakka ja olen tykännyt todella paljon! ostan uuden pullon, kunhan loppuu :) Pehmittää ihanasti ja tykkään tuoksustakin, iho on tyytyväinen.
Ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat!

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #363 : 29.08.11 - klo:21:36 »
^^
Sama ongelma. Omien kokeilujen perusteella Madaran voiteissa tuntuu olevan paras koostumus - löytyy kevyttä ja kasteuttavaa voidetta, fluidia, geeliä ja vaikka mitä. Miinuksena kalliihko hinta ja vahva ruohontuoksu, mutta onneksi tuoksu häipyy pois. Geelissä tuoksu on kevein ja se on myös rasvaton eikä jää inhaksi kalvoksi kuten esim. aloe vera geeli ja muut aloe-vera voiteet ainakin mun naamassa. Madaran tuotteita on vaikea suositella kun on niin monia koostumuksia ja sopiva löytyy parhaiten kokeilemalla.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #364 : 31.08.11 - klo:12:08 »
Pinkpepper: jep, olen testannut Herbinan "ruusuvettä" tuosta ed. viestistä saakka ja olen tykännyt todella paljon! ostan uuden pullon, kunhan loppuu :) Pehmittää ihanasti ja tykkään tuoksustakin, iho on tyytyväinen.

Oletko muuten Nea kokenut, että kasvovesi erityisesti rauhoittaisi kasvojen ihoa? Ilmeisesti on siis kosteuttava/pehmittävä, mutta oletko huomannut tekevän jotain muuta vaikutusta iholle?  :D Olen taas pitkään ollut ilman kasvovettä enkä sinällään nytkään tunne tarvetta kasvovedelle, mutta toisaalta välillä kasvovesi voisi olla ihan kätevä esim. dekolteen alueelle tai kun puhdistaa perusteellisemmin ihoa, minkä jälkeen voisi vielä "puhdistaa" kasvovedellä.

Taannoin käytin jopa kaksi pulloa puhdasta ruusuvettä kasvovetenä. Ostin purkit Punnitse ja Säästä liikkeestä. Enää en kyllä vaan ostaisi ruokaan tarkoitettua ruusuvettä, koska jotenkin ihmeellisesti ruusuvesi tuntui menevän nopeaan todella pahan hajuiseksi ja vaikutta huonoksi menneeltä. Päiväyksetkin olivat ihan kunnossa, mutta joku tuossa kokeilussa meni vikaan. Herbinan ruusuvesi olisikin siksi kiinnostavampi, koska ei sisällä ruusuvettä kuin 10% ja sisältää varmaan jotain säilontäaineitakin tmv.  :P

• Tukkaguru
« Vastaus #365 : 31.08.11 - klo:12:25 »
^
On se rauhoittavakin :) Yritän saada incin blogiin pian! Ainakin allantoiinia on, siitä ihoni tykkää erityisesti. Kamala kiire vain vaivaa, voi huokaus  0_0

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #366 : 31.08.11 - klo:15:24 »
Mulla odottaa Herbinan ruusukasvovesi korkkaamista, kunhan saan vanhan (Lumene) ensin loppumaan. Tuo Herbinan ruusukasvovesi ei ilmeisesti ole täysin luonnonmukainen tuote, vai?

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #367 : 31.08.11 - klo:17:52 »
Taannoin käytin jopa kaksi pulloa puhdasta ruusuvettä kasvovetenä. Ostin purkit Punnitse ja Säästä liikkeestä. Enää en kyllä vaan ostaisi ruokaan tarkoitettua ruusuvettä, koska jotenkin ihmeellisesti ruusuvesi tuntui menevän nopeaan todella pahan hajuiseksi ja vaikutta huonoksi menneeltä. Päiväyksetkin olivat ihan kunnossa, mutta joku tuossa kokeilussa meni vikaan.

