Kirjoittaja Aihe: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta  (Luettu 120263 kertaa)

Poissa Nemilie

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta
« Vastaus #120 : 08.12.12 - klo:16:22 »
^ Nyt onnistuin takertumaan tuohon painoon, aloin nimittäin niihin aikoihin myös laihtua hitaasti mutta varmasti, ja laihduin ainakin vuoden verran, en kyllä noin hurjasti vaan "pahimmillaan" vajaat kymmenen kiloa, ehkä kahdeksan.  Kai ne silti ovat ne pillerit... :( (OT-varoitus, suojautukaa!) Tuntuisi kuitenkin tyhmältä lopettaa, viimeksi kun inisin gynelle että en ole varma ovatko positiiviset vaikutukset sen arvoisia, mutta sanoi ettei kannata kokeilla, koska jos ja kun joudun ne taas aloittamaan niin veritulppariski on taas uudestaan vuoden suurempi. Plus mietin ettei pari vuotta tuollaisissa kuitenkaan paljoa voi vaikuttaa, ja aika luultavasti aloittaisin ne sitten taas ihan oikeaa tarkoitustaan varten... Ja onhan finnittömyys ja tukan rasvoittumattomuus (huom huom hiukset mainittu, OT ei ylitä törkeyden rajoja) kiva plussa. Ääh nyt meni kyllä niin aiheen vierestä ja ohi ja yli ja ali.

Olisiko muuten hiuksille hyötyä vai haittaa ylimääräisistä CO-pesuista? Eli siis että tekisi sen, vaikkei tukkaa tarvitsisi pestä vielä (tai olisi tukanpesupäivä, se on _tarkkaa_). Minun logiikallani hoitoaineella lutraaminen olisi tukalle vain hyväksi, koska muhittelen sitäkin aina jonkun tunnin jos vain kerkiän, tuntuu että puhdistuu paremmin. Mutta toisaalta tukka kuitenkin puhdistuu, ja pesuhan ei ole hyväksi... Vai onko se oikeasti vain shampoopesu? Olen vähän hukassa vielä. :D

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #121 : 08.12.12 - klo:17:04 »
Tämä oli aika hyvä artikkeli: The Secret to Good Hair Day

Aika yllätyksenä tuli kuitenkin pari asiaa: asiantuntija tuomitsi shampoon poisjättämisen ja että hiukset tulisi pestä ainakin pari kertaa viikossa oikealla shampoolla, ei vain esim. hoitoaineella, eli sanoma oli, että oikeanlainen shampoo ei poista hiuspohjan luonnollsia öljyjä.

Toinne yllätys oli, että asiantuntija suosii muoviharjoja ja että luonnonmukaiset voi olla pahasta hiuksille.

Poissa Mustikka

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
« Vastaus #122 : 12.12.12 - klo:22:15 »
Onkohan joku juures löytänyt Lorealin hiusväripakettien mukana tuleville hoitoaineille kaupasta ostettavaa vastinetta? Lorealin pienet hoitoainetuubit on mun HG, mutta en ole onnistunut löytämään miltään merkiltä hoitoainetta/tehohoitoa, jolla saisin yhtä hyvän tuloksen. Nuo Lorealin hoitoaineet on kai suurimmaksi osaksi pelkkää silikonia, mutta mitkään muut silaripommit ei ole toimineet yhtä pehmentävästi ja selvittävästi. :-\
Roses are red, Violets are blue. Some poems rhyme But this one doesn’t

Poissa wilma

• Tukkaguru
« Vastaus #123 : 13.12.12 - klo:11:34 »
^ Tigin catwalk sleeq mystigue tuli mieleen. Mä olen kokeillut vain sarjan suoristavaa lämpösuojasuihketta, mutta tuo teki tukasta todella sileän ja pehmeän. Millään muulla tuotteella en ole saanut vastaavaa tulosta. Yks lempparituotteista kun mulla oli pitkät hiukset.
Sarjalta löytyy shampoo ja hoitoaine ja voidemainen jätettävä tuon suihkeen lisäksi. Mulla ei siis ole kokemuksia kuin siitä suoristavasta lämpösuihkeesta, mutta tuo voidemainen jätettävä on ollut usein hankintalistalla just sen takia, että olettaisin sen olevan yhtä hyvä kuin suihkekin.  :) Tällä hetkellä tukan pituus on reilu polkkatukka, mutta kunhan tukka tästä kasvaa niin ehdottomasti hankintalistalla kyseiset tuotteet.

