Kirjoittaja Aihe: Avitcid (tretinoiini ihonhoidossa)  (Luettu 34036 kertaa)

Poissa Lila

• Tukkaguru
Vs: Avitcid (tretinoiini ihonhoidossa)
« Vastaus #30 : 20.02.14 - klo:20:58 »
No huh, eipä ole tullut ketjua seurattua. Kiva juttu catjuska, että olet saanut ihoa kuntoon!

Kyllähän Avitcidin pitäisi nimenomaan nopeuttaa finniarpien paranemista. Kannattaa kokeilla varovaisesti - ja olla kärsivällinen. Minulla jopa neljän-viiden päivän käyttöväleillä on selvästi myönteinen vaikutus ihon kuntoon ja näppyjen paranemisnopeuteen - ja tuolla taajuudella käytellen kuivattava vaikutus ei ole paha.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #31 : 24.02.14 - klo:10:33 »
Toinen Avitcid-yö mulla takana, ja vaikka en naamassa mitään erityistä taaskaan huomannut, niin otinpa silti ja soitin lääkärille saadakseni puhelinajan, että saisin sitä 0,025 vahvuista. Oon nimittäin käyttänyt tuota muualla kropassa oleviin tukkeumiin ja sieltä on niin iloisen railakkaasti kuoriutunut nahka, että selkeästikään ei oo kysymys siitä, että mun iho olisi jotenkin immuuni tuon haittavaikutuksille.  ::)

Oon kuitenkin hyvin motivoitunut Avitcidin pitkäaikaiseenkin käyttöön, mutta kieltämättä ei nyt kiinnosta maksimoida noita sivuvaikutuksia kuitenkaan ihan turhan päiten, kun kerta miedompaakin voidetta on olemassa.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #32 : 27.02.14 - klo:20:42 »
Eilen hulahti voidetta tuubista vähän enemmän, mutta laitoin sitten kaiken naamaan, kun ei sitä mitenkään överiä määrää ollut. Tänään aamulla sitten näki jo sivuvaikutuksia, suun ympäristö hilsehti melkoisesti. Laitoin Favoran kosteuttavaa seerumia, Paulan Hydralight-sarjan spf-voidetta ja meikkipohjaksi sovelsin nopeasti sellaisen ratkaisun, että sekoitin pikkuisen Lumenen cc-voidetta Paulan Resist-sarjan sävytettyyn päivävoiteeseen. Ei tietenkään finniarpia täysin peittänyt, mutta ihan sopivasti. Ja iho näytti oikeastaan ihan ok:lta.  :o

Illalla pesin meikit ja lopuksi vielä käytin Derma E:n kosteuttavaa putsaria ja kevyesti kuivan ihon Konjac-sientä. ...ja voi jestas, miten pehmoiselta ja silkoiselta iho tuntui! Ei meinannut tulla loppua siitä ihon hipelöinnistä.  ;D

Tällä haavaa siis kokemukset Avitcidista vielä ihan reilusti plussan puolella. Kunhan saan reseptin siihen miedompaan voiteeseen, niin aion jatkaa niin, että joka kolmas yö vuorotellen mietoa ja vahvaa. Sitten finnien tulon tilanteesta riippuen väliöinä joko pelkkää BHA:ta ja/tai AHA:ta tai sitten Clindoxyliä. Olisin kyllä tyytyväinen, jos tuohon Clindoon ei kamalasti tarvitsisi turvautua, kun se tuntuu edelleenkin ärsyttävän ihoa ihan järjettömästi, eikä ole edes estänyt finnien tuloa. Lisäksi kun se vielä värjää kaikki tekstiilit, niin plääh mikä säätö. Mutta katsellaan.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #33 : 28.02.14 - klo:14:52 »
No niin, nyt on resepti miedompaan Avitcidiin ja lisäksi Differiniin. Naama on kyllä kuiva edelleen tuon toissailtaisen reilun annostelun johdosta, ja finnien ja finniarpien ympäriltä on kuoriutunut iho niin, että on punaisina helottavat läntit niiden kohdalla. Upealta näyttää.  ;D

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #34 : 03.03.14 - klo:12:23 »
Menee vähän monologiksi, mutta menköön.  :D

Lievää puhdistumista ilmoilla: suupieleen tuli kolme finniä, jotka tosin saavuttivat huippupisteensä jotenkin ennätysnopeasti ja nyt kahdesta on enää jäljellä pieni jälki. Tätä joku olikin aiemmin tässä ketjussa raportoinut, että finnit kehittyvät nopeammin, ja se on kyllä mahtava piirre.

