Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset/alumiinittomat deodorantit  (Luettu 67042 kertaa)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Luonnonmukaiset/alumiinittomat deodorantit
« Vastaus #210 : 26.01.15 - klo:20:43 »
^ Olen tässä ketjussa ennenkin kirjoittanut siitä, että kannattaa yrittää jaksaa käyttää alumiinittomia dödöjä pidemmän aikaa, sillä vasta pidemmän käytön jälkeen ne alkavat pelittää kunnolla, eivätkä kainalot haise enää niin älyttömästi. Näin ainakin kävi minulla.

Oman kokemukseni mukaan alumiinia sisältävistä antiperspiranteista siirtyminen alumiinittomiin deodorantteihin vaatii aikaa. Kainalot saattoivat haiskahtaa hieltä ja kostuivatkin helposti, mutta kun vain sitkeästi jaksoin käyttää pelkästään alumiinittomia dödöjä, niin hienhaju alkoi laantua pikkuhiljaa. Ennen käyttäessäni antiperspirantteja kainalot saattoivat pysyä melko kuivina, mutta hiki saattoi haiskahtaa liiankin selvästi jo iltapäivällä/illalla, kun aamulla oli käynyt suihkussa ja laittanut antiperspiranttia kainaloihin. Nykyään luonnonmukainen dödö pitää hienhajun loitolla jopa seuraavaan aamuun asti, eli vuorokauden. Kainaloni kostuvat edelleen, mutta minua haittasi se haju eniten, joten kosteus ei niinkään enää häiritse, kun tiiän, etten ainakaan haise.

Jos siis oikeasti kiinnostaa siirtyä alumiinittomiin dödöihin tai omiin sekoituksiin, niin kannattaa vain sitkeästi jatkaa niiden kanssa, jotenkin se keho vain mukautui alumiinittomiin dödöihin ja kainaloiden haju laantui.

Olen jo pitkään käyttänyt kolmen tuotteen yhdistelmää kainaloissa. Kuulostaa varmaan tosi vaivalloiselta, mutta kainalot pysyvät hajuttomina tällä tavalla pitkään. Ensin laitan kainaloihin Alba Botanican laventelintuoksuista stickiä, jonka jälkeen suihkautan kainaloihin Aubreyn männylle tuoksuvaa suihkemaista dödöä. Sitten päälle levitän ihan käsin Honeybee Gardensin hajusteetonta dödöpuuteria. Tuo dödöpuuteri sisältää ruokasoodaa ja koska se on puuterimaista, niin se vähän sottaa vaatteita, mutta valkoinen puuteri lähtee vaatteista ihan kevyesti pyyhkäisemällä ja tietysti pesussa. Lisäksi yksi hyvä puoli tuossa dödöyhdistelmässä on se, ettei vaatteisiin enää jää pysyviä jälkiä kuten antiperspiranteista yleensä jää.

Yksinään käytettyinä nuo tuotteet eivät toimi minulla, mutta kun tuotteet kerrostaa iholle, niin teho on todella hyvä.

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #211 : 26.01.15 - klo:21:24 »
^ Osaatko näin jälkeenpäin arvioida kuinka pitkään alumiinittomiin deodorantteihin tottuminen kesti? Olen nyt käyttänyt alumiinitonta deodoranttia / kookosrasvaa jo yli kuukauden ajan eikä tilanne tunnu muuttuvan. Viestisi antoi silti toivoa, ehkä yritän huomenna taas kookosrasva+ruokasooda yhdistelmää...

edit. Kiitos paljon kaikille avusta ja vertaistuesta!! Kokeilen seuraavaksi maissitärkkelystä, arrowjuurta ja saippuasta luopumista. ;D
« Viimeksi muokattu: 27.01.15 - klo:12:54 kirjoittanut Puf »

Poissa Axamit

• Tukkaguru
« Vastaus #212 : 26.01.15 - klo:23:06 »
^Voit kokeilla laittaa sekaan myös maissitärkkelystä! Oon nähnyt erilaisia reseptejä, tässä yksi :). Niin, ja tosiaan vaikka pari tippaa jotain eteeristä öljyä? (itse en välitä niistä tosin...)