Poissa Heitu

• Haiven
  • *
« Vastaus #124 : 14.12.12 - klo:08:19 »
Nyt täytyy kysyä, onko kukaan saanut elvytettyä värinpoiston jälkeen katkeilevaa tukkaa oikeasti hyväkuntoiseksi? Harmittaa niiiiin paljon, mulla oli ihana platinablondi, kampaaja kämmäs ja laitto liian tummaa raitaa, nyt väri on taas yhden värinpoiston jälkeen hyvä mutta voi mun käy sääliks tätä tukkaa :( Kasvattaa yritän muutenkin, niin ei nyt olis tarvinnut tällaista.. Ei siis katkeile pahasti ja olin siihen varautunutkin, mutta olen hieman hysteerinen tästä asiasta :D Tukka oli ennen niin hyvässä kunnossa että nyt tekis mieli hakata päätä seinään.
1cMii, vyötärömittaa lähenevä omaa väriä tavoitteleva mutta aikoinaan puhkiblondattu tukka

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #125 : 17.12.12 - klo:13:45 »
Merenhelmi -blogista sain vinkin, että pestä hiukset kananmunalla. Onko joku koittanut? Tosi hyvältähän toi kuulostaa :) Mut että rasvottuuko sen jälkeen esim? Ja voiko shampoosta siirtyä pelkkään kananmunaan, jos sen toteaa hyväksi?

Poissa Kirppu

• Haiven
  • *
« Vastaus #126 : 17.12.12 - klo:14:06 »
Mä olen kanssa lukenut sieltä saman vinkin.  ;D Oon pessyt silleen muutamia kertoja. Käytin kädenlämpöistä/viileetä vettä kananmunan poishuuhteluun eikä hiuksiin jäänyt mitään silminhavaittavaa, mutta mulla jäi outo kananmunamainen haju hiuksiin kylläkin. Joka kerta, vaikka huolellisesti huuhtelin. Ehkä se riippuu hiustyypistä tai huokoisuudesta tai jostain, koska ei vissiin kaikille jää mitään hajua. :o Kannattaa tota kokeilla silti jos kiinnostaa, koska se kyllä puhdistaa hiukset.  :) Sitä en muista että kuin nopsaan hiukset rasvoittui (sitäpaitsi saatoin olla silloin no poo -linjalla).
1b M ii keskiselkä/vyötäröpituus

Poissa peachvodka

• Hiushörhö
« Vastaus #127 : 24.12.12 - klo:00:37 »
En vaan käsitä. Miten määritellään pikahoito? Mitä pikahoito on? Mitä se auttaa? Ja tänneppäin saa vinkata pikahoitoja, jahka käsitän niiden merkityksen :D
1bMii mbl musta / l'o/p ccg 100.
hair <3 : joico IH, avalon organics syväpuhdistava sh, rekku, sheavoi

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #128 : 24.12.12 - klo:08:00 »
^ Periaatteessa karkeasti jaoteltuna on kaksi erilaista hoitoaineen käyttötapaa: muhittelu/tehohoitis ja sitten se pikahoitis. Omassa käytössä tuo tarkoittaa sitä, että muhittelen vaikka ensin jollain hyvällä kosteuttavalla hoitoaineella sen puoli tuntia, huuhtelen pois ja laitan kevyesti silikonisen pikahoitiksen siihen päälle. Eli periaatteessa se pikahoitis on sama kuin miten normaalit ihmiset käyttävät kaupan hoitoainetta: länttäys latvoihin, hieman hierontaa ja pois. Eli se vain jättää sen suojaavan silikonikalvon latvoihin eikä muuta.

Ilmeisesti tarkoitit tätä? Ja ilmeisesti termille ei ole muuta käyttöä?

