Kirjoittaja Aihe: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta  (Luettu 120409 kertaa)

Poissa elisa-katriina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Sekalaisia kysymyksiä hiustenhoidosta
« Vastaus #30 : 23.04.12 - klo:11:29 »
Mulla alkaa mennä hermo näihin hiuksiin, kun eivät ikinä näytä hyviltä >:( Ovat kai suurelta osin aika hyvässä kunnossa, ei muita käsittelyjä kuin sante-värjäys, mutta osassa latvoja on vielä kevytvärin ja colour B4-käsittelyn kärsineitä haituvia. Joka tapauksessa melkein käsittelemättömät.

Ongelma on siinä, että vaikka latvoissa ei näy mitään kaksihaaraisia yms. rakennevaurioita, niin ne ovat PALJON ohuemmat kuin muut hiukset. Näyttää siltä kuin ne olisivat tosi kuluneet (mistä, sitä en tiedä), aina ihan pörröt ja klimppiintyvät jotenkin, niin että näyttää siltä kuin olisi vakoja hiuksissa. Ovatko sakset nyt ainoa apu tähän? Vai saisiko jollain jätettävällä/latvasuojalla estettyä tuota klimppiintymisefektiä? Kasvatus kainalomittaan on käynnissä, joten en haluaisi leikata. Tiedän että jossain vaiheessa on pakko, mutta haluaisin vielä kasvattaa vähän ennen sitä. Saisiko siis jollain ihmeella nuo latvat näyttämään tuuheilta ja sileiltä, ilman klimppejä ja vakoja? Mistä luulette että tuo latvojen ohuus johtuu?
2b/c F ii, hartiapituiset kuivuuteen ja pörröisyyteen taipuvaiset punertavan tummanvaaleat hiukset

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #31 : 23.04.12 - klo:13:30 »
^ Latvat ovat niitä vanhimpia hiusten osia, joten hiuksiin kohdistuneet käsittelyt ja kulutus vuosin mittaan kertautuu latvoissa eniten kuin muissa hiuksissa. Sen takia latvat ovat niitä kärsineimpiä osia hiuksistossa ja usein ohentuvat muuta kutristoa näkyvimmin. Minunkaan hiuksissa ei ole näkyviä vaurioita, mutta noin 15 senttiä latvustosta on todella ohutta ja tuuheamman latvuston alkamisen näkee ihan selvänä rajana. Yritän kasvattaa vahvempaa latvustoa alaspäin ja käyn välillä luovuttamassa kampaajalle sitä ohutta latvaa. Vahvempi osuus on selvästi tullutkin alaspäin latvustossa.

Käytätkö paljon silikonisia tuotteita hiustenhoidossa? Silikonien runsas käyttö voi aiheuttaa juuri tuollaista lähmäisyyttä, hiusten klimppisyyttä ja klimppien väliin jääviä rakoja.

Tässä iso kasa vinkkejä hyväkuntoisten hiusten kasvattamiseksi ja latvojen säästämiseksi.

Poissa elisa-katriina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #32 : 23.04.12 - klo:19:13 »
Kiitos neuvoista ellen :)

Tietysti latvat on sitä vanhinta hiusta ja mulla se ainoa hapeteväreillä rääkätty osuus, mutta muistan miten nuorena kun oli pitkät hiukset, joita vaalensin kerran kuussa, ne olivat ihanan paksut ja tosi hyväkuntoisen näköiset. Nyt mulla on sitten tällanen ohut liru, joka näyttää ihan hampulta >:( Pitää hankkia joitain kevyitä öljyjä ja glyseriiniä jostain ja lisäillä niitä hoitiksiin. Ja hoitiksia pitäisi muistaa muhitella ainakin kerran viikossa, nyt se on vähän jäänyt :-[ Kosteuttavia hoitoaineita olen käyttänyt viime aikoina, kun ajattelin, etten rakennepaikkausta tarvitse, kun on melkein käsittelemätön hius.

Piti vielä lisätä, että kyllä melkein kaikissa mun hoitiksissa on silikonia :( Ostin tänään syväpuhdistavan shampoon ja kokeilen, jos sillä lähtisi ne silikonin jämät.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:19:17 kirjoittanut elisa-katriina »
2b/c F ii, hartiapituiset kuivuuteen ja pörröisyyteen taipuvaiset punertavan tummanvaaleat hiukset

Varjotar

• Vieras
« Vastaus #33 : 23.04.12 - klo:19:16 »
Laittaako jätettävä lämpösuojan sisältävä hoitosuihke ennen  fledan suoristusta vai suoristuksen jälkeen. Tuossa suihkeessa alcohol denat:ia, joten sen kuivattava vaikutus huolettaa tuon raudankäytön kanssa.. ???

