Kirjoittaja Aihe: Avitcid (tretinoiini ihonhoidossa)  (Luettu 34037 kertaa)

Poissa Lila

• Tukkaguru
Avitcid (tretinoiini ihonhoidossa)
« : 17.11.12 - klo:08:51 »
Voisiko Avitcidilla olla oma ketju? Saa poistaa, jos tuntuu turhalta.

Sain itse juuri reseptin tälle (0,05%), kokemusta on toistaiseksi tasan yhden levityskerran verran. Ihoni ei ole ollut aikuisiällä taipuvainen akneen, mutta nyt ilmeisesti uuden lääkityksen seuraamuksina hitaasti parantuvia, tulehtuneita finnejä on ilmestynyt kasvojen alaosaan, rintakehälle ja jopa kaulalle. Myös Avitcidin vaikutus ryppyihin toki kiinnostaa  ;).

Ihoni on vähän tottunut retinoliin Paulan retinoliseerumin käytön takia - toki Avitcidin tretinoiini on paljon vahvempaa. Pelkään vähän ihon ylenpalttista hilselyä. Paulan retinoliakaan en ole käyttänyt joka ilta, kun huomasin, että iho alkaa kuivua.

Toimin voiteen kanssa nyt näin - levitän puhdistetulle iholle illalla ohuenohuen kerroksen joka toinen päivä - tai harvemmin, jos alkaa näyttää pahalta. Annan voiteen olla iholla pari tuntia, sen jälkeen lisään päälle kosteusvoiteen (Estelle & Thildin herkän ihon päivävoide, joka tuntuu varsin ravitsevalta).

Ensimmäinen käyttökerta ei aiheuttanut isompia negatiivisia reaktioita, voi olla, että illalla poskipäät vähän punoittivat. Mutta mitä ilmeisimmin voide tehoaa tähän aknetyyppiin, parin näpyn  tulehtuneisuus oli selvästi vähentynyt jo aamulla.

Ihoni ei ole mitenkään erityisen herkkä. Pintakuivuutta tuppaa talvella olemaan muutenkin.

Minkälaisia kokemuksia muilla?
« Viimeksi muokattu: 23.12.12 - klo:16:18 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

ainokainen

• Vieras
Vs: Avitcid
« Vastaus #1 : 17.11.12 - klo:12:21 »
Mä käytin tätä aikoinaan, ja mulla kyseinen tuote räjäytti suunnilleen koko naaman irti. En vaan kertakaikkiaan pystynyt käyttämään tätä, vaikka mulla on todella paksu ja rasvainen iho.

Yksi kaverini käyttää Avitcidia joka toinen yö tavalliseen yövoiteeseen sekoitettuna -hänellä se toimii hyvin, siloittaa ja kuorii ihoa.

Veikkaan, että herkkä -ja ohutihoisten ei kannatta tähän tuotteeseen edes tutustua. On sen verran stydiä kamaa.

iina

• Vieras
« Vastaus #2 : 17.11.12 - klo:13:34 »
Mä olen käyttänyt Avitcidia kolmatta vuotta, säännöllisesti joka ilta. Alussa iho hilseili ja hieman kutisi, mutta meni nopeasti ohi. Mulla on pintakuivuuteen taipuvainen, ei ihan ohuen ohut muttei paksukaan iho. Nuorena ei ollut mitään ongelmia, mutta raskauksien ja pitkien imetysaikojen myötä ihon kunto romuttui näppylärykelmäiseksi hirvitykseksi. Ihotautilääkäri määräsi Skinoren -voidetta, siitä ei ollut apua. Avitcidin käytön myötä iho on kuin toinen, silloin tällöin, hyvin harvoin, saattaa yksittäinen näppy tulla ja häipyy samantien.  Aion kyllä käyttää Avitcidia vaikka loppuelämäni, jos se pitää näpyt kurissa  :ts. Ja mitä ryppyihin tulee  ;)...jaa-a, olen kohta 5-kymppinen eikä mulla ole ryppyjä, mutta onko sitten hyvien perintötekijöiden ja suht terveen elämän ansiota  ;D

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #3 : 17.11.12 - klo:19:16 »
Sain 0.025% ja 0.05% Avidcid reseptin pigmenttihäiriöiden sekä lievän aknen hoitoon. Olen käyttänyt noita aika epäsäännöllisesti koska ihoni on ohut ja herkkä, eikä aina oikein tahdo kestää tuota miedompaakaan voidetta. Tuo miedompi ei aluksi tuntunut oikein missään ja siksi vahvemman teho tuli vähän yllätyksenä (punoitusta ja hilseilyä). Kesällä ihoni kestäisi varmasti aika hyvin tuota vahvempaakin, mutta talvella tuo miedompikin tuntuu välillä liian vahvalta. Siihen auttaa onneksi käyttökertojen harventaminen sekä kosteuttavan voiteen käyttö Avidcidin lisäksi.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #4 : 18.11.12 - klo:14:53 »
Kiva kuulla kokemuksia! Päivittelen tänne omaa tilannetta kun kokemusta kertyy. Tänään on toinen levityskerta - ensimmäisestä ei tosiaan mainittavia ikäviä vaikutuksia, mutta näppylät rauhoittuneet jo nyt selvästi  :T.

Poissa Liane

• Hiushörhö
« Vastaus #5 : 18.11.12 - klo:16:59 »
Täällä myös yksi Avitcidin käyttäjä. Minulla on akne, joka pysyy suunnilleen kurissa e-pillereillä, mutta on sen verran pahasti arpeuttavaa sorttia, että ihoon jää yhdestäkin näpystä kuukausiksi punainen jälki. Noihin arpiin sitten ihotautilääkäri määräsi Avitcidia. En ole koskaan kokenut ihoani erityisen herkäksi, mutta Basironilla sain kyllä toissakesänä melkoisen reaktion aikaiseksi (iho kuivui paksuksi koppuraksi ja helotti ravunpunaisena).

Olen käyttänyt Avitcidia (vahvuus 0.05%) säännöllisen epäsäännöllisesti suunnilleen vuoden. Käytän sitä oikeastaan kuuriluontoisesti silloin, kun epäpuhtauksia tuntuu tulevan paljon. Kosteutukseen käytän Humektania, jonka päälle sitten levittelen Avitcidia paikallisesti. Nopeuttaa kyllä selvästi ihon uusiutumista; punaiset arvet haalistuvat huomattavasti nopeammin kuin ilman voidetta. Ihoni kyllä hilseilee jatkuvasti käytön seurauksena, mutta nähdäkseni se kuuluu asiaan (ihon pintakerros pitää saada pois ennen kuin uutta voi tulla tilalle). Pidemmän käytön myötä iho alkaa ohentuessaan myös punoittaa ja tuntua herkemmältä, ja tuolloin yleensä lopetankin käytön hetkeksi.

Tuntuu kyllä siltä, että pitäisi ehkä mieluummin käyttää voidetta säännöllisesti, koska näppyjä tulee edelleen ja sitä myöten lisää arpia, joita taasen pitää sitten häivytellä ::)

Meikkaaminen on toki hankalaa hilseilyn takia - en voi esimerkiksi kuvitellakaan hierovani meikkivoidetta ihoon siveltimellä, vaan voide pitää taputella iholle hyvin varovasti, jotta ihoa ei tule hanganneeksi. Varotoimenpiteistä huolimatta esim. suunympärys paljon liikkuvana alueena hilseilee käyttökausina pahastikin (vaikken olisi siihen voidetta edes käyttänyt, mikä on aika outoa). Tämä on kuitenkin ollut vain hyväksyttävä.
« Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo:23:13 kirjoittanut Liane »

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 19.11.12 - klo:07:54 »
Minullekaan ei bentsoyyliperoksidi sovi - kuivattaa aivan liikaa. Ja sitäpaitsi inhoan sitä, miten sillä voi pilata vaatteet.

Ei näyttäisi nahka kesivän tänäänkään, ihan hentoista punoitusta on poskipäillä. Ja kyllä uskaltaa jo nyt sanoa, että toimii tähän tämänhetkiseen finni-invaasioon.

Liane, tuossa säännöllisessä käytössä voisi olla sekin hyvä puoli, että iholla olisi mahdollisuus tottua tretinoiiniin, pidemmällä aikavälillä hilseily saattaisi jopa vähentyä. Lisää kosteutustehoja - ja hyvä suojaus päivällä kylmyyttä ja kuivaa sisäilmaa vastaan?

Poissa Liane

• Hiushörhö
« Vastaus #7 : 19.11.12 - klo:21:05 »
^ Pitää kokeilla. Olen kyllä käyttänyt tuota pisimmillään muutaman viikonkin ajan, eikä iho tuntunut silloin tottuvan (eipä kyllä mennyt pahemmaksikaan), mutta jospa pidempi jakso auttaisi.

Kuoriutuvien ihonmurusten hierominen irti naamasta suihkussa on kyllä ihan terapeuttista ;D

Lisäkosteutusta ihoni kyllä kieltämättä kaipaa, varsinkin kun tulee vielä talvikin. Pitääkin uskaltautua taas kokeilemaan jotain vähän paremmin kosteuttavaa voidetta, tuskinpa se ainakaan enempää tukkii kuin meikkivoide.

iina

• Vieras
« Vastaus #8 : 20.11.12 - klo:13:46 »
Mä käytän Avitcidia alle, odotan hetken sen imeytymistä ja päälle laitan kosteusvoidetta, muuten jää iho liian kuivaksi. Hassu juttu on se, että mun nenän iho hilseilee jatkuvasti riippumatta ihovoiteesta enkä aiemmin käyttänyt Avitcidia sille alueelle lainkaan. Jokunen viikko sitten ajattelin, että kai tuo on sama levittää A:ta myös nenään, ei hilseily voi ainakaan pahemmaksi mennä. Ja kappas, ihmevoide tehosi niin, että hilseily on lähes kokonaan loppunut myös tuolta alueelta  :)

Poissa hampputukka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #9 : 20.11.12 - klo:20:21 »
Mua on tää aine kiinnostanut jo jonkin aikaa  :) Mitä luulette kannattaisko kokeilla auttaako tää voide mun finniarpiin? Tuntuu että yhtään tavallista isommasta finnistä jää ihoon tulipunainen jälki.
Hiuslaatuni 1bMii. Kasvatan kohti vyötäröä, tällä hetkellä ollaan bsl:ssä!
http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=4.msg848478#msg848478 Kuvia hiuksistani sivulla 24.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #10 : 21.11.12 - klo:09:02 »
Luulen, että finniarpien parantelu on Avitcidin yksi erityinen käyttökohde. Kannattaa varmaan kokeilla.

Eilen naama jo vähän hilseili - mutta Avitcidin irrottama iho irtoaa tosi helposti kosteaa ihoa sormenpäillä kevyesti pyöritellen eikä iho tunnu kiristävän kuivalta, vaikka pintakerros irtoaakin. Posket punoittavat vähäsen nenän sivuilta ja viimeöinen käyttökerta pisteli lievästi tuolla alueella, mutta mitenkään dramaattiselta tilanne ei näytä. Paula's Choicen Earth Sourced kasvovesi tuntuu todella rauhoittavalta ja kosteuttavalta Avitcid-yön jälkeen!

iina

• Vieras
« Vastaus #11 : 21.11.12 - klo:14:18 »
Hampputukka: Mulla ei finniarpia ole, mutta leukaperässä n. 3 cm pitkä arpi 10 vuotta sitten leikatusta isosta luomesta. Tuo vahvempi voide on vaalentanut ja tasoittanut arven, oli sellainen ärsyttävästi kohollaan oleva ja nyt on on lähes huomaamaton. Luulisi, että tepsii myös finniarpiin.

Poissa Liane

• Hiushörhö
« Vastaus #12 : 21.11.12 - klo:15:04 »
Mua on tää aine kiinnostanut jo jonkin aikaa  :) Mitä luulette kannattaisko kokeilla auttaako tää voide mun finniarpiin? Tuntuu että yhtään tavallista isommasta finnistä jää ihoon tulipunainen jälki.

Kuten Lila jo totesikin, nimenomaan finniarpien vaalentamiseen Avitcid on omiaan. Minulla on erityisesti poskiluiden alla ärsyttävän sitkeitä pigmenttiarpia, jotka ovat vaalenneet huomattavasti voiteen käytön myötä ja katoavat (toivottavasti) jossain vaiheessa ihan kokonaankin.

Reseptinhän tämä toki vaatii, mutta on mielestäni ehdottomasti lääkärireissun arvoista. :)

Poissa hampputukka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #13 : 21.11.12 - klo:21:11 »
no sitten kyllä pitää kokeilla!  :) mulla onkin just sopivasti tulossa lääkärintarkastus lähiaikoina niin voin sitä reseptiä samalla kysellä.
Hiuslaatuni 1bMii. Kasvatan kohti vyötäröä, tällä hetkellä ollaan bsl:ssä!
http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=4.msg848478#msg848478 Kuvia hiuksistani sivulla 24.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #14 : 22.11.12 - klo:08:45 »
Ihon uusiutumisnopeudesta on vähän erilaista tietoa eri lähteissä. Orvaskesi uusiutuu noin viikossa - mutta orvaskesi ja marraskesi eri lähteiden mukaan 4-6 tai jopa 6-10 viikossa. Tästä olen antanut itseni ymmärtää, että tretinoiinin käytön ongelmallisimmat viikot ovat todennäköisesti vähintäänkin neljä ensimmäistä - ihon pintakerros on tuolloin ohentunut tretinoiinin vaikutuksesta, mutta ihon alemmat kerrokset eivät ole vielä uusiutuneet täysin - niidenhän pitäisi tretinoiinin vaikutuksesta puolestaan paksuuntua. Ja niiden paksuuntuminen jatkuu vielä kuukausia voiteen käytön aloittamisen jälkeen.

Tänään aamusuihkussa pyörittelin kasvojen iholta melkoisen kasan irtonahkaa. Mutta nyt ei iho näytä ollenkaan pahalta - vielä vähän lisäkosteutta ja kevyt BB-kerros päälle suojaamaan...