Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet  (Luettu 159918 kertaa)

Poissa nukka

• HAIRahtanut
Vs: Luonnonmukaiset ihonhoitotuotteet
« Vastaus #480 : 28.03.15 - klo:23:35 »
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #481 : 29.03.15 - klo:13:41 »
Haluan kokeilla hiljalleen luonnonkosmetiikkaan siirtymistä. Sopivien (ja etenkin kohtuuhintaisten)  tuotteiden löytäminen tuntuu hankalalta. Ensimmäisenä mulla on kasvovoide haussa. Kasvojen iho on hieman hankala - aknea on edelleen vähän, mutta ympäri kasvoja koristaa aknesta jääneet punaiset jäljet, jotka toivon mukaan haalistuvat ajan sekä Avitcidin ja BHA:n avulla. Iho on välillä osittain pintakuiva, mutta on kuitenkin nykyään vähän kosteampi ja rasvaisempi. Pintakuiva sekaiho pienellä aknelisäyksellä, kenties? Iho on sikäli herkkä, että ihottumaa saattaa tulla ja sitä korjaillaan sitten ihotautilääkärin määräämällä voiteella.

Katselin tällaisia vaihtoehtoja alustavasti:
Urtekram tuoksuton kasvovoide, onkohan liian rasvainen ja tukkiva?
Lavera Faces mint
Weleda Almond soothing

Jollain sattuisi olemaan tuoreihkoja kokemuksia samantyyppisestä ihosta ja luonnonkosmetiikasta?

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #482 : 29.03.15 - klo:14:48 »
^ Mä olen käyttänyt paljon luonnonkosmetiikkaa, joitakin vuosia lähes pelkästään sitä, ja omassa tapauksessani se oli tälle ihotyypille aika hirveää. Alkoholi ja ärsyttävät kasviuutteet ovat läsnä melkein kaikkialla, ja jos eivät ole, niin koostumukset ovat usein hyvin rasvaisia ja tukkivia. Rasvainen/tukkeutuva ja herkkä/ekseemainen iho on muutenkin haastava yhdistelmä, mutta luonnonkosmetiikan kanssa se on jo todella vaikeaa, ellei sitten koe sopivaksi jotain ihan minimalistista savella pesua ja puhtaalla öljyllä voitelua.

Noista mainitsemistasi voiteista olen käyttänyt Laveraa ja Weledaa. Lavera on ehdottomasti ihotyypille sopivampi, mukavan tuntuinen ohut emulsio. Omalle iholleni se oli silti liian ärsyttävää. Weledan mantelivoide on ihan välitön painajainen ihollani, polttaa ja saa ihon tulipunaiseksi, ja voide on todella tukkivaa. Urtekramin voidetta en uskaltaisi incin perusteella tukkeutuvalle sekaiholle laittaa.
1cFii, oma väri.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #483 : 29.03.15 - klo:14:53 »
^^Mulla on tosi erityyppinen iho, mutta kannattaa varmaan tutustua myös laveran Basis sensitiv -linjaan, siinä on useampia erilaisia voiteita. Mun ehdoton lemppari on Q10-voide, mutta sule voisi sopia noista jokin muu. Tota Weledan mantelia olen myös kokeillut ja se oli kiva perus kasvovoide, siinä oli ihan kivat kosteustehot mun mielestä. Voin kyllä hyvin kuvitela, että se voi tuntua aika raskaalta. Kannattaa muuten joka tapauksessa tilata varsinkin Weleda ja Lavera Saksasta tai muualta Keski-Euroopasta. Niillä on hinnat usein alle puolet siitä, mitä ne on Suomessa.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #484 : 29.03.15 - klo:15:13 »
^^Kiitos vastauksesta! Tuosta linkkaamastani Laveran voiteesta mietinkin, voisiko olla ärsyttävää etenkin ihottuma-altitiimmilla alueilla kasvoillani. Monet voiteet näyttivätkin sisältävän esim. öljyjä. Voi tosiaan olla aika raskasta mun iholleni, minä käytän öljyä vain osana kaksoispuhdistuksessa, en kamalasti ainakaan koe hyötyväni iholle jätetyistä öljyistä. Ehkä näin hankalalla iholla kannattaakin harkita jotain muuta kuin luonnonkosmetiikkaa?

