Kirjoittaja Aihe: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta  (Luettu 120404 kertaa)

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta
« Vastaus #225 : 16.03.13 - klo:15:31 »
Tuskin märkänä harjatessakaan irtoaa paljon sellaisia hiuksia, jotka ei olisi muutenkin irtoamassa parin päivän sisällä. Siis menetettyjä tapauksia kaikki harjasta ja muualta löytyvät irtokarvat.

Jos hiustenlähdön syynä ei ole mikään sairaus, vitamiinpuutos tai hormonaalinen muutos (esim. vaihdevuodet), niin kannattaa pitää mielessä, että ne putoavat hiukset tekee tilaa uusille hiuksille. Ja niin kuin Kleio tuossa kirjoitti, nuo sairaudet ja puutostilat huomaa varmasti muustakin kuin hiusharjaan tarttuneista hiuksista.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #226 : 16.03.13 - klo:17:43 »
Olen tullut itse siihen tulokseen, että hiusten harjaaminen märkänä ei rasita hiusta millään lailla ja uskon, että tämä on lähinnä urbaani legenda. Netistä ja tältäkin foorumilta löytyy tietoa kumpaankin suuntaan.

Harjaan aina hiukset märkinä, koska muuten lopputulos on jöröjukka-efekti, jos annan hiusten kuivua ensin. En usko että hiukset venyvät, katkeilevat taikka kärsivät tästä. Uskon lähinnä sen, että jos hius on todella huonossa kunnossa, se ei kestä venyttämistä kuivana taikka märkänä.

Jos annan hiusteni kuivua ilman harjaamista, se on kauhea takkupesä ( se on, vaikka harjaisin ennen pesua ja laittaisin jätettäviä) ja harjaaminen silloin kuluttaa hiusta varmasti enemmän kuin märkänä harjatessa.

Mymmeli96

• Vieras
« Vastaus #227 : 10.04.13 - klo:10:46 »
Apuva! Tämä kaikki alkoi viime syksynä...tai oikeastaan minulla on ollut tämä kriisi jo monta vuotta, koska en tunnu ikinä olevan tyytyväinen mihinkään väriin tai pituuteen, huoh! Olen käynyt hiuksissani läpi lähes kaiken mahdollisen. Minulla on tukan väri vaihtunut ruskeasta mustaan, mustasta punaiseen ja punaisesta blondiin. Minulla on ollut eri pidennyksiä (sinetit, teipit, ommel jne.) Olen nyt vihdoinkin toivottavasti saanut järkeä tähän blondattuun päähäni, ja ajattelin lopettaa tämän tukalla leikkimisen!
Asiaan, sain siis viime syksynä jostain päähäni, että haluan vaaleat hiukset. Sillä hetkellä minulla oli kuparinväriset yli olkapäiden olevat hiukset. Hiuslaatuni on luonnonkiharaa, joka ei ole enää yläasteaikojen mennyt kiharalle, koska olen käsitellyt tukkaani. Etuhiukset ja niskahiukset ovat ehkä ainoat jotka vääntyvät, mutta loput ns. "roikkuvat". Hiukseni ovat hennot ja ohuet...joskus minulla on ollut paksut hiukset, mutta värikäsittelyt ym. ovat ohentaneet niitä huomattavasti. Emn alkanut itse blondaamaan päätäni kaupan väreillä (sekin on joskus teininä koettu) ja tiedän että siitä ei olisi seurannut mitään hyvää, niin ajattelin mennä parturiin ammattilaisen hoiviin ja alkaa vaalentamaan tukkaa pikkuhiljaa raidoittamalla. Ei siinä mitään, homma toimi ja maksoi aivan tuskana, mutta ajattelin että näin ainakin pysyy hiukset päässä ja paremmassa kunnossa, kuin että alkaisin niitä itse blondaamaan. Hiuksiin siis laitettiin raitoja kerran kuussa kaikista miedoimmalla aineella mitä löyty ja hankin shamppoita ja hoitsikoita parturin antamien ohjeiden mukaisesti.
Cutrin: REPAIRiSM Shampoo ja REPAIRiSM Intensive Care
L’Anza: Color-preserving Trauma Treatment -hiuksiin jätettävä hoitoaine
Redken: Extreme CAT -hoitosuihke
BC Bonacure: Oil Miracle Finishing Treatment -silottava hoitoöljy