Lisäksi melkoinen yllätys oli, kun hoidin finnejä Clindoxylillä, niin se ei tuntunut enää ärsyttävän niin paljon. Iho kuivui pikkuisen, mutta ei kuoriutunut eikä punoittanut, vaikka ihan reilusti lätkin Clindoa finnialueen päälle ja vielä aamulla ja illalla. Tämä oli TOSI positiivinen piirre, koska ihan mielelläni väliöinä hoitaisin tuolta ihokerroksien alta paljastuvia epäpuhtauksia Clindoxylillä, joka tuntuu siihen tarkoitukseen olevan ihan omiaan.

Laitoin tuon kevyemmän Avitcidin alle PC Hydralight -kosteusvoiteen ja jojobaöljyn sekoitusta, kun iho tuntui yhä aika kärsineeltä, ja yllättävästi ei tullut mitään hilseilyä, kuivumista tai kuoriutumista. Täytyy nyt katsoa, tarvitseeko tuota miedompaa Avitcidia jatkossa tuolla tavalla bufferoida. Pyrkimykseni on päästä joka toisen yön annosteluun, mutta varmaan nyt pari viikkoa ainakin menee joka kolmas yö -tahtiin, ihan ihon kunnosta riippuen.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #35 : 10.03.14 - klo:10:49 »
Rapsaan taas. Olen bufferoinut miedompaa Avitcidia sen verran, että laitan alle Favoran kosteuttavaa seerumia, jonka annan kunnolla imeytyä.

Tuloksista sen verran, että olen kyllä todella tyytyväinen. Iho tuntuu ja näyttää selvästi paremmalta. Finniarvetkin ovat haalenneet melkoisen hyvin, oikeastaan enää poskissa on muutama sellainen ihan punaisena helottava iso arpi. Sävyttävillä päivävoiteilla ja BB:llä saa kuitenkin ihon ihan suht siistiksi. Nuo isoimmat jäljet ovat tulosta todella isoista ja pahasti tulehtuneista finneistä, joten niissä varmasti menee aikansa.

Mun murheenkryynialue on kyllä suun ympärys. Siihen tulee edelleen finnejä, joten olen joutunut sitä hoitamaan Clindoxylillä, joka vähän päivästä riippuen joko tuntuu sopivan oikein hyvin tai sitten kuivattaa ja ärsyttää ihoa ihan kamalasti. Joten päivisinkin tuo suun ympärys hilsehtii, vaikka lataisin siihen millaiset kosteutukset aamulla. Kaiken kaikkiaan kyllä tuntuu, että iho on sopeutunut Avitcidiin paremmin kuin Clindoxyliin. Ja vaikka nämä finnit ovat olleet pieniä ja niitä on yleensä 1 kerrallaan naamassa, niin ärsyttäähän se.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #36 : 11.03.14 - klo:00:02 »
Mulla on jääny vähän huonolle tuo raportointi. Mutta tosiaan, kiitos Lilalle kärsivällisestä ohjeistuksesta  ;D  <3 Mulle A:sta on ollut selkeä apu, vähän kyllä mielisin kokeilla sitä vahvempaakin voidetta. Kyllä mulle edelleen poskiin ja kaulan alueelle tulee yksittäisiä patteja, mutta ei tosiaan enää niitä syviä ja kipeitä. Eihän tämä tosiaan mikään ihmeaine ole, että jos finni helottaa jo punaisena, ei A sitä mihinkään hävitä. Mutta siihen ei taida muutenkaan auttaa kuin aika.
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #37 : 14.03.14 - klo:09:33 »
catjuska, mukava kuulla, että on ollut apua. Mullekin on yhä tosiaan tullut finnejä, aika isoja ja sinnikkäitäkin tuli just viime kirjoituksen jälkeen pari, kauniisti vierekkäin.  >:(  Mitään varsinaista puhdistumista ei kuitenkaan vielä ole näkynyt, vaan finnien tulo on ollut ns. entisellään. Toivottavasti pysyisikin näin. Tai siis tietenkin toivon, että lakkais, mutta mitään superpuhdistumisilmiötä en toivo, kun nuo entiset arvetkin on mukavasti haalenemaan päin. Tuntuu ihan, kuin nuo finnit jättäisivät haaleammat jäljet, mutta se voi johtua jo käyttämästäni antibiootista, joka varmaan hillitsee tulehdusta.

