Joo-o.. Ei mulla allergiaa varsinaisesti taida olla, mutta olen kyllä jollain lailla herkistynyt kesto- ja kevytväreille. Viime kampaamokäynnillä uskaltauduin tukkaprojektin ja päänahan hyvän kunnon takia värjäyttämään tukkani kampaamoväreillä (Medavita). Värimassa sisältää kuulemma eukalyptusta ja jotain muuta mikä viilentää päänahkaa, no totta mooses, niin viilensikin. Ei ole koskaan ollut värjäillessä niin hyytävänraikas tunne.

Värjäyksen jälkeen kaikki oli ihan kivasti iltaan asti, milloin mulle nousi kallonpohjan kohdille 10 sentin kolikon kokoinen hulluna kutiseva patti. Menin nukkumaan tekemättä patille mitään, ja ajattelin sen kadonneen aamulla. Ei se minnekään hävinnyt, seuraava päivä oli niin kiireinen ettei edes pää ehtinyt kutista, mutta illalla alkoi ihan järkyttävä kutka ja oli pakko laittaa Dexem-liuosta koko nahkaan.. Eipä meinannut sekään helpottaa. Vasta eilen kun pesin hiukset niin kutina on laantunut hieman, vieläkin rapsututtaa etenkin päälaelta, mutta ei enää niin tuskaisesti.
Meinaan kyllä jättää tosiaan noi kesto- ja kevytvärit tästälähtien ihan omaan arvoonsa. Toi patti oli ensimmäinen laatuaan, mutta lueskelin jotain aikaisempia värjäilykokemuksiani juurikasvusta ja onhan multa joku kevytväri vienyt tukkaakin päästä, tehnyt ohimolle karvattoman alueen... Enpä taida siis enää käyttää kuin suora- ja kasvivärejä...
Edit.Nyt värjäyksestä on n. kuukausi ja huomasinpas tässä että ohimoilta on molemmilta puolilta lähtenyt tuppo hiuksia, ja uutta sentinmittaista karvaa törröttelee.. Ei mikään ihme, pari viikkoa värjäyksestä alkoi ihan uskomaton hilseily, ja otsalla sekä ohimoilla oli hienot punaiset läntit ja kosteahkoa ihottumaa.

Nyt siitä on sentään selvitty, jäljellä on vaan koko pään lumipyrymäinen hilseily.
Mitäs tästä nyt sitten taas opinkaan.. Kiellän itseltäni hapetevärit, ja suoravärejä käytän harkiten. Kasviväreistä sentään tiedän että ne ei aiheuta mitään katastrofia, tai ei ainakaan ole aikaisemmin aiheuttaneet.