Itse olen käyttänyt useamman pullon Ruohonjuuressa myytävää Stenbergsin ruoanlaittoon tarkoitettua ruusuvettä kasvoilleni. Teen kuitenkin niin, että vaikka pullossa ei ole ohjetta että sitä pitäisi säilyttää jääkaapissa, laitan sen jääkaappiin heti avattuani sen. Sitten siirrän sitä käyttöä varten kerrallaan vain alle 1/2 dl suihkepulloon (vanha kasvovesipullo), jonka olen etukäteen desinfioinut kiehuvassa vedessä. Määrä riittää noin pariksi viikoksi, jonka jälkeen täytän taas uuden pienen määrän suihkepulloon. Näin toimien ei ainakaan Stenbergsin kasvovedessä ole ilmennyt mitään outoja hajuja tai muutakaan outoa.
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #368 : 31.08.11 - klo:19:27 »
^
Mulla on ollut Stenbergs avattuna iät ja ajat keittiön kaapissa eikä ole muuttunut miksikään edes huoneenlämmössä. Tuntuu turvallisimmalta ostaa tuota luomuversiota kun on kukkavesi kysymyksessä. Tuoksu on muuttunut ehkä hieman lievemmäksi, mutta ei ole pilaantunut mitenkään.

Poissa purppura

• Tukkaguru
« Vastaus #369 : 01.09.11 - klo:08:17 »
^
Tuntuu turvallisimmalta ostaa tuota luomuversiota kun on kukkavesi kysymyksessä.  

Hei, mikäs tässä on sitten syynä? Meneekö kukkavesi liiassa käsittelyssä helposti tehottomammaksi tmv.?  :P

Mietin tuota Herbinaa myös sen sisältämän linaloolin takia. Tämä puoli menisi jo varmaan inci -ketjuun, mutta linalool on siis ilmeisesti osaksi laventeliin pohjautuva ainesosa ja haluaisin välttää tuollaisia pieniäkin määriä mahd. ärsytyksen aiheuttajia. Linalool tuntuu kyllä lähes mahdottomalta välttää. Herbina kyllä kiinnostaisi, mutta täytyy vielä katsella. Minulla on taas menossa vähän tarkempi syynäys -vaihe incien kanssa ja elämä on taas vaikeampaa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo:08:19 kirjoittanut purppura »

Poissa sonjis

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #370 : 01.09.11 - klo:12:40 »
^
Tuntuu turvallisimmalta ostaa tuota luomuversiota kun on kukkavesi kysymyksessä.  

Hei, mikäs tässä on sitten syynä? Meneekö kukkavesi liiassa käsittelyssä helposti tehottomammaksi tmv.?  :P

Mietin tuota Herbinaa myös sen sisältämän linaloolin takia. Tämä puoli menisi jo varmaan inci -ketjuun, mutta linalool on siis ilmeisesti osaksi laventeliin pohjautuva ainesosa ja haluaisin välttää tuollaisia pieniäkin määriä mahd. ärsytyksen aiheuttajia. Linalool tuntuu kyllä lähes mahdottomalta välttää. Herbina kyllä kiinnostaisi, mutta täytyy vielä katsella. Minulla on taas menossa vähän tarkempi syynäys -vaihe incien kanssa ja elämä on taas vaikeampaa.  ::)

Mä ainakin itse ajattelen tuon luomuasian niin, että kun tavallisessa viljelyssä saa käyttää erilaisia tuholaistorjuntamyrkkyjä, osa niistä voi päätyä myös lopulliseen kukka- tai kasviuutteeseen. Luomuviljelyssä kun ei saa käyttää kemikaaleja, voi olla varmempi, ettei iholle käytettävässä kukka- tai kasviuutteessa ole mitään myrkkyjäämiä. Uutteen valmistusprosessi on varmasti sama sekä luomu- että ei-luomutuotteella.

On tietty hyvä syynätä INCIt tarkasti ja jos tietää olevansa jollekin tuoksuaineelle herkkä, sitä on toki hyvä välttää. Toisaalta jos välttää kaikkia niitä (onkos niitä 27 vai 36 tms) EU:n määrittelemää "mahdollisesti herkistävää" tuoksuaineitta, joihin linaloolkin kuuluu, ei voi käyttää pian enää oikein mitään kasvikunnan tuotteita, koska melkein kaikissa yleisimmissä kasviuutteissa on jotain noista (ne ovat siis ainesosina kasvissa, eivät lisättyjä aineita, mutta ne täytyy merkitä INCIin erikseen, koska ne saattavat olla ärsyttäviä joillekin).

