Kirjoittaja Aihe: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta  (Luettu 120516 kertaa)

Poissa Elsinen

• HAIRahtanut
Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta
« Vastaus #180 : 06.02.13 - klo:12:35 »
Minun on ainakin pakko selvittää hiukset märkinä ja laittaa jakaus kohdilleen. Tietysti teen sen mahdollisimman hellästi. Jos taas antaisin hiusten kuivua "paikoilleen", joutuisin käyttämään tuhottomasti muotoilutuotteita ja -välineitä, että saisin ne kuosiin, ja siitäkin hiukset kärsisivät.

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #181 : 06.02.13 - klo:12:46 »
^ Minulla on ihan sama juttu. Kampaan hiukset kosteina, ellen erityisesti halua, että hiukset jää sekavaksi kiharamassaksi.  Samalla kun kampaan tai harjaan kosteat hiukset, niin varmistan jätettävän hoitoaineen ja mahdollisten muotoilutuotteiden tasaisen levittymisen hiuksiini.

Poissa helka

• HAIRahtanut
  • As long as god isn't involved and there's beer
« Vastaus #182 : 06.02.13 - klo:13:16 »
Minäkin harjaan hiukset kosteina. Pesun jälkeen kääräisen hiukset pyyheturbaaniin ja jonkin ajan kuluttua lisään jätettävät hoitoaineet ja harjaan hiukset Tangle Teezerillä. Pyörteiden ja lievän taipuisuuden ansiosta mullakin hiukset kuivuisivat epämääräiseksi syheröksi, jos en harjaisi niitä kosteina. En usko hellävaraisen harjaamisen tai kampaamisen tekevän hallaa hiuksille.
The only thing we have to fear is fear itself.
FDR

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #183 : 08.02.13 - klo:06:37 »
Kerääntyykö glyseriini samalla tavalla hiuksiin kuin öljyt (manteliöljy tms)? Sekoittelen siis ihan pelkkää glyseriiniä hoitikseen välillä aika reippaallakin kädellä. Tulee niin ihanan pehmoiset hiukset. :D

Poissa Georgina

• Hiushörhö
« Vastaus #184 : 08.02.13 - klo:13:30 »
Saattaa olla todella tyhmä kysymys, mutta....

Minulla oli todella pitkään hyvin pitkät hiukset. En muotoillut niitä kuin pari kertaa vuodessa joihinkin juhliin, muuten olivat aina auki. Kampauksissakaan en käyttänyt kuin voimakasta lakkaa. Värjäsin hiusten tyveä kestovärillä ja latvoja suoravärillä. Pärjäsin shampoo-hoitis-jojobaöljy-LV-tehohoito-Nutri Gloss-setillä todella pitkälle!

Noin 1,5 v. sitten leikkasin hiukset olkapäämittaisiksi, ja pian sen jälkeen polkaksi. Nyt tukka on taas olkapäämittainen, mutta sillä erotuksella, että se on nyt voimakkaasti kerrostettu. Värjään edelleen samalla kestoväri juuriin + suoraväriä latvoihin-metodilla (punainen), ja ylläpidän väriä laittamalla hoitis + suoraväri-mixin päähäni kerran viikossa. Shampoona ja hoitiksena on Tigin Colour Goddess.

Koska tukka on voimakkaasti kerrostettu, käytän paljon tukea antavia tuotteita. Ihan perus-hiuslakkaa, Tigin Groupie-vahasuihketta sekä Kevin Murphyn Texture Masteria. Laitan pesun jälkeen hiuksiin arganöljyn ja jojobaöljyn sekoitusta. Tehohoitoja ja muhitteluita en ole tukan leikkaamisen jälkeen käyttänyt. Muutenkaan en ole öljyjä käyttänyt kuin kevyesti pintaan sipaistuna, koska ne kuitenkin syövät ikävästi väriä ja lätsäyttävät näin kerrostettua tukkaa. Suoristan tukkaa muutamia kertoja viikossa. Usein sekoitan ja erottelen ihan sormin.

Hiukset pysyivät pitkinä ollessaan hyvässä kunnossa, kun käytin öljyä pituuksissa ja niillä ryyditettyä tehohoitoa kerran viikossa. Nyt olen kuitenkin melko hukassa sen suhteen, miten tällaista voimakkaasti värjättyä, kerrostettua ja n. kahden kuukauden välein tasattavaa tukkaa tulisi hoitaa. :-[  Minulla on mielessäni vaan ne pitkän tukan rutiinit, jotka iskostuivat vuosien varrella!