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
« Vastaus #34 : 23.04.12 - klo:19:24 »
Laittaako jätettävä lämpösuojan sisältävä hoitosuihke ennen  fledan suoristusta vai suoristuksen jälkeen. Tuossa suihkeessa alcohol denat:ia, joten sen kuivattava vaikutus huolettaa tuon raudankäytön kanssa.. ???

Ennen. Eikai siitä lämpösuojasta olisi mitään hyötyä jälkikäteen , kun kuumakäsittely on jo tehty :D noita löytyy paljon ilman alcohol denatiakin, kannattaa kuikuilla valikoimaa!

Poissa elisa-katriina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #35 : 24.04.12 - klo:15:08 »
Onko mineraaliöljy hiustenhoitotuotteissa tosi huono juttu? Mulla on yksi jätettävä, jossa paraffinum liquidum on tokana inci-listalla veden jälkeen. Uskaltaako sitä käyttää latvoihin ja kertyykö se niihin jotenkin? Tuota tököttiähän ei laiteta päänahkaan eli samanlaista haittaa siitä ei varmasti ole kuin ihonhoitotuotteissa, mutta onko kuitenkin jotain? Onko sillä mitään hoitavia ominaisuuksia? Tuossa jätettävässä on kyllä mineraaliöljyn jälkeen paljon kaikkia hoitavia aineita, joten onko sitten ihan ok, että siinä on tuota mineraaliöljyäkin? Silikonia siinä taisi myös olla jossain ihan loppupäässä listaa.

Poissa Linnee-

• Hiushörhö
« Vastaus #36 : 24.04.12 - klo:16:17 »
^Käsittääkseni jotkut välttelevät mineraaliöljyjä kosmetiikassa koska ne (mahdollisesti) tukkivat ihoa. Uskoisin että mineraaliöljy jätettävässä on ihan ok, eikä kerrostuisi sen enempää kuin luonnonöljyt. Sen tehtävänä lienee tuossa jätettävässä on sulkea kosteutta hiukseen. Huomaat kyllä, jos se kerrostuu latvoihin, ne muuttuvat takkuuntuviksi ja sameiksi. Silloin auttaa yleensä syväpuhdistus.
Hiuslaatu 1b M/C ii. Pituus n.mid back

Poissa elisa-katriina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #37 : 24.04.12 - klo:16:48 »
Kiitos, Linnee- :) Uskallan sitten varmaan käyttää sitä, ainakin tähän hätään.

Olen kuitenkin nyt miettinyt, että pitäiskö ruveta välttelemään kaikkea, mikä saattaisi olla haitallista hiuksille, kuten silikonit ja sulfaatit (ja mitä näitä nyt on). Monethan täällä niin tuntuvat tekevän, varsinkin kuivahiuksiset kiharapäät :) Tuntuu vaan niin vaivalloiselta. Pitäisi heittää kaikki melkein täydet putelit roskiin ( :() ja lähteä metsästämään kohtuuhintaisia mutta silti tarpeeksi hoitavia luonnollisempia tuotteita. Ja onhan noissa tököteissä myös kaiken maailman aineita, joista ei ota selvää, että ovatko ne haitallisia vai ei. Yksi, joka nyt tulee mieleen on EDTA. Olen lukenut, että se on mm. teratogeeninen ja kertyy vesistöihin ???, mutta silti sitä on ihan kaikessa kosmetiikassa. Mistäs nyt sitten löydän sellaiset tuotteet, joissa ei mitään pahoja aineita olisi?

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #38 : 24.04.12 - klo:17:07 »
^ Vanhoja hiustököttejä voi käyttää hyödyksi monella tavalla, jos haluaa kertaheitolla siirtyä esim. luonnollisempaan kosmetiikkaan. Sampoita voi käyttää mm. käsienpesuaineina sekä vessanpöntön, kylppärin ja keittiön pesuun. Vanhat hoitikset tulee hyvin käytettyä loppuun CWC-pesun esihoitiksina.

Todella monet kiharapäät meidän foorumilla kuin monella muulla ulkomaisella foorumilla välttelevät kuivattavia alkoholeja, sulfaatteja, silikoneja ja mineraaliöljyä, itse olen lisännyt tuohon listaan vielä parabeenit ja glykolit (Propylene Glycol ja vastaavat). Tiettyjen ainesosien välttely ei ole vaivalloista, kun osaa etsiä sopivia tuotteita oikeista paikoista. Esim. iHerb on edullisen ja luonnonmukaisen kosmetiikan ihmemaa, mutta sielläkin täytyy osata tulkita INCI-listoja edes vähän, jotta välttyy turhilta ostoksilta. Monet luontaistuotekaupat ja ekokaupat ovat myös hyviä ostopaikkoja tuotteille, joissa ei ole noita em. ainesosia. Ainakin Ruohonjuuri-kaupoissa on yleensä hyvät valikoimat kaikenlaista kivaa.