Itse käytin ennen pikahoitiksena EHS mustikkaa, mutta se ei suojaa mun hauraita latvoja tarpeeksi. Nyt on käytössä joku marketista ostettu Dove, joka on ollut aivan mahtava: hiukset saavat hyvän suojan mekaanista rasitusta vastaan, ovat sileämmät eivätkä sähköisty niin. Se ei kyllä hoida hiuksia yhtään, eli pitää noilla kosteuttavilla läträtä ensin. Ja muistaa säännöllinen syväputsaus, että silikonijäämät poistuu hiuksista ne kosteuttavat ainesosat pääsevät vähän vaikuttamaankin.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

Poissa peachvodka

• Hiushörhö
« Vastaus #129 : 24.12.12 - klo:13:55 »
^ Aa joo aivan.. Eli siis toisin sanoenko kaikki "normaalit" hoitoaineet joiden antaa vaikuttaa sen about 2-3min, niin voi luokitella pikahoitikseks? Kyllä mä jo vähän rupean ymmärtämään.. ;D
1bMii mbl musta / l'o/p ccg 100.
hair <3 : joico IH, avalon organics syväpuhdistava sh, rekku, sheavoi

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #130 : 24.12.12 - klo:16:12 »
^Pikahoitis on lähinnä se käyttötapa, ei niinkään mitkään tietyt hoitoaineet :) Mutta kuten kleio, itsekin käytän pikahoitiksena yleensä jotain silikonimömmöä ja sitten "oikeana" hoitoaineena jotain oikeesti hyvää.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #131 : 25.12.12 - klo:09:23 »
Rasvaisuutta ilmassa...

Mulla ei oo koskaan ollut rasvaset hiukset. Oon tietämättömänä pessy ne niin usein ettei sitä oo päässy muodostumaan, ja muutenkin ku oon vasta 12 niin hormonitkaan ei rasvota (onks toi ees sana :D) mun päätä. Mutta nyt ku oon saanu juureksilta sen käsityksen että hiusten pesu kuluttaa, niin oon ruvennu peseen harvemmin. Silleen että pesujen välissä on kolme päivää (jos pesen ma niin välissä on ti ke to ja sit pesen perjantaina). Nyt kun viimeks pesin öö perjantaina (tänään on pesupäivä), niin huomaan kun silitän hiuksia että tuolta takaa tuntuu semmoselta lättänältä ja oudon sileeltä eli se on varmaan sitä rasvasuutta sitten. Mitä teen, kannattaisko pestä useemmin vai vaan 'kestää' tää? Onko rasvottuminen hiusten tapa sanoa "pesulle, pesulle"?

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #132 : 25.12.12 - klo:09:37 »
^ Jokainen pesee oman hiuslaatunsa mukaan. Jos hiuksesi likaantuvat tuolla tahdilla, pese useammin. Yleisin pesuväli lienee joka toinen päivä. Jotkut pesevät joka päivä, esim. hiostavan urheiluharrastuksen vuoksi.

Pesutahtia keskeisempi seikka on shampoon hellävaraisuus ja se sisältämät ainesosat. Itse olen löytänyt vain muutaman shampoon, jotka sekä pitävät hilseet poissa että pitävät hiukset kuohkeina ja puhtaina sen kahden päivän ajan kuivattamatta latvoja pahasti. Jos sinun on aivan pakko saada joku hellävarainen shampoo, käypä katsomassa tätä ketjua-> http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=950.0. Esim. perusmarketistakin saatava Urtekramin Aloe vera -shampoo (on siinä vähän sulfaattia, mutta se on hellävaraisempaa sorttia) on aivan mainiota tavaraa, se on järkevän hintaistakin, 5 euron kieppeillä suunnilleen. Ja ekologista tottakai!

Jos sinulla ei ole hiusten kanssa isompaa ongelmaa, ei sinun tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä. Kun olet kasvattamassa, kannattaa kiinnittää huomiota latvojen kuntoon. Pikkuhiljaa voit siirtyä varovasti hoitoaineisiin ja hellävaraisempiin shampoisiin. Ilmeisesti et värjää, käytä muotoilutuotteita, et kiharra etkä suorista, et föönaa tms? Ei sinulla siis pitäisi olla mitään hätää eikä tartte edes välttämättä muuttaa mitään rutiineja. Kunhan vaan seuraat latvojen kuntoa ja sitten ryhdyt toimenpiteisiin jos alkaa näyttämään huonolta.