Kaikki meni muuten ok, mutta tammikuussa tukkani alkoi näyttää latvoista aivan järkyttävältä purkalta ja hampulta. Tyvi oli suoraa ja latvat oli ohutta hamppua! :( Mietin että mitä teen...menin sitten panikoimaan ja vaihdoin parturia ja leikkautin itselleni rikotun polkkatukan ja samalla parturi laittoi tukkaani Caramellin värisiä raitoja. Tämäkään ei ollut mielestäni hyvä. En ollut yhtään sinut uusien lyhyiden hiusteni kanssa, koska mielestäni kasvojeni mallille (kulmikkaat ja korkeat poskipäät) ei sovi lyhyt malli. Tukan värikin alkoi mietityttämään. Minulla on keltainen iho (lämmin) ja vaalea sävy teki minusta jotenkin tosi väsyneen näköisen. Luonnollinen värini on ruskea. Ostin sitten kaupasta Casting Greme Gloss: Caramel Blonde -hiusvärin ja laitoin sen kotona päähäni. Lopputulos oli kasvojeni väriin luonnollisempi. Koska olin tukkani pituuden kanssa kriisissä, menin sitten hetken mielijohteesta ottamaan päähäni teippipidennykset, jotka maksoivat aivan törkeesti. Mitä teen, pidän pidennyksiä päässä kolme viikkoa ja otan ne kotona rekulla pois, koska ne näyttivät mielestäni hölmöiltä, koska päälihiukseni olivat lyhyemmät pidennyksen kanssa ja teippikohtia sai koko ajan olla peittelemässä jne. Sain kerran jopa käydä parturissa kiinnittämässä niskahiuksissa olleen teippiosion uudestaan, koska se putosi harjatessa pois.
Ei tässä vielä kaikki...kun olin saanut teipit pois, tukkani näytti taas jotenkin veltolta ja kuolleelta. Menin uudestaan parturiin ja tällä kertaa minulle laitettiin kahta eri lämmintä sävyä raitoja ja tukkani leikattiin bob-malliin, kuten esim. Victoria Beckhamilla. Parturissa tukkani saadaan laitettua aina paremmin kuin kotona ja koska minulla on luonnostaan kiharat hiukset, niin hiukseni kääntyilevät tässä mitassa minne sattuu...:( Olen viettänyt nyt viikon murehtien, että mitä olen mennyt tekemään tukalleni! En enää tiedä mitä pitäisi tehdä?! Olen nyt päättänyt olla enää värjäämättä tukkaani mutta se pitää saada nyt vain jotenkin edes johonkin kuntoon. Olen nyt käyttänyt L'oreal: Absolut Repair -shampoota ja hoitonaamiota. Näiden jälkeen saan kammattua tukkani kuin vettä vain, joka aiemmin oli mahdotonta. Sitten olen käyttänyt BC: Curl Bounce shampoo (kiharoille ja aaltoileville hiuksille) ja tehohoitoa. Goldwell: Dualsenses Ultra Volume Leave-In Boost Sprayta olen suohkutellut pyyhekuiviin hiuksiin pesun jälkeen. Pesen hiukseni 3 kertaa viikossa. Nyt ajattelin tilata noita Joicon K-pak -tuotteita, jos niistä olisi apua.

Pliis! Kertokaa mitä tälle tukalle kannattaisi tehdä? Olen ihan hukassa! Mikä väri sopisi niihin ja millä tuotteilla saisin tukkani takaisin kuntoon?

