^ Voi vitsit, mulla Effaclar taas oli ihan hirveää. :/ Sain siitä kasvoille voimakkaan kutinan, punoituksen, kuivuuden ja syviä paukamia. Luulin että mussa on jotain pahastikin vialla, kun LRP on niin tykätty, mutta löysin siitä putsarista myöhemmin paljon samanlaisia kokemuksia esim. Beautypediasta. En tiedä, mikä ihme siinä niin pahasti mättää. Selvästi joillekin silti toimii.
Olen käyttänyt tosi monia apteekin putsareita ja toivonut aina löytäväni jotain ärsyttämätöntä tulehtuvalle seka/rasvaiselle iholle, mutta aika huonosti niiden kanssa on mennyt. Avenen Cleanance-geelin (iki)vanhasta versiosta tykkäsin, mutta sen reseptiä myöhemmin muutettiin ja uudemmasta seurasi vain karmeaa kuivuutta ja paukamia. Vichyn Normaderm tuntui aina kerran tai kaksi kivalta ja sen jälkeen iho on ylikuoritun näköinen ja tuntuinen ja paukamat nousemassa.
Viime ajat olen testaillut Bioderman puhdistusgeelejä ja vihdoinkin tuntuu siltä, että luvassa ei ole kuivumista eikä paiseita. Mulla on seborrooiseen ekseemaan tarkoitettu Sensibio DS+ -puhdistusgeeli, Sensibio-linjan normaalin ja sekaihon puhdistusgeeli ja Sebium-linjan puhdistusgeeli. Viimeisin ei ole ensisijaisesti mua varten, ja siinä on tuoksu, mutta olen testaillut sitäkin. Tuoksu on vähän miehekäs mutta ei aiheuta mulla ärsytystä, ja iholle tämäkin on tosi hellävaraista. Tykkään kovasti siitä, että kaikki näistä jättävät tosi terveen ja raikkaan puhtaan tunnun ja mukana on esim. kosteuttavaa ja biofilmejä hajottavaa ksylitolia. Pumppupullojen toimivuus ja ulkonäkökin miellyttävät.