Mäkin aion kyllä varovasti ryhtyä ottamaan sitä vahvempaa Avitcidia käyttöön, kunhan oon vaikka yhden tuubillisen tuota miedompaa käyttänyt. Tällä hetkellä mulla ei oo pintakuivuuden ja arpien kesimisen lisäksi mitään muita haittavaikutuksia Avitcidista, vaikka käytän joka toinen ilta. Ja tuo kuivuuskin saattaa johtua Clindoxylistä, koska sitä esiintyy vain sillä alueella, jolle käytän sitä.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #38 : 15.03.14 - klo:15:02 »
Sain keskiviikkona reseptin 0,025% Avitcidiin ja kuukauden ajan olisi tarkoitus käyttää muutaman tunnin ajan joka ilta ja huuhdella pois ennen yöunia. Odottelen melkein innolla ihon kuoriutumista, mutta toistaiseksi mitään merkkejä punoituksesta tai pahemmanlaatuisesta kuivumisesta ei näy nimeksikään. Hieman huolettaa tuo aineosalistassa oleva setyylialkoholi josta olen saanut joskus pahempiakin patteja, mutta ehkä lääkkeessä hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin haitat.
Sources or didn't happen.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #39 : 15.03.14 - klo:15:52 »
Mä olen nyt käyttänyt joka toinen yö Avitcidia ja joka toinen yö Clindoxyliä, ja ei tämä kyllä toimi. Clindoxylin käyttäminen on yhtä helvettiä, se kirvelee ja polttaa, naama punoittaa ja kuoriutuu aivan _hulluna_. Ja kun vielä ajatellaan, että aknefoorumeilla moni jenkkilääkäri tuntuu määräävän noiden kombon niin, että joka yö tretinoiinia ja joka aamu Clindoxyliä, apua. Oonkin nyt pohtinut, että pitäisikö kokeilla jonkun aikaa pelkällä Avitcidilla, kun en ole saanut siitä lainkaan niin pahaa ihoärsytystä aikaiseksi kuin tuosta Clindoxylistä. Ero muutenkin on huikea, kun Avitcid-öinä tuotetta on suorastaan mukava käyttää ja seuraavana aamuna iho näyttää hyvältä, ja sit Clindoxyl-yö tuhoaa kaiken. Mutta sitä vaan pohdin, että riittääköhän tuo Avitcid yksinään katkaisemaan tämän aikuisaknen kamelinselän.  :-\

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #40 : 21.03.14 - klo:13:18 »
No nyt näyttää siltä, että Clindoxylin poisjättö oli aivan nappiveto. Loppui kaikki punoittelu ja ärtyneisyys siihen paikkaan. Pintakuivuutta tosin vielä on, mutta ei entiseen malliin ollenkaan. Sen verran kuitenkin bentsoyyliperoksidia käytän, että Basiron Washia pistän aamu- ja/tai iltapesun yhteydessä vaikuttamaan kasvoille muutamaksi minuutiksi. Uusia finnejä ei ole tullut. Poskessa on yksi jostain jumalattoman syvältä nouseva finni, joka nyt on suunnilleen pinnalla ja matkalla pois jo, joten melkein näpyttömät kasvot.  0_0