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #228 : 10.04.13 - klo:12:22 »
^ Kannattaa lukea foorumia ahkerasti läpi, sillä jo olemassa olevissa ketjuissa on paljon tietoa. Muun muassa näistä ketjuista löydät varmasti paljon erilaisia hyviä vinkkejä hiusten kunnon kohentamiseen: Tehohoitajat + hiusnaamiotRekut eli reconstructorit eli korjaavat hoitoaineet, Todella kuivat hiukset (tuotteet ja vinkit) ja Tehohoitosekoituksia!. Täällä taas perusohjeita hiusten hyvän kunnon saavuttamiseen ja ylläpitämiseen sekä paljon tuotesuosituksia. Värjäysvinkkejä taas kannattaa lukea Hiusten värjäys -osion ketjuista.

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #229 : 10.04.13 - klo:16:24 »
^^ Musta kuulostaa siltä, että sinun pitäisi ensimmäiseksi selvittää itsellesi, mitä haluat hiuksiltasi. Millaiset niiden pitäisi olla, jotta viihtyisit niissä? Minkä väriset ja mittaiset? Sen jälkeen sitten lähteä hiljalleen muuttamaan tukkaa toivottuun suuntaan.

Jos lopputulos ei ole tiedossa vaan mieli muuttuu koko ajan, tulee tehtyä sitten juuri tuollaisia operaatioita jotka näkyvät hiusten kunnossa dramaattisesti. (Kyllä, olen itsekin omistanut kaiken hartiamittaisen blondin ja mustan siilin välillä. Omalla kohdallani siili olikin hyvä ratkaisu blondikierteen jälkeen, kun sai kaiken kärsineen hiuksen heti pois.)

Tuossa kohtaa on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko alkaa superhoitaa hiuksia ja toivoa että niiden kunto kohenisi siitä, tai sitten leikata lyhyeksi ja kasvattaa tervettä hiusta tilalle. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Itse tykkäsin siilistäni kovasti ja pidinkin sitä jonkin aikaa, mutta lopulta pinna paloi siihen, että sitä piti tasoitella niin usein ja kampaamoreissut kävivät kukkaron päälle liikaa.

ellenin linkkaamista ketjuista löytyy hoitovinkkejä paljon. Mutta millaisen lopputuloksen haluaisit päähäsi, jotta se olisi mieluisa eikä sitä tarvitsisi blondata/kihartaa/suoristaa/mitävaan kahden viikon kuluttua?  :)
Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #230 : 20.04.13 - klo:23:47 »
Kävin tänään kaupungilla ostoksilla ja mukaan lähti Garnierin uusi hiusväri jossa ei ole ammoniakkia, sekä Lushista pari näytettä kokeiltavaksi; hiusnaamio, shampoo ja poishuuhdeltava hoitoaine.

Mikä olisi paras järjestys tässä? Käyttää ensin hiusnaamio ja sitten värjätä hiukset parin päivän päästä, vai pitäisikö kokeilla tuota hiusnaamiota vasta sitten kun on värjännyt hiukset?

Poissa Kevätperhonen**

• Hiushörhö
« Vastaus #231 : 25.04.13 - klo:20:49 »
Haalistavatko tehohoidot ja muhittelut miten paljon hiusväriä? Olen saanut nyt ristiriitaista tietoa, sillä toinen kampaaja sanoi että värjäämisen jälkeen on hyvä tehohoitaa hiuksia eikä se haalista väriä. Toinen kampaaja puolestaan suositteli välttämään tehohoitoja värjäyksen jälkeen jonkin aikaa, jottei väri haalistuisi.  ??? Mikä on totta? Uskon teihin enemmän kuin kampaajiin  ;D

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #232 : 25.04.13 - klo:21:23 »
Varmaan riippuu tosi paljon siitä väristä millä hiuksesi on värjätty, mitä sulla oli entuudestaan alla, hiuksen kunto ja laatu eli kaikenkaikkiaan, miten hyvin hiusväri on tarttunut hiuksiisi. Onhan kaikissa koti-hiusväreissäkin tehohoitis mukana, jota käytetään heti värjäyksen jälkeen ja se silottaa hiukset.

