Kirjoittaja Aihe: Rasvaisen ihon hoitovinkit  (Luettu 10330 kertaa)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Rasvaisen ihon hoitovinkit
« : 14.11.08 - klo:17:59 »
Foorumilla ei taida ollenkaan olla rasvaisen ihon ketjua, tai mie en sellaista ainakaan löytänyt, ja kyllähän tällainenkin ketju kyllä tarvitaan, koska rasvaisen ihon kanssa kamppailee useampikin ihminen.

Mulla on aina ollut rasvainen iho, ja sisäisesti ja ulkoisesti käytettävät aknelääkkeet ovat tuoneet vain ajoittaista helpotusta siihen. Nyt iho on ehkä alkanut hiukan rauhoittua MUAC:n kemiallisten kuorintojen avulla: iho hilseilee ja ihoa oikeasti kiristää, koska on se joskus todella kuiva. Näin ei ole ikinä ennen tapahtunut.

Apua on saattanut myös tuoda pantoteenihappo, jota käytän sisäisesti normaalia suurempia määriä. Rasvaista ihoani on myös hillinnyt mahdollisimman hellävarainen hoito ja öljyn käyttö kosteusvoiteena niin hassulta kuin se kuulostaakin.

Myös mineraalimeikit ovat olleet suureksi avuksi, sillä niiden puuterimainen koostumus hiukan kuivattaa pahimpia rasva-alueita, mutta iho ei kuitenkaan tukkeudu niin kuin se tekisi tavallisen meikkivoiteen kanssa.

Kertokaa te muutkin "rasvanaamat" omat vinkkinne rasvaisen ihon hoitamiseksi.

Poissa Magia

• Tukkaguru
Vs: Rasvaisen ihon hoitovinkit
« Vastaus #1 : 14.11.08 - klo:18:33 »
Minä olen havainnut aika samat vinkit toimiviksi kuin ellenkin, lähinnä kuitenkin tuo kosteuttavien ja hoitavien tuotteiden käyttö, eikä mitään rasvaisen ihon alkoholilitkuja. Mineraalipohja ja sen kanssa käytettävä primerikin auttaa tosi paljon, meikkivoiteen kanssa painiminen oli ihan kamalaa aikoinaan, naama tuntui puolen tunnin päästä levityksestä ihan kamalalta. :-X Mineraaleillakin iho kyllä rasvoittuu, etenkin syksyllä ja talvella, mutta etenkin Meowin pohjan kanssa aika paljon vähemmän.

Poissa zeldu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #2 : 14.11.08 - klo:19:52 »
Täällä myös yksi ongelman kanssa painiva.
Mä oon kokenut hyviksi Avonin mutanaamion, ja hoitavan Porefection puuterin Avonilta, joka ei varsinaisesti ole meikki vaan kiiltoa hillitsevä ja ihoa hoitava puuterimainen tuote. Toimii mielestäni hyvin niin meikittöminä kuin meikillisinä päivinä. Tietysti myös kuorinnat jeesaa.

Alkoholittomilla tuotteilla iho pysyy jotenkuten kuosissa, mutta kyllä puuteria kuluu myös mineraalipohjienkin kanssa. Sinkkitabletitkin taisivat aikoinaan hillitä hieman rasvaista ihoa. Nyt uutena kokeiluna on tuo Natusanin sinkkivoide, josko sillä saisi jotain aikaan.

Pääosin oon tyytynyt rasvanaaman osaani ja päätynyt siihen että ei tämä tästä maata mullistavasti tule koskaan muuttumaan :D
1a F ii, HL

Poissa Margot

• Tukkaguru
« Vastaus #3 : 19.11.08 - klo:13:57 »
Mulla ei ole jakaa vinkkejä, koska olen itse ihan hukassa rasvoittuvan ja epäpuhtaan ihoni kanssa. Tuntuu, että tein mitä tahansa, niin iho hermostuu. Lääkkeitä en halua syödä enkä edes koe tilannetta niin pahaksi, että ne olisivat oikeasti tarpeen.

