Kirjoittaja Aihe: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta  (Luettu 120410 kertaa)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta
« Vastaus #195 : 15.02.13 - klo:09:22 »
^ Ehdottomasti sampoolla ja hoitiksella on vaikutusta päänahkaan sekä mahdolliseen kutinaan. Suosittelen kokeilemaan hajusteettomia tuotteita, jos sillä olisi apua päänahkan kutinaan lopettamiseen. Ja jos haluaa vielä hifistellä lisää, niin voi kokeilla sulfaatittomia, silikonittomia, mineraaliöljyttömiä, parabeenittomia ja Propylene Glycolia sisältämättömiä tuotteita, jos päänahkan kutina helpottaisi tuollaisten tuotteiden avulla. Esim. tämä tai tämä sampoo sekä tämä tai tämä hoitis eivät sisällä noita em. ainesosia.

Jos päänahka oikuttelee voimakkaasti, niin kannattaa kokeilla ihan lääkesampoota, eli apteekista saatavaa ketokonatsoli-sampoota.

Poissa Elsinen

• HAIRahtanut
« Vastaus #196 : 15.02.13 - klo:09:22 »
Niin, ongelmani on sähköiset hiukset. Ne ei siis lentele koko ajan, mutta esim. jos laitan kaulurin kaulaan pihalle mennessä, ne vähän sähköistyy.

Se sähköisyys saattaa vain "siirtyä" kaulurista sun hiuksiin. Itse estän sähköisyyttä suihkuttamalla esim. pipon sisäpuolelle XZ:n Suklaa-vaniljasuihketta, eikä mulla ole ollut tänä talvena kertaakaan sähköiset hiukset. Kannattaa kokeilla kauluriinkiin! :)

Poissa Georgina

• Hiushörhö
« Vastaus #197 : 15.02.13 - klo:12:40 »
Huh, taisi karheus johtua muotoilutuotteista. Takana yksi pesukerta Herbina syväputsarilla ja on jo paljon parempi.  :-*

^Itse ajattelin hankkia sähköisyyttä taltuttamaan kuivahoitoaineen. Kampaaja käytti lentäviin hiuksiini Fudgen Dry Conditioneria ja se lukitsi hiukset taas päätä myöten. Olin vakuuttunut. Eikä lähmännyt.

Punajuuri

• Vieras
« Vastaus #198 : 15.02.13 - klo:14:59 »
Kitos ellen. Seuraavaksi varmaan kokeilen sulfaanitonta, kun silikonittomia on nyt kaikki käytössä olevat. Kummallista silti, että kaivoveden kanssa ei oireita tullut. Ihan samat aineet oli käytössä viikon ajan.

Poissa Shirley

• HAIRahtanut
« Vastaus #199 : 15.02.13 - klo:15:16 »
^ Mulla on ihan sama juttu tuon veden laadun suhteen. Eli kaivoveden kanssa kutinaa ei juuri ilmene, mutta kaupungin vesijohtovesi saa kyllä päänahan kutisemaan paljon herkemmin.  >:( Samoin hiukset tuntuvat paljon karheammilta ja takuttavatkin helpommin, kun taas kaivovedellä pestessä ovat sileät ja takuttomat.

Sulfaatittomaan shampooseen siirtymisestä oli ainakin mulle apua, sillä kutina on selvästi vähäisempää kuin aikaisemmin. Tosin voisin veikata, että pahimpien pakkasten hellittäminen on myös vähän vaikuttanut.
1aFii, mid back -mittaiset, punaruskeat hiukset.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #200 : 15.02.13 - klo:15:38 »
Ai voiko kaivovedellä pestä hiuksia? :o En oo kuullutkaan. Ja [nää kuuluis kyllä tyhmiin hiushoitokysymyksiin, mutta kun aiheesta on puhetta täällä niin...] onko kaikki kaivovedet samanlaisia? ;D Esim. meidän kaivosta tuleva vesi on sellasta aika likasta. Sitä ei saa juoda tms. Niin voiko sillä sit pestä hiukset, vai onko teillä käytössänne joku parempi kaivovesi?
« Viimeksi muokattu: 15.02.13 - klo:15:40 kirjoittanut piste »

