Kirjoittaja Aihe: Ihonhoitoapuketju  (Luettu 200953 kertaa)

Poissa Malva

• Tukkaguru
Vs: Ihonhoitoapuketju
« Vastaus #330 : 01.09.13 - klo:20:39 »
Halusin vain päivittää tilannetta. Kävin ihotautilääkärilläni ajatuksena jatkaa jo aloitettua laserhoitosarjaa. Noh, lääkäri oli sitä mieltä, että roaccutan olisi paikallaan. Nyt alkoi sitten en tiedä kuinka mones roakuuri, pienellä annoksella lyhyt kuuri (yksi laatikko, 20mg vuorokaudessa eli tabletti päivässä). Itkettää ja vituttaa ettei mikään muu enää auta. Lähes yhdeksän kuukautta sinnittelin mutta enää ei pää kestänyt. No nyt ainakin tiedän, että kohta ihon kunto paranee.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #331 : 02.09.13 - klo:23:34 »
^Onpas muuten aika p*rseestä tuollainen tilanne. Sulle ei siis käy hormonit, eikä paikallishoidot? Ootko kysynyt toisen lääkärin mielipidettä? Jotkut määrää roaa super-pienellä annoksella ylläpitohoitona, olen lukenut.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #332 : 03.09.13 - klo:00:11 »
Minulta on nyt mennyt jotain ohi, onko roa-kuurilla paljonkin haittavaikutuksia?

Itselläni olen huomannut leukapielen ja kaulan alueen taas ärtyvän; isoja, kipeitä ja syviä finnejä ja kun selailin historiaa taaksepäin, huomasin että viime vuonna samat ongelmat olivat alkaneet samoihin aikoihin. Voiko vuodenajalla olla jotain tekemistä asian kanssa?  0_0

Olen käyttänyt Sebamedin Clear Face -sarjan puhdistusvaahtoa sekä kosteuttavaa ja viilentävää geeliä, kasvovetenä Herbinan luomuruusua paremman puutteessa. Nuo Sebamedin tuotteet ovat tähän asti tuntuneet pitävän ihon kurissa, mutta nyt näyttää taas pahalta. Paula's Choicelta odottelen saapuvaksi Clear-sarjan liuosta, toivottavasti siitä saisi apua myös. Mystinen juttu tämä mun iho, otsan alueella mulla ei ole koskaan ollut ainuttakaan finniä. Poskipäillä röpeliäisyyttä ja poskissa joskus röpön lisäksi muutamia isompia, mutta pääsääntöisesti kaikki leukalinjassa ja kaulalla.
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa Luscious

• Tukkaguru
  • Parantumaton saippuahullu
« Vastaus #333 : 03.09.13 - klo:09:47 »
Mun iho on aika huonossa kunnossa nyt. Oon käyttänyt herkän ihon putsaria ja euserinin kasvovettä ja kasvovoidetta. Posket on usein kiristävät.
Eilen aloin puristelemaan nassua kun se on niin tukkoinen.. Ja voi luoja! Jos otan ihoa sormien väliin ihan mistä kohtaa vaan niin about jokaisesta huokosesta tulee ulos tavaraa. Mulla on pintakuiva iho joten ihan helppo ei ole puristella..
Mitähän sitä nyt keksis? Pitäisikö vaihtaa kasvoputsari johonkin epäpuhtaan ihon putsariin..?
Mitäs timanttimikrohionta? Lähteekö sillä ihohuokoset paremmin puhtaaksi kuin perus ihonpuhdistuksessa?
Finnejä mulla on lähinnä leuan alueella mutta tosiaan ihohuokoset on tukossa kauttaaltaan..
Mulla on kyllä pirun haastava ihotyyppi!
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #334 : 03.09.13 - klo:11:59 »
^Onpas muuten aika p*rseestä tuollainen tilanne. Sulle ei siis käy hormonit, eikä paikallishoidot? Ootko kysynyt toisen lääkärin mielipidettä? Jotkut määrää roaa super-pienellä annoksella ylläpitohoitona, olen lukenut.

