Kirjoittaja Aihe: Ihonhoitoapuketju  (Luettu 126862 kertaa)

Poissa Malva

• Tukkaguru
Vs: Ihonhoitoapuketju
« Vastaus #300 : 28.07.13 - klo:10:10 »
Aluksi pieni pohjustus omaa aknetaustaa. Syötyjä roakuureja kenties 8, epillerit ja laserhoidot kokeiltu. Viime jouluna lopetin e-pillerit jolloin akne palasi, menin ihotautilääkärilleni joka totesi ettei uskalla roaa enää määrätä ja sanoi ettei ole vastaavaa tapausta nähnyt, siis että akne aina palaisi yhtä sitkeästi. No kävin muutamat laserhoidot jotka ehkä auttoivat niin, ettei isoja kipeitä finnejä enää tule. Nyt ongelmani on siis mustapäät poskissa. Ja ei mitään pieniä mustapäitä vaan isoja tukkeutuneita röpelönäppyjä ja niitä perinteisiä mustapäitä.

Olen vaihtanut meikit mineraalimeikkeihin. Olen kokeillut Paulas Choisen aha ja bha happojuttuja. Käytän tällä hetkellä pesuun vaihdellen Paulas Choisea ja luomu/ekokosmetiikkaa. Kosteusvoiteena vuorotellen Aqualania, Green Peoplen ekokosmetiikka ja Benecosin kasvorasva..

Mikään ei ole auttanut. Olen jopa ollut kuukausia maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. No en siitäkään huuomannut merkittävää apua. Millä siis saada mustapäät / röpelöiset tukkeutuneet ihohuokoset pois poskista? ???

Poissa vaahtera3

• Haiven
  • *
« Vastaus #301 : 28.07.13 - klo:12:15 »
Oletko kokeillut täysin viljatonta ruokavaliota? Eli riisit, kaura yms. gluteenittomatkin pois ruokavaliosta + rajoitetusti hedelmiä ja pähkinöitä. Kuulostaa radikaalilta, mutta oman ihon pelastus on ollut viljaton ja maidoton, vaikka normiruokavaliolla kärsin "vain" mustapäistä, satunnaisista finneistä ja epämääräisestä allergisesta ihottumasta.

Edit. Lisäksi Omega 3-6 tasapainoon, jolloin esim. tiettyjä kasviöljyjä, mantelia ym. pitäisi vältellä.
« Viimeksi muokattu: 28.07.13 - klo:12:17 kirjoittanut vaahtera3 »

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #302 : 28.07.13 - klo:22:00 »
Ootko Tukkis kokeillut ocm:ää eli öljypuhdistusta? Tuo perustuu siihen että öljy liuottaa öljyä. Viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota ehdottaisin minäkin, sekä maitotuotteita kannattaa ainakin vähentää. Tuo ommegajuttu mainittiin jossain nettijutussa kun lueskelin hoitokeinoista. En muista kyllä mikä se omega-3 ja -6:n suhde piti olla, tietääkö joku? Acidophilus maitohappobakteerin pitäisi kai olla tehokas apu akneen, siitä olikin jossain täällä juttua keväällä, koita etsiä haulla! Vettä kannattaa myös juoda paljon. Ai niin, ja sinkki on myös tehokas apu akneen. Sitä ei vaan kannata pitkään syödä jättiannoksia, koska sitten se kuluttaa jotain, oliko se nyt rauta- tai kuparivarastoja tms.

EDIT: Kurkkaa tästä ketjusta sivut 15 ja 17, niissä on juttua maitohappobakteereista.
« Viimeksi muokattu: 28.07.13 - klo:22:04 kirjoittanut pinkpepper »

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #303 : 29.07.13 - klo:06:27 »
Kiitokset vastauksista. Koen erittäin raskaana ruokavaliomuutokset joten toivoisin saavani apua ulkoisista keinoista. Toki tiedän ruokavaliolla olevan sitäkin suurempi merkitys. Nojuu mutta tosiaan, googlettelin eilen ja päädyin siihen, että seuraava kokeilu on ocm risiiniöljy-oliiviöly kombolla! Ocm oliiviöljyllä on tuttua ajoilta jolloin söin roaccutania ja iho oli niin kuiva ettei muita aineita olisi voinut kuvitellakaan laittavansa naamaansa. Nyt sitten lähinnä pohdin onko sillä suurikin ero ostaako ihan apteelin perus risiiniöljyä vai pitääkö sen nimenomaan olla kylmäpuristettua?

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #304 : 29.07.13 - klo:07:02 »
Mä olen tässä nyt vääntänyt ja kääntänyt että millainen iho mulla oikeastaan loppujen lopuksi on. En searchilla löytänyt (tai osannut etsiä oikein) sellaista "Ihotyypit - back to basics" -henkistä postausta missä väännettäisiin rautalangasta ihotyyppien määritelmät ja niiden oikeaoppinen hoito. Vai onkohan tämäkin vähän koulukunnasta riippuva juttu? Tietty yksilöitä me ollaan kaikki, eli onkohan edes yleistä ohjeistusta mahdollista löytää.