Tukka on hieman kiillottoman ja karhean oloinen, mutta kaksihaaraisia ei ole. Kampaaja sanoi viimeisellä käynnillä (n. 2 vkoa sitten) että hiukset ovat hyvässä kunnossa. Mutta mietin noita päivittäin käyttämiäni muotoilutuotteita. Ennen en käyttänyt niin paljoa. Pitäisikö nyt tehdä jotain toisin, kun on päivittäin vahat ja suihkeet käytössä? Tarvitaanko syväputsaria?

Apua!

« Viimeksi muokattu: 08.02.13 - klo:13:35 kirjoittanut Georgina »

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #185 : 08.02.13 - klo:20:36 »
Georgina - Itselläni suurin vaikutus hiuksiin on tuotteissa, joissa on alkoholia, keratiinia tai silikoonia. Eivät niinkään vaurioita hiusta, mutta saavat ne tuntumaan kuivilta tai karheilta. Alkoholi ja keratiini tekee tuon hyvin nopeasti, silikoonit pitemmän ajan jälkeen.

Mutta tosiaan, eivät vaurioita, pitää vain välillä käyttää syväputsaavaa shampoota. Olen viimeisen puolen vuoden ajan ollut tästä enemmän tietoinen ja nyt en vahingossakaan osta hiustuotteita joissa on keratiinia ja koitan välttää myös alkoholia. Silikoonipitoisia tuotteita käytän edelleen, mutta en niin usein kuin ennen. Eli puoli-luomu  ;D

Onko mahdollista, että joko Tigin tai Kevin Murphyn tuotteissa on noita ylläolevia? Tai joku muu uusi tuote jota olet alkanut käyttämään hiustenleikkuun jälkeen ja ajankanssa sitä on kerääntynyt hiusten pinnalle? Saattaisi selittää kiillottomuuden ja karheuden, vaikka kampaaja sanoi että hiukset on kunnossa.

Poissa Mindela

• Tukkaguru
« Vastaus #186 : 13.02.13 - klo:11:20 »
Hiuksiini tulee todella helposti kaksihaaraisia. Jo pari viikkoa leikkauksesta pää on täynnä kaksi, kolme ja neljähaaraisia hapsuja. Mikrotrimmailen latvojani jatkuvasti, ja silti uusia haaroittuneita hiuksia löytyy päivittäin useita. Latva on vaalennettu, mutta en ole käsitellyt sitä melkein pariin vuoteen mitenkään. Mikään puhkiblondattu se ei ole, hiuslaatuni on vaan tälläinen.

Nyt olen käyttänyt latvoihin Glissin Daily Oil Elixiriä, josta ei ole kyllä mitään hyötyä. Osaisiko joku juures suositella jotain oikeasti hyvää, toimivaa latvasuojaa? Mitkään kookosöljyt sun muut ei tukassani toimi ollenkaan. Hinnalla ei ole mitään väliä.

Poissa Mischa

• HAIRahtanut
« Vastaus #187 : 13.02.13 - klo:11:47 »
^Klippoteket Silicone Drops. Pelkkää silikonia, mutta on just latvojen suojaukseen hyvä :) Omani ostin Sokokselta.
1b M ii

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #188 : 13.02.13 - klo:13:53 »
^^ ja ^ Mulla on myös noita Klippoteketin tippoja ja ne on tosiaan aika hyviä. Tosin mulla haaroittuu sivuhiukset edelleen, mutta asiaa voisi ehkä auttaa se, että myös käyttäisin tuota latvasuojaa enkä vaan unohtaisi sitä hyllyyn... tai no, käytän ehkä joka toisessa tai joka kolmannessa pesussa, pitää ryhdistäytyä. Hinta ei ole tuolla putilolla paha, koska ainetta tarvitaan ainakin minun hiuksiini todella vähän.
Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa Georgina

• Hiushörhö
« Vastaus #189 : 13.02.13 - klo:14:50 »
Georgina - Itselläni suurin vaikutus hiuksiin on tuotteissa, joissa on alkoholia, keratiinia tai silikoonia. Eivät niinkään vaurioita hiusta, mutta saavat ne tuntumaan kuivilta tai karheilta. Alkoholi ja keratiini tekee tuon hyvin nopeasti, silikoonit pitemmän ajan jälkeen.