Esim. laventeli on yksi pisimpään Euroopan alueella käytetyistä rohdoskasveista ja teepuuöljyn ohella ainoa eteerinen öljy, jota saa käyttää suoraan iholle. Jos se ei olisi yleisesti hyvin siedetty, se tuskin olisi ollut niin pitkään ja yleisesti käytössä eikä sitä varmasti saisi annostella suoraan iholle. Tietty aina löytyy ihmisiä, jotka ovat jopa niille kaikkein parhaitenkin siedetyille aineille allergisia, mutta etukäteen ei varmaan kannata kovasti pelätä sellaista, joka on vuosituhansien ajan ja valtavan monien ihmisten käytössä toiminut hyvin. Epävarmuudesta ja turhasta huolesta pääsee, kun testaa tuotteita. Aina voi pyytää testereitä ennen kuin ostaa ja jos joku tietty yrtti tai kasvi huolestuttaa, monissa ekokaupoissa on testerit eteerisistä öljyistä, joista voi käydä testaamassa ihoreaktiota (muista tosin, että kaikki muut kuin teepuu ja laventeli pitää sekoittaa johonkin muuhun öljyyn ennen kuin ne laittaa iholle: eli esim. kämmenelle ensin pari tippaa vaikkapa jojobaöljytesteristä ja sen päälle YKSI tippa eteeristä öljyä).

Toivottavasti tästä oli apua!
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia

ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827

Poissa purppura

• Tukkaguru
« Vastaus #371 : 01.09.11 - klo:16:34 »
^ Hei, kiitos! Minua kiinnostaa aina kaikenlainen tieto, joten noin perustavanlaatuiset vastaukset ovat aina mielekkäitä lukea.  :D  :)

Itse olen vain vähän vahingossakin ajautunut lukemaan erilaista tietoa laventelista ja ainakin Linalool -muotona ei laventeli olisi kovin hyvä iholle, ehkei edes pienissäkään määrissä. Suurin määrin en kuitenkaan tiedä asiasta ja tosiaan, kokeilemallahan tuotteen toimivuudenkin näkee. Toisenlaisten käsitysten takia minua ehkä vaan hieman häiritsee linaloolin käyttö monissa tuotteissa, kun kerta näin monenlaista tulosta ainesosasta voi löytää netistäkin. Tiedä sitten mihin suuntaan kallistua kun aina kaikessa on oma vaaransa.  :D

Tässä pari lähdettä, jotka nyt löysin. Paulan näkemys on entuudestaan tuttu, mutta toisen sivuston keskustelevamman jutun löysin juuri.
http://www.paulaschoice.co.uk/learn/en/component/content/article/4914?q=%2Flearn%2Fcomponent%2Fcontent%2Farticle%2F4914

http://truthinaging.com/ingredient-spotlight/lavender-and-skin-safety
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo:16:36 kirjoittanut purppura »

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #372 : 01.09.11 - klo:19:43 »
^^
Samat aatteet eli suosin luomua kukkaisvesissä, koska kukkien alkuperää ei helpolla tiedä. Varsinkin kun on uuttaminen kyseessä niin kukkiin suihkutettu myrkky tosiaankin saattaa päätyä herkemmin käytettävään tuotteeseen.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #373 : 02.09.11 - klo:12:59 »
Se, että jotain ainetta on käytetty satoja tai tuhansia vuosia, ei takaa sen olevan iholle hyväksi. Laventeli on todella ärtsy myrkky.. Huomasin vaikutuksen jo ennen kuin aloin ihonhoitojuttuja tutkia - kaikki herkälle iholle tarkoitetut laventelipitoiset tuotteet ärsyttivät ihoani aina.. ja ihmettelin, missä vika.
Se, että jonkun iho näyttää sietävän  ainesosaa X, ei myöskään tarkoita, että siitä ei olisi hallaa. Kudoksen kiinteys ja kollageenin tuotanto kärsivät, samoin vastustuskyky. Miksi riskeerata ihonsa terveys, kun turvallisiakin kasveja on olemassa? Laventelia voi haistella vaikkapa saippuassa tai suihkugeelissä, ei kasvovoide tai kasvovesi ole ainoa vaihtoehto.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

• Tukkaguru
« Vastaus #374 : 02.09.11 - klo:13:46 »
Taidan jäättää jatkossa Herbinan hyllyyn. Pitääkin ostaa tänään jotain muuta, kun tuo on nyt aivan loppu jo.