Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 708635 kertaa)

Poissa tipson

• Tukkaguru
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #1200 : 12.03.15 - klo:14:53 »
Mä luulin pitkään, että värjätessä polttelu kuuluu asiaan, koska mulla kuumotti päänahkaa ihan eka värjäyksestä asti  ::) Ihan oikeasti ajattelin, että kaikilla polttaa päänahkaa värjätessä ja usein tuo polttelu kesti ehkä ekat 5 minsaa, niin ajattelin, ettei se voi epänormaalia olla, koska se loppui itsestään. Olin 11 tai 12, kun ekan kerran värjäsin, enkä tainnut edes sanoa kellekään tuntemuksista ja tuossa iässä en osannut varmaan olla kovin kriittinen. Värjäystä tosiaan jatkoin 10 vuotta.. karmeaa. Siinä vaiheessa, kun oireet eivät loppuneetkaan siihen, kun värin oli pessyt, niin tein päätöksen värjäämisen lopettamisesta. Onneksi nykyään on tuo suositus, että alle 16-vuotiaat eivät värjäisi hiuksia ja muutenkin valistetaan haitoista paljon paremmin. Joskus 15 vuotta sitten ei todellakaan puhuttu värjäyksen haitoista.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Belle

• Tukkaguru
« Vastaus #1201 : 12.03.15 - klo:15:28 »
Mäkin katsoin tuon dokumentin, vähän sivusilmällä tosin. Mä en sitä kyllä ihan 100% ostanut. Hiusvärit imeytyvät suoraan verenkiertoon...? Muutenkin tällaiset yhden näkökulman esittelevät dokumentit tuntuvat aina vähän epärehellisiltä ja asenteellisilta, vastapuolelle ei anneta edes mahdollisuutta esittää omia näkemyksiään.

Minustakin tuntui aika hurjalta tuo väite, että hiusvärien myrkyt imeytyy suoraan verenkiertoon ja sieltä sisäelimiin. Siis päänahan kautta? Entäs kasvovoiteet, eikös nekin imeydy ihon kautta ihan samalla lailla mutta miksi esim. itseruskettavista ei keskustella samalla tavalla? Haluaisin ihan oikeasti faktaa siitä, että onko hiusten värjääminen tosiaan likipitäen sama kuin myrkkyä joisi.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään reaktioita hiusväristä, mutta välillä olen tehnyt kyllä yrityksiä palata omaan väriin tai edes niin lähelle että ei tarvitsisi värjätä kovin usein. Jälleen kerran omaväriprojekti työn alla, tarkoitus yrittää sävyttää mahd. lähelle omaa väriä ja siitä lähteä kasvattamaan.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1202 : 12.03.15 - klo:16:04 »
Eikös tuossa dokumentissa puhuttu yksinomaan ppd:n imeytymisestä..? Kyllä parafenyleenidiamiinin on todettu osittain hiusväreistä ihon kautta imeytyvän ja erittyvän lopulta virtsaan. Tutkimustiedosta voi lukea kootusti esim. Euroopan komission raportista.

Samalla tapaa osa muidenkin kosmeettisten tuotteiden ainesosista imeytyy pienissä määrin elimistöön. Jostain syystä nykyään kuulee paljon sitä, että "eivät kosmetiikan ainesosat saa imeytyä elimistöön", mutta eihän se ihan niin mene. Tutkimusta tehdään kaiken aikaa, ja turvallisia rajoja ainesosien käytölle säädetään olemassa olevan tiedon mukaan.

Kyllä hiusvärit varmastikin ovat haitallisimmasta päästä kosmetiikkaa, mutta ei se nyt sentään sama asia ole kuin myrkyn juominen. :)
1cFii, oma väri.