Jojobaöljyn ja Humektanin sekoituksen olen havainnut hyväksi kosteutukseksi. Joka toinen yö Avitcidia 0,025% ja joka toinen yö AHA/BHA.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #41 : 21.04.14 - klo:22:45 »
Päivittelen. Käytän nykyään 0,025% Avitcidia joka yö, ja todella hyvin menee.  :) Iho on oikein mukavassa kunnossa, ja olen saanut siitä jopa kehujakin, jotka ovat kyllä ekat kehut ihostani ikinä. Finnejä ei ole enää tullut (paitsi tiettyyn aikaan kuukaudesta). Mutta olen siis koko aikuisikäni saanut AINA siihen aikaan kuukaudesta 1-2 finniä suun ympärille, niin on vaikea uskoa, että mikään sitä muuttaa. Nyt ne ovat olleet tosin huomattavasti pienempiä ja kestävät vain päivän tai kaksi kasvoilla, kun ihon uudistuminen on niin nopeaa. Toivon, että näin jatkuu sittenkin, kun antibioottikuuri loppuu, sen suhteen vielä vähän hirvittää, että jos aknehelvetti pääsee uudelleen valloilleen.

Mulla on ihan minimaalisen vähän haittoja Avitcidista, se tuntuu sopivan mun iholle kuin nakutettu. Ei mitään kirvelyä, kuoriutumista, punoitusta - kaikki näistä oli sen sijaan arkipäiväisiä vieraita sillon, kun yritin sopeuttaa ihoa bentsoyyliperoksidiin. Edes ihon rasvoittumista, mikä monilla tuntuu olevan yksi haittavaikutus, ei ole näkynyt, oikeastaan päinvastoin. Iho rasvoittuu lähinnä otsasta ja nenästä. Ainoa haittavaikutus tretinoiinissa mulla on suun ympärystän kuivuus. Sekin johtuu oikeastaan siitä, että käytän ainetta vähän ohjeen vastaisesti: ohjeissa nimittäin taidetaan neuvoa, että ei suun ympärille, kun iho on siellä herkkä ja ohut. Mutta kun kaikki mun finnit ja suurin osa arvistakin on aina tullut just sinne alueelle, niin siellä sitä hoitoa eniten tarvitsen. Helpotan ongelmaa kyllä siten, että bufferoin Avitcidia suun ympärystässä ohuella Humektan-kerroksella. Muutenkin kosteutan ihoa reilusti, mistä se selvästi kiittää. 

Kaiken kaikkiaan en voisi olla tyytyväisempi! Jää varmasti käyttöön ihan HG-tuotteena tämä. Vaikka tulisikin kerran kuukaudessa finni tai kaksi, niin iho näyttää ja tuntuu kauttaaltaan paljon paremmalta. En keksi oikeasti mitään valittamista. Kuivuus hoituu kosteuttamalla. Finniarvetkin ovat paria lukuun ottamatta haalenneet aika hyvin, mutta niitäkään en enää välttämättä jaksa aina peittää arkisin, kun iho muuten näyttää niin ok:lta. Oon innostunut meikkaamaankin ihan eri tavalla kuin aiemmin, kun pääpaino meikissä ei enää ole ihon pakkeloinnissa.  :)

Rutiini on nyt tällainen:
aamuisin
- pesu Decubalin puhdistusvaahdolla (tämä vaihtuu varmaan nyt Herbinan puhdistusvaahtoon, kun Decubal loppuu ja Herbina tuli Livboxissa)
- PC Skin Balancing -kasvovesi
- PC 1% BHA Lotion
- PC Skin Balancing -seerumi (tässä on retinolia, mutta iho ei ainakaan toistaiseksi ole tykännyt kyttyrää)
- aurinkosuojana yleensä PC Hydralight 30 spf tai joskus Citrix 40 spf

iltaisin
- meikkien/aurinkosuojan pesu PC Moisture Boost -putsarilla x 2
- PC Skin Balancing -kasvovesi, suun ympärille Humektania ja odottelu 30 min
- Avitcid 0,025% ja annan imeytyä tunnin, pari yksikseen kasvoilla
- päälle joko Humektanin ja jojobaöljyn sekoitusta tai yleensä PC Moisture Boost, kesällä tarkoitus käyttää PC Hydralight, jos iho muuttuu vähän rasvaisemmaksi