Pyrin nyt hellävaraiseen hoitoon, koska sama hellävaraisuusperiaate on auttanut hiustenhoidossa rasvoittuvaan päänahkaani. Mieleni tekisi kokeilla öljyjä, mutta en tiedä, kannattaako se, koska ainakin kukuipähkinäöljystä sain finnejä. Tosin kokeiluahan pitäisi kai jaksaa sitkeästi jatkaa jonkin aikaa, jotta näkisi, onko iho todella hermostunut vai puhdistaako se vain itseään.

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #4 : 20.11.08 - klo:15:58 »
Lähes 10 vuotta kasvojen, käsivarsien ja selän aknesta kärsin, kokeilin vaikka ties mitä ulkoisia lääkehoitoja tuloksetta, kunnes sitten lopulta tingin periaatteestani ja huolin e-pillerit. Tehoon en koskaan uskonut ja periaatteesta vastustin sisäisiä "lääkehoitoja", mutta pois en enää vaihtaisi! Iho ei nyt vajaan vuoden käytön jälkeen ole täydellisessä kunnossa eikä koskaan tule olemaankaan, mutta ero entiseen on todella radikaali. Peiteaineeksi riittää sopiva meikkivoide enkä ole erillistä puuteria enää juurikaan tarvinnut kiillon takia. Hiuspohjan muutos on myös ollut todella suuri, siinä missä ennen pesin rasvoittumisen takia päivittäin, nykyään riittää kevyesti joka kolmas-neljäs päivä. Tulipa ylistysvirsi... :D Kaikille pillerit eivät kuulemani mukaan sovi, itselleni luojan kiitos paremmin kuin hyvin.

Kosteusvoiteena apteekista saatava Vichyn voide olisi ihan unelmaa minun iholleni, mutta hinta kirpaisee sen verran että olen päätynyt astetta edullisempaan apteekkivoiteeseen jonka nimeä en tähän hätään tietenkään muista. Markettivoiteisiin en valitettavasti pysty enää sortumaan, niistä en koskaan löytänyt itselleni sopivaa vaikka hintataso sopisi osa-aikatyöttömälle huomattavasti paremmin...  :-\ Täytyisi vielä onnistua löytämään loputkin presiis itselle sopivat tuotteet, olen melko varma että tulos paranisi entisestäänkin vielä. Iho tuppaa nykyään pintakuivumaan turhan paljon etenkin otsalta kulmakarvojen välistä, kiristää ja hilseilee.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."

Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #5 : 09.12.08 - klo:10:59 »
Piti vielä lisätä, että huomasin itse tehdyn C-vitamiiniliuoksen tehoavan hyvin rasvaiseen ihoon. Elikkäs jauhemaista C-vitskuu ja vettä, sekoitus kämmenellä ja kasvoihin. Toimii kesäisin myös eräänlaisena kosteusvoiteena, kun kasvot rasvoittuvat enemmän, eikä iho tarvitse ylimääräistä kosteutusta. Näin talvisin tuo kikka ei toimi mulla, sillä iho on rasvaisuudesta huolimatta pintakuiva. Luumunsiemenöljy toimii talvikosteusvoiteena oikein hyvin, koska on tarpeeksi ohutta, mutta silti öljyistä, eikä kuitenkaan tuki ihoa.

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 09.12.08 - klo:13:21 »
^ Mulla toimii myös luumunsiemenöljy yöksi kosteukseen. Päiväksi meikin alle en voisi kuvitella. En tiedä miten muilla, toimiiko öljyt meikin alle? Voiko edes toimia? ::)

edit. Hyviksi tuotteiksi rasvaiselle iholleni olen myös todennut:
Eucerin pesuneste
Maapähkinä-/Manteliöljy (kasvojen pesuun)
Humektan
Lumene turvenaamio
Lactoline alkoholiton kasvovesi
« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo:13:26 kirjoittanut kiwi »

