Kirjoittaja Aihe: INCI-kysymyksiä (mieltä askarruttavat sisällöt)  (Luettu 363162 kertaa)

Poissa Tuikkuli

• Tukkaguru
Vs: INCI-kysymyksiä (mieltä askarruttavat sisällöt)
« Vastaus #285 : 03.05.08 - klo:10:40 »
Hiuksia Paraffinium Liquidum kuitenkin tuntuu pehmentävän ja siloittavan runsaasti.

Mulle paraffiinin esiintyminen hiustenhoitotuotteessa herättää kyllä heti tosi negatiivisen kaiun. Varmasti (moottori)öljy pehmentää ja silottaa tosi rivakasti, mutta itse en ainakaan erityisemmin tykkää, että mukamas hyvä vaikutus saadaan halvimmalla ja surkeimmalla mahdollisella aineella. Paraffiinin vaikutus omissa hiuksissani on huono: tahmaa ja liiskaa eikä kuitenkaan hoida oikeasti.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #286 : 03.05.08 - klo:12:03 »
Hiuksia Paraffinium Liquidum kuitenkin tuntuu pehmentävän ja siloittavan runsaasti.

Mulle paraffiinin esiintyminen hiustenhoitotuotteessa herättää kyllä heti tosi negatiivisen kaiun. Varmasti (moottori)öljy pehmentää ja silottaa tosi rivakasti, mutta itse en ainakaan erityisemmin tykkää, että mukamas hyvä vaikutus saadaan halvimmalla ja surkeimmalla mahdollisella aineella. Paraffiinin vaikutus omissa hiuksissani on huono: tahmaa ja liiskaa eikä kuitenkaan hoida oikeasti.

Silti Paraffinium Liquidumia käytetään yhtälailla selektiivisissä kuin markettihiustenhoitotuotteissa.

Paraffinium Liquidumia voi hyvin verrata (paksuihin) luonnonöljyihin. Eivät luonnonöljytkään sen kummemmin hoida hiuksia - pehmentävät ja siloittavat, estävät kosteuden haihtumista. Jos oletetaan että on yksi yhtä paksu ja koostumukseltaan samankaltainen luonnonöljy kuin parafiiniöljy ja paraffinium liquidum niiden vaikutukset ovat hiuksessa melkeimpä samanlaiset. Ei hius tunnista kumpi on kumpi, vaan niiden hoitovaikutukset ovat todellakin lähes samanlaiset.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #287 : 03.05.08 - klo:18:13 »
Mitä mieltä olette voiteen INCIstä? Kyseessä on Merck NMn vartalovoide. Olisiko kosteuttavampaa kuin Humektan?

Aqua, Isopropyl Palmitate, Propylene Glycol, Sodium Dihydroxycetyl Phosphate, Glycerin, Glyseryl Stearate SE, Ceteryl Alcohol, Aloe Barbadensis, Tocopheryl Acetate, Parfym, Benzyl Salicylate, Butylphenyl Methylpropional, Coumarin, Hexyl Cinnamal, Limonene, Linalool, Citric Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Sodium Sulfite, Methylparaben, Sorbic Acid, Dehydroacetic Acid, Propylparaben

Poissa Angie

• HAIRahtanut
« Vastaus #288 : 05.05.08 - klo:12:37 »
Paraffinium Liquidumia voi hyvin verrata (paksuihin) luonnonöljyihin. Eivät luonnonöljytkään sen kummemmin hoida hiuksia - pehmentävät ja siloittavat, estävät kosteuden haihtumista.-- Ei hius tunnista kumpi on kumpi, vaan niiden hoitovaikutukset ovat todellakin lähes samanlaiset.

Pakko tarttua tähän: luonnonöljyissä on - toisin kuin mineraaliöljyssä - myös rasvahappoja ja vitamiineja, jotka oikeasti hoitavat hiusta. Vaikka hoitotulos voi näyttää samanlaiselta kummalla tahansa, niin kyllä ainakin itse päähäni laitan mieluummin sellaisia öljyjä, jotka hoitavat tukkaa.
"Expose yourself to your deepest fear; after that, fear has no power, and the fear of freedom shrinks and vanishes. You are free."
-Jim Morrison

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #289 : 05.05.08 - klo:16:02 »
Pakko tarttua tähän: luonnonöljyissä on - toisin kuin mineraaliöljyssä - myös rasvahappoja ja vitamiineja, jotka oikeasti hoitavat hiusta. Vaikka hoitotulos voi näyttää samanlaiselta kummalla tahansa, niin kyllä ainakin itse päähäni laitan mieluummin sellaisia öljyjä, jotka hoitavat tukkaa.