Munkin mielestä kannattaa jaksaa vielä kestää sitä hajua, toivon mukaan se siitä tasapainottuu! Mä olen varmaan 10 vuotta käyttänyt joko luonnonmukasta tai tota itsetehtyä dödöä :) Enkä vaihtaisi, usein tosiaan kainalot kastuu :P mutta siitä ei tule sitä samaa löyhkää kun tavallisen deodorantin pettäessä, ainakaan mun kohdalla.

edit: Hei tosi hyvä pointti almiroksella, pitikin unohtaa... Tosiaan, pesen kainalot pelkästään kuumalla vedellä (muun kropan yleensä saippualla), sillä on kai väliä just bakteeritasapainon tms. takia.
« Viimeksi muokattu: 27.01.15 - klo:11:11 kirjoittanut Axamit »

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #213 : 26.01.15 - klo:23:45 »
Olen ymmärtänyt, että jotkut pitävät ehdottomana sitä että kainaloita ei pesisi saippualla kookosdödöä käytettäessä. Näin kookos toimisi paremmin kainaloissa. Eli kainalot kuurataan vaan vedellä ja sienellä tai kuorintakäsineellä. Mun kokemuksen mukaan tossa on itua, eli kookos on toiminut paremmin sillä tavalla. Kannatan siis kokeilua tuon suhteen jos kookos ei ota toimiakseen.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #214 : 27.01.15 - klo:16:26 »
Mun mielestä alumiinittomissa on vaan eroja mitne hyvin toimivat - toiset ei ollenkaan ja toiset pelittää hyvin. Voi siis riippua myös dödöstä! Mulla ainakin toimii nyt Acon alumiiniton, jonka tuoksukin on just sopiva  :) Itse käytän alumiinittomia sen takia, että niistä ei tule keltaisia jälkiä valkoisiin vaatteisiin.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #215 : 19.02.15 - klo:17:17 »
Kiva kun täällä muistuteltiin noista itse tehdyistä dödöistä. Tämän viikon olen mennyt omalla seoksella ja tämähän taitaa toimia paremmin kuin kaupan aineet! Sekotin ruokasoodaa ja kookosöljyä ja lisäsin lorauksen teepuuöljyä. Lusikoin seoksen vanhaan stickdödö-purkkiin.  :ts

Edit: Toi purkkivalinta ei mennyt ihan nappiin. Säilytin aluksi jääkaapissa, mutta silloin seos kovettui purkin reunoihin kiinni niin kovasti, että ylöspäinkelaus mekanismi ei toiminut. Huoneenlämmössä taas kookosöljy sulaa ja valuu pohjan rakosista pihalle. Pitää kai tyytyä johonkin tavalliseen rasiaan. Stick oli vaan niin kiva kun ei tarvinnut sotkea käsiä.
« Viimeksi muokattu: 20.02.15 - klo:17:49 kirjoittanut bast »
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Liselle

• HAIRahtanut
« Vastaus #216 : 19.02.15 - klo:20:55 »
Miekii uskaltauduin kokeilemaan uudestaan itse tehtyä dödöä. Aineksina kookosöljy, sooda, maissitärkkely sekä vähän teepuuöljyä ja piparminttua. Tuntuu toimivan tällä kertaa! Ehkä ero on siinä, että en pese kainaloita saippualla.
2aM
Koukussa kynsilakkaan: http://alcyonen.blogspot.com/

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #217 : 27.02.15 - klo:11:13 »
^^ ja ^ minkälaista kookosöljyä käytitte? Itselläni on kookosrasvaa, mutta mietin kiinteytyykö se kuitenkin liikaa huoneenlämmössä. Paras olisi varmaan se voidemaisessa muodossa oleva, pehmeä kookosöljy (esim CocoVi?)?

Niin ja kun oli puhetta tuosta kainaloiden pesemisestä vedellä, niin onko teillä jotain kikkoja siihen miten kainalokarvat kannattaisi ajella suihkussa? Kookosöljyä alle? ;D Vai riittääkö teillä vesi?

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #218 : 27.02.15 - klo:12:23 »
^ kookosöljy ehdottomasti. Jos tarkoitat kookosrasvalla sitä teollista voipaketissa olevaa könttiä niin se ei kyllä taida toimia niin kuin kylmäpuristettu neitsyt öljy. Ymmärtääkseni kookosöljy dödön teho perustuu sen antibakteeriseen vaikutukseen mitä ei teollisessa kookosravassa ole.

