Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 706616 kertaa)

Poissa Janni

• Haiven
  • *
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #1425 : 25.10.15 - klo:17:16 »
Moi! Täällä yksi uusi kasvattaja liittyy mukaan keskusteluun  :D
Olen värjännyt hiuksiani 14-vuotiaasta, eli 8-9 vuotta, lähinnä reippaasti tummemmilla väreillä kuin oma luonnollinen värini. Sekaan on mahtunut jos jonkinlaisia kokeiluja. Mustatukkaisena viihdyin kolmisen vuotta ennen päätöstäni siirtyä pikkuhiljaa vaaleampaan ja luonnollisempaan. Viime tammikuussa alkoi hiusten rääkkääminen värinpoistoilla, viimeisen värikäsittelyn tein joskus kesä-heinäkuun vaihteessa. Kärventyneeseen hamppukasaan länttäsin jonkun vaaleanruskean kestovärin, joka onnekseni osui todella lähelle omaa väriäni, muutaman kuukauden juurikasvua ei edes huomaa tässä vaiheessa. Saa sitten nähdä, miltä tuntuu kun juurikasvua alkaa olla puolen vuoden edestä....  ;D
Jouduin  lyhentämään hiuksiani aika radikaalisti, mutta nyt viimeisimmästä latvojen saksimisestakin on jo melkein kaksi kuukautta, eli latvat eivät murene enää samaan tahtiin kuin aiemmin. Jee!
Värjäyshimoja ei ole tullut enkä usko että tuleekaan, mutta asetin itselleni välietapiksi sen puoli vuotta, jolloin voisin käydä ihan kampaajalla raidoittamassa värikäsiteltyä hiusta. Haaveena ombre omanvärisellä tyvellä, joita täälläkin on näkynyt. Ainoa hiuskriisien aiheuttaja on poiskasvava, silmillä roikkuva otsatukka, mutta onneksi puolinutturat ovat nyt muodissa.  ;D

Tuntuu että hiukset kasvavat melko hitaasti tällä hetkellä, mutta toivotaan että biotiini ja muutoinkin parantuneet elämäntavat tekevät tehtävänsä.

Poissa Aridith

• Tukkaguru
« Vastaus #1426 : 25.10.15 - klo:23:17 »
Kivoja omia värejä täällä on vilahtanut! Kyllä se pituuksien sävytys auttaa tuskaan huomattavasti. Ei ole sen jälkeen tarvinnut ressata värin kasvattelua, kun sisko latvat mulle sävytti insinööritason taidolla. Ylläpitona laitan värimaskin kylvyn yhteydessä kerran viikkoon. Taitava sävytys tuo kyllä kasvatteluun sellaista kaivattua huolettomuutta, tosin oman ja värjätyn rajaa toki on sitten vaikeampi seurata. Mutta noh, kaikkea ei voi saada!

Täytyykin laittaa kunnon kuva tästä mun kuontalosta ja kehua vielä siskon tekemää työtä. Mun hiukset on sellaiset syksyisen kaurapellon väriset, päätä vasten aina kylmempi ja heti kun pääsee valoon sävy näyttää heti lämpimämmältä. Ne ei koskaan ole oikein saman väriset koko aikaa ja talvella tottakai auringon puutteessa tummuu. On siis tosi hankalaa saada tasaista kuvaa, kun edes oma väri ei ole "tasainen".  Mulla oman ja värjätyn rajan erottaa oikeastaan vain märkänä tai tietynlaisessa valossa (salamalla kuvattuna värjätty osa loistaa oranssina). Päätä vasten olevat hiukset näyttää paljon kylmemmiltä ja kuontalo lämpenee huomattavasti kun pääse ns. valoa vasten.

Mun värjätyn ja oman värisen hiuksen raja menee jossain leuan tienoolla vaikka kuvasta veikkaisi sen olevan paljon ylenpänä. Nyt kaksi vuotta kasvatusta takana ja alkaa näkyä selkästi oman värjäämättömän hiuksen paksuuden ero tuohon tuhanteen kertaan vaalennettuun verrattuna. Mullahan on oikeasti ihan paksu letti!!

[
Luonnonvaalea pellavapää - Viimeinen värjäys 01/14 - Täysluomutukka 01/16 -> - Mid back ja waist mitan välillä - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.

Outolintu blogi

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #1427 : 01.11.15 - klo:11:30 »
^Kauniin värinen tukka, näyttää raikkaalta!

Poissa Aridith

• Tukkaguru
« Vastaus #1428 : 03.11.15 - klo:20:06 »
Kiitos! :) Kannatti kasvatella.

