Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset/alumiinittomat deodorantit  (Luettu 66992 kertaa)

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
Vs: Luonnonmukaiset/alumiinittomat deodorantit
« Vastaus #75 : 01.12.10 - klo:00:09 »
Sain vähän aikaa sitten lahjaksi kovasti toivomani dödön. Tämä on Jalokivigalleria-nettikaupasta (www.jalokivigalleria.fi) tilattu kivideodorantti, jonka väitetään pitävän raikkaana 24 h. Olen käyttänyt sitä muutamana päivänä ja hyvin se on toiminut ainakin tällaisella fyysisesti hyvin epäaktiivisella ihmisellä. 

Deodorantin selosteessa sanotaan, että se ei sisällä alumiiniyhdisteitä ja että se on täysin lisäaineeton ja hajustamaton 100% luonnonkivituote. INCI: ammonium -aluna, mineraalisuola, kidevesi. Tuotetta laitetaan kostealle iholle tai dödöä itseään kostutetaan.

Aikaisemmin kokemani hajuhaitat vähenivät lähes olemattomiksi, kun vaihdoin aika rajusti pesevistä sulfaatillisista suihkugeeleistä hellävaraiseen palasaippuaan, jolla pesen kainalot ennen dödön laittamista. Käytössäni on tällä hetkellä Vihreän Kosmetiikan Jasmiini-saippua (aromaterapiasaippua), joka sisältää mm. sheavoita, eikä siinä ole mitään kovia sulfaatteja.

Myös kookosöljy toimii mulla kotioloissa deodoranttina, mutta en luota siihen reissussa tai jos pitää pysyä varmasti raikkaana koko päivä kodin ulkopuolella. Mä hikoilen erityisesti hermostuessani valtavasti kainaloista (niin että jos olen hermona kotona ja päälläni on vaikka vain aamutakki, hiki valuu noroina kylkiä pitkin) ja silloin paras valinta on ollut Nivean Dry Comfort roll-on, joka ei tietystikään ole luonnonmukainen tai alumiiniton. Olen käyttänyt sitä vuosia. Pääasiassa siksi, että siinä on mukavan mieto ja neutraali tuoksu, joka ei muutu päivän mittaan. Ihan vain kotosalla ollessani käytän enimmäkseen kookosöljyä.

« Viimeksi muokattu: 02.10.13 - klo:23:12 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #76 : 01.12.10 - klo:13:11 »

Deodorantin selosteessa sanotaan, että se ei sisällä alumiiniyhdisteitä ja että se on täysin lisäaineeton ja hajustamaton 100% luonnonkivituote. INCI: ammonium -aluna, mineraalisuola, kidevesi. Tuotetta laitetaan kostealle iholle tai dödöä itseään kostutetaan.

Väittäisin, että deodorantin valmistaja ei joko tiedä kemiasta mitään tai tahallaan harhaanjohtaa alumiinikammoisia kuluttajia. Ammonium aluna (NH4)Al(SO4)2·12H2O= ammonium-A-L-U-M-I-I-N-I- sulfaattia. Kannattaa muuten lukea myös tämä kemikaalikimaran juttu.
« Viimeksi muokattu: 01.12.10 - klo:14:04 kirjoittanut Nyks »

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #77 : 01.12.10 - klo:16:20 »
^Oho, no voi noita valmistajien tietoja. :(
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #78 : 01.12.10 - klo:21:46 »
No onneksi tuo ammonium aluna ei ole mitenkään vaarallista (kuten ei myöskään näytä olevan antiperspiranteissa käytettävät alumiinisuolatkaan). Toivoisin kuitenkin valmistajalta rehellisyyttä markkinoinnissa.

Poissa Mermaid

• HAIRahtanut
« Vastaus #79 : 01.12.10 - klo:22:01 »
Menee ehkä vähän aiheen ohi, mutta aikamoista "huijausta"  mielestäni koko luonnonkosmetiikka ylipäätään. Siis miten määritetään se, että joku on luonnonkosmetiikkaa. Kyllähän kaikki materiaali aina loppupeleissä luonnosta on peräisin. Ja, jos mietitään vaikka jotain uutetta, joka on eristetty jostain kasvista, niin kyllähän se aikamoiset kemialliset prosessit on käynyt läpi, ennen kuin se uute siinä kosmetiikkaputelissa on. Miten luonnonmukaista se loppupeleissä sitten enää on.
Mielestäni todellinen luonnonkosmetiikka on sitä, että mennään itse metsään ja kerätään sieltä raaka-aineita ja käytetään niitä sitten suoraan.