Esimerkiksi nyt oma ihoni: se on 30+, kosmetologin mukaan ei-ohut (eli paksu?), epäpuhtauksia/finnejä/mustapäitä kertyy, kiristelee ääääärimmäisen harvoin, ilmeisesti rasvainen koska rypyistä minun ei kuulema tarvitse huolehtia vielä vuosiin (tämäkin kosmetologin sanomana siis). Pintakuivuudesta minulla ei ole hajuakaan onko ihoni sellainen.

Tuntuu että mitä enemmän asiaa yrittää tutkia, sitä enemmän menee sekaisin. Mitkä kaikki aineet ovat oikeasti tarpeellisia? Markkinavoimat jyllää hurjina ja sen tuotteen minkä yksi kehuu, toinen haukkuu. Hämmentävää.

Sinulla on aika samantyyppinen iho kuin minulla (vaikkakin minulla on talvisin pintakuivuuden kanssa ongelmia).

Hankkisin hyvän, miedon putsarin, kevyen kasvovoiteen (voisin vaikka suositella SebaMed Clear Face sarjan vaahtoputsaria ja hyaluronihappopitoista ihanaa geelivoidetta) - kasvoveden ja epäpuhtauksien hoitoon Paulalta BHA-liuoksen tai geelin.

Kasvovedellä voi vähän säätää kokonaisuutta puhdistavammaksi tai kosteuttavammaksi, puhdistavampaan kokonaisuuteen ottaisin esim. Cliniquen miedoimman alkoholittoman, jossa on pieni pitoisuus BHA:ta. Kosteuttavampaan esim. LactoLine tai Paula's Choicelta se "luonnollisen" sarjan ihana, melkein geelimäinen kasvovesi.

Jos finnejä ja epäpuhtauksia on paljon, niin pyytäisin lääkäriltä reseptin miedoimpaan tretinoiinivoiteeseen - sitä talvikaudella ihon kestokyvyn mukaan 2-4 kertaa viikossa yöksi pikkuruinen kikkare.

Siinäpä se. Geelivoide menee mylös silmänympärysihon kosteuttajana. Jos käytät vahvaa silmämeikkiä, niin erillinen silmämeikinpoistoaine on tarpeen - no ehkä tuon putsarin kanssa muutenkin, sitä ei suositella silmien alueelle (olen käyttänyt silti, minulla ei mene pesuaineita helposti silmään, kun silmä on kiinni).
« Viimeksi muokattu: 29.07.13 - klo:07:06 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus vyötäröllä, ehkä vähän alle.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #305 : 30.07.13 - klo:16:16 »
Manteliöljy pitäisi kai olla myös hyvä jos on akneileva iho, näin muistelen ainakin lukeneeni. Itse käytän manteliöljy-risiiniöljyseosta.

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #306 : 31.07.13 - klo:09:57 »
Joo, itseasiassa googlettelin asiaa enemmän ja päädyin risiiniöljy-manteliöljy seokseen. Nyt jännittää, että räjähtääkö naama täyteen finnejä vai auttaako se niihin, ocm kun vissiin voi tehdä kumpaa vaan. Noh, ei auta muuta kuin kokeilla, ei oo tässä paljoo vaihtoehtoja enää.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #307 : 31.07.13 - klo:19:35 »
Kannattaa varautua ocm:n kanssa siihen, että aluksi naama näyttää tosi hyvältä, sitten tulee pahenemisvaihe kun paska tunkee ulos, ja sitten pitäisi taas alkaa näyttää hyvältä.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #308 : 01.08.13 - klo:10:24 »
^^^Lilalle kiitos, näitä pitääpi kokeilla :)

Pinkpepper mainitsi tuossa manteliöljyn, jonka sanotaan auttavan akneilevalle iholle. Mahtaakohan öljyt nykyään käydä myös rasvaiselle iholle, joskus (vuosia sitten?) sanottiin et  rasvaisen ihon voiteiden pitää olla mahdollisimman kevyitä = öljyttömiä ja rasvattomia.
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #309 : 01.08.13 - klo:11:11 »
^Kannattaa kokeilla miten ne sopii omalle iholle. Itse testailin joskus nuorempana Body Shopin manteliöljyä kasvojenhoidossa ja ainakin minulla se tukki ja aiheutti vaan enemmän ongelmia. Iho oli vielä silloin nuori, mutta tyypiltään sama herkkä pintakuiva sekaiho, kuin mitä se on tänäkin päivänä.