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #7 : 09.12.08 - klo:15:11 »
Mie löysin vahingossa uuden aarteen, Humektan+viinirypäleensiemenöljyseos kasvoille yövoiteena ja vastaavasti Humektan+manteliöljy vartalovoiteena yöksi. Tuo kasvoille käyttämäni seos menisi kyllä meikinkin alla, kunhan malttaisi antaa imeytyä melko hyvän tovin, mutta kärsimätön kun olen...  ::) Tulee sitten käytettyä tuota peruspäivävoidetta, olikohan Normadermiä nimeltään. Mutta kuitenkin. Jo tällä alle parin viikon mittaisella  "öljykuurilla" olen saanut kasvojen ja selän ihon ihan uskomattoman hyvään kuntoon, taisin rakastua tähän systeemiin  :-* Aamusella tosin melkein jopa tuntuu että iho olisi kuivahtanut liikaakin, pitäisikö harkita tuon Humektanin vaihtamista paksumpaan tai öljy/voide-sekoitussuhteen muuttamista? Tai mahdollisesti viinirypäleensiemenöljyn vaihtoa johonkin muuhun... Manteliöljyä löytyisi kaapista, sitä käytän tosiaan vartalolle, voisi testata kasvoillekin seuraavaksi.

Edit: Niin, ja meikinpoistoon oliiviöljy. Parempaa tavaraa ei löydy, tämän "joutuu" tosin vielä viimeistelemään vaahtoputsarilla kun en tahdo sitä meikinsekaista öljykerrosta kasvoille jättää.
« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo:15:14 kirjoittanut Antur »
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #8 : 09.12.08 - klo:18:05 »
Mulla toimii myös luumunsiemenöljy yöksi kosteukseen. Päiväksi meikin alle en voisi kuvitella. En tiedä miten muilla, toimiiko öljyt meikin alle? Voiko edes toimia? ::)

Miksei öljy voisi toimia meikin alla? Ei siinä ole mitään ongelmaa, varsinkin kun öljy on ohutta ja imeytyy hyvin, niin kuin esim. luumunsiemenöljy tekee. Eikä mineraalipuuteri tarraa kiinni öljyyn sillä tavalla klimppisesti, sellaistakaan ei tarvitse pelätä. Oon iloisesti meikannut öljyn päälle jo muutaman vuoden, ensin Dr. Hauschkan ihoöljyn (on muuten todella hyvä öljy rasvaiselle iholle) päälle ja sen jälkeen ihan vain tavallisen perusöljyn päälle. Meikki pysyy oikein siistinä öljynkin päällä, ei tummene, eikä liejuunnu. Varsinkin, kun talvisin mun iho tuppaa olemaan pintakuiva, öljy pitää ihon hyvännäköisenä, eikä puuteri paljasta hilseilevää ihoa, kun öljy maskeeraa ihon tasaiseksi.

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #9 : 09.12.08 - klo:19:09 »
^ Ok, ehkä mä olen laittanut liikaa öljyä sitten, koska en voisi kuvitellakaan laittavani siihen päälle mineraalia. Muuten tykkään öljystä kyllä.

Poissa Cristy

• Haiven
  • *
« Vastaus #10 : 09.12.08 - klo:23:33 »
Antur:
Kuinka rasvoittuva iho sulla oli ennen pillereitä? Missä vaiheessa huomasit muutosta entiseen ihoosi? Alotin itse syömään Diane Novaa... öööö... kolme päivää sitten. Saa nähdä, kestääkö tällä kertaa syödä noita pillereitä, kun Yasmineja söin joskus vuosia sitten ja sivuvaikutuksia olikin ihan liikaa eikä ne vaikuttanut ihoonkaan millään tavalla. Tiedän, voi kulua useita kuukausia ennen kuin positiivisia vaikutuksia voi näkyä ihossa. Silti mielenkiinnolla kysylen, missä tahdissa iho voisi mahdollisesti parantua ja rasvoittuminen vähentyä.