Olen kirjoitellut eri ketjuihin, mutta aknetarinani lyhkäisyydessään: 10v aknea, monta pitkää roakuuria (sitä ennen antibiootit, paikallisvoiteet yms). Aina on finnit tullut takaisin. Hormonaalinen ehkäisy ei oikein sovi, diane novilla tosin pysyi iho siistissä kunnossa. Viime vuoden lopussa lopetin e-pillerit ja helvetti oli irti. Olen käynyt ihotautilääkärilläni useaman vuoden ja luotan häneen ja hänen mielipiteensä. Hän määrää varmaan suomen ihotautilääkäreistä eniten roa-kuureja vuodessa ja on yksi ainoista jotka tekee tuota aleksandriittilaserhoitoa (?) akneen.

Roa-kuureja on syöty en muista kuinka monta, mun villi veikkaus on että tämä olis ehkä seitsemäs kuuri tms? Keväällä kun tilanne ei ollut niin paha, oli lääkärini sitä mieltä että kokeillaan laseria ja se toimikin hetken hienosti. Iho toki meni sellaiseen kuntoon että kun menin lääkäriin ehdotti hän suoraan roaa. Kertoi itsekin pienistä ylläpitoannoksista (tyyliin yksi kapseli joka neljäs päivä), mutta kuulema tämä ei ole vielä kohdallani mahdollista.

Noh. Kornia kyllä, niin about kaksi päivää sen jälkeen kun sain roareseptin hävisi isoimmat molluskat naamasta.. Noh, toisaalta ongelmana tällä hetkellä on pienet röpelöiset näpyt ja mustapäät ympäri koko naamaa.

Toivon, että tää olis nyt vika kuuri. Tai edes niin, että saisin pidettyä useamman vuoden taukoa. Lääkärini lause olet kyllä varmaan ainoa noin nuori potilaani joka ei ole saanut merkittävää apua roaccutanista sai kyyneleet silmiin. Eipä se tieto siitäkään, että luultavasti joudun kärsimään aknesta kunnes olen vaihdevuosi-ikäinen helpota asiaa.

Voisi siis sanoa, että olen kokeillut kaiken mahdollisen mitä on mahdollista kokeilla. Olen syönyt lääkkeet ja hormonit, olen saanut laserhoitoja, kokeillut luonnollista ihonhoitoa, ocm:ää, kuivattavia myrkkyjä ja antibioottivoiteita. Olen noudattanut tiukkaa gluteenitonta ja maidotonta diettiä ja mistään muusta paitsia roaccutanista ei ole ollut merkittävää hyötyä. Vaikka tiedän ihmisten tarkoittavan hyvää, rupee joskus vituttamaan ihan suunnattomasti, kun saan neuvoja siitä miten akne varmasti paranee (tyyliin se diorin kasvovesi on ihmeinetta, osta se). Kun pahin myrkkykään ei vie lopullisesti aknea pois tekis mieli tunkea ne kasvovesipullot niiden ehdotteilijoiden sanonko minne...  ;D

Mutta, ehkäpä mä palailen tähän ketjuun hetken kuluttua kun tarvitsen vinkkejä miten pelastaa hilseilevä ja kuiva iho.  :D

Minulta on nyt mennyt jotain ohi, onko roa-kuurilla paljonkin haittavaikutuksia?

Jos ryhdyn kirjoittamaan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset tähän tulee listasta loputon. Mutta vastaus kysymykseesi on kyllä, roalla on mielettömästi sivuvaikutuksia, osa niistä vakaviakin. Pahempaa myrkkyä saa etsiä. Keskustelupalstat on pulloillaan kauhutarinoita, mutta jos kiinnostaa suosittelen lukemaan esim lääkeinfon sivuilta lääkkeestä: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=984&i=ROCHE_ROACCUTAN
Näin esimerkkinä, niin reseptithän ovat voimassa vuoden, mutta roaresepti vain viisi päivää. Tarkka maksa-arvojen seuranta ja raskauden ehkäisy on välttämätöntä koska mm sikiöepämuodostumat ovat yksi sivuvaikutuksista.
« Viimeksi muokattu: 03.09.13 - klo:12:06 kirjoittanut Tukkis »

Poissa Unnu

• Tukkaguru
« Vastaus #335 : 03.09.13 - klo:14:54 »
Lainaus
Itselläni olen huomannut leukapielen ja kaulan alueen taas ärtyvän; isoja, kipeitä ja syviä finnejä ja kun selailin historiaa taaksepäin, huomasin että viime vuonna samat ongelmat olivat alkaneet samoihin aikoihin. Voiko vuodenajalla olla jotain tekemistä asian kanssa? 