Poissa Katiss

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #80 : 02.12.10 - klo:03:50 »
Hih...täysin OT...kävin just eilen hakeen pihakuusesta pihkaa ja sekottelin karitevoin kanssa oman pihkavoiteen (ihan iholle-haavaumiin, tulehduksiin, yms). Testaus käynnissä... 8)

Mutta asiasta sitten: kokeilin itsekin muutama viikko sitten vihdoin tuota kookosrasvaa. Kotioloissa toimi hyvin ja pyrin pärjäilemään sillä aina, kun vaan mahdollista. Järjetön saunassa ilmenevä kutinakin on poissa - ja taas takaisin, kun sipaisee vähänkin antiperspiranttia, arrgghh!

Poissa imaria

• HAIRahtanut
« Vastaus #81 : 11.12.10 - klo:16:41 »
Olen löytänyt ensimmäisen alumiinittoman dödön, joka tuntuisi toimivan. Jasonin aprikoosi-stick on ihan jees, mutta päästää läpi aika pian. Nyt kokeilussa on iHerbistä niin ikään tilaamani Naturally Fresh Deodorant Crystal Spray Mist. Tätä suihkautan muutaman suihkauksen per kainalo, ja on pitänyt nyt aivan loistavasti seitsemän tuntia! Kainalot eivät tuoksu miltään. Nyt jos tätä jaksaisi käytellä, niin kävisivät varmaan muutkin paremmin, kun kainalot tottuisivat. :)
1cMiii / vaaleat / tavoittelevat olkapäitä

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #82 : 11.12.10 - klo:17:50 »
Urtekramin Lime-kristallideodorantti on toiminut mulla hienosti parina käyttökertana. Ei kutita, eikä petä. Ja tuoksuu Spritelta! Avokin ihmetteli että miten täällä asunnossa tuoksuu ihan limsalta... ;D Tavallisen kividödön käyttäjänä on vaan tuskaista kun tuon kanssa joutuu odottelemaan kuivumista piirun verran kauemmin.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #83 : 12.12.10 - klo:14:00 »
Oi, täällä on muitakin kookosöljyn käyttäjiä.  :) Mulla tämä toimii hyvin, enkä muuta käytäkään. Laitan kookosöljyä aina pesun jälkeen kosteisiin kainaloihin, iho kiittää.

Mulla kyllä on jossain kividödö, mutta sen käyttö jäi koska se kirveli kainaloissa jos sitä laittoi sheivauksen jälkeen. En sitten jaksanut alkaa kikkailla enempää.
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

Poissa daffodil

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #84 : 06.05.11 - klo:23:01 »
Nyt taisin löytää SEN alumiinittoman deodorantin. :) Olen siis vajaan viikon verran käytellyt neobio Lemongrass-Cocos Deo Spraytä ja ainakin tähän asti tämä on toiminut aivan täydellisesti. Deodorantti tuli testattua mm. kolmessa yövuorossa kun raijasin tavaraa hyllyyn kahdeksan tunnin ajan, mutta hiki ei haissut kertaakaan vaikka käytin samaa paitaakin. Deon tuoksu on kyllä vähän erikoinen (en ole vielä päättänyt tykkäänkö siitä vai en...), mutta tuoksu jää onneksi kainaloihin vain hyvin heikkona eikä tartu pahemmin vaatteisiinkaan. Neobiolta tosin löytyy näitä Deo Spraytä myös viidessä muussa tuoksussa, täytyy katsoa jos innostun seuraavaksi testaamaan jotain muuta sorttia. Ehdoton löytö joka tapauksessa.

Tämän lisäksi olen testannut näitä luonnollisempia vaihtoehtoja:

Logona Mediterran Deo Spray
Tästä tykkään myös paljon. Pitää hienhajun hyvin poissa (vaikka ei ihan niin tehokkaasti kuin tuo neobio), mutta tuoksu on tässä mun makuuni vähän turhan tymäkkä. Ihan alkuun en itse asiassa tykännyt tuosta tuoksusta ollenkaan, mutta nyt olen siihen jo vähän ehtinyt tottua. Tuoksu pysyy myös tosi vahvana kainaloissa, ja tarttuu myös vaatteisiin. Jos saman tehoisen deon saisi Logonan Tropic-sarjan tuoksuisena olisin ihan myyty.

