Märistäänpä vaikkapa tänne tästä ihoni nykyisestä kunnosta. (Olen kyllä tainut jotakin samansisältöistä itkeä jo aiemminkin...

) Minulla on siis aiemmin ollut ihan "normaalihko" iho, jossa on ollut pintakuivuutta, atooppisia ihottumalänttejä ja satunnaisia hormoninäppyjä. Nyt iho on muuten aika samanlainen, mutta nuo näpyt ovat käyneet ihan kunnolla tässä vuoden sisään hermoille ja varsinkin otsassa on ihan kunnon tukkeumiakin. Niitä on nykyään paljon enemmän ja ne ovat sellaisia isoja, ihonalaisia kipeitä patteja. Lääkärin mukaan tuo on jo ihan oikeaa aknea ja tyrkytti viime kerralla puolen vuoden antibioottireseptiä, mutta olen edelleenkin aika nihkeänä noin pitkälle kuurille.
Syytin noista tukkeumista kesällä käyttämääni Bentonin etanaessenceä ja ilmeisesti Redditin AB-palstan perusteella se aika monella tukkeumia on aiheuttanutkin, mutta nyt kun tuon essencen loppumisesta on jo pari kuukautta ja ei tuo tukkeumien syntyminen ole tuosta yhtään hidastunut niin taisi olla ihan liian helppo selitys.

Olen siis nyt vähän arponut, että ottaisinko kokeiluun jonkin BHA-tuotteen. Epäilyttää vaan, että miten ihoni kestää sen odotteluajan mikä pitäisi olla ennen muita voiteita ja kuivattaako se sittenkin ihan liikaa. Toisaalta taas tekisi mieli kokeilla ensin tuleeko noita epäpuhtauksia kuinka paljon takaisin, jos kävisin ensin kosmetologilla ihonpuhdistuksessa muutaman kerran sen sijaan että tilailen hutiostospurkkeja ympäri maailmaa. En usko, että pääsen noista isommista pateista millään eroon, mutta olisi mukava että edes nuo otsan mustapääpaukamat lähtisivät pois.
Tahtoisin varmaankin kuulla mielipiteitä, että mitä tässä kannattaisi testata seuraavaksi? Sinällään tiedostan, että ruokavalio ja stressaamisen lopettaminen (ei ole varmaankaan oikeasti tapahtumassa

) saattaisivat auttaa, mutta onko tuollaisen villiintyneen scumbag-ihon kanssa mitään muuta keinoa kuin vain kestää ja kärsiä?