Poissa Shirley

• HAIRahtanut
« Vastaus #1203 : 13.03.15 - klo:09:27 »
^ En ole tuota dokkaria nähnyt, mutta siinäkö ei puhuttu muusta kuin ppd:stä ja sitä sisältävistä väreistä? Itse en niillä enää värjää, mutta mietityttää silti suoravärien kemikaalitkin.
1aFii, mid back -mittaiset, punaruskeat hiukset.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1204 : 13.03.15 - klo:09:43 »
^ Mä en muista enää varmaksi, mistä kaikesta siinä puhuttiin. (Sori tyhjä vastaus... :-\) Sen voi kuitenkin katsoa vielä helposti tuolta Yle Areenasta! Kasvivärit vilahtivat sivuosassa olematta itse käsittelyn kohteena, suoravärejä en muista mainittaneen erikseen. Ihan hyvää asiaa tuossa oli, mutta ei ollut mikään kauhean kattava dokumentti kuitenkaan. Onhan niissä väreissä tosiaan muutakin huolenaihetta kuin ppd.
1cFii, oma väri.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #1205 : 13.03.15 - klo:10:07 »
Muistaako kukaan muu 2000-luvun alun mediakohua hennan aiheuttavan syöpää? ;D Mä muistan, kun silloinen kämppis hennasi päätään. Silloin oli kovat otsikot siitä, että henna aiheuttaisi jotain syöpää. Se kohu oli ja meni. Olen siinä kyllä vähän samalla linjalla, kuin bubbs että onhan se vähän noin, että näitä vaaroja aina nostetaan silloin tällöin ilmoille eri asioista mediahuomion herättämiseksi.

Mutta oli tosi kiinnostava toi MOT kyllä. Ihan kiinnostavaa kuulla suomalaisia kokemuksia tuosta väriallergiasta. Yleensähän noita shokkikuvia näkee jossain Daily Mailin tyyppisessä kohulehdessä, ja mä vähän epäilen brittimedian objektiivisuutta... Esim aika monessa kuolemaan johtaneessa hiusvärin aiheuttamassa reaktiossa on tosiaan ollut jo pitkään niitä oireita ja siitä huolimatta on vaan jatkettu sitä värjäystä. Se on mun mielestä vähän eria asia kuin yhtäkkinen puskista tuleva yllätys anafylaktinen shokki.

Mutta kyllähän nämä pistävät miettimään aina. Mulla on kerran tullut päänahkaan sellainen kunnon polttama hiusväristä. Väri oli kyllä vaalea, eli ppd ei voinut olla syypää. Mutta mulla taisi olla päänahassa joku pieni haava, ja se väri sitten poltti siihen ympärille sellaisen ison märkivän ruven. Se oli ihan kauhea kyllä. Mulla esim nousi tosi korkea kuume, eikä mulla oikeasti ole edes flunssassa kuumetta ::) En ole kyllä vuosiin sitten laittanut päänahkaan asti väriä. Raidoilla on tehty jo pitkään, enkä tuskin koko väriä ole ihan heti ottamassakaan. Mun iho on muutenkin nin herkkä. Onneksi mä olen tyyliltäni aika hillittyjen ja klassisten juttujen ystävä, niin en kaipaakaan mitään räväyttävää hiusväriä :D

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #1206 : 13.03.15 - klo:11:06 »
Onhan se totta, että nuo MOT:n dokkarit ovat aina vähän sensaatiohakuisia ja aika yhdestä näkökulmasta esitettyjä. Hyvä silti, että ihmisiä ravistellaan vähän miettimään, että mitä kaikkea iholle oikein kannattaa laittaa.

Menee vähän aiheen vierestä, mutta itse tajusin sen, että kuinka paljon ihon läpi imeytyy aineita elimistöön vasta kun olen ollut lääkekaastareiden kanssa tekemisissä. Esimerkiksi kipulaastarit, selaiset n. 2 cm x 2cm ovat hyvin tehokkaita kipulääkkeitä. Samoin kun miettii ehkäisylaastaria, semmoinen pikkuinen lappu joka liimataan esim. olkapäähän, ehkäisee raskautta ja yksi pikku lappunen tehoaa viikon ajan.

Entäs sitten kun aamuin illoin laitetaan kerros  jotain kemikaaleja sisältävää voidetta esim. kasvoihin?

blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #1207 : 13.03.15 - klo:13:38 »
Katsoin tuon dokumentin jo jokin aika sitten, mutta muistaakseni siinä oli nimenomaan PPD suurennuslasin alla, ei oikeastaan yhtään muut aineet, mitä hiusväreissä on.

Hennavärikohu on johtunut pääasiassa siitä, että jossain festareilla ja turistipaikkojen hennatatuointikojuissa on käytetty ns. mustaa hennaa, joka ainakin tuolloin on sisältänyt nimenomaan tuota samaista PPD:tä. Tästä sitten asiaan perehtymättömät ovat vetäneet johtopäätöksiä, että henna olisi vaarallista. Hennaa itsessään ei ole todettu vaaralliseksi ulkoisessa käytössä.