^Jos joku tarpeeksi kevyehkö voide löytyy, niin silloin voisi kokeillakin. Netistä olenkin harkinnut ostavani, jos hintaero on selvä. Pidän ainakin saksalaiset nettikaupat mielessä siinä vaiheessa, jos päädyn jotain ostamaan!

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #485 : 29.03.15 - klo:15:29 »
^ Joo, kyllä mä turvallisimpana suosittelisin pysymistä hajusteettomissa normituotteissa, joiden joukosta löytyy rasvattomiakin kosteuttajia jne. Mutta en toki ajattele, etteikö luonnonkosmetiikan tuotteista voisi jotain kelvollistakin löytyä, kasvaahan valikoimakin varmasti yhä. Ihotyyppikysymys on kuitenkin tässä tosi merkittävä.
1cFii, oma väri.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #486 : 29.03.15 - klo:16:30 »
Mun atooppiselle ja superherkälle iholle Laveran Basis sensitive-sarja on ollut tosi hyvä. Välillä olen nuukuukaissani ostanut jotain muuta, mutta palaan tuohon aina takaisin. Sarjan kosteusvoide on hyvä kesällä mulle, ei ole kauhean paksua ja imeytyy hyvin. Talvisin olen tykännyt käyttää saman sarjan All round creamia kasvojen lisäksi kaikkialle muuallekin. Sitten Madaran Pihlajavoide on myös talvella hyvä ja monet herkkäihoiset ovat kehuneet. Monista muista Madaran voiteista poiketen Pihlajavoide myös tuoksuu hyvälle.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #487 : 29.03.15 - klo:17:25 »
Nafhan kosteuttava päivävoide on tosi kevyttä ja imeytyy tosi hyvin ja nopeasti. Tää on siinä ja siinä riittääkö kosteuttamaan tarpeeksi mun pintakuivaa ihoani tällä hetkellä. Mulla on hankala iho, koska se on tosi pintakuiva mutta samaan aikaan rasvoittuu t-alueelta.

Tilasin juts Patykan 3-step puhdistusöljyn ja puhdistusvaahdon sekä ruusukasvoveden. Saa nähdä miten mun herkkä iho reagoi noihin, luonnonkosmetiikkakokeilut on tähän asti saanut aikaan punoitusta  :-\ Tilasin myös Absolutionin puhdistavan seerumin.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #488 : 29.03.15 - klo:19:05 »
Ruusuvesi on ihan parasta. Rauhoittaa ainakin mun ihoa ihan tuntuvasti. Mutta ihan siis puhdas ruusuvesi ilman mitään lisäaineita.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #489 : 29.03.15 - klo:19:14 »
Puhdas ruusuvesi on ehdottomasti mun lemppari kasvovesi! On juurikin tosi rauhoittavaa ja on mulla vaikuttanut positiivisesti ihon kuntoon. Mä käytän Ruohonjuuressa myytävää Steenbergin luomua ruusuvettä, joka löytyy elintarvikkeiden puolelta.

Poissa babylissa

• Tukkaguru
« Vastaus #490 : 29.03.15 - klo:19:54 »
Tilasin Aroma Zonelta ruusuvettä, ja minusta se haisee pahalle. Sen pitäisi olla puhtainta hydrolaattia(?) mutta siitä hajusta en vain pääse yli. Greippivesi tuoksuu ihanalle mutta on enempi rasvaisen ihon kosteutukseen.
Pai-ruusunsiemenöljystä olen kovasti tykännyt ja melkein jättänyt kaikki kosteusvoiteet.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #491 : 30.03.15 - klo:17:18 »
Hmm, osassa ruusuvesistä on vettä mukana? Palauttaako ne ihon pH:ta pesun jälkeen? Flown Luomu Ruusuvesi taitaa olla pelkkää ruusuvettä? Sitä voiskin kokeilla sitten seuraavaksi kun on vielä kotimaistakin.