Itselleni kainaloiden ajelussa riittää pelkkä vesi mutta parhaan tuloksen saa epiloinnilla tai sokeroinnilla, pitää karvat pidempään pois ja miulla pieni sänki jo edistää hajua. En kyllä siis käytä enää ollenkaan dödöä, pidän karvat poissa ja pesasen vedellä tai saippualla. Aikaisemmin käytin kividödöä ja kesällä kookosöljyä.
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #219 : 27.02.15 - klo:13:40 »
^^ Neitsytkookosöljyä. Sen kiinteys vaihtelee lämpötilan mukaan ihan nestemäisestä kovaan klönttiin. Sulaa iholla heti.
Mä ajelen kainalokarvat suihkussa ihan vaan juoksevan veden alla ilman mitään aineita.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa mingtang

• Tukkaguru
« Vastaus #220 : 15.03.15 - klo:09:34 »
Jee, olen löytänyt dödön  ;D. Dr. Jentschuran Mein salt-mineraalisuola. Pitää kainalot hajuttomina, ei estä hikolua. Joskus laitan päällekkäin tämän ja kookosöljyn...

EDIT. Hehkutan edelleen tätä. Varsinainen löytö. Idea on ilmeisesti se, että ihon happamuutta viedään emäksiseen suuntaan, jolloin hienhajua ei synny. Tuota suolaa käytetään vaikka mihin tarkoitukseen.Must-have.
« Viimeksi muokattu: 27.03.15 - klo:00:25 kirjoittanut mingtang »
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion

Poissa Vuhi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #221 : 26.03.15 - klo:17:09 »
Nyt on löytynyt hyvä. 2kk olen käyttänyt Faith in naturen kivideodoranttia. Jokapäivä laittanut. Hyvin on pitänyt. Ei mitään ongelmia. Ihmettelen, kun jotkut sanoo, että ei toimi jokapäiväisessä, että pitää vaihdella? Välillä tämä alkaa haista merkilliseltä, mutta kun pyyhkii käsidesinfiointiaineella, niin johan lähtee. :D Jotain kiteitä ilmestyy deodorantin ulkopuolelle?

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #222 : 28.03.15 - klo:23:31 »
Kävin tänään tutkailemassa luonnonmukaisia dödöjä ja meinasin jo ostaa Madaran deon, mutta haju oli niin ällöttävä, etten ostanut. Ja hyvä niin, kun siinä kerran on alumiiniakin, en tiennyt sitä ennen kuin luin tämän ketjun.

Täytyy kai sitten ostaa joku laveran tai urtekramin dödö, täällä on niin huonot valikoimat ja noita tuoksujuttuja ei oikein viitsisi summanmutikassa netistä tilata.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #223 : 28.03.15 - klo:23:59 »
^ Mä olen käyttänyt monta purkkia Madaran dödöä ja pidän sitä hajuttomana. Purkista haistettuna siinä on kyllä selkeä yrttituoksu (juu, ei hyvä), mutta iholle laitettaessa se häipyy saman tien, eikä mulla ole koskaan ollut heikkoakaan tuoksua havaittavissa päivän aikana, ei siis tosiaan häivähdystäkään. Mutta joo, olen itsekin pitäytynyt viime ajat vain alumiinittomissa, joten jätin Madarankin sen takia pois.

Urtekramin dödöistä suurin osa on kristallikividödöjä eli alumiinillisia. Nordic Birch -linjan cream deo taitaa olla ainoa alumiiniton. Laveralla alumiinittomia on useampi (kaikki kai nykyään?), itselläni on niistä se limen tuoksuinen. Jos Laveran suihkugeelien tai vartalovoiteiden tuoksut ovat tuttuja, niin nuo dödöjen tuoksut eivät yllätä. :)
1cFii, oma väri.

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
« Vastaus #224 : 29.03.15 - klo:00:57 »
^ Munkaan mielestä Madara ei kyllä kuivuttuaan tuoksu miltään. Mä haluaisin jonkun täysin alumiinittoman dödön, mutta en oikein tiedä mitä kokeilla, kun monet kehutuimmista luonnonkosmetiikan dödöistä sisältää potassium alumia. Toi Laveran limesarja tuoksuu kyllä ihanalta, miten dödö on sun mielestä toiminut? Miten vahvana dödön tuoksu tuntuu kainaloissa kun tuote on kuivunut?