Yhh. Mulla on viimeeksi ollut oma väri kun olin --- ehkä 13-14. Nyt siis 25. Oon edelleen metsästämässä sopivaa shamppoota kun mikään ei tunnu tarpeeksi pesevältä, hiukset rasvoittuu (tai rasvoittuminen näkyy) niin paljon nopeammin ja talven tullen olen sellainen harmaahapsi. :D

Tekisi mieli vähän sävytellä latvoja eri color maskeilla. Mun omaan värjäämättömään color maskit saa aikaan vaan tummentumista ja villasukkautumista.
Luonnonvaalea pellavapää - Viimeinen värjäys 01/14 - Täysluomutukka 01/16 -> - Mid back ja waist mitan välillä - Allerginen ja herkkä iho, pintakuivuutta ja herkkä näppyyntymään.

Outolintu blogi

Poissa Nakitar

• Hiushörhö
« Vastaus #1429 : 07.11.15 - klo:23:17 »
Liityn minäkin oman värin kasvattajiin.
Värjäyshistoriaa on 16 vuotiaasta, eli, huhhuh, 15 vuotta värjäilyä takana. Värejä on ollut punaisesta (babylon 6.66 :D), blondiin ja mustaan. Nyt ollut vuoden päivät jotakin tummanruskean-mustanruskean väliltä.

Oma väri näytti olevan, kun rippikuvaa katsoo, juuri se suomalainen metsämyyrä-maantienharmaa. Olisiko se jotakin 7 pintaan, aikalailla "medium ash blonde".

Nyt olen tosiaan viimeksi värjännyt tyvikasvua tummanruskeaksi juhannuksen tienoilla, eli omaa väriä on tyvessä n. 4cm. Pelkäsin että miten tuskainen projekti tulee, kun tummaksi värjätty pitkä tukka feat. vaaleampi tyvikasvu...Mutta! Ei näytäkään niin pahalta mitä pelkäsin, jopa äitini sanoi että "sulla on tukka tummunu" eli tyvikasvu on  hyvinkin vaaleanruskeaa enemmän kuin edes välttämättä mitään kovin tuhkablondia. Voi vitsi, mielenkiinnolla odotan että tukka kasvaa! Eniten värjäsyhistoriassani olen tykännyt tummasta tukasta, tuntuu että kasvot jotenkin kehystyy selkeämmin ja piirteet ovat paremmin esillä. En siis pistä lainkaan pahakseni, että luonnollinen värinikin olisi enemmän vaaleanruskeaa-ruskeaa, kuin vaalean harmaata tuhkaa  :)

Poissa Kermalehmä

• Haiven
  • *
« Vastaus #1430 : 20.11.15 - klo:12:52 »
Uusi kasvattaja ilmoittautuu! Mulla tää projekti on ollut ajatuksen tasolla käynnissä jo reippaan vuoden. Siinä ajassa onkin sitten sattunut ja tapahtunut kaikenlaista ja lopputulema on se, että värjäsin hiukset hapetevärillä viimeksi eilen. Käytännössä siis kasvatus alkaa vasta nyt.

Huishistoriaa:

Värjäsin hiukset (pitkän vanhempien suostuttelun jälkeen) ensimmäisen kerran 11-12-vuotiaana kuparinpunertaviksi. Siitä se sitten lähti ja koko yläasteen ajan värjäsin hiukset eri värillä reilun kuukauden välein. Muistelisin pääsääntöisesti olleeni tumma, mutta tasaisin väliajoin oli vissiin pakko kokeilla, miltä näytän blondina. Ihan hirveetä rääkkiä siis monta vuotta putkeen. Onneksi kävin sentään aina kampaajalla.

16-vuotiaana värjäyksiin ja kampaamokäynteihin tuli melko pitkä tauko pienen episodin takia. Kampaaja oli laittamassa mulle vaaleita folioraitoja, kun yhtäkkiä mun päätä alkoi polttaa ihan julmetusti ja pyysin kampaajaa pesemään värin pois. Tuloksena puolen pään raidat ja märkivä kemikaalipalovamma, joka välillä vihoittelee edelleen, 24-vuotiaana. Jossain kohtaa siltä alueelta lähti jopa hiukset juurineen ja pysyvästi kaljuksi jäi noin 5x5mm alue.