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #233 : 26.04.13 - klo:13:58 »
^^Samaa mieltä Kalevalataren kanssa. Miusta ainakin jos tukka on värjätty jollain shokkivärillä tai muulla kirkkaalla punaisella, oranssilla ym niin kyllähän se tehohoidossa lillutus sitä väriä sieltä vie. Mutta jos tukka on tosi kuiva ja rakennevaurioinen, niin kyllä sitä tehohoitoa sinne laittasin ja suoravärillä pitäisin väriä yllä, koska ei se väri siellä pysy kuitenkaan jos tukka on tosi hamppu.

1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa

Poissa Saranna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #234 : 02.05.13 - klo:21:25 »
Mikä olisi paras jätettävä hoitsikka vaurioituneelle värinpoistotukalle?
Parturi-kampaajaopiskelija, jolla puolipitkät, taipuisat 9,01 hiukset 8.13 raidoilla. Suosikit Elumen, Igora Royal, SIM system 4, Kc Luxima, Forme.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #235 : 03.05.13 - klo:16:53 »
Mistä johtuu, että nykyään aamulla kun herään, tukka näyttää tosi lähmäseltä ja rasvaselta, mutta n. tunnin päästä lika "poistuu" ja tukka näyttää taas normaalilta? :o Näin käy joka päivä, myös silloin kun olen edellisenä iltana pessyt pään. Sen saa kyllä myös harjaamalla tai kampaamalla pois, mutta siis esim. viikonloppuna kun oon vaan kotona, en harjaa hiuksia -> hiuksilla kestää n. tunti "normalisoitua".

Tätä ei siis ollut aiemmin, tätä on kestänyt ehkä 1-2 kk.

Poissa mila

• Haiven
  • *
« Vastaus #236 : 13.05.13 - klo:13:10 »
Heippa

Liityin juuri tänne palstalle ja olen lukenut ja opiskellut kovasti hiustenhoitoa täältä. Aivan mahtavaa!

Kaikesta lukemastani innostuttua tilasin monia tuotteita. Nyt toivoisin, että joku auttaisi minua selvittämään missä järjestyksessä näitä tuotteita käytetään ja onko nämä sopivia tähän kuontaloon.

Kyseessä on vaalea käsittelemätön hius, suht pitkä. Ei kaksihaaraisia. Kuiva. Tarkoitus olisi saada suora, kiiltävä, sileä ja painava hius. Ei siis mikään öljyinen tai tahmea vaan sellainen raskaasti laskeutuva. Hiusta on paljon.

Olen tullut siihen tulokseen, että tarvitsen eniten kosteutusta, ehkä hieman rakennekorjaavaa silloin tällöin. Föönaan hiukset pari kertaa viikossa. Suoristusrautaa käytän viikonloppuisin, 1-2 päivänä viikossa.

Haluaisin löytää mahdollisemman hiusystävälliset tuotteet käyttöön. Nyt huomasin, että osa noista aineista sisältää alkoholia. Kuten tuo tukkaan jätettävä hoitoaine ja suoristusrauta-aine. Löytyisikö näille parempia vaihtoehtoja? Voisiko tuon jätettävän hoitoaineen tehdä itse, niin että laittaa jotain hyvää hoitoainetta veden sekaan suihkepulloon? Siis vaikka samaa hoitoainetta, jota käyttää vikana. Ja voiko osan hoitoaineesta jättää hiukseen? Ajattelin myös alkaa pesemään hiukset hoitoaineella aina ennen shampoopesua. Olisiko tähän kosteuttavaan hoitoaineeseen jotain suosituksia?

Suuri kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vastata. Itse olen totaalinen tumpelo hiustenhoidossa ja olenkin laiminlyönyt tukkaa ihan liian pitkään. Nyt haluaisin apua hiusten peruspesuun sekä ”juhlapesuun”, jolloin käytän myös rautaa.