Patyka Absolis Floral Rose Water Kasvoveden INCI näyttää tältä:

Rosa damascena flower water*, aqua (water), sodium benzoate, benzyl alcohol, citric acid, dehydroacetic acid, glycerin, biosaccharide gum-1, glyceryl caprylate, sodium anisate, sodium levulinate, citronellol**, geraniol**.
*Luomuviljelty raaka-aine
**Eteerisen öljyn ainesosa
99.21% raaka-aineista on luonnollisia
49.70% raaka-aineista on luomuviljelty

Eli tuossa taitaa olla jotain "epämääräistä" mukana.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #492 : 30.03.15 - klo:17:36 »
Käsittääkseni "oikea" ruusuvesi syntyy tislaamalla vettä ruusunlehtien kanssa. Ruusuvesi on siis  tislattua vettä, jossa on ruusuista irronneet uutteet. Jotkut merkit myyvä kuitenkin ruusuvettä, jossa on yhdistetty vettä ja ruusuöljyä, niissä on yleensä öljy ja vesi erikseen mainituna. Jos incissä on mainittu sekä Rosa Damascena Water että vesi, on se mun logiikalla laimeampaa kuin varsinainen ruusuvesi. En osaa sanoa ph:n palauttamisesta, mutta en itse haluaisi kauheasti maksaa ruusuvedestä, johon on lisätty erikseen vettä.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #493 : 30.03.15 - klo:18:04 »
^^ Ei kai se lisätty puhdas vesi mitään laadullista eroa tee, kun samaa vettähän se ruusuvesikin on, vaikka siinä ruusunlehtiä onkin liotettu tai keitelty..? Voihan sen toki kokea laimennuksena, mutta kun toisaalta sille tuskin on mitään määritelmää, paljonko ruusuvedeksi nimetyssä liemessä on terälehtiä ollut, niin incien vertailu ei siltä osin taida olla kovin merkityksellistä. Muut lisätyt aineet tietty tekevät jo sitten eron. Tuossa Patykassa näyttää olevan säilöntäaineita, kosteuttavia ainesosia yms kasvovedelle tavanomaista. Joku varmaan tykkää tällaisesta enemmän, toinen taas siitä pelkästä ruusuvedestä.

Edit. Olen siis siinä käsityksessä, että ruusuvesi on sitä tislauksen pohjana ollutta vettä, jossa terälehtiä on liotettu, kun tislaamalla erotetaan eteerinen öljy. Eli siis tislauksen sivutuote. Näin ainakin jotkut valmistajat mainitsevat, mutta toisaalta jotkut ilmeisesti kutsuvat ruusuvedeksi itse tislettäkin.
« Viimeksi muokattu: 30.03.15 - klo:18:12 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #494 : 30.03.15 - klo:21:16 »
Noita kasvivesiä (hydrosol) tehdään vähän kahdella eri tavalla, joka kai lähinnä vaikuttaa tuotteen hintaan. Monet ovat ruusun eteerisen öljyn valmistuksesta syntynyttä sivutuotetta. Nämä ovat yleensä halvempia ja valmistaja on joku sellainen, joka valmistaa myös niitä eteerisiä öljyjä. Yksi valmistusprosessi, kaksi tuotetta! Superkätevää!
Sitten on sellaisia ruusu yms. vesiä, jotka valmistetaan vain sen itsensä takia. Nämä ovat yleensä laadukkaampia ja kalliimpia. Luulen, että Flow esimerkiksi lukeutuu näihin ja omassa kaapissani oleva Julia Lawless (tms) näihin öljyn sivutuotteisiin. Mutta tykkään kyllä siitäkin, enkä oikein tiedä, miksi se olisi huonompaa.