Ovatko kynsilakat vielä yhtä pahiksia kuin 2010-luvulla olivat?
Mä lopetin kynsien lakkaamisen silloin, koska halusin vähentää kehon kemikaalikuormaa. Nyt kuitenkin kävin manikyyrissä häitä varten ja ai että miten ihanilta ja huolitelluilta nää lakatut kynnet näyttävät.
Mulla olis lupaava kynsifriikkeily aluillaan, mutta nuo haitalliset kemikaalit mietityttää... Monet markettilakatkin ovat nykyään vissiin formaldehydittömiä, mutta ei ne vissiin ihan hyviksiäkään tolueenin tai hartsin vuoksi ole...
Aloitin oman kynsifriikkeilyni verrattain myöhään, joten mulla ei ole paljon vertailupohjaa 2010-luvulta.
Mitä kemikaalikuormaan tulee, ainakin tässä viime vuosien aikana on puhuttu paljon 3-free, 4-free, 5-free, 7-free ja n-free -lakoista. N on tässä siis matikasta tuttu, mikä tahansa numero

Vaikka Lilan tavoin ajattelen, että haitallisimpien kemikaalien poistosta huolimatta lakat ovat edelleen kemikaalikuormaltaan huomattavia, syynään huolella, että hankkimani lakat ovat vähintään 3-free ja käytän niitä suht huoletta.
3-free tarkoittaa siis sitä, ettei kynsilakassa ole tolueenia, DBT:tä eli dibutyyliftalaatteja (joskus puhutaan vain ftalaateista) eikä formaldehydiä,
5-free lakoista puuttuu näiden lisäksi kamferi ja formaldehydihartsi, ja 4-free lakoista jompi kumpi edellisistä. Löysin googlettelemalla ristiriitaista tietoa siitä, kumpi noista loistaa poissaolollaan 4-free kynsilakoista. Edelleen7-lakoista puuttuu TPHP eli trifenyylifosfaatti ja ksyleeni.
Näistä kynsilakkojen kemikaaleista ja kynsifriikkelykielessä käytetyistä lyhenteistä voisi tehdä jossain vaiheessa kiinnitetyn julkaisun tämän Kynnet-alueen etusivulle, jahka ehtii selvittelemään kemikaaleista tietoa tarkemmin. Etenkään nuo 7-free:stä poistetut TPHP ja ksyleeni eivät ole meikäläiselle erityisen tuttuja.
O.P.I:n ja Essien lakat taitavat olla kaikki 3-free, ja Suomen markkinoilta valitettavasti poistunut Zoya on 5-free. Zoyaan on tykästynyt sen verran, että sitä tulee tilailtua joskus rapakon takaa Ebaysta. Color Club on ilmeisesti 4-free, ja Suomesta aika hyvin saatavilla olevat, hieman tyyriimmät NCLA-lakat 7-free. Muitakin merkkejä on, ne eivät ole mulle taas niin tuttuja, itseltä löytyy pääosin Essien, O.P.I:n ja Zoyan kynsilakkoja.
Tuo n-free on nykyisin sen verran yleisessä käytössä oleva termi, että kynsilakan kemikaalikuorman pystyy selvittämään suht nopeasti kun googlettelee lakan brändin n-free-termin kanssa