PPD on aika ärhäkkä aine. Vaarallisinta on sen tuottamat voimakkaat allergiaoireet joillekin.  Toki mille tahansa voi olla allerginen, mutta PPD kuuluu niihin, joille voimakas reaktio voi kehittyä lyhyessäkin ajassa. Lähes kaikki kaupan kestovärit sisältävät PPD:tä, myös ne vaaleat (joskin niissä toki vähemmän kuin tummissa). Sen sijaan puhtaasti värinpoistoon pyrkivä vaalennusaine ei sisällä PPD:tä. Mutta siis vaaleat tuhkansävyt, vaaleanruskeat, tummanvaaleat  ym kyllä.

Toki omaa järkeä ja tuntumaa saa ja pitää käyttää. Jos oireita ei itselle tule, niin sitten voi varmaan ihan tyytyväisenä käytellä niitä itse. Silti ei ehkä kannata käyttää vaikka raskaana ollessa tai omille alle 16-v. lapsilleen, kun potentiaalisia haittoja tiedossa kuitenkin on.

Ihon läpi imeytyvin lääkkeiden kehittely ei ole ollut ollenkaan helppoa. Jotkut lääkeaineet on pitkän kehittelyn ansiosta saatu sellaiseen muotoon, että niitä voidaan tosiaan käyttää laastarin tai voiteen kautta. Se ei silti tarkoita, että kaikki mahdolliset ihoa koskettavat aineet noin vain imeytyisivät ihon läpi elimistöön. Ihon tehtävä on suojata, ja terve, ehjä iho on siinä tehtävässään tosi hyvä.  Esimerkiksi kosteusvoide toimii siten, että se tekee ihon pinnalle ohuen kalvon, joka estää kosteutta haihtumasta.  Ihon aivan uloimpaan kerrokseen saadaan näin kosteutta ja sehän parantaa jo ihon oloa ja ulkonäköä hyvin. Mihinkään syvempiin kerroksiin voide ei uppoa, vaikka voiteen markkinoija niin sanoisi. Joskus tuntuu, että ohut voide imeytyisi ihoon nopeasti, mutta todellisuudessa kyse on voiteen kosteuden nopeasta haihtumisesta ilmaan.

Tämä meni jo aika lailla sivupoluille, mutta tiivistetysti: jos on ylipäänsä huolissaan kosmetiikan vaaroista ja myrkkyjen imeytymisestä ihon läpi kehoon, niin silloin kannattaa olla huolissaan nimenomaan PPD:stä. Silloin pyrkiminen oman luonnollisen hiusvärin ylläpitämiseen on pitkällä tähtäimellä erittäin hyvä päätös. :)

Jos taas rakastaa hiusten värjäämistä eikä jaksa tuhertaa kasviväreillä, eikä markettivärit tuota mitään ongelmia, niin ei ehkä kannata mitään syyllisyyttä tai myrkyttymispelkoa myöskään alkaa kokea. Jos rakastaa hiusten värjäämistä, mutta ei halua olla PPD:n kanssa tekemisissä, niin kasvivärit , suoravärit ja värinpoisto-blondausaineet ovat oiva vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 13.03.15 - klo:13:41 kirjoittanut maatis »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1208 : 14.03.15 - klo:21:52 »
Tuli tästä MOT-keskustelusta mieleen, että jos jotakuta kiinnostaa kiihkoton kummastelu tähän hiusväriteemaan(kin) liittyen, niin Kemikaalikimara-blogissa on käsitelty aihetta asiantuntevasti ja otettu esiin jokunen aika hämmentäväkin vääristelytapaus. Tässä linkki hiusvärit-tunnisteen alaisiin juttuihin.
1cFii, oma väri.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #1209 : 15.03.15 - klo:07:57 »
^Toi oli kiinnostaa luettavaa, kiitos. Mä en oikeastaan ole hiusvärien puolesta enkä vastaankaan, vaan haluaisin lukea juurikin lähinnä kiihkotonta tietoa aiheesta. Siis en mitään shokkijeesustelua mutten kyllä mitään ongelmien maton alle lakaisuakaan. Kärsin itse epämääräisistä ihon herkkyystiloista, joten aihe kyllä kiinnostaa. Noi hiusvärien aiheuttamat allergiareaktiot ovat ihan hurjan näköistä kamaa, ja hyvä että niitä on tosiaan nyt nostettu esiin. Mutta sitten toisaalta mua kyllä vähän häiritsee sellainen ihmeellinen hurmoshenkisyys, joka esim joihinkin luonnonkosmetiikkajuttuihin liitetään. Esim tuon linkin eka juttu hedelmäpohjaisista väreistä on just vähän sitä itseään. Kunnon hehkutukset luonnonmukaisuudesta ja kivoista hedelmäraaka-aineista, mutta sitten tosiasiassa kyse on lähinnä tuotteen viherpesusta.

