Kirjoittaja Aihe: Hiusväriallergia  (Luettu 145645 kertaa)

Poissa Luciana

• HAIRahtanut
Vs: Hiusväriallergia
« Vastaus #120 : 27.01.12 - klo:17:51 »
Oman värin kasvatus ollut jo tovin mielessä ja toi kyllä vahvisti päätöksen. Itsekkään en ole ikinä testejä ennen värjäystä tehnyt, eikä onneksi ole mitään reaktioita tullut. Toivoisin kyllä että ihmiset oikeasti tajuaisivat kuinka vakavasti voi käydä. Monet tuntuu vaan ajattelevan etteihän nyt heille voi tuollaista sattua  :(

Olen seurannut lehdissä uutisoituja hiusväriallergioita esimerkiksi Briteissä teini kuoli allergiseen reaktioon, mutta vasta tämän näkeminen sai tekemään lopullisen päätöksen. Olen ollut hiusvärien kanssa tekemisissä kohta 15 vuotta ja olen muuttunut vuosi vuodelta herkemmäksi niille. En halua odottaa, että tapahtuu jotakin vakavaa ja sen takia siirrynkin omaan väriini. Voin laittaa raitoja tulevaisuudessa, mutta siihen se sitten jääkin. Mitä tulee allergiatestiin, niin siihen ei käsittääkseni laiteta hapetetta mukaan, vaan pelkkä värimassa laastarin alle. Joku voinee korjata, jos muistan väärin.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #121 : 27.01.12 - klo:20:07 »
^ Joo tosiaan pelkkä värimassa laitetaan iholle.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Elinaelina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #122 : 15.02.12 - klo:17:18 »
voiko niskan jumiutuminen olla allergiaoire väristä?

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #123 : 15.02.12 - klo:17:20 »
voiko niskan jumiutuminen olla allergiaoire väristä?

Ei. Varsinkaan yksinään.

Miksi epäilet? Onko sinulla ollut muita oireita, jotka voisivat viitata yliherkkyyteen?

Poissa Elinaelina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #124 : 15.02.12 - klo:17:32 »
Miksi epäilet? Onko sinulla ollut muita oireita, jotka voisivat viitata yliherkkyyteen?

Mustalla värjätessä, on, ja tässäkin värissä oli ppd-johdannaista, nyt hieman paranoidina odotan, että käykö kuten viimeaikojen kauhuesimerkeissä (jokainen on varmaan törmännyt artikkeliin hiusten värjäämiseen  menehtyneistä briteistä.) Foorumillakin toisilla on ilmennyt oireita vasta reilusti jälkikäteen. Tämän jälkeen ei onneksi tarvitse kestovärjätä enää ikinä eikä arpoa, saiko oireita.

Poissa PoohBear

• Hiushörhö
« Vastaus #125 : 15.02.12 - klo:20:24 »
Itselläni menee niskat jumiin jos joskus syön viljoja (joita siis normaalisti välttelen), joten miksei niin voisi käydä väri myrkyn kohdallakin.
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.

Poissa marrriik

• Hiushörhö
« Vastaus #126 : 16.02.12 - klo:21:33 »

Mustalla värjätessä, on, ja tässäkin värissä oli ppd-johdannaista, nyt hieman paranoidina odotan, että käykö kuten viimeaikojen kauhuesimerkeissä (jokainen on varmaan törmännyt artikkeliin hiusten värjäämiseen  menehtyneistä briteistä.) Foorumillakin toisilla on ilmennyt oireita vasta reilusti jälkikäteen. Tämän jälkeen ei onneksi tarvitse kestovärjätä enää ikinä eikä arpoa, saiko oireita.

Jos alkaa tulla turvotusta, hengenahdistusta tms, niin lähdehän heti päivystykseen!