Kevin Murphyn suihkeessa on aika paljon alkoholia, joten se lienee suurin karheuden aiheuttaja. En ole pitkään aikaan käyttänyt syväputsaria, kun ei tosiaan ollut sitä vaaraa että muotoilutuotteet kerääntyisivät tukkaan. Joskus käytin Vo5:ttä, mutta sitä ei taida enää saada. Onko Herbinan syväputsari ok tavaraa? Jokin edullinen olisi paras, kun ei  kuitenkaan ole kyse sellaisesta tuotteesta jota käytetään päivittäin.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #190 : 13.02.13 - klo:19:11 »
Joo Herbinan syväputsari on hyvää ja halpaa, en varmaan ole koskaan nähnyt täällä kenenkään haukkuvan sitä, pikemminkin toisinpäin :) Tuntuu olevan monelle luottokama ja itsellänikin on yksi pullo aina kaapissa.

Toinen mitä voin suositella on Dermoshopin syväputsari: https://www.dermoshop.com/fi/products/3437-syvapuhdistava-shampoo?r=/q/shampoo

Tulee vain kalliimmaksi, koska tulee toimituskulut tai tekee vaikka ryhmätilauksen 50 euron edestä, silloin ei tarvitse maksaa toimituskuluja.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #191 : 13.02.13 - klo:19:24 »
Mä olen jo kysynyt tästä, mutta en ole oikein saanut apua. Mua ohjattiin Rakennepaikkausta vai kosteutusta? -ketjuun, mutta en tajunnut siitä mitään.
Niin, ongelmani on sähköiset hiukset. Ne ei siis lentele koko ajan, mutta esim. jos laitan kaulurin kaulaan pihalle mennessä, ne vähän sähköistyy. Käytän hoitoainetta ja jätettävää, mutta ne eivät auta asiaa. Olen kokeillut kananmunapesua, rypsi-, oliivi- ja kookosöljyä ja varmaan jotain muutakin. Tuloksena on aina joko lähmätukka tai sitten ei mitään vaikutusta.

Lisäksi mulla on toinen kysymys. Kuinka kauan kestää, että päänahka tottuu harvaan pesuun? Pesin hiukset ennen joka päivä, kävin muutenkin suihkussa joka päivä niin se kuului rutiiniin, vaikka hiukset eivät olleet edes likaiset tms. Olin ajattelematon enkä tiennyt että kulutan hiuksiani. Nykyään pesen tiistaisin ja perjantaisin, ja ne on välillä pikkasen rasvaset. Aloitin harvan pesun joulukuussa. Kestääkö vielä kauan tottua, vai onko se edes mahdollista?

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #192 : 13.02.13 - klo:20:07 »
Piste, asiat jotka mainitsit, ovat omasta mielestäni "henkimaailman juttuja" eli jokaisella on niistä omat mielipiteensä ja netistä löytyy jos jonkinmoista ohjetta siihen, että joko 1. hiuksia pitää pestä harvoin jottei luonnolliset öljyt katoa päänahasta 2. hiuksia voi ja pitää pestä joka päivä koska likainen/hikinen päänahka on pahasta. Eli mitä enemmän etsit tietoa asiasta, niin ristiriitaisempia tuloksia saat.

Jokaisella meistä on erilainen keho ja aineenvaihdunta, eli samat ohjeet eivät tehoa kaikille. Jos sinusta tuntuu epämiellyttävälle pestä hiuksia vain kaksi kertaa viikossa, niin toki pese niitä useammin. Jos sinulla ei ole mitään tiettyä hiuspohjan ongelmaa (hilsettä, ihottumaa tms), ei varmaankaan ole mitään syytä olla pesemättä hiuksia usein.

Sinulla on vielä myös kovin lyhyet hiukset. Ne on helppo pestä ja kuivata vaikka päivittäin. Sitten kun hiuksesi ovat vähän pitemmät, esim. leukaan tai olkapäille, niin alat huomaamaan, että hiusten pesu vaatiikin jo enemmän aikaa ja vaivaa, eivätkä hiukset kuivu niin nopeasti. Silloin voi pesukerrat pidentyä, vähän kuin huomaamattaan. Toisaalta esim. ihmiset jotka urheilevat ja hikoilevat päivittäin, pesevät hiukset joka päivä, oli pitkät tai lyhyet hiukset.