Ihan OT:na tähän ketjuun, kun en keksi muutakaan ketjua mihin tämä sopisi paremmin. Tuosta pinkpepperin edellisestä viestistä tuli mieleen, miksihän ihon kunnon huonontumista otettaessa käyttöön lunnonmukaisempia ihonhoitotteita pidetään merkkinä ihon puhdistumisesta ja aiemmin käytettyjen tuotteiden sopimattomuudesta. Jos sama tapahtuu jollain silikonipitoisella tai muuten ei luomu-kosmetiikkatuotteella, niin tuote tuomitaan heti tukkivaksi ja iholle sopimattomaksi. Tähän olen siis törmännyt vuosien mittaan useilla eri foorumeilla.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #310 : 01.08.13 - klo:14:40 »
^Munkin on pakko tarttua tähän aiheeseen, kun en oikeastaan koskaan ole törmännyt sellaiseen tuotteeseen, joka olisi pitemmän käytön jälkeen lähtenytkin toimimaan. Tiedä sitten enkö ole vaan jaksanut niitä tarpeeksi sinnikkäästi käyttää, mutta joitakin tuotteita olen melkein vuoden käytellyt siinä toivossa, että muutosta näkyisi, mutta turhaan. Itse kyllä huomaan jo viikon sisällä, toimiiko joku tuote. Tietysti iho tottuu myös huonommin sopiviin tuotteisiin, ts. jonkin ajan kuluttua pahin kukkiminen loppuu, mutta ei se kyllä koskaan alkutilannetta paremmaksi ole mennyt.

Olen usein miettinytkin, mistä tällainen käsitys on lähtenyt, että mielettömän kauan pitää jonkun tuotteen kanssa sinnitellä tietääkseen, toimiiko se. Kuullostaa myyntimiehen puheelta, mutta voin olla väärässäkin. Mielelläni siis kuulisin jotain, mihin tällaiset väitteet perustuu.
Cogito ergo doleo.

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #311 : 01.08.13 - klo:19:36 »
^Mä en osaa sanoa tuohon aiheeseen kyllä sen enempää  :-\ Netistä olen lukenut kokemuksia, joissa moni on maininnut ns pahenemisvaiheen siirryttäessä luonnonkosmetiikaan. Ehkä ihohuokosiin kertyneet kuonat, rasva ym lähtee liukenemään öljyn kanssa paremmin pois kuin synteettisillä tuotteilla? Olisi kiva saada enemmän tietoa asiasta.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #312 : 01.08.13 - klo:23:20 »
Mä en kyllä ole havainnut minkäänlaista "pahenemisvaihetta" luonnonkosmetiikkatuotteiden kanssa - samanlaista kosmetiikkaa kuin muutkin  ??? Kannattaa etsiä itselle sopivat laadukkaat tuotteet, sillä noissa "luomuissakin" on joissain tosi kökköjä ainesosia ja huonoja tuotteita. Voiteiden ja puhdistustuotteiden laadukkuudessa on ainakin mun mielestä suuria eroja. Luonnonkosmetikkatuotteissa on usein öljyjä seassa, joka voisi ehkä selittää tuota pahenemisjuttua jos iholle eivät jotkut öljyt sovi..

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #313 : 02.08.13 - klo:00:08 »
^ No minä olen lähinnä ihmetellyt sitä, että luonnonmukaisessa kosmetiikassa ihon kunnon huononeminen jotenkin tuntuu kuuluvan asiaan osana puhdistumista. Aivan kuin ihon alla olisi joku säiliö, joka pääsee tyhjenemään vasta "oikeita" tuotteita käytettäessä. Eli tuohon pinkpepperin mainitsemaan pahenemisvaiheeseen olen törmännyt usein. Ihmettelen siis sitä, miksi ihon kunnon pahenemisen pitäisi olla luonnonmukaiseen kosmetiikkaan siirryttäessä hyvä asia, kun muussa kosmetiikassa vastaava tilanne on huono asia. En ota kantaa luonnonmukaisen kosmetiikan puolesta tai vastaan, kunhan ihmettelen selityksiä.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #314 : 02.08.13 - klo:18:34 »
^ Minä olen nykypäivänä vähän siinä uskossa, että tuollainen pahenemisvaihe kertoo vain vääristä tuotteista. Muistelisin, että Paula Begounin jostain sanomasta olen tämän käsityksen ominut. Toki Begounin sanomisen yhteydessä ei ole varmastikaan puhuttu suoranaisesti luonnon kosmetiikasta.

Tiedä sitten mikä on normaalia ja oikeaa. Nykyään vähän vain epäilen sitä, miksi ihon tulisi ensin käydä jonkinlainen pahenemisvaihe tiettyä tuotetta käytettäessä. Jos siis puhutaan ihan normaaleista kotona käytettävistä ihonhoitotuotteista, eikä jostain tujummista hoidoista.