Vaikuttavatko ne rasvahapot ja vitamiinit hiukseen eli kuolleeseen sarveissolukkoon enää millään tavalla? Eivät. Iho on eriasia, mutta hiukseen ulkoiset vitamiinit ja rasvahapot eivät vaikuta millään tavalla (tai vaikutus on mitätön). Mä puhuin ainoastaan hiuksista ja mineraaliöljyjen/luonnonöljyjen vaikutuksista niihin.

Luonnonöljyissä on se huono puoli, että ne hapettuvat herkästi toisin kuin mineraaliöljyt (samalla voi heittää hyvästi myös niille vitamiineille ja rasvahapoille). Iholle taas ei ole kovinkaan hyväksi jos luonnonöljy pääsee hapettumaan eli härkiintymään. Mun käsittykseni mukaan hapettuminen alkaa melko nopeasti kun öljy pääsee hapen kanssa kosketuksiin (esim. kun se levitetään iholle). Luonnonöljyihin pitäisi siis lisätä e-vitamiinia tms. tai jotain keinotekoista hapettumisen estoainetta, jotta niitä olisi täysin "turvallista" käyttää.

Tämä ei ole mikään puolustuspuhe mineraaliöljyjä kohtaan. Mä käytän itsekkin mielummin luonnonöljyjä hiusten ja ihonhoidossa, mutta en pidä mineraaliöljyjäkään peikkona.

Kysyttävää:
Mitä sisältää "parfum" tai "fragrance" -ainesosat? Kun noi sanat ei hirveästi kerro mitä tuollainen hajuste oikeastaan sisältää ja miten se on tehty. Ehkä tästä on ollut jos keskustelua jossakin täällä..? En nyt heti ainakaan haulla löytänyt.

Parfumeihin sisältyy kaikki muut hajusteet lukuunottamatta niitä hajusteita (n. parikymmentä), jotka täytyy erikseen merkitä inci-luetteloon.
« Viimeksi muokattu: 05.05.08 - klo:16:06 kirjoittanut Emi-lyn »
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Noanna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #290 : 08.05.08 - klo:16:14 »
Mitä löytyy tästä Santen shampoosta? Lähinnä kiinnostaa onko ollenkaan kosteuttava?

Aqua, Alcohol (aus biologischem Anbau), Coco Glucoside, Glyserin, Disonium Cocoyl Glutamate, Sodium Cocoyl Glutamate, Glyceryl Oleate, Xanthan Gum, Sodium PCA, Olea Europaea (olive) Oil, Citrus Grandis (grapefruit) Oil, Calendula Officinails Flower Extract, Urtica Dioica (nettle) Extract, Parfum (essential oils), Phytic Acid, Citric Acid, Limone, Linalool
1bFii, pituus hiukan yli bsl. Toiveena terveet, pehmeät, pitkät ja pörröiset hiukset.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #291 : 09.05.08 - klo:10:30 »

Vaikuttavatko ne rasvahapot ja vitamiinit hiukseen eli kuolleeseen sarveissolukkoon enää millään tavalla? Eivät. Iho on eriasia, mutta hiukseen ulkoiset vitamiinit ja rasvahapot eivät vaikuta millään tavalla (tai vaikutus on mitätön). Mä puhuin ainoastaan hiuksista ja mineraaliöljyjen/luonnonöljyjen vaikutuksista niihin.

Onko se ihokaan loppuen lopuksi eri juttu, kehon suojaamiseen tarkoitettu nahka? Mistä näkee rasvahappojen ja vitamiinien toimineen ihon/hiusten hoidossa? Itse en ole vielä keksinyt muuta mahdollista vaikutusta kuin kosteuden kerääminen ja pinnan tasoittaminen.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #292 : 09.05.08 - klo:15:29 »

Onko se ihokaan loppuen lopuksi eri juttu, kehon suojaamiseen tarkoitettu nahka? Mistä näkee rasvahappojen ja vitamiinien toimineen ihon/hiusten hoidossa? Itse en ole vielä keksinyt muuta mahdollista vaikutusta kuin kosteuden kerääminen ja pinnan tasoittaminen.