Tepsukka

• Vieras
« Vastaus #127 : 23.02.12 - klo:00:30 »
Osaisiko joku vastata mulle, että onko tuossa recital preferencessä jotenkin jotain oleellista eroa muihin hiusväreihin? muuten kuin se sen shampoomainen koostumus. Jo kahdesti oon värjännyt sillä ja ekalla kerralla kun värjäsin tuolla 9.13 baikal sävyllä niin tuli aika voimakasta kirvelyä ja toisella kerralla kun helsinki sävyllä värjäsin niin tuntui kun päänahka olis palanut ihan kokonaan ja piti ihan repiä hiuksia kun kirveli niin kovasti. Ja tuolla toisella kerralla aukesi päänahka hieman parista kohtaa. Ikinä ei ole minkään värin kanssa noin käynyt, vaikka mustaa olen käyttänyt ja mustasta ihan blondiksi vahvoilla aineillakin vaalentanut 2 kuukaudessa ja nyt noiden tapausten jälkeenkin kun olen hiuksia värjännyt niin ei ole tullut mitään tuollaista ja noiden värjäyskertojen välissä vaalensin juurikasvun jollakin toisella värillä eikä mitään reaktiota tullut. Mitään hengitysongelmia tai ihottumaa ei ole ollut niin johtuuko vaan sitten tosiaan siitä kun tuo preference on semmoista shampoolitkua vai?

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #128 : 23.02.12 - klo:10:06 »
^Recital preference on aika voimakas väri. Saattaa olla myös joku yksittäinen ainesosa tuossa värissä, mille olet herkistynyt. En kyllä käyttäisi uudestaan jos mitään oireita tulee.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa Suvivilja

• HAIRahtanut
« Vastaus #129 : 23.02.12 - klo:12:09 »
^^ ja ^ Preference on tosiaan aika tujua ainetta, mutta usein tuollaiset reaktiot tulevat ihan myös pitkäaikaisen herkistymisen seurauksena, miltä tuokin kuulostaa... Eli kun tuon kertomasi perusteella olet, Tepsukka, käyttänyt aika lailla noita väriaineita.
* 1b F ii *

Tepsukka

• Vieras
« Vastaus #130 : 25.02.12 - klo:16:30 »
Joo olenkin nyt koettanut päästä lähelle omaa väriä kun ajattelin alkaa käyttämän vain sävytteitä, mutta kun olen nyt 2 kertaa garnierilla värjännyt niin ei ole mitään reaktiota tullut. Ei edes pientä kutinaa ja nyt kun muistelin niin kun värjäsin jollakin preference feria tummanpunaisella kun suunnittelin haalistella mustaa pois niin silloinkin tuli kutinaa ja päänahka kuivui paljon. Ja kun kaverilta värjäsin preferencen 8 asteisella värillä nin tipahti varpaankynnelle sitä väriä ja kun pesin sen pois kunnolla  vasta vähän ajan päästä niin sitten siitä kohtaa lähti parin viikon päästä kynsi irtoamaan ja noh nyt kynsi on kasvanut kokonaan takaisin, eikä mitään jälkiä ole jäänyt tai muuta. Mutta en kyllä halua enää käyttää noita preferencejä ollenkaan on semmosta tappokamaa et  :-\

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #131 : 01.03.12 - klo:12:03 »
Suoraan sanottuna mä epäilen et hiusvärien valmistajat on viime vuosien aikana lisänny sitä PPD:tä noihin kestoväreihin.
Minkä takia näit dramaattisia oireita ei aikasemmin ollu niin paljon - Ja kun puhutaan pitkäaikasesta altistuksesta, Suomi on täynnä keski-ikäsiä, esim reilusti yli viiskymppisiä naisia jotka on 30 vuotta säännöllisesti värjänny hiuksensa joko ite tai kampaajalla kestovärillä eikä koskaan tullu yhtikäs mitään oireita - ja sitte on parikymppisiä jotka värjää satunnaisesti ja saa heti hirveet oireet, et se siitä pitkäaikasesta altistuksesta....

PPD oli muuten kielletty Suomessa hiusväreissä ennen ku Suomi liitty EU:hun ja sitte taas sallittiin. Muutama kampaaja yhes ketjussa mitä luin harmitteli sitä et minkä takia, kun sitä ennenkin oli hyviä hiusvärejä joissa ei ollu ihan niin paljon ja niin vahvoja myrkkyjä.

