Nykyisin ei ole olemassa rasvoittuville hiuksille tarkoitettua shampoota, niinkuin silloin kun olin itse teini.
Tää on niin pitkään ollut niin iso ongelma, että pliis ihmiset, antakaa tästä palautetta kaupoille, tuotemerkeille, kelle tahansa. Ihan älytöntä, ettei yksinkertaisesti tehokkaasti peseviä pesuaineita ole juuri yhtään saatavilla.
Xhex0879, voisitko kokeilla vaikka ihan perinteistä Linna-shampoota? Nimenomaan sitä valkoisessa pullossa olevaa, muissa on muistaakseni stearaatteja (glycol distearate), joista jää rasvainen tuntu. Tuossa XZ:ssa on glyceryl oleatea, joka on myös rasvoittavaa, se on jotain mitä kannattaa välttää. Vaikeaa vain on, koska nykyään rasvaisia ainesosia on melkein jokaisessa shampoossa.
Ihan kiinnostava kokeiltava on myös esim. Natura Siberican rasvaisille hiuksille tarkoitettu shampoo (Volumizing and Balancing) vihreässä pullossa. Se on sulfaatiton, mutta ei sellainen hyödyttömän mieto sokeritensidishampoo kuten monet vihreiden merkkien sulfaatittomat rasvoittuvalle päälle ovat. Incissä on hitunen tyrniöljyä, mutta aika lopussa, ja ainakin sen kerran kun olen ehtinyt tätä itse kokeilla, tämä kyllä pesi rasvaisuuden hyvin pois. Tuoksu on miedon mäntyinen ja istuu kivasti miehiseenkin makuun. Shampoona on toki vähän erilainen ja voi vaatia totuttelua.
Ei välttämättä päde muille, mutta itse vältän myös SLS:ää, eli incissä sodium lauryl sulfate / sodium coco-sulfate, koska päänahkani on sen jälkeen ihan järkyttävän vahakerroksen peitossa. Paljon muutakin vältettävää on, mutta ei varmaan auta niitä enempää tähän listata.