^^
Khadi on hyvä merkki, ainakin cassian suhteen ja olen ottanut myös Khadin Henna+Jathropa -valmissekoituksen käyttöön.
Siinä mielessä oon samoilla linjoilla, et miltei kiehuva vesi irroittaa lawsone -molekyylin hennajauheen kasvisolukoista aivan yhtä tehokkaasti kuin pakastaminen. Kumpi sitten on mieluisampi tapa, riippuu ihan tekijästä??
On havaittu mm. empiirisissä tutkimuksissa, että mitä kuumemmalla hennamassa on työstetty, sitä nopeammin hennan vaikuttava ainesosa,, lawsone-molekyyli menettää tarttumiskykynsä hiuksen keratiiniin - usein jo tunneissa.
Sitä on korostettu erittäin monessa julkaisussa ja käyttökokemuksissa, että hennajauhe tarvitsee miedon hapon valmiiseen seokseen. Laimennettu sitruunamehu, väkiviinaetikka tai karpalomehu tekevät sen, että lawsonen vetyatomit säilyvät, eikä väri ehdi hapettua dye-releasen aikana. Tässä on kyllä nimenomaan kyse siitä, mitä ihmiset haluavat hennaltaan. Joku vihaa heti jos tulee liian tumma käyttäessään baq-laatuista hennaa (mielestäni ei helmiä sioille).
Mun mielilukemista on ollut hennapage.com -sivuston Catherine Cartwright-Jonesin tekemä tutkimustyö hennan suhteen monellakin eri tieteen tasolla. Täältä oppii aiemmin tuntemattomiakin tapoja hyödyntää raaka-aineita hennan ja muiden kasvivärien sekoittelusta.