Hmm, leukapielestä ja kaulasta tulee mieleen, että oletko alkanut käyttää kaulaliinoja/poolopaitoja? Nojaatko leukaan esim. lukiessa? Itselleni tulee finnejä tukkeutuneiden ihohuokosten myötä usein juuri leukalinjaan. Uskoisin sen johtuvan siitä, että nojaan lukiessa ja tietokoneella ollessa, eli ehkä 8h päivästä... Tai voisiko olla, että jotain hiusainetta joutuu iholle, esim. hoitoaine?
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #336 : 04.09.13 - klo:00:07 »
^Hyviä kysymyksiä. En käytä kaulaliinoja tai pooloja, itseasiassa lähes kaikki paitani ovat hyvin avarakauluksisia. Samoin pidän näppini tiukasti erossa kasvojen ja kaulan alueelta juuri pöpöjen takia (kosteusvoiteen/geelin toki laitan sormin, mutta sitä ennen kyllä pesen käteni). Tyynyliinan vaihdan viikon tai kahden välein, samoin kasvopyyhkeen vaihdan viikottain. Hoitoainetta ei leukalinjalle/kaulalle pitäisi päästä, koska pidän hiukset tiukasti selän puolella (selässä olevat epäpuhtaudet voisivat kyllä hyvinkin johtua tästä! Täytyy kaivaa suihkumyssy hoitsikan ajaksi päähän tästä lähin).

Hyvä huomio tuo nojailu kyllä, koneella vietän hyvin paljon aikaa, joten täytyy tehostetusti alkaa nyt seuraamaan sitä etten vaan huomaamattani nojaile käteen. Miulla on tosin jatkuvasti niin lämpimät kädet, että ne tuntuisi aika inhottavalta kaulaa tai leukaa vasten.
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #337 : 04.09.13 - klo:07:35 »
Leukalinjan ja kaulan finneillä voi olla myös hormonaalinen tausta - ja siihen voisi viitata tuo ajan mukaan säännönmukaisuuskin. Itse sain finnejä samoille alueille kun lääkitys pani hormonit sekaisin. Tilanne tasapainottui vähitellen, avustin Avitcidilla (reseptillä saatava retinolivoide). Mitään ihmelääkettä hormonaalisperäisiin finneihin ei ole. Sopivilla E-pillereillä tilanteen voi saada tasoittumaan, tai sitten ei. Ruokavaliomuutoksella tilanteen voi saada tasoittumaan tai sitten ei. Stressinhallinnalla tilanteen voi saada tasoittumaan tai sitten ei.

Omalle iholleni paras ruokavalio on suhteellisen vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen (ei tarvitse kuitenkaan olla tiukin mahdollinen karppaus). Siihen kun lisää suht säännnöllisen hikiliikunnan, niin iho on parhaimmillaan. Valitettavasti olen sokerihiiri (pitäisi jaksaa taas vähän ryhdistäytyä asian kanssa  :-\).
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
« Vastaus #338 : 04.09.13 - klo:11:42 »
Tuota hormonaalista vaihtehtoa ollaan tosiaan taidettu pohtia ennenkin ja Avitcidin nimi on ylhäällä reseptipyyntöä varten. Viimeksi lääkäriltä pyysin verikokeita hormoniarvojen tarkistusta varten, mutta ilmeisesti hänen mielestään ei ole muita merkittäviä kuin kilpirauhasen arvot, verensokeri ja kolesteroli (jotka kaikki ovat ok). Ymmärtääkseni ihmisen kehossa on muitakin hormoneja, mutta tohtorin mielestä ne ovat kai merkityksettömiä  0_0 Pcos miulla kuulema melko varmasti on, koska siihen viittaavia tekijöitä on niin paljon. E-pillereitä mä en ole saanut syödä sen jälkeen, kun 17-vuotiaana sain veritulpan ja meinasi käydä hassusti.
Ruokavaliomuutoksia koitan kanssa kovasti (noin painonpudotuksenkin takia) tehdä, karpata yritin jokunen vuosi sitten, mutta jotenkin en millään saanut siihen otetta. Ei varmaan tekisi kyllä pahaa yrittää uudestaan. Hikiliikunna voikin olla perää! Leuan ja kaulan alue oli kesällä lähes normaali ja nyt kun olen päivittäisistä jumpista parin viikon ajan luistanut ( :-[), niin iho on ärsyyntyneempi. Saattaa toki olla sattumaakin, mutta jospa siitä saisi taas motivaation alkaa ähkimään  ;D