Poissa Shirley

• HAIRahtanut
« Vastaus #201 : 15.02.13 - klo:19:11 »
No eipä sitä maaseudulla (vanhempani asuvat) millään muulla voisi hiuksia pestäkään, kun ei mitään kunnallista vesijohtoverkkoa ole.  ;) Ja kyllä se vesi on puhdasta ja myös juomakelpoista. Kyllähän kaivovesissä on eroja, riippuu esim. maaperästä. Ainakin veden rautapitoisuus vaihtelee, meidän kaivovedessä rautaa ei tietääkseni juuri ole. 
1aFii, mid back -mittaiset, punaruskeat hiukset.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #202 : 15.02.13 - klo:20:52 »
^ Ok. No itekin asun pienessä kunnassa, josta sanotaan: "Kaupungin palvelut maaseutuympäristössä." nojaa, tiedä ny noista palveluista: ei täällä oo ees vaatekauppoja :O

Sitten toiseen asiaan. Mä tein äsken letin mun otsatukkaan, ja aww! Se oli yli kivaa. Lisäks se oli ihan pieni osa mun OTSISTA, ja siitäkin sai jo melko paksun letin, verrattuna yhen mun tutun koko hiuksista tehtyihin letteihin. Hänellä on kovin ohuet hiukset.
Musta kuitenkin joskus tuntuu että mun hiukset ei oo enää niin paksut kuin pari vuotta sitten. Voiko laihtuminen aiheuttaa hiusten ohenemista? Mä olen laihtunut 14 kg kesästä. Mutta en ole kuitenkaan paastonnut tms. enkä rääkännyt itseäni, pelkästään vähän lisännyt liikuntaa ja kattonut mitä oon syönyt. Oon kiinnittänyt huomiota varsinkin kasviksiin, nykyään syön lautasmallin mukaisesti. Olin ennen ylipainoinen, nyt olen normaalipainoinen.
No, vaikka ne oliskin ohentuneet, niin ei se nyt niin kamalaa olis. Muistan kyllä kuinka kuuma tulee kesällä, kun on sellanen karvahattu päässä. ::) Oikeestaan mä tunnen sitä kuumuutta vielä nytkin, silloin kun harrastan liikuntaa. En kyllä joka kerta, mutta joskus.

tsupp (alas): Ok, hyvä tietää. Kiitos tiedosta. :) Ja tuo hiushurahtamisjuttu on kyllä aivan totta. ;D
« Viimeksi muokattu: 15.02.13 - klo:22:06 kirjoittanut piste »

Poissa tsupp

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #203 : 15.02.13 - klo:21:59 »
^ Laihtuminen voi hyvinkin ohentaa tukkaa (kaikki isot muutokset stressaavat kehoa), mutta en kyllä usko, että sun kohdallasi olisi siitä kyse. :) Etenkin kun olet ilmeisesti laihduttanut terveellisesti ja maltillisesti elämäntapamuutoksen kautta ja syönyt riittävästi, monipuolisesti ja terveellisesti. Hiushurahtamisen seurauksena sitä vaan tulee helposti vähän vainoharhaiseksi ja rupeaa kyttäämään tukkaansa paljon aikaisempaa kriittisemmin. ;D Ja yleensä tukka kyllä kasvaa takaisin vaikka kärsisi hetkellisestä hiustenlähdöstä laihtumisen seurauksena, jos ruokavalio vaan on kunnossa. Varsinkin jos syöt nykyään paremmin kuin ennen, runsaasti kasviksia ja riittävästi proteiinia, niin tukan pitäisi siitä vaan piristyä.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #204 : 18.02.13 - klo:16:39 »
Moi, meinasin laittaa tän tyhmiin kysymyksiin koska sitä se on, mutta en löytänyt sitä enää (muuta kuin arkistosta). Joten tänne siis. Mitä tehdään tehohoidolla? ;D Joku hoitis se on, ja käsittääkseni sitä muhitellaan? Kuinka usein sitä tulee käyttää, ja pestäänkö hiukset normaalisti sen jälkeen? Entä käytetäänkö hoitsikkaa enää sen jälkeen, siis kun se tehis on kuitenkin itse hoitis... vai onko.. ;D