Jotku myös sanoo et "hiusvärejä on paljon ja huolellisesti tutkittu".  Ja *¤# tut sanon minä !!!
Hiusvärejä ja niiden ainesosien vaikutusta, sitä onko kyseessä allergiset vai myrkytysreaktiota, ja mitä vaihtoehtoja ois PPD:lle, on harvinaisen vähän tutkittu.

Jos PPD:tä ois missä tahansa tavallisessa kotitalouden perustuotteessa, esim tiskiaine, pesuaineet, lattiavahat, autojen kiillottimet, pakkauspahvit etc, siitä kirjottais kaikki lehdet ja se ois jo aikapäiviä täysin kielletty - vaikka em. aineita ei edes levitetä iholle 25 minuutiks.

Naisten käyttämiä hiusvärejä ei kehitetä riittävästi koska onhan se vaan turhamaisuutta ja iiiiso rahabisness, kuten koko globaali kosmetiikkateollisuus.
Toisaalta, mikä korvas PPD:n ennen vuotta -93 Suomessa, 2,5 tolueenidiamiiniko ? Se on saman aineen johdannainen muttei ehkä yhtä paha myrkky.

Poissa Metalliapina

• HAIRahtanut
« Vastaus #132 : 01.03.12 - klo:12:50 »
Lainaus
  joko ite tai kampaajalla kestovärillä eikä koskaan tullu yhtikäs mitään oireita - ja sitte on parikymppisiä jotka värjää satunnaisesti ja saa heti hirveet oireet, et se siitä pitkäaikasesta altistuksesta....

Ehkä se on epigeneettinen ongelma? Sitä kautta, jos menee, niin tulevaisuudessa kukaan ei pahemmin värjäile ppd väreillä.

Mun tietääkseni kyllä naiset on ennenkin saaneet oireita väreistä, mutta ei kai tässä mittakaavassa, ja ennenhän ei monet edes värjänneet hiuksiaan, esim. mun äidillä on 6 siskoa, ja se on ainoa, joka niistä on värjännyt hiuksiaan, ja sekin vähän vanhempana vasta. Niiden aikaan oli kai ihan normaalia olla omalla hiustenvärillä?
Tosi monet ihan nuoretkin tytöt värjää hiuksiaan nykyään.
It's just that in the Deep South, women learn at a young age that when the world is falling apart around you, it's time to take down the drapes and make a new dress

Poissa deko

• Tukkaguru
« Vastaus #133 : 01.03.12 - klo:21:21 »
Hiusväriallergia on keräytyvää laatua. joka ikinen värjäyskerta lisää kerroksen allergiareaktioherkkyyteesi. Jossain vaiheessa (yksilöllistä) kuppi menee nurin ja saat oikeasti kovan reaktion.

Tästä syystä kannattaa joka ikinen kerta tehdä se paketin neuvoma allergiatesti. Se antaa ainakin suuntaa siitä koska sinun kehosi raja on saavutettu.

Surettaa lukea mukuloiden (alle 20-vee) hiustenvärjäilyistä, he ovat viimeistään 20-30 vuotiaina pakotettuja luomuhiuksiin...

Ja tästäkin syystä värjään hiuksiani tosi harvoin ja nylyään yritän päätyä omaan hiusväriini koska ei ole vielä mitään allrgiaoireita ilmennyt enkä ajatellut niitä odotella. Minulle on tärkeää myös mahdollisuus ripsien ja kulmien kestoväriin edes muutaman kerran vuodessa ja jos jokaviikkoinen hisutenvärjäys kasvattaa "allergia-reaktio.kuormaa" niin voin elää ilman sitä.
this too shall pass.

Poissa Caudealis

• HAIRahtanut
« Vastaus #134 : 02.03.12 - klo:13:27 »
Mä päätin lopettaa hiusten värjäyksen vaalennusväreillä, vaikka en mitään allergiaoireita ole saanutkaan. Eikös suomalainen ja halpa Rial ole pelkkä vaalennusaine ilman mitään värimyrkkyjä? Jos kokeilisi sitä seuraavaksi, kun tavoitteena on kahden asteen vaalennus.