Kun on tullut pyyntöjä kokemuksista niin tässä jotain omia huomioitani BB voiteista, olen vuodesta 2009 käyttänyt BB voiteita ja oma ihoni on todella herkkä ja helposti tukkiutuva.
Vaalennuksesta:Skin79 ja Misshan perfect coverin skin whitening perustuu pääosin arbutiiniin, joka mielestäni on erinomainen herkälle iholle mutta joka ei tutkitusti varsinaisesti vaalenna ihoa. Joissakin BB voiteissa käytetään lisäksi erilaisia ns. luonnosta saatavia ihon vaalentajia kuten sitrusuutteita, kiiwi, yms. mitä itse varon. Etude Housen Precious Minerals BB voidetta käyttäessäni huomasin selkeästi ihon vaalentuneen, mikä tosin johtui todennäköisesti päivetyksen katoamisesta melko nopeasti. Itse ajattelen BB -voiteiden efektin enemmän kirkastavana, pisamat himmenevät, aknearvet saattavat parantua nopeammin ja iho on tasaisemman värinen ilman meikkiä.
Aurinkosuojista:Loistavaa BB voiteissa on korkeat suojat, sillä suojan todennäköisyys toteutua kyseisellä kertoimella on melko pieni, sillä tuotetta hyvin harvoin laitetaan suositusten mukainen reilu määrä kasvoille. Koska oma ihoni reagoi todella helposti normaaleihin aurinkosuojiin, mutta sietää paremmin meikin yhteydessä olevaa suojaa, joka ei imeydy iholle, ovat BB voiteet ideaaleja koska parempaa suojaa en itse kykene käyttämään. BB voiteissa on usein myös hyvin kattava aurinkosuoja, mikä länsimaissa on melko harvinaista monissa tuotteissa.
Täyteaineista, tukkivuudesta ja peseytymisestä:
Usein itse haen BB voiteelta myös incciherkkuja esim. antioksidantteja, kollageenia, hyaluronihappoa yms. Länsimaalaiset versiot ovat tässä suhteessa usein melko pelkistettyjä.
Itse en ole huomannut tukkivuutta ollenkaan, vaikka ihoni on herkästi tukkiutuva. Olen käyttänyt Skin79:n pinkkiä, kultaista, Diamondia, Absolute Total Diamondia, sekä Misshan perfect coveria. Myös pari Etude Housea on tullut hankittua mutta niistä luovuin melko nopeasti. Kaikki sisältävät melko paljon silikonia, sekä Missha vielä mineraaliöljyä ja ihoni on pysynyt ilman ylimääräisiä tukkeutumia.
Tietysti BB voidetta puhdistaessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota puhdistusaineen valintaan, sillä useat ovat vedenkestäviä ja vaativat puhdistusaineelta enemmän, jotta lähtevät kokonaan pois. Öljyt ovat varma valinta, sekä kaksoispuhdistus. Itse olen saanut Misshan todella helposti ja ihoa ärsyttämättä puhdistettua pelkällä The Body Shopin aloevaahdolla, mistä yllätyin itsekin ja täytyi asia vielä pumpulilla varmistaa ettei jämiä löytynyt.
Puuterit BB voiteen päälle ja kuultavuus:BB voiteiden päällä olen kokeillut useita eri tyyppisiä puutereita ja hyvin ovat toimineet esim. Cliniquen Almost Powder, Sensain Triple Compact ja kevyet mineraalit. Tällä hetkellä käytän Guerlainin kuulia, jotka pelittävät todella loistavasti. Levittelen ilmavalla sudilla ja jos kiiltoa tulee päivän mittaa liikaa, niin painelen sen puuterilapuilla (Shiseido) pois.
BB voiteissa harvoin on täysin mattaa koostumusta koska aasialainen kauneusihanne on hohtava, hyvin kuultava iho ja itse pidän juuri siksi BB voiteista koska pinta on kuultava. Suomessa täysin matta iho on todella yleinen ja BB voiteet eivät tätä tarkoitusta omasta mielestäni juurikaan palvele.
Mitä käytän nyt: Tällä hetkellä käytössä on Misshan perfecr cover sävy 21 ja siinä pysyttelen nyt. Olen käyttänyt mainitsemiani BB voiteita melko uskollisesti ja ostanut uudestaan Skin79:n pinkin ja kultaisen, sekä Diamond Absolut Totalin. Syy miksi en ole juurikaan vaihdellut on nirsoilu incin suhteen, sekä tyytyväisyys nykyisiin.
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Saa kysyä jos kiinnostaa, ihoni on melkoisen vaalea ja keltapohjainen, poskissa hieman punaisuutta. Pahoittelen myös mahdollisia tekstivirheitä, olen silmälääkityksessä joka hieman himmentää näköä.