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #205 : 18.02.13 - klo:16:53 »
^ Tehohoito on yleensä perushoitoainetta hoitavampi, ja idea on, että sitä pidetään kauemmin päässä, jotta hiukset saavat tehohoitoa (vrt. kasvovoide ja kasvonaamio). Tavalliset huuhdeltavat ovat yleensä aika kevyitä. Perusidea on selvittää shampoon jälkeen ja kenties saada hiukset näyttämään paremmilta. Tehiksissä on suuremmat pitoisuudet hoitavia aineita ja ne saattavat latistaa hyväkuntoista tukkaa.

Riippuen tehohoidon luonteesta ja omasta mieltymyksestä, tehiksen jälkeen voi käyttää vielä tavallista poishuuhdeltavaa. Erityisesti paikkaavat tehohoidot vaativat yleensä sulkevan hoitiksen vielä perään. Muuten hiukset jäävät karheiksi.

edit. Kappas, missasin kokonaan tärkeän pointin. Eli tehohoitoa käytetään pesun jälkeen, tavallisen hoitoaineen sijasta / ennen. On olemassa myös ennen pesua käytettäviä tehohoitoja, mutta ne ovat harvemmassa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.13 - klo:16:55 kirjoittanut Hermione »
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #206 : 18.02.13 - klo:19:57 »
^ Ok. Taas tiedän vähän enemmän ;D

Mä oon nyt innostunu luomushampoista. Oon lukenu mm. Uusi Musta -sivun juttuja ja Kemikaalicocktail-blogia. Jommassa kummassa sanottiin, että joku ennen sertifioitu tuote ei ole enää sertifioitu, koska kuluttajat vaati shampoon vaahtoutumista. Ja siihenhän tarvittiin jotain pinta-aktiivista ainetta tms. eli silloin se ei enää ole luonnollista. Ja hoitoaineelta vaaditaan, että tulee kiiltävät hiukset, ja että se poistaa sähköisyyden. No tähän luonnolliset aineet ei riitä.

Niin, mietin että jos hankin jotain luomushampoota [ajatuksissa oli Ole hyvä, Urtekram tai Elokuu], en varmaan käytä hoitsikkaa? Tai, ku, en mä oo koskaan käyttäny hoitsikkaa paitsi nyt. En silloinkaan, kun mulla oli vähän yli shoulder length hiukset. Ja ku mä haluaisin että kaikki on luomua. Niin voiskohan se toimia? Koska oon huomannu että sähköisyyttä en kyllä saa millään pois. Eikä se mua oikeestaan niin haittaa, ehkä vaan sitte jos vaikka tekis lettiä (esim.) mut sittenhän voi laittaa vähän vettä niin ei lentele pois. Olen näin jo tehnyt ku oon häärännyt pinnien kanssa. Ja vois sit koittaa kaikkia muna- ja öljyjuttuja.

Lihavoin ton pointtini koska mulla on taipumusta eksyä aiheesta ja rönsyillä puheissani mihin sattuu... ;D

kleio (alas): Haha ;D Mutta joo, varmaan koitan. Jos nyt saisin joskus aikaseks saada niitä luomushampoita. Nyt kauhistuttaa mun EHS:t, kun olen koko illan kemikaaleista lukenut. :D Tutkin INCI-juttuja ja otin tuon Ole hyvä -vaihtoehdon pois, koska siellä on jotain pahalta kuulostavia juttuja. Taidan kokeilla Elokuuta. Jos ei toimi niin sitten jotain muuta. (Haha, rimmasi! ;D)
« Viimeksi muokattu: 18.02.13 - klo:20:44 kirjoittanut piste »