Mun piti oikein kaivaa noita henna-uutisia yli kymmenen vuoden takaa, ja silloisessa kohussa ei todellakaan ollut kyse pelkästään mustista hennatatuoinneista, niinkuin maatis sanoi. Toi wanha juttu oli ihan siis punaisesta hennasta. Noh, eipä toi tainnut tosiaan mihinkään toimenpiteisiin viime kädessä johtaa.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/eu+ajaa+hennan+kayttokieltoa/a123259

« Viimeksi muokattu: 15.03.15 - klo:08:02 kirjoittanut lynx »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1210 : 15.03.15 - klo:14:49 »
^ Musta on tosi ikävää just se, miten vähän tällaisista aiheista on sitä neutraalia keskustelua. Kosmetiikkakeskustelu tuntuu niin leiriytyneeltä, toisaalla on ne perinteiset kosmetiikkajätit tuotteineen ja se "ei sitä myytäisi, jos se olisi vaarallista" -käsitys, toisaalla sitten paikoitellen jo uskonlahkoa muistuttava luonnonkosmetiikkaleiri. Harva on valmis katsomaan kaikkea tasapuolisen kriittisesti.

Mä kyllä muistan myös tuon hennakohun. Se taisi hälvetä melkein yhtä rivakasti kuin tulikin... Ei koskettanut itseä lähemmin, mutta kyllä se huomiota herätti, kun oli ihan suurissa otsikoissa.
1cFii, oma väri.

Poissa Ginia

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1211 : 17.03.15 - klo:09:55 »
Tälläinen artikkeli osui silmään http://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/tiedatko-todella-millaisia-aineita-paahasi-pistat-hiusten-varjaaminen-on-aina-riski/4752818

Kohta on vuosi täynnä värjäämättömyyttä, paras oli kun yksi kaveri kysyi, mitä oot tehnyt hiuksillesi (kampaukseni oli sellainen että näkyi vaan oma väri) että oletko juuri värjännyt  ;D
Sitten sain kehuja että onneksi mun hiukset eivät ole maantienharmaat vaan niissä on oikeaa väriä.

Poissa Belle

• Tukkaguru
« Vastaus #1212 : 17.03.15 - klo:16:43 »
^ Hyvä juttu markkinoinnin luomista harhakuvista ja ns. viherpesusta. Mun yksi ystävä on hyvä esimerkki tästä harhautuksesta: hän osti värinsä kampaamosta ja toitotti että ne on turvallisia koska ovat ammoniakittomia. Luultavasti kampaaja oli näillä ammoniakittomuuspuheilla saanut ystäväni vakuutettua siitä, että kampaamossa myytävät tuotteet olisivat jotenkin turvallisempia kuin markettien värit.

Värjäsin pari päivää sitten hiukset lähelle omaa väriäni ja onnistuin aika hyvin, ei pitäisi tulla hirveän selkeää tyvikasvua. Tästä lähtee oman värin kasvatus. Odotan vähän kauhulla mitä kommentteja vaalea maantie kerää, omaankin silmään peilikuva on hitusen valju...

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #1213 : 17.03.15 - klo:23:01 »
Lynx, kiitti tuosta linkistä, hyvä että tulin oikaistuksi. Tuo hennakohu on jostain syystä jäänyt multa huomaamatta.

Poissa Puf

• HAIRahtanut
« Vastaus #1214 : 19.03.15 - klo:19:18 »
Oman värin kasvatusta on nyt takana aikalailla tasan vuosi. Mittasin tänään oman hiusvärin osuudeksi vähän yli 18cm ja se ulottuu tuohon korvan kohdille. Latva on jonkin verran lämpimämpi, mutta ei onneksi erotu tyvestä hirveän hyvin. Odotan sitä että oma väri kasvaa olkapäille asti ja sitten varmaan leikkaan värjätyn osuuden kokonaan pois. Kasvattelua pitää siis jatkaa ainakin ensi syksyyn asti ja luultavasti vielä kevääseen, mutta voi olla että hiukset ovat kokonaan omaa väriä  ensi vuonna näihin aikoihin. :)

« Viimeksi muokattu: 12.09.15 - klo:20:19 kirjoittanut Puf »