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #339 : 04.09.13 - klo:13:25 »
^Mielenkiintoisia näkemyksia lääkärillä.  ::) Mutta voihan olla, että ne muut hormonit ovat hänen mielestään merkityksettömiä siksi, koska et pysty syömään niitä e-pillereitä, vaikka jotain häikkää hormonitasoissa olisikin.

Se avidcid-resepti kannattaa ottaa, jos vain sen saat (ja mikset saisi). Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on pitoisuuksistaan huolimatta todella vahva lääke. Itse san sen karvaasti kokea viime talvena, kun käytin vahvempaa voidetta omalla kaulallani ja onnistuin jossain vaiheessa repimään kesivän pintakerroksen pois. Kaula oli pitkään punainen, vetistävä, kutiava ja kirvelevä. Kuvamateriaaliakin olisi, mutta säästän teidät siltä. Onneksi iho lopulta palasi normaaliksi. Aion nyt syksyllä ottaa homman uusiksi, mutta huomattavasti varovaisemmin.

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #340 : 04.09.13 - klo:14:07 »
Tyynyliinaa ja pyyhettä voisit mielestäni vaihtaa useammin. Itse vaihdan lakanat viikon välein ja tyynyliinat + kasvopyyhkeen kahdesti viikossa.

Minulle tulee finnejä kaulaan ja leukalinjaan syötyäni ruisleipää. Poikkeuksetta. Muutoin iho on suurinpiirtein kunnossa. Ehkä ikä (46) vihdoin jo vaikuttaa...::)
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #341 : 04.09.13 - klo:14:28 »
Mullakin on ongelmana juuri leukapieleen ja varsinkin kaulaan ilmestyvät finnit. Yleensä tilanne pahenee viikkoa ennen menkkojen alkua, eli hormonaaliset syyt varmasti vaikuttavat. Mulla on pitkä aknetausta, ja tilanne muussa naamassa on rauhoittunut viime vuosina, mutta kaula-leuka-finnit vaivaavat edelleen. Ärsyttävää. E-pillerit mulla on ollut jo pitkään tarkoitus aloittaa, mutta en ole saanut lopetettua tupakointia joten pillerit ovat saaneet odottaa.  ::)

Pitäisi varmaan oppia jättämään ne kaulapaukamat rauhaan, koska nytkin huomasin että teepuuöljyllä ja Basironilla sörkkiminen vaan pahentaa tilannetta. Ihosta tulee pintakuiva ja finnit vaan puskevat enemmän esille. Yksittäisiin "epäpuhtausfinneihin" ne kylllä yleensä auttavat, mutta hormonifinneihin ne eivät jostain syystä tehoa. Pitää kai vaan hyväksyä, että tietyin viikkovälein ne ilmestyvät ja pitää vaan antaa olla.  :-\
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #342 : 04.09.13 - klo:17:46 »
Mulle tulee herkästi noita kosketusfinnejä, esim. jos mies silitelee päätä useasti samasta kohtaa. Samoin myös silikonisista hoitoaineista tulee finnejä kaulaan, vaikka huuhtelisi kuinka huolella plus hajuvesistä. Nykyään käytänkin pelkästään voidemaisia ja muuten sormilla levitettäviä hajusteita, joita voi laittaa ranteisiin.