Sinun onnellisessa tilanteessa itse kiinnittäisin huomiota ruokavalioon. Noudata sitä perusruokaympyrää, syö säännöllisesti (ainakin kerran pari viikossa) kalaa ja pähkinöitä, älä vedä höttöleipää (siis vaaleita viljatuotteita) liikaa, juo litra vettä päivässä ja syö kasviksia ja hedelmiä päivittäin, niin hiukset kasvaa hienosti ja terveenä. Tällöin myös ihosi pysyy hyvänä kun se näppyläaika alkaa lähestyä. Jos ruokavalio on kunnossa ja saat kaikkia vitamiineja normaalin määrän, pitäisi hiustesi pysyä hyväkuntoisina tuolla hoidolla (siis jos et aloita värjäyskierrettä tms).
« Viimeksi muokattu: 25.12.12 - klo:09:48 kirjoittanut kleio »
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #133 : 25.12.12 - klo:09:51 »

Jos sinulla ei ole hiusten kanssa isompaa ongelmaa, ei sinun tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä. Kun olet kasvattamassa, kannattaa kiinnittää huomiota latvojen kuntoon. Pikkuhiljaa voit siirtyä varovasti hoitoaineisiin ja hellävaraisempiin shampoisiin. Ilmeisesti et värjää, käytä muotoilutuotteita, et kiharra etkä suorista, et föönaa tms? Ei sinulla siis pitäisi olla mitään hätää eikä tartte edes välttämättä muuttaa mitään rutiineja. Kunhan vaan seuraat latvojen kuntoa ja sitten ryhdyt toimenpiteisiin jos alkaa näyttämään huonolta.

Sinun onnellisessa tilanteessa itse kiinnittäisin huomiota ruokavalioon. Noudata sitä perusruokaympyrää, syö säännöllisesti (ainakin kerran pari viikossa) kalaa ja pähkinöitä, älä vedä höttöleipää (siis vaaleita viljatuotteita) liikaa, juo litra vettä päivässä ja syö kasviksia ja hedelmiä päivittäin, niin hiukset kasvaa hienosti ja terveenä. Tällöin myös ihosi pysyy hyvänä kun se näppyläaika alkaa lähestyä. Jos ruokavalio on kunnossa ja saat kaikkia vitamiineja normaalin määrän, pitäisi hiustesi pysyä hyväkuntoisina tuolla hoidolla (siis jos et aloita värjäyskierrettä tms).

Juu, en tee mitään noista lihavoiduista.
Ton ruokajutun oon kuullu aiemminkin, mut vähän kauhistuttaa kun oon allerginen pähkinöille joten en voi syödä niitä ja sitten toi kala. Mun mielestä kala on tosi hyvää mutta ei meillä oo sitä edes joka viikko. Mut nyt kun on joulu niin mellä on senkin edestä: savulohta, kylmäsavulohta, graavilohta (mössönä sipulin ym juttujen kanssa sekä ihan suikaileina) :)
Oon myös ruvennu parantamaan elämäntapoja eli vaaleeta leipääkään en oikeastaan syö. Toi litra vettä kuulostaa kyl hurjalta :o Juon aamupalalla ja lounaalla maitoa, muuten vettä, mutta tuskin edes puolta litraa päivässä...
Mutta kiitos silti pitkästä ja hyvästä vastauksesta :)

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #134 : 25.12.12 - klo:09:57 »
^ No, niitä hyviä rasvoja saa muualtakin kuin pähkinöistä. Puoli litraa vettä on riittävä, jos juo muita nesteitä kuten maitoa. Olet vielä niin nuori että sinuun pätee eri säännöt kun meihin aikuisiin. Sinun ei kuitenkaan näistä tartte vielä niin huolehtia. Kunhan vaan syöt normaalin monipuolisesti etkä ryhdy rääkkäämään hiuksia millään edellä mainitsemillani asioilla, sulla todennäköisesti on muutaman vuoden kuluttua tään foorumin upein tukka...  :D