Olen käyttänyt Fudge Paintboxin suoravärisävyä Blueberry Hill hopeashampoon tapaan, mutta tummille hiuksille, joille hopeashampoiden pigmenttipitoisuus ei ole riittävä sävyn taittoon.
Itselläni on luonnostaan siis maantienruskeat hiukset, mutta olen alkanut epäillä, että vaikka luonnollinen värini onkin hyvin harmahtava, olisi siinä kuitenkin tavallista enemmän punapigmenttiä mukana. Värjäsin millä tahansa hiusvärillä - mustalla, erilaisilla kylmillä ruskeilla, violetinmustalla - hiusten sävy alkaa aina punertua hiusvärin haalistuessa. Vaikka siis pohjalla ei ole mitään punaista hiusväriä eikä varsinainen värjäysväri ole taittanut yhtään lämpimään. Etenkin värinpoistojen jälkeen olen usein omistanut "upeat" oranssit/punaiset hiukset.
Sain Blueberry Hill -värin halvalla ja oletin sen olevan sinisempää, mutta oikeastaan se on nimensä mukaisesti mustikan väristä, kylmän liilan väristä. Väri kuitenkin tekee hyvin tehtävänsä, kylmentää ruskeiksi värjättyjen hiusteni (n. 6-asteinen) väriä, tummentaa sävyä hieman ja tekee hiuksista jopa hieman harmahtavat (mikä on mielestäni siis hyvä asia). Laitan väriä hoitoaineen sekaan niin, että väriä on suurinpiirtein kolmasosa seoksesta. Vaikutusaika 5-10 minuuttia. Kolme peräkkäistä hiustenpesukertaa laitan väriä, jonka jälkeen sävy on yleensä sopiva n. viikon - puolentoista ajan.
Kerran laitoin samaista väriä hoitoaineeseen laimentamatta ja pidin n. 5 minuuttia. Väristä tuli todella intensiivinen ja selkeästi jo liilanvärinen. Väri laimentui sopivaksi kuitenkin jo yhden shampoopesun jälkeen, jonka senkin tein sulfaatittomalla shampoolla.
Oikeaoppisesti punaista pitäisi kai taittaa pois vihreällä värillä, mutta en ole vielä uskaltanut tätä kokeilla. Onko kellään kokemuksia vihreällä taittamisesta?