Kannattaa myös tutustua iHerbin hiustenhoitotuotteet -ketjuun ja Luonnonmukaiset hiustuotteet -ketjuun.

Edit: lisäys
« Viimeksi muokattu: 25.04.12 - klo:09:38 kirjoittanut ellen »

Poissa Mindela

• Tukkaguru
« Vastaus #39 : 25.04.12 - klo:11:28 »
^^ Vanhat/huonot hoitoaineet voi käyttää myös karvojenajeluun! Itse läträän sääriin aina kaikki vikaostos hoitikset, ja hyvin toimii  :)

Poissa elisa-katriina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #40 : 20.05.12 - klo:22:55 »
Onko kellään muulla tullut hoitisten muhittelusta hilsettä ja kutinaa päänahkaan? Mulla on viime aikoina alkanut taas kutista ja hilseillä päänahka, kun olen ottanut pitkät muhittelut takaisin hiustenhoitorutiineihin. Muistan, että mulla oli aiemmin samanlaista ongelmaa, enkä silloin osannut yhdistää sitä muhitteluihin, ihmettelin vaan kun mikään ei auttant. Sitten kyllätstyin vähän hiustenhoitoon enkä jaksanut muhitella hoitiksia enää, annoin vain vaikuttaa suihkussa 5-10 min. eikä tuota kutinaa enää ollut. Nyt yhdistän sen kyllä ihan selvästi noihin muhitteluihin. En usko, että voisi johtua pelkästään silareistakaan, kun olen koko ajan käyttänyt silikonia sisältäviä hoitoaineita, mutta tosiaan antanut vaikuttaa vain muutaman minuutin. Olen yrittänyt välttää hoitisten osumista päänahkaan, mutta pitkissä muhitteluissa se on mahdotonta. Onko kellään samansuuntaisia kokemuksia ja miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Nyt viime aikoina olen muhitellut mm. Joicon kosteuttavaa hoitista, kc color maskia ja Joicon IH:ta. Shampoona olen käyttänyt nyt MOPin hydratingia ja kutina kyllä alkoi suunnilleen silloin kun sen käytön aloitin. Ei kai se sitten tuosta shampoosta voi johtua? Tosi kurja, jos johtuu, kun tuo on muuten niin ihanan kosteuttava ja hellä shampoo.

Poissa Gekko

• HAIRahtanut
« Vastaus #41 : 26.05.12 - klo:21:54 »
Olen lueskellut rakennepaikkaavista jonkin verran, mutta en oikein osaa arvioida tarvitsisinko sellaista vaiko en. Hiukseni ovat suorat ja sileät, hennalla värjätyt ja muuten käsittelemättömät. Eivät siis kiharat eikä myöskään millään rääkätyt. Henna paikkaa jonkin verran. Mietin vain, että onko mahdollista, että tukkani kuitenkin voisi hyötyä rekusta. Nämä tuntuvat jotenkin fletkuilta ja hankalasti muotoiltavilta. Kosteuttavia hoitoaineita käytän kyllä enkä varmaan kovin usein paikkailisi, mutta jos joskus? Onko turhaa vai kokeilemisen arvoista?
Hennatut häntäluumittaiset hiukset 1b M ii.

Poissa WilloTheWisp

• HAIRahtanut
« Vastaus #42 : 30.05.12 - klo:21:08 »
Onkohan nyt ihan tyhmä kysymys...... mutta mutta, vaikuttaako hiuksissa oleva silikoni jotenkin hiuksia vaalennettaessa lopputulokseen? Esim. vaaleneeko hius jotenkin huonommin kun aineen pitää ensin läpäistä silikoni? Vai onko se ihan sama, aikamoista myrkkyähän vaalennus on  :D

Poissa nysimum

• HAIRahtanut
« Vastaus #43 : 30.05.12 - klo:23:21 »
^ Epäilen kyllä vahvasti, että jos kerran silikonit lähtee ihan vaan sulfaatillisella shampoolla, ei hapetteillakaan ole ongelmaa niitä jyrätä :) Mutta voihan sitä ottaa varman päälle ja pestä hiukset edellisenä päivänä syväputsarilla, itse en kyllä ole jaksanut, vaikka joissain käyttämissäni muotoilutuotteissa vähän silikonia onkin.
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
– Daniil Harms: Uusi anatomia

Poissa tiikeri

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #44 : 06.06.12 - klo:09:46 »
Mites te jotka ootte käyttäny glyseeriniä hiustuotteiden boostaamiseen niin miten ootte käyttäny? Uskaltaako laittaa suoraan pulloon vai erikseen sekoitettuna esim. kädelle? Ja millaisia määriä sitä suunnilleen uskaltaa laittaa?
Olkamittainen hennattu paksu, kuivahko ja taipuisa tukka. Kasvatus käynnissä.