Poissa kleio

• Tukkaguru
« Vastaus #207 : 18.02.13 - klo:20:39 »
^ Itsellä ei pelkkä luomu toimi. Shampoossa on hyvä että on mahdollisimman yksinkertainen ja luonnollinen INCI, mutta hoitoaineen on pakko olla vähän tehokkaampaa. Itse olen ratkaissut asian niin, että käytän melko luonnollisia hoitoaineita (Iherbistä tilaan paria sorttia), boostaan niitä öljyillä ja glyseriinillä ja käytän sitten tehohoidon kanssa sulkevaa silikonista hoitoainetta. Luonnonmukainen (esim. Urtekram) hoitoaine ei vain yksinkertaisesti tee hiuksilleni mitään, ei yhtään mitään.

Jos on paksu hevosenjouhimainen värjäämätön tukka joka on paksu ja taipuisa eikä pituutta ole liikaa, voi tuommoinen luomuhoitis toimiakin. Mutta ohut, sähköistyvä, käsitelty pitkä hius tarttee jotain muutakin, ellei pidä hiuksia koko ajan kiinni. Tämä on siis minun käsitykseni, joku voi hihkaista jos on eri mieltä.

Itse hennaan tukkaani ja se kuivattaa sen verran, että tehokosteuttavien on oltava jatkuvassa säännöllisessä käytössä. Nyt olen löytänyt hyvä kolmen pesutyylin vuorottelysysteemin: yhdellä pesukerralla pesen CO-pesuna (ja laitan sulkevaksi hoitikseksi EHS mustikkaa). Toisella pesukerralla pesen shampoolla ja muhitan tehohoitoa ainakin puoli tuntia ja kolmannella kerralla laitan illalla aprikoosisiemenöljyä muhimaan latvoihin ja aamulla pesen huolellisesti shampoolla ja laitan perään joko tehohoidon puoleksi tunniksi tai kiireessa ihan vain taas EHS mustikan. Näitä kolmea tapaa käytän vuorotellen joka toinen päivä ja hius pysyy hyvänä, ei lässähdä liikaa, ei kuivu ja pysyy eloisana ja varsin hyväkuntoisena. Neljä vuotta tämän kehittelyyn meni... jos laskee mukaan oikeiden shampoiden ja hoitiksien löytämisen.

Ja koska itselläkin on tapana rönsyillä, tajusin että kysyitkin että pärjääkö pelkällä luomushampoolla ja muna/öljyjutuilla.  ;D Kyllä varmaan pärjää. Uskoisin näin. Kannattaa kokeilla. Sitten kun pituutta tulee lisää voit harkita asiaa uudelleen.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v

kihara

• Vieras
« Vastaus #208 : 23.02.13 - klo:15:46 »
en ole nyt aivan varma meneekö kysymys oikeaan osoitteeseen kun olen aika uusi kävijä täällä ;D mutta sitä olen miettinyt kun aina pesun jälkeen (pesen hiukset joka toinen pv) kuivaan hiukset föönillä (pakko kuivata kun muuten taipuilevat itsekseen jokaiseen ilmansuuntaan...) niin hiukset näyttävät hirveän kuivilta ja kerrostukset tuntuvat töröttövän kuivina?  föönauksen jälkeen mutta kun hetki on kulunut niin hiukset ovat taas pehmeät ja laskeutuvat nätisti 0_0 olen nyt miettinyt että johtuuko kuivista hiuksista föönäänko väärin vai mikä on vikana.....

Poissa helka

• HAIRahtanut
  • As long as god isn't involved and there's beer
« Vastaus #209 : 24.02.13 - klo:10:23 »
^ Mulla on ihan sama juttu! Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että föönauksen jälkeen hiussuomut ovat vielä auki ja ne sulkeutuvat sitten myöhemmin. Kampaajalla pörröefektiä ei tule, mutta siellä föönataan aina harjan kanssa, minä taas en ole oppinut käyttämään harjaa föönin kanssa ja kuivaan siis ilman.
The only thing we have to fear is fear itself.
FDR