Logona Tropic Deo Roll-on
Rakastan tämän deon ihanan hedelmäistä tuoksua, mutta pidoltaan tämä ei ole mitenkään erikoinen. Kotioloissa ja puhtaalla paidalla pitää kyllä yleensä koko päivän, mutta jos hikoilen vähänkään enemmän niin haju puskee jossain vaiheessa läpi.

Biotherm Deo Pure Natural Protect
Aika samanlainen deo tuon Logonan Tropicin kanssa; kiva tuoksu, mutta pidossa on toivomisen varaa.

iHerbin Crystal Body Deodorant Spray ja joku vuosia sitten ostettu deodoranttikivi
Positiivista näissä on se, että nämä eivät tuoksu millekään ja hajutkin pysyvät suurimmaksi osaksi kurissa, mutta jotenkin en tykkään ollenkaan näiden jättämästä tunteesta (kainalot tuntuvat jotenkin ikävän "kuivilta"). Lisäksi näissä käytetty aluna vähän epäilyttää.

Lisäksi olen käytellyt kookosöljyä (sekä pelkiltään, että sekoitettuna soodan ja maissitärkkelyksen kanssa) ja tästä tykkään myös kovasti. Hajut pysyvät ihan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta poissa ja kainaloiden iho tykkää. Varmaan nyt kesällä tulee taas käytettyä kookosöljyä enemmänkin.
"There's no such thing as a bad idea, just poorly executed awesome ones."

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #85 : 01.06.11 - klo:15:15 »
Mulla oli pitkään käytössä Tom's Mainen Long Lasting stick, mutta se alkoi aiheuttaa allergiaa :-\ Kun siirryin takas normidödöön, niin ei enää mitään oireita. Kummallista. Tom's Maine oli muuten tosi hyvä, ei pettänyt nyrkkeilessäkään. Yritän ens talvena käyttää tuon loppuun ja katsoa tuleeko oireita. Kesän käytän mieluiten normidödöä.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Axamit

• Tukkaguru
« Vastaus #86 : 01.06.11 - klo:17:00 »
^^ Daffodil: Mistä oot hankkinut ton Neobion dödön? Kävin Stokkalla, kun se ilmeisesti on ainoa joka Suomessa ko. merkkiä myy, mutta en nähnyt kuin suihkugeelejä jne. Meinasin kysyä myyjältä, mutta silmiin osui joku ICaren 7,90e maksava deodorantti, jonka sitten ostin joten se kysyminen jäi...

Toi minkä ostin on ihan karmea :P. Mä en edes hikoile paljoa, mutta toi pettää heti. Ja inhottava lääkemäinen tuoksu, vaikka kun kaupassa tuoksuttelin luulin raikkaaksi.

Poissa daffodil

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #87 : 02.06.11 - klo:18:21 »
^ Beauty Center Europesta tilasin.

Olen käyttänyt nyt pelkästään tuota deodoranttia kuukauden verran, ja olen edelleen ihan yhtä tyytyväinen kuin tuon ensimmäisen viikon jälkeen. :) Hajut pysyvät tosiaan loistavasti kurissa (hikoilua itsessään ei tietenkään estä, mutta en tätä kaipaakaan) ja samaa paitaa pystyy pitämään helposti kolmekin päivää putkeen. Deo vaikuttaa myös tosi riittoisalta, pullo ei ole tyhjentynyt vielä oikeastaan ollenkaan vaikka suihkin sitä aina suht reilusti (kuivuu kuitenkin nopeasti). Tuoksuunkin olen ruvennut jo tottumaan.
"There's no such thing as a bad idea, just poorly executed awesome ones."

Poissa Axamit

• Tukkaguru
« Vastaus #88 : 03.06.11 - klo:19:38 »
Ah, kiitoksia :) Damn, mä tarvisin dödön nyt heti, pitäis löytää joku hyvä kaupasta ostettava pian. Toi ICare oli kyllä karmea floppi, haisen paremmalle ilman sitä ::) Mutta kuitenkin olis kiva jotain käyttää :D

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #89 : 05.06.11 - klo:11:04 »
^
Jos pelkkä alumiinittomuus riittää niin Nivean Pure&Natural on ainakin mulla toiminut hyvin. Jos ei ole mitään erityisvaatimuksia dödölle niin pelittää kyllä. Ei ehkä yhtä tehokas kuin normidödöt, mutta se kai pätee muihinkin alumiinittomiin.