Tossakaan ei sitte mainittu hennasta mitään, puhuttiin vaan "luomusta" joka on täysin vapaa käsite kenen tahansa käyttää. Moni saattaa saada tosta artikkelista sellasen käsityksen että henna => luomua => mahdollisesti myrkyllistä.
Kun EU vielä jossain vaiheessa tossa viime vuosikymmenellä jopa pyrki kieltämään hennan ! Siis hennan, eikä nää myrkyt.....
Oon miettiny tätä et miks näitä tapauksia tulee niin paljon nykyään. Selityksissä löytyy, joo, että alotetaan värjäys yhä nuorempana; mut sittenhän niitä oireitä pitäis tulla mun ikäsille keski-ikäsille suhteellisesti paljon enemmän kun esim mua 10-20 vuotta nuoremmille joille niitä tulee yhtä paljon ja mäkin alotin värjäämisen 17-vuotiaana.
Vai oisko kysymys siitä että tapauksia raportoidaan lehdissä ja netissä yhä enemmän ? Toisaalta, lukemani tapausselostukset on niin karmeita että luulis sellasista kirjotellun aiemminkin, esim sivustolta renaissancehair tai henna - jotain löytyy karmeeta kuvausta naisesta joka monen kuukauden jälkeenkään ei oo päässy eroon pään turvotuksesta ja hirveestä määrästä vahvoja lääkkeitä, olo on masentunu, ulkonäkö on pilallla; oireiden ollessa pahimmillaan päästä tuli visvaa ja verta ja koko vartalossa oli sietämätön kutina, 3 pv teholla. Fyy faan.
------
Sitte synkkä ajatus: Jospa nää lisääntyneet oireet johtuukin siitä että teknokemialliset hiusfirmat on voimistanu sitä PPD:tä ja lisänny sitä entisestään jotta "väri ois entistä kiiltävämpi ja intensiivisempi", "vaikutusaika entistä nopeampi", "harmaudenpeittokyky entistä parempi", "värin kesto entistä pidempi" etc

?

Liekö tehty mitään tutkimuksia onks näitä oireita tullu kuinka intensiivisillä pigmenteillä tai enemmän kestoväreillä ja oisko vähemmän oireita jos käyttäjä on tyytyny värjäämään jollain neutraalin ruskeella kevytvärillä jonka koostumus, oletettavasti, ei oo muuttunu vuosikausiin ?
Em. mainitsemassani tapauksessa 40-v nainen oli värjäyttäny hiuksensa kampaamossa Matrix-sarjan värillä.