Shampoot:
Mop C-System Hydrating Shampoo
Bedhead Urban Antidotes Resurrection Shampoo
Bedhead Urban Antidotes Recovery Shampoo

Hoitoaineet:
mop C-System Hydrating Conditioner
K-Pak Conditioner For Damaged Hair
Giovanni, Smooth As Silk, Deeper Moisture Conditioner
Alba Botanica, Leave-in Conditioner, Fragrance Free
Bedhead Urban Antidotes Resurrection Conditioner
Bedhead Urban Antidotes Recovery Conditioner
K-Pak Intense Hydrator Treatment
Schwarzkopf Gliss Total Repair hoitoainesuihke
Goldwell Dualsenses Blondes & Highlight Serum Spray

Öljyt:
Now Foods, Shea Butter
Jarrow Formulas, Extra Virgin Coconut Oil
Kylmäpuristettu manteliöljy
Syoss Beauty Elixir, Absolute Oil

Suoristusrautasuoja:
Schwarzkopf Osis+ Flatliner Sleek

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #237 : 13.05.13 - klo:17:41 »
Voisiko tuon jätettävän hoitoaineen tehdä itse, niin että laittaa jotain hyvää hoitoainetta veden sekaan suihkepulloon? Siis vaikka samaa hoitoainetta, jota käyttää vikana. Ja voiko osan hoitoaineesta jättää hiukseen? Ajattelin myös alkaa pesemään hiukset hoitoaineella aina ennen shampoopesua. Olisiko tähän kosteuttavaan hoitoaineeseen jotain suosituksia?

Voi tehdä itse, mutta en tekisi isoa määrää kerralla, koska käsittääkseni ihan tavallinen vesijohtovesi alkaa pilaantua jos sitä seisottaa (muiden aineiden kanssa) pitkiä aikoja pullossa. Omissa sekoituksissa voinee käyttää myös hoitiksen lisäksi esim. jotain kukkaisvesiä, aloe veraa, öljyjä ym. aineita, en kyllä itse ole vielä perehtynyt noihin sen tarkemmin :) Tavallista hoitoainetta voi käyttää jätettävänä, ja hoitoaineen voi myös huuhdella sen verran huonosti pois, että sitä jää hiuksiin. Samoja aineitahan noissa jätettävissä ja huuhdeltavissa loppujen lopuksi on, pääasia että löydät sun hiuksille sopivat määrät ja käyttötavat niin ettei hiukset jää tahmeiksi. Mulle esimerkiksi toimii parhaiten kun laitan jätettävän mahdollisimman kosteaan tai jopa märkään tukkaan, ja mitä kuivempaan hiukseen sen laitan, sen varmemmin tulee lähmäinen lopputulos.

Pelkällä hoitiksella pesua/CO-pesua (condition only) käsittelevä keju löytyy täältä ja CWC-menetlemää käsittelevä täältä (condition-wash-condition). En ole kuullut, että olisi tapana ensin pestä hoitiksella ja sitten vielä perään shampoolla (mun mielestä shampoopesu hoitispesun jälkeen ikäänkuin kumoaisi hoitispesun hyödyt), mutta jos tarkoitat että antaisit hoitoaineen hoitaa ja suojata hiuksia ennen shampoopesua, niin noista jälkimmäisestä ketjusta löytynee myös tuotesuosituksia :) Mä olen käyttänyt ennen shampoopesua jotain mahdollisimman edullista, silikonitonta hoitoainetta tai jotain huonoksi osoittautunutta hoitoainetta, jonka olen halunnut vain saada kulumaan pois.

Kokeile rohkeasti eri tapoja ja tuotteita, jokaisen hius käyttäytyy eri tavalla niin on vaikea sanoa, mikä toisella toimii :)
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Ainip

• Vieras
« Vastaus #238 : 22.05.13 - klo:01:38 »
Hei! Toivottavasti saan täältä hieman apua, koska minulla on aikamoinen ongelma takkujen kanssa.