Mulla ei kovin pahaa aknea ole ollut, ja iän myötä entistä vähemmän, mutta tietty ne paukamat itsea harmittaa ja varisnkin jos ovat kipeitä, hilseileviä, vaikeasti peitettäviä jne jne. Onneksi tässä vuosien saatossa on löytynyt hyviä kikka kolmosia erityyppisten finnien peittoon  ;D Tosiasia kuitenkin varmaan on, että finnejä tulee olemaan aina, mutta onneksi nykyään ei niin pahasti. Ruokavaliomuutoksilla saattaa kuitenkin saada paljonkin apua nimenomaan tällaisen lievän "aknen" kanssa. Toinen iso apu olis varmaan myös, jos onnistuisi pysymään erossa finnien puristelusta...  ::)

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #343 : 05.09.13 - klo:13:04 »
Mullekin on nyt lähipäivinä ilmestynyt leukalinjaan ja kaulaan näppyjä. Ei mitään varsinaisia finneja, vaan sellaisia pieniä punaisia näppylöitä. Veikkaisin syylliseksi uutta suosikkihuiviani, jota olen käyttänyt lähes päivittäin pesemättä välillä. Nakkasin tuon huivin nyt pesuun, joten katsellaan, josko näpytkin häviäisivät.

Hoitiksen levityksestä vielä. Jos hiusten pituus vain riittää, niin avuksi ei tarvita edes mitään suihkumyssyjä tai klipsejä. Itse kierrän hiukset "rullalle", kasaan ne päälaelle ja kierrän vielä latvat korvan taakse. Pysyvät ylhäällä ongelmitta kropan saippuoinnin/kuorinnan ajan. Toki tuossa valuu hoitista myös vähän päänahkaan, mutta koska en käytä mitään silikonipommeja, niin eipä sillä ole väliä.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #344 : 06.09.13 - klo:11:40 »
Mullakin on ongelma. Jotain erikoista on tapahtunut, koska mun aina niin rutikuiva ihoni on nykyään aivan erilainen. En tiedä mikä on muuttunut, mutta entisten kuivien hilselänttien sijaan mun iho alkanut puskemaan rasvaa t-alueelle. Sen lisäksi otsaan on tullut muutamia pieniä näppyjä ja pari mustapäätäkin olen saanut puristaa nenän pielistä ja otsasta.  Mähän olen aivan ulalla tämän uuden ihotyyppini kanssa!

En tiedä mikä on muuttunut, mutta viimeisen vuoden - puolentoista vuoden aikana tämä muutos on hiljalleen tapahtunut ja nyt alkaa menemään hermot. En ole syönyt/lopettanut ehkäisypillereitäkään muistaakseni pitkään pitkään aikaan, mutta voihan tämä liittyä jollain muulla tavalla muuttuneeseen hormonitoimintaan. Tai siihen, että työskentelen nykyään paljon näyttöpäätteellä opintojen/alan puolesta. Ruokavalio mulla on pysynyt yhtä hyvänä/huonona kuin ennenkin eli pyrin syömään terveellisesti, mutta saatan myös herkutella. Karkkia en juuri syö, joskus suklaata muutaman palan (yleensä tummaa) jne.

Meikki näyttää huonolta, kun iho kiiltelee jo muutaman tunnin päästä meikkaamisesta. Laitoinkin Clean & Clearin kiillonpoistopapereita tilaukseen. Lisäksi iHerbistä on tulossa Reviva Labsin Glycolic Acid Facial Toner. Lisäksi mietin, että uskaltaisinkohan kokeilla mietoa salisyylihappo- ja maitohappokuorintaa. Täytyy vain olla aika varovainen, kun iho on kuitenkin edelleen (kai?) herkkä.

Kasvot puhdistan tällä hetkellä Decubalin vaahtoputsarilla ja kosteusvoide on vähän hakusessa, mutta eilen ostin HTH:n tuubissa olevan Universal Cream voiteen, jossa on maitohappoa ja karbamidia. Tätä olen käyttänyt ennenkin (muutama vuosi sitten) pari tuubia kasvoille ja käsille.

Antakaa vinkkejä ja tuotesuosituksia. Lueskelinkin tätä ketjua jo pitkät pätkät ja muutaman vinkin otin talteen.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.