Kirjoittaja Aihe: C-vitamiini (askorbiinihappo) ihonhoidossa  (Luettu 41107 kertaa)

Poissa Lila

• Tukkaguru
Vs: C-vitamiini (askorbiinihappo) ihonhoidossa
« Vastaus #120 : 23.08.16 - klo:21:33 »
Siis ihan vaan siihen, että antioksidantti = hapettumisen estäjä. Mustapään kärjen tumma väri tulee suurelta osin hapettuneista orgaanisista aineksista. C-vitamiini on säilöntäaine, joka voi pitää myös ihon talitöhnää siistimmän näköisenä, voi vaikuttaa myös talitulpan koostumukseen.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa Reese

• Tukkaguru
« Vastaus #121 : 23.08.16 - klo:22:02 »
^Ymmärrän mitä olet ajatellut, mutta jonkinmoisella kemiataustallani vaan vähän epäilen, ettei tuo hapettumisen esto menisi iholla ihan noin maalaisjärjen suoraviivaisesti :) Enemmänkin antioksidantit vaikuttavat solujen uudistumiseen ja parantavat ihon kuntoa sitä kautta.
We are all mortal until the first kiss and the second glass of wine.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #122 : 24.08.16 - klo:08:37 »
Minä taas ajattelen niin päin, että antioksidatiivinen vaikutus solutasolla iholle lätkittävillä aineilla on vielä huonosti tutkittu ja tunnettu asia - mutta hapen vaikutuksen alaisena oleviin aineisiin (ihotali avoimissa huokosissa) antioksidatiivinen vaikutus on kutakuinkin sama kuin avatussa hillopurkissa/mehutölkissä. Toki sillä erotuksella, että tali on uusiutuva luonnonvara, antioksidanttia pitää siksi käyttää säännöllisesti, kerta ei riitä mihinkään. Eikä määrällä voi korvata käyttötaajuutta.

Tätä tukee ehkä myös ihan henk. koht. käytännön havainto siitä, että C-vitamiinin käyttö vaalentaa mustapäitä ja talitulppia (sebaceous filaments) - ja saattaa hieman vähentää tukkeutumistaipumusta. Yhdessä BHA:n kanssa hyvä kombo mustapäihin ja erottuviin talitulppiin.

Muoksis - tämä ei siis poista sitä mahdollisuutta, etteikö solutason vaikutuksiakin voi olla - ja olen kyllä itse havainnut C-vitamiinin häivyttävän pigmentaatiovirheitä. Mutta tuota mustapäiden vaalenemista muistan lukeneeni muidenkin kokeneen, sille voi olla ihan näin suoraviivainen selitys :)
« Viimeksi muokattu: 24.08.16 - klo:08:42 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #123 : 20.05.20 - klo:12:21 »
Hankin Victoria Healthilta Garden of Wisdom C-Deep Vitamin C Serumin, joka on skvalaanipohjainen tuote. Minun rasvaiselle iholleni tämä ei sovi päiväkäyttöön meikin alle, mutta yökäyttöön iltaisin levitettäessä öljyisyys ei haittaa yhtään. Yksinkertainen seerumi tuntuu todella tehokkaalta: iho vaikuttaa kuultaa enemmän ja mustapäät eivät ole niin tummia nenässä kuin ovat olleet aiemmin.

Mietin saisinko imeytymistä vieläkin tehokkaammaksi ihon neulaamisella, mutta en ole saanut aikaan etsiä kertakäyttöisiä dermarullia internetin ihmeellisestä maailmasta.