Vaalensin tukkaani kampaajalla noin 10 kuukautta sitten, ja noin 1½ kuukautta sitten värjäsin tummaksi. Yhtäkkiä, noin 2 viikkoa sitten, tukkani jotenkin 'kuivahti' ja alkoi takuttumaan naurettavissa määrin. Ja takut on pieniä SOLMUJA, siis ihan oikeita umpisolmuja jossa on vain noin tusina hiussuortuvaa sekasin, eli takut on tosi pieniä, mutta ne ei meinaa aueta millään! Mä oon ihan ihmeissäni, koska aikasemmin mun tukka on ollut suht helppo selvittää. Leikkasin noin 10 cm pois latvoistakin kun aattelin ne ovat nyt tulleet tiensä päähän. Mutta ei, takkuja tulee edelleen. En oo vaihtanut mitään hiushoito- tai muotoilutuotteitani noin 4 kuukauteen. Käytän Redkenin "Color Extend" -hoitoainetta useimmiten shampoon jälkeen, ja 1 kerran viikkoon käytän joko Lushin "Retread" -hoitoainetta tai Macadamian "Deep Repair Masque"ta. Oon aatellu että johtuis jostakin noista hoitoaineista, vaikka oonkin kaikkia käyttänyt jo pitkään, mut en ole löytänyt syyllistä. :(  Onko kellään mitään tietoa onko joku noista hoitiksista aiheuttanut muille takkuja? Lisäksi käytän Moroccanoilia melkein päivittäin pituuksiini. Voiko toi öljykään loppujen lopuksi tuottaa takkuja? Mä en tiedä! Help!

Ja jos on vinkkejä näiden supersolmuisten pienien takkujen  selvittelyyn, niin olisin kiitollinen.

Poissa Tellukka

• Haiven
  • *
« Vastaus #239 : 22.05.13 - klo:21:06 »
Hei! Toivottavasti saan täältä hieman apua, koska minulla on aikamoinen ongelma takkujen kanssa.

Vaalensin tukkaani kampaajalla noin 10 kuukautta sitten, ja noin 1½ kuukautta sitten värjäsin tummaksi. Yhtäkkiä, noin 2 viikkoa sitten, tukkani jotenkin 'kuivahti' ja alkoi takuttumaan naurettavissa määrin. Ja takut on pieniä SOLMUJA, siis ihan oikeita umpisolmuja jossa on vain noin tusina hiussuortuvaa sekasin, eli takut on tosi pieniä, mutta ne ei meinaa aueta millään! Mä oon ihan ihmeissäni, koska aikasemmin mun tukka on ollut suht helppo selvittää. Leikkasin noin 10 cm pois latvoistakin kun aattelin ne ovat nyt tulleet tiensä päähän. Mutta ei, takkuja tulee edelleen. En oo vaihtanut mitään hiushoito- tai muotoilutuotteitani noin 4 kuukauteen. Käytän Redkenin "Color Extend" -hoitoainetta useimmiten shampoon jälkeen, ja 1 kerran viikkoon käytän joko Lushin "Retread" -hoitoainetta tai Macadamian "Deep Repair Masque"ta. Oon aatellu että johtuis jostakin noista hoitoaineista, vaikka oonkin kaikkia käyttänyt jo pitkään, mut en ole löytänyt syyllistä. :(  Onko kellään mitään tietoa onko joku noista hoitiksista aiheuttanut muille takkuja? Lisäksi käytän Moroccanoilia melkein päivittäin pituuksiini. Voiko toi öljykään loppujen lopuksi tuottaa takkuja? Mä en tiedä! Help!

Ja jos on vinkkejä näiden supersolmuisten pienien takkujen  selvittelyyn, niin olisin kiitollinen.

Tuli mieleen, että miten sun hiukset on leikattu? Itselläni toistuva vetsellä leikkaaminen kuivatti ja haaroitti hiuksia (joka puolelta) ihan mielettömästi ja samoin takutti!  0_0 Mulle tuli etenkin niskaan kamalia "rastoja", joita oli tosi hankala selvittää, kun olivat niin tiukkoja. Samoin latvoihin muodostui muutaman hiuksen solmuja, jotka oli usein pakko leikata pois. Hiuksissa oli myös valkoisia "palloja", joista katkesivat  :o

Nyt sitten kasvatellaan saksilla kokonaan  leikattua hartiapituista tukkaa takaisin vyötärölle  :l
« Viimeksi muokattu: 23.05.13 - klo:10:15 kirjoittanut Tellukka »