Mulla akne on ollut monta vuotta. Itsehoitotuotteilla olen yrittänyt pärjätä, mutta sitten alkoi ärsyttämään, kun tämä vaan jatkuu, vaikka ikää on kuitenkin jo 20 vuotta. Vuosi sitten söin Roan ja voi että kaipaan sitä kuivaa ihoa, kun meikkikin pysyi naamassa aamusta iltaan korjaamatta. Oikeasti, minä ottaisin mielummin kuivan ja kiristävän, ajoittain halkeilevan ja hilseilevän kuivan iho kuin pitäisin nykyisen superrasvoittuvan ihoni. Kokemusta kuivasta ihosta on Roa-kuurin ajalta kahdeksan kuukautta. Iho alkoi kuitenkin rasvoittumaan jo vajaassa kuukaudessa kuurin päättymisestä ja ihon kunto on mennyt huonommaksi (nyt kuurista 8 kk). Basironilla olen kuitenkin saanut pidettyä melko siedettävänä, mutta rasvaisuus on todellinen ongelma. Iho rasvoittuu parissa tunnissa eikä hiuksia voi jättää pesemättä päivääkään. Sen verran ällö olo tulee.

Poissa Minsku

• Tukkaguru
« Vastaus #11 : 10.12.08 - klo:00:02 »
Mä oon vetäny Diane novia nytten kohta puoli vuotta, eikä rasvoittuminen ota laantuakseen. Näppyjä ei sentään tule ihan samaa tahtia kuin ennen, mutta tämä rasvoittuminen ei ole vähentynyt ollenkaan. Nelisen kuukautta mulla kesti, että jotain vaikutuksia alkoi näkymään. Mulla oli teininä kuiva iho ja ottaisin sen heti takaisin, jos vain olisi mahdollista. En tajua miksi mulla oli teininä tosi hyvä iho, joka sitten alkoi pahenemaan heti kun lukiosta pääsin, olis vaan pysyny kuivana. On se paljon helpompaa läträtä rasvojen kanssa kuin taistella vainoharhaisena liejuuntuvaa naamaa vastaan puuteroimalla ja rasvaa pois taputtelemalla tunnin välein. Onneksi sentään on mineraalit, että meikkipohja pysyy naamassa edes jonkin aikaa suht. hyvänä. Välillä tekisi mieli kaivaa vanha Normaderm -päivävoide kaapin perukoilta, jos sen kanssa pysyisi meikki vähän paremmin. Muistan, että silloin kun sitä käytin, niin nassu pysyi paremmin mattana. Nyt on kuitenkin iskenyt sellainen silikonikammo, että en uskalla enää sitä laittaa, vaikka mieli tekisi, kun tiedän, että se myös tukkisi.

Mulla ei ole oikein nuo MUACin kuorinnatkaan tunnu auttavan tähän rasvoittumiseen. Kokeiltu on myös hellät ja rajummat ihonhoitotuotteet, mutta ei selkeää tulosta ole tullut millään metodilla. Nyt käytän naamanpesuun joko Lactolinen pesunestettä tai Acon vihreää vaahtoputsaria. Tykkään pestä vähän pesevämmillä, kun sitten nassu tuntuu edes vähän aikaa pesun jälkeen kohtuulliselta. Joskus käytän esipesuna mustaherukansiemenöljyä, jos on ollut enemmän meikkiä, mutta eipä tälläkään mitään selkeää tulosta tai eroa näy. Kosteutukseen pistän vain Hydrogeliä, kun mitään öljyjä en voi ajatellakaan, kun jopa Humektan tukkii. Tekisi mieli ihan kokeilun vuoksi rasvata muutamana päivänä viikossa naama jollain tyyliin Basironilla ihan vaan huvin ja kuivatuksen vuoksi, mutta kun siitä kuivumisesta ja ylimaallisesta hilseilystä seuraa taas mustapäitä ja tukkeumia, niin en viitsi sitäkään tehdä. Olisi se vaan niin kiva jos välillä olisi päinvastaiset ongelmat.