Sinuna en myöskään vielä huolehtisi siitä, tarvitsevatko hiuksesi rakennepaikkaavia vaiko kosteuttavia aineita. Rakennepaikkaava eli keratiinipitoinen shampoo tai hoitoaine on lähinnä hiuksille, jotka ovat -vaurioituneet- liiasta käsittelystä, kuten föönauksesta, toistuvasta värjäyksestä ja blondauksesta, suoristusraudan kälytöstä jne. Kun hiukset ovat huonossa kunnossa, ei sitä voi olla itse huomaamatta, usko pois :) En usko että sinun hiuksesi tarvitsevat rakennepaikkaavia aineita, eikä välttämättä kosteuttaviakaan. Olen käsittänyt, että hiuksesi ovat hyvin luonnolliset tällä hetkellä, eli et ole värjännyt niitä, etkä käytä kiharrinta tai muita kuumalaitteita?

Kaikilla on sähköiset hiukset talvella, koska kylmällä ilmankosteus on rajusti pienempi ja tämä aiheuttaa sähköisyyttä. Tähän voi kokeilla kosteuttavia hoitotuotteita.

Tämä foorumi on täynnä poppakonsteja täydellisiin hiuksiin ;) Se tarkoittaa sitä, että kaikki jakavat omia kokemuksiaan taikka tietämystään hiustenhoidosta. Öljyt, kananmunat, yrtit... joillekin toimii, joillekin ei. Joku tykkää olla luomu ja sen takia käyttää luonnonmukaisia tuotteita, tai kokeilla erilaisia öljyjä koska se on hauskaa. Toiset taas vannovat kalliiden kampaamotuotteiden perään.

Erilaisista ohjeista on täällä siis runsaudenpula. On tietenkin hauskaa kokeilla kaikkea mahdollista ja näin olen tehnyt itsekin, mutta loppupeleissä aina monta juttua ja tuotetta olen joutunut viskaamaan roskiin :) Ja huom. itsekin olen kasvattanut hiuksia vuosikausia, joskin erilaisia ohjeita aloin kokeilemaan vasta pari vuotta sitten. Saattaa siis mennä toooosi pitkä aika, ennen kuin se oma juttu löytyy, joko täältä foorumilta tai vain itse kokeilemalla. Se tässä kuitenkin on hauskinta!
« Viimeksi muokattu: 13.02.13 - klo:22:31 kirjoittanut Kalevalatar »

Poissa tsupp

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #193 : 13.02.13 - klo:20:49 »
^^ Komppaan Kalevalatarta kaikessa. Useimmat ihmiset kärsivät talvella sähköisyysongelmasta, eikä se välttämättä tarkoita, että hiuksissa olisi mitään "vikaa". Lisäksi lyhyet hiukset lentelevät paljon herkemmin kuin pitkät ja raskaat. Hiusten sähköistyminen esimerkiksi kaulurin pukemisen seurauksena on ihan normaalia, sillä siitä aiheutuu lisäksi hankaussähköä. Myös vaatteiden materiaali vaikuttaa kokemuksieni mukaan asiaan. Villa, puuvilla ja muut luonnonmateriaalit sähköistävät vähemmän kuin keinokuidut, kuten akryyli ja polyesteri. Erehdyin pahimpien pakkasten aikaan sovittelemaan kaupassa polyesteripaitoja ja tukka lenteli sen jälkeen koko illan.

Parhaaksi ensiavuksi sähköisiin hiuksiin olen havainnut kosteuttavat suihkittavat jätettävät. Muutama suihkaus lenteleviin hiuksiin taltuttaa ne - ainakin hetkellisesti. ;)

Punajuuri

• Vieras
« Vastaus #194 : 15.02.13 - klo:01:18 »
Mikä ihme avuksi hiusten pesun jälkeiseen kutinaan? Suurin tekijä on kai kunnan vesi, koska joululomalla mökillä ei kutissut päänahka ollenkaan. Samat aineet oli käytössä. Voiko kuitenkin sampoon ominaisuudella olla vaikutusta? Tällä hetkellä käytössä xz:n xylitol-hunaja ja päänahka tykkää siitä ainakin enemmän kuin saman sarjan suklaa-vaniljasta.