Siinä mielessä eri juttu, että ihon hyvinvointiin monilla antioksidanteilla, vitamiineilla, mineraaleilla ym. on merkitystä. Iho ei siinä mielessä ole kuollutta ainesta kuin hiukset, vaikka kuolleita ihosoluja ihon pintaan kertyykin ja tippuu pois uusiutumisprosessin myötä. A-, C-, E-vitamiineilla on havaittu tutkimuksissa merkittäviä vaikutuksia ihoon, C-vitsku esimerkiksi on erinomainen vahvistaja auringon aiheuttamia haittoja vastaan ja kollageenin tuotannon elvyttäjä. Nimenomaan ulkoisesti levitettynä.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #293 : 09.05.08 - klo:22:51 »
Mutta pitoisuuksissa mitaten, piisaako jonkin öljyn vitamiinimäärä käytännön toteutukseen? Eri asia on toki se fakta että riittävä määrä c/muuta -vitamiinia kemiallisessa voiteessa tekee tehtävänsä.

Sinänsä OT :-X
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #294 : 13.05.08 - klo:08:50 »
Haluaisin tietää mitä tämä shampoo on syönyt:

Ion exchanged water, MEA Lauryl sulfate, Cocodimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Keratin,Glycol Disterate, Sodium Laureth Sulfate, Cocamide MEA, Laureth-10, Hydrolyzed Proteins and amino acids, Provitamin B5 0,50%, Xanthan gum 0,25%, Citrid acid 0,20%, Methylparaben 0,15%, Propylparaben 0,10%, pH n./c. 4.

Entäs tämä hoitoaine:

Isopropyl Myristate, Stearyl Trimethyl Ammonium Chloride, Glycerin, Silicon Oil, VE, Hydrolyted Protein, Glycerin monostearate, Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol
« Viimeksi muokattu: 13.05.08 - klo:11:23 kirjoittanut Neriana »

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
« Vastaus #295 : 20.05.08 - klo:19:38 »
Onko Sodium Methyl Cocoyl Taurate sulfaatti (näin bongasin Iskuryhmä-blogista)?
« Viimeksi muokattu: 20.05.08 - klo:19:39 kirjoittanut Ilyasviel »

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #296 : 20.05.08 - klo:20:52 »
^ Ei ole sulfaatti vaan anioninen tensidi.

daffodil79

• Vieras
« Vastaus #297 : 24.05.08 - klo:01:03 »
 ;DMulla on ehkä vähän hassu kysymys. Mitä hiusvärien Hapete pitää sisällään? Onkohan tuota mahdollista tehdä itse?
Kampaaja vinkkasi että ainesosat löytyy hapete jauheena apteekista mutta loppu jäikin ihan epäselväksi.

Poissa Vivi

• Tukkaguru
« Vastaus #298 : 24.05.08 - klo:13:58 »
;DMulla on ehkä vähän hassu kysymys. Mitä hiusvärien Hapete pitää sisällään? Onkohan tuota mahdollista tehdä itse?
Kampaaja vinkkasi että ainesosat löytyy hapete jauheena apteekista mutta loppu jäikin ihan epäselväksi.
Vetyperoksidia se on. Saa apteekista, mutta nesteenä. Käytetään myös haavojen desinfiointiin.
Oma väri takaisin.

Poissa Amy

• HAIRahtanut
« Vastaus #299 : 09.06.08 - klo:19:56 »
Haku ei taaskaan ole mun kanssa yhteistyöhaluinen. En muista enää millä nimillä tunnistan mineraaliöljyjä, voisiko joku antaa listaa? Yritän löytää silikonitonta ja mineraaliöljytöntä aurinkovoidetta kasvoille mutta muista enää mitä en halua incissä nähdä.

edit. Kaunis kiitos Emi-Lynille!  :)
« Viimeksi muokattu: 09.06.08 - klo:20:18 kirjoittanut Amy »