Uskaltauduin takaisin kampaajan (eri kampaajan) tuoliin vasta pari vuotta myöhemmin ja sitten mentiin taas. Sama värjäyskierre jatkui ja vaihtelin edelleen tumman ja vaalean välillä varmaan pari kertaa vuodessa. Kaikki mahdolliset värit punaisesta vihreään on myös ollut päässä ja viimeisen vuoden olenkin lätrännyt pelkästään shokkiväreillä. Päätin kasvattaa oman värin takaisin värjäilemällä vaalennettua hiusta suoraväreillä niin kauan kunnes sen voisi napsaista pois. Muutaman typerän virhearvion takia pilasin melkein vuoden juurikasvun vaalennuspesulla ja sen jälkeen vielä oikealla vaalennuksella.

Eilenpä siis kyllästyin tähän säätämiseen ja lätkäisin päähäni sen kuuluisan Viimeisen Värin ja alan tästä sitten kasvattelemaan omaa väriäni. Värjäsin Garnier Olian sävyllä 7 ja pääsin ilahduttavan lähelle omaa väriäni, joten ehkä säästyn jatkossa kiusauksilta häivytellä rajaa. Se on tähän asti aina koitunut kasvattelun kohtaloksi.

En vaan halua enää värjätä hiuksiani!
1a F ii BSL oman värin kasvattelu aloitettu 20.11.2015

Poissa bubbs

• Tukkaguru
« Vastaus #1431 : 24.11.15 - klo:02:38 »
^^ ja ^, tervetuloa uudet!

Piti ihan linkata tämä nyt tänne, kun tässä rakeisessa ja huonosti valaistussa selfiessä näkyi jotenkin tosi selkeänä se alatukan väriero, josta puhuttiin pari sivua sitten. Kun tuossa vasemman poskipään kohdalla esimerkiksi näkyy tuota pintakerrosta, on se ihan eri valööriastetta, kuin tuo niskatukka, mitä tursuaa tuosta leuan kohdalta, vaikka valo osuu molempiin kohtiin jotakuinkin samalla tavalla ja samasta suunnasta.

Vanhoja, vaalennettuja raitoja näkyy enää ihan latvassa jos sielläkään, hyvä valo saa olla, että erottaa. Projekti alkaa lähestymään finaalia. Tätä ketjua en tule kyllä hylkäämään ikinä, tämä on niin tavattoman inspiroiva.
« Viimeksi muokattu: 24.11.15 - klo:02:45 kirjoittanut bubbs »

Poissa Kermalehmä

• Haiven
  • *
« Vastaus #1432 : 24.11.15 - klo:14:54 »
^ Kiitos! Toivottavasti pysyn ainakin tämän ketjun asiakkaana vielä mahdollisimman pitkään.

Mua vaivaa nyt ihan tosissaan toi latvan vihertävyys. Muutaman sentin nipsaisu ei haittaisi, mutta kun sitä vihreää on koko matka korvasta alaspäin. Olen pessyt hiukset nyt kerran värjäyksen jälkeen ja nyt ne on selkeästi enemmän vihertävät kuin heti värjäyksen jälkeen. Kaapista löytyisi Biozellin Pepper, jota voisin koittaa reilusti laimennettuna. Kammottaa vaan, että menen taas tekemään jotain, joka pilaa kaiken.
1a F ii BSL oman värin kasvattelu aloitettu 20.11.2015

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #1433 : 29.11.15 - klo:12:41 »
Onko oman värin kasvattajille tullut vastaan sävyttävää hoitoainetta, joka olisi kylmän sävyinen vaaleanruskea? Ruskeissa sävyissä tuntuu olevan punapigmenttiä liikaa omiin tarpeisiini.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #1434 : 29.11.15 - klo:14:08 »
^Ehkä Biozell color mask Frozen Mocha tai KC Professional color mask Graphite. Kumpaakaan en ole kokeillut tai käyttäjäkokemuksia juuri kuullut (heti joku kertomaan jos on kokeillut!) mutta jälkimmäistä ainakin pitänee lantrata enemmän tai vähemmän riippuen hiusten omasta tummuusasteesta.

Jos vaaleanruskeaa kaipaat niin ehkä tuo frozen mochs istuisi sun vaatimuksiin paremmin. Sitä tuskin tarvinnee lantraillakaan eikä suurta mokaa sen kanssa voi käydä.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #1435 : 01.12.15 - klo:20:00 »
Jotenkin oon viime aikoina kypsyttänyt ajatusta omaan väriin siirtymisestä. Tai jos täysin naturelli ei nappaa, niin ainakin hyvin lähelle luonnollista sävyä. Voisi ainakin reilusti harventaa värjäysväliä. Päämotivaattorinani on terveys. Olen kai lukenut tarpeeksi monta artikkelia värjäyksen aiheuttamista allergisista reaktioista, syöpäriskistä jne. Muiden syiden takia en kyllä pystyisi koko hommaan. :P

Oon pikkuhiljaa siirtynyt aste asteelta vaaleampaan sävyyn, mutta omassa sävyssä (6-8 hiuksen sijannista riippuen?) ei kyllä vielä olla. Viimeksi oon värjännyt syyskuussa, ja latvat ovat hendigon jäljiltä pikimustat. Pituuksia olen muuten haalennellut neljällä B4:lla ja yhdellä vaalennuksella. Aika hyvin siihen nähden, että vuoden 2014 alussa vielä värjäsin säännöllisesti mustanruskealla.