Pitää varmaan seuraavana koittaa tuota c-vitskukikkaa, josko siitä olisi jotain apua. Mulla ei mitään uusia ideoita yllättäen ole, ihan pihalla oon itekkin tän nassun kanssa, että mitä tälle voisi tehdä.

Poissa Kotikisu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #12 : 10.12.08 - klo:12:39 »
Mulla alkoi Diane Novat vaikuttaa n. kolmen kuukauden jälkeen, jolloin huomasin, että finnejä on selvästi vähemmän ja iho ei ole enää niin rasvainen, kuin ennen pillereitä. Tämä oli siis 16-18 vuotiaana, kun olin niin epätoivoinen, että suostuin ottamaan pillerit. Niistä tuli mulle kuitenkin sen verran sivuvaikutuksia, etten enää halua koskea niihin pitkällä tikullakaan, vaikka periaatteessa niille olisi taas ollut tarvetta pari-kolme vuotta sitten, jolloin naamani räjähti villiin kukintaan pitkän siloposki-kauden jälkeen. Tämän aikuisiän aknen sain kuriin täydellisellä ruokavalion muutoksella: karppauksella. Mun iholle ei hiilarit sovi, se on tullut todettua jo useamman kerran, joten mieluummin karppailen, kuin popsin pillereitä. :)
Nyt on enää silloin tällöin satunnaisia finnejä, eikä ihokaan kiillä niin pahasti. Olen lisäksi jättänyt kaikki sekaihon tuotteet pois, enkä myöskään käytä alkoholipitoisia kasvovesiä. Ne kuivattavat liikaa, jolloin iho oikein innostuu pukkaamaan rasvaa.  :-\

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #13 : 11.12.08 - klo:19:32 »
Itselläni alkoi myös ilmetä tuloksia hiljaksiin sen ensimmäisen 3kk jakson jälkeen. Noin puolen vuoden kohdalla varsinaisia näppyjä ei enää juuri tullut, ja nyt vajaan vuoden jälkeen alkaa myös rasvoittuminen olla kurissa. Yksittäisiä pikkunäppyjä saattaa toki edelleen tulla, mutta peiteaineeksi tosiaan riittää sopiva meikkivoide.

Ennen pillereitä ihoni oli punaisenkirjava ja hyvin rasvainen, tuntui sellainen inha öljykerros vähän jatkuvasti ja meikki pysyi hyvänä korkeintaan tunnin pari. Nykyään ei vaadi mitään korjailua, pinta tuntuu melkeinpä paranevan päivän mittaan, ainoa mikä kiiltelee vähän on nenä mutta sekään ei häiritsevästi. Siitäkään ei enää jää sormenpää öljyisen tuntuiseksi jos pyyhkäisee, toisin kuin ennen ;)

Normadermiä käytän tosiaan päivävoiteena yhä, silikonisuudesta huolimatta, koen sen meikin alla parhaaksi. Jättää ihon todella hyvin mattaiseksi, silloin kun iho sattuu olemaan oikein hyvässä kunnossa (niitäkin kausia on!) ei tekisi mieli meikata ollenkaan. Tämän tuloksen vuoksi pillereitä syö mielellään, etenkään kun häiritseviä sivuvaikutuksia ei ole (vielä) tuntunut ilmenneen  :-*

Mitä sivuvaikutuksia muilla on noista Diane Novista tullut, ja millaisella aikavälillä?
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht

Poissa Kotikisu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #14 : 12.12.08 - klo:15:20 »
Mitä sivuvaikutuksia muilla on noista Diane Novista tullut, ja millaisella aikavälillä?

Mulla oli lähinnä mielialanvaihtelut ja painonnousu (nämä tais ilmetä n. 3 kk pillereiden aloittamisen jälkeen).  :-\ Lisäksi pillereiden aikoihin mulla oli välillä jotain ihmeellistä kutisevaa ja hilseilevää ihottumaa, joka loppui pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta en silti pysty varmuudella sanomaan johtuiko ihottuma pillereistä. Pillereiden jälkeen kierto oli pitkään sekaisin, senkin lasken pillereiden sivuoireeksi.