Joopa joo, olen värjäillyt muutaman vuoden siihen tapaan että vaalennan tyven ja heitän suoraväriä perään. Silloin tällöin harvakseltaan käytän Elumenia (RR @all), jolloin en vaalenna tyveä ollenkaan sillä jostain syystä Ellu ei tartu minulla vasta vaalennettuun tyveen!? Kokeiltu on monta kertaa, ja joka kerta se pinkki päänahka yhdistettynä kusenkeltaiseen tyveen ketuttaa yhtä paljon.

Viime vuoden ainakin olen käyttänyt Crestolin Fantasy color suoraväriä, sävyssä Cool Red ja olen tykännyt siitä muuten mutta se haalistuu aika nopeaa ällöttävän lämpimäksi. Lisäksi sen laatu tuntuu vaihtelevan älyttömästi, välillä se on kumman läpikuultavaa, joskus se värjää todella tummaksi, aivan melkein viininpunaiseksi mutta haalistuu sitten myöhemmin kauniin kylmäksi kirkkaaksi punaiseksi (joka on siis se sävy mitä tavoittelen), ja joskus se väri on heti värjäysvaiheessa jo oikean sävyistä. Lisäksi tuon värin kallis hinta on alkanut kyllästyttää, joten päätin kokeilla pitkästä aikaa jotain muuta.
Käännyin siis Directionsin puoleen, mutta koska useat punasävyt olivat paikallisesta liikkeestä loppu (mm. Pillarbox Red jota aluksi ajattelin kokeilla) oli pakko tyytyä siihen mitä oli. Poppy Red näytti jo purkissa ja värimallissa (ja myyjän päässä) liian lämpimältä, vaalealta ja kirkkaalta. Siinä ei siis ollut sitä haluamaani syvyyttä mitä punaväreissä kaipaan, ajattelin sitten sekoittaa mukaan hieman Vermillion Rediä joka näytti todella tummalta punaiselta väritupsussa ja purkissa. Sekoituspurkissa väri näytti juuri siltä mitä halusin, hieman kylmäsävyiseltä tummalta mutta silti kirkkaalta ja intensiiviseltä punaiselta. Hiuksiin levittäessä alkoi näkymään aavistus lämpimyyttä, mutta värin vaikuttaessa pari tuntia se katosi. Yllätys olikin suuri kun värin huuhtelun jälkeen peilistä näkyikin oranssinpunainen tukka! Ei siinä mitään, kaunis sävy kyllä jonkun muun päässä mutta minun ihonväriini se ei vain sovi ollenkaan. Näen jo sieluni silmin miten porsaanpunaiselta näytän kun tuo tuosta pesujen myötä haalistuu aina vain oranssimmaksi..

Pitänee heittää joku päivä Crestolin Cool Redin loput tuohon päälle jos se auttaisi.
Ihmetyttää kyllä että jotkut täällä ovat luonnehtineet tuota Directionsin Poppy Rediä pinkkiin vivahtavaksi, minun yksilöni ei ainakaan ollut. Olisikohan Crazycolorin Fire sitä mitä haen, vai kannattaako kokeilla jotain sekoitusta? En halua kuitenkaan liian kylmää punaista, eli ei mitään pinkkiä tai viininpunaista. Tosin hieman viininpunaiseen vivahtava sävy ei haittaa jos se haalistuu kirkkaaksi kylmäksi punaiseksi, eikä pinkiksi.

Paljon kehuttua KC Colormask Pepperiä kokeilin näytetuubin verran, mutta mielestäni siinä oli aika pliisu värjäysteho ja aivan liian hailakan punainen sävy. Ihan ok tuollaiseksi värin elvyttäjäksi kai, mutta mielestäni aikamoista rahan tuhlausta sillä nuo eivät mitään halpoja ole.