Hiuksistosta löytyy siis muutama sentti omaa väriä, kuparinruskeaa, tummanruskeaa sekä mustaa. Ei onneksi näytä niin pahalta, kuin miltä kuulostaa. Itse asiassa olen tällä hetkellä mieltynyt enemmän reverse ombre-tyyppiseen kasvatukseen kuin pituuksien räjäyttämiseen oranssinkeltaisiksi. Tai raidoittamiseen. Mutta sitä kuparia löytyy jo B4:n jäljiltä jonkin verran, joten pitäisi opetella käyttämään kaapista löytyviä sinisiä sekä vihreitä suoravärejä.

Löytyykö muita, jotka ovat antaneet pituuksien hohtaa tummina vaalean juuren kasvaessa? Googlella löysin hienoja inspiraatiokuvia, mutta kiinni olevista hiuksista en ainuttakaan. Hiusten auki pitäminen on hyvin harvana päivänä mun juttuni. :) Jotenkin myös samaa sävymaailmaa oleva tukka näyttää jopa luonnollisemmalta kuin se värinpoistosta jäljellä jäävä kirjava hius. Nyt kun saisi vielä ne kuparit kohdat omasta päästä viileiksi. :/ Hetken jopa harmitti, että pitikin mennä jo leikkimään värinpurkuaineella sekä vetyperoksidilla.

Toki muutkin vinkit vaaleamman hiusvärin takaisin kasvattaneilta olisivat tervetulleita. :)
« Viimeksi muokattu: 01.12.15 - klo:20:07 kirjoittanut salute »

Poissa Jenn

• Haiven
  • *
« Vastaus #1436 : 03.12.15 - klo:20:12 »
Mullakin tekisi niin mieli kasvattaa oma väri takaisin. Blondaus on addiktio. Lyhyt historia: 7 vuotta sitten 13-vuotiaana olin tosi tyhmä ja leikkasin pitkän, luonnollisen tukkani lyhyeksi ja aloin värjätä mustalla, punaisella ja taas mustalla. 17-vuotiaana blondasin mustan tukan platinaksi parissa kuukaudessa ja toistaiseksi olen sillä tiellä edelleen. Nyt olen pihinä ollut taas muutaman kuukauden ilma kampaamokäyntiä. Oma tukka on jotain 7-6 välillä ja vähän harmahtava (mutta kuitenkin tietyssä valossa kultainen  ???) ja ihanan terve ja kiiltävä.

Yhdyn edelliseen puhujaan ja olen huolestunut jatkuvan värjäyksen terveysriskeistä  :-\ mutta ennen kaikkea olen huolestunut lompakostani. Ei ole varaa käydä kampaajalla aina kun juuret alkaa näkyä.

Onko kellään kokemusta platinablondatun tukan kasvattamisesta? (lueskelin ketjua mutta en tainnut löytää) keskustelin lyhyesti kampaajan kanssa raidoituksesta juurikasvuun niin että raja olisi vähän luonnollisempi kuin tämä viivotttimella vedetty. Toimiikohan käytännössä?

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #1437 : 03.12.15 - klo:21:52 »
Jenn, omaa kokemusta ei valitettavasti löydy. Mutta jos oma värisi on tummempi kuin blondatut latvasi, voisit yrittää sävyttää niitä suurin piirtein juuresi värisiksi. Hyvällä tuurilla kasvurajaa ei edes enää huomaisi. :) Suoraväreilläkin homma voisi onnistua, riippuen vähän hiustesi kunnosta ja naturellista sävystä. Aiheesta voisi löytyä tietoja myös muista ketjuista, haku auttaa. Itse tehtynä latvojen sävytys lähelle juuria vaatii luultavasti esipigmentoinnin ja lopputulosta ylläpitäviä suoravärihoitoaineita. :)

Raitoja en itse ottaisi oman väriseen juureen, mutta kasvatusvaiheen valinnat ovat osittain makuasioita. