Miten ihmeessä se onnistuu ilman ettei kaikki massa tartu siveltimen harjaksiin, ja täten tee siihen hirveitä paakkuja jolloin tarkka työskentely on mahdotonta? Akryylimassaa laittaessa pyyhin välillä sivellintä asetooniin ja paperiin, jotta ylimääräinen akryyli puhdistuisi siveltimestä, mutta se ei oikein toimi.
Pitääkö se sivellin olla synteettistä vai aitoa karvaa, ja minkä kokoinen/muotoinen? Mulla on tällä hetkellä 4 sivellintä, jotka ovat yhtä paakkua, ovatko ne pelastettavissa?
Apteekin asetonilla olen koettanut puhdistaa siveltimiä liottamalla, se pehmittää massaa vähäisen, mutta ei tarpeeksi.
Miten ammattilaiset tekevät akryylit? Se ainakin näyttää tosi helpolta, jos se vaan onnistuisi samaan malliin. Itselläni siis käytössä Nubarin tuotteet, joita suositeltiinkin täällä aikaisemmin. Voisiko joku kertoa seikkaperäiset ohjeet, kuinka onnistuu? Kiitos!
Oon käynyt akryylikynsikurssin muutama kuukausi sitten ja vaikka vasta harjoittelen, voin yrittää jotain vastailla ainakin. Näin minulle on siis opetettu

Akryyli levitetään ehdottomasti ja ainoastaan painellen siten, että sivellin on kynnen suuntaisesti "pitkittäin" lappeellaan, korkeintaan 45 asteen kulmassa kynteen nähden. Akryyliä ei siis saa sivellä tai töpötellä, vaan massaa ainoastaan ohjaillaan pituus- ja paksuussuunnassa sormen asentoa (=painovoimaa) ja siveltimen painalluksia apuna käyttäen.
Sivellin pitää putsata paperiin heti, kun massa alkaa vähänkin tarttua karvoihin. Itse teen sen mieluiten liian usein kuin liian harvoin. Lisäksi tarvittaessa akryylin muotoilun välissäkin putsaan siveltimen kastamalla sen nesteeseen ja pyyhkimällä paperiin, ja sitten vasta jatkan massan kanssa. Siveltimen putsaukseen mua on opetettu käyttämään ainoastaan akryylinestettä itseään, ei asetonia tai muuta liuotinta, sillä ne tuhoavat siveltimen (jos ei muuten, niin sen koossapitävät liimaukset). Mikäli sun siveltimet ovat paakkuisia, ovat ne ikävä kyllä roskiskamaa. Siveltimeen jääneet akryylijauhepallerot pitää puhdistaa heti pois ja karvat eivät saa siveltimessä harottaa. Asetonilla voi poistaa hätätilanteessa kynnet, mutta muuhun en sitä käyttäisi..
Siveltimen karvan laadusta ja niiden eroista en osaa tarkemmin sanoa kun itse olen käyttänyt vain yhdenlaisia siveltimiä, mutta aasialaiset käyttävät yleensä kynsien tekoon tosi suuria ja pulleita, melko taipuisia synteettisiä siveltimiä. Itse tykkään tehdä sirolla ja tarpeeksi jämäkällä siveltimellä.
Esimerkiksi Youtubesta saa aika hyvin osviittaa akryyleiden tekemisprosessiin, mutta suosittelen kyllä ehdottomasti käymään ihan oikean kurssin. Kun preppaa kynnet hyvin niin, että kynnellä ei ole mitään ylimääräistä (tarkka kynsinauha-alueen viilaus ja karhennus/kynnen puhdistus/primerin käyttö) ja opettelee viilaamaan kynsiin oikean muodon (paksuus; stressipiste korkeimpana kohtana; kynsinauha-alue), akryylin levittäminen ja muu käsittely alkaa sujua harjoittelun kanssa. Itse oon vasta aloittelija, mutta jo tähän mennessä on tullut selväksi että oikein opittu tekniikka on edellytys kehittymiseen. Muuten on vaikea tietää, mikä meni vikaan ja miten sen ensi kerralla välttää.