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #42 : 27.04.14 - klo:17:11 »
Nyt on päälle 6 Avitcid-viikkoa takana eikä tosiaan missään vaiheessa minkäänlaisia kuivuuden, pistelyn, punoituksen tai muun ihoärsytyksen merkkejä. Nostin neljän viikon jälkeen annostusta jokapäiväiseen käyttöön ja jätin huuhtelun pois. Pari viikkoa sitten otin myös antibiootit käyttöön, koska Avi ei yksinään saanut aknea kuriin. Jatkan kuitenkin tretinoiinin käyttöä, koska se on miellyttävin kemiallinen kuorinta jota olen kokeillut (jos ei oteta lukuun Avin sisältämää setyylialkoholia - en ole vieläkään varma aiheuttaako se tukkeutumia). Akne ja hyperpigmentaatio ovat melkolailla yhä paikoillaan, mutta mun iho on aivan uskomattoman pehmeä ja ihohuokoset ovat kutistuneet olemattomiksi. Saatan tosin ensi lääkärikäynnillä kysyä jos saisin reseptin siihen 0,05% versioon, kun iho vaikuttaisi sitä kuitenkin kestävän.

Rutiini on aika simppeli, mutta hellävarainen ja kosteuttava ihonhoito on varmaankin ollut osasyynä siihen, miksi sivuvaikutukset ovat jääneet olemattomiksi:

aamuisin
yön rasvaisuudet pois misellivedellä (Garnier)
blue lizard face sunscreen spf 30

iltaisin
puhdistusöljy (itse kyhäämäni auringonkukkaöljystä ja emulgointiaineesta)
Avitcid
1-2 tunnin odottelun jälkeen Xyliderm-geeli + ohut vaseliinikerros sitomaan kosteutta
Sources or didn't happen.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #43 : 27.04.14 - klo:21:50 »
Nyt on päälle 6 Avitcid-viikkoa takana eikä tosiaan missään vaiheessa minkäänlaisia kuivuuden, pistelyn, punoituksen tai muun ihoärsytyksen merkkejä. Nostin neljän viikon jälkeen annostusta jokapäiväiseen käyttöön ja jätin huuhtelun pois. Pari viikkoa sitten otin myös antibiootit käyttöön, koska Avi ei yksinään saanut aknea kuriin. Jatkan kuitenkin tretinoiinin käyttöä, koska se on miellyttävin kemiallinen kuorinta jota olen kokeillut (jos ei oteta lukuun Avin sisältämää setyylialkoholia - en ole vieläkään varma aiheuttaako se tukkeutumia). Akne ja hyperpigmentaatio ovat melkolailla yhä paikoillaan, mutta mun iho on aivan uskomattoman pehmeä ja ihohuokoset ovat kutistuneet olemattomiksi. Saatan tosin ensi lääkärikäynnillä kysyä jos saisin reseptin siihen 0,05% versioon, kun iho vaikuttaisi sitä kuitenkin kestävän.

Rutiini on aika simppeli, mutta hellävarainen ja kosteuttava ihonhoito on varmaankin ollut osasyynä siihen, miksi sivuvaikutukset ovat jääneet olemattomiksi:

aamuisin
yön rasvaisuudet pois misellivedellä (Garnier)
blue lizard face sunscreen spf 30

iltaisin
puhdistusöljy (itse kyhäämäni auringonkukkaöljystä ja emulgointiaineesta)
Avitcid
1-2 tunnin odottelun jälkeen Xyliderm-geeli + ohut vaseliinikerros sitomaan kosteutta

Mulla ei ainakaan tuki ihoa Avitcid. Jenkeissähän on kaikenlaisia geelejäkin yms. mutta luulisin, että sellainen on aika raju iholle. Olen oikein tyytyväinen tähän koostumukseen. Ja olen samaa mieltä siitä, että reipas kosteutus on kaiken a ja o. Hurjalta tuntuu, kun luen juttuja, joissa jenkki-ihotautilääkärit ovat kieltäneet kaikkien kosteusvoiteiden yms. käytön. Mun mielestä on kuitenkin tärkeä minimoida haittavaikutuksia, vaikka teho siitä hivenen kärsisi. Avitcid on itsessään niin voimakasta, että se tehon kärsiminen ei ole pelkästään huono asia.  

Mullakin nuo aknen läiskät vielä jäljellä naamassa, tosin nyt ne viimein osoittavat ruskeaksi muuttumisen merkkejä, mikä voisi merkitä, että ovat haalistumaan päin viimeinkin. Uskomattoman tiukassa ovat, jopa päivittäisellä tretinoiinin ja BHA:n käytöllä! Mulla ei tosiaan koskaan aiemmin ole jäänyt finneistä tällaisia läiskiä. Olen melko varma, että noihin on vaikuttanut bentsoyyliperoksidin käyttö. Osittain siksi, että sen poisjättämisen jälkeen finneistä ei ole jäänyt juuri mitään jälkeä naamaan...

Mun iho on myös ihan uskomattoman pehmeä ja sileä. En lakkaa hämmästelemästä sitä, miten kivalta se voi tuntua. Lisäksi iho on tasavärisempi ja jotenkin hehkuva, näyttää jotenkin paljon terveemmältä kuin aiemmin. Ja vaikka toi mun rutiini on aikamoinen, niin silti jotenkin kummasti tuntuu siltä, että iho olisi enemmän low maintenance kuin aiemmin. Ehkä juuri siksi, että sen meikkaaminen ja siistinä pitäminen on niin paljon helpompaa nyt kun se on tasaisempi sävyltään ja sileä.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #44 : 26.05.14 - klo:21:52 »
Mä olen nyt totuttanut ihon 0,05% vahvuiseen Avitcidiin. Melkeinpä harmittaa, että Suomesta ei tämän vahvempaa saa, sillä voisin vannoa, että mun iho kestäisi ihan hyvin vielä vahvempaakin. Tuosta 0,025% huomaa jo, ettei se oikein tehoiltaan riitä mun kasvoille, jotka todella pyrkii tukkeutumaan ihan jatkuvasti.

Iho on nyt ollut joko tottumisen tai lämpimämpien kelien vuoksi sen verran vähemmän kuiva, että olen siirtynyt käyttämään iltaisin Avitcidia pelkästään, en laita siis edes kosteusvoidetta päälle. Aamuisinkin saatan laittaa pelkästään kombon kasvovesi, 1% BHA Lotion, Skin Balancing -seerumi ja aurinkosuoja. Olen käyttänyt nyt myös totutusmielessä aamuisin Basiron Washia. Iho on kaiken kaikkiaan nyt oikein kiva, tasainen ja melko lailla vailla tukkeumiakin. Tuntuu sileältä koskettaa. Punaisia länttejä on vieläKIN, osa niistä jo merkittävästi haalistuneita, mutta liikunnan yhteydessä alkavat hyvin voimakkaasti punoittaa.

Eniten huolestuttaa nyt antibioottikuurin loppuminen. Mulla kävi tuossa sellainen lipsahdus, että unohdin hakea uuden boksin antibiootteja, ja parin päivän ajan söin vain 1 kpl per päivä. Samaan syssyyn sattui vielä menkat, ja sain kaksi aivan järkyttävän isoa ja pahasti tulehtunutta menkkafinniä, jotka muistuttivat aivan sitä aknea, joka oli ennen hoidon aloittamista.  :-[ Pelottaa siis, että iho tosiaan räjähtää nyt heti antibioottikuurin loputtua täysin, nyt on viimeinen laatikko niitä meneillään. Myöskin oon huolissani tästä siksi, että näyttää siltä, että nykyisin jokainen tuollainen iso tulehtunut finni jättää jälkeensä sekä punaisen läntin kuukausiksi että myöskin läntin lopulta hävittyä kuoppa-arven. En todellakaan haluaisi aivan kuoppa-arpista ihoa.   :#
« Viimeksi muokattu: 04.08.14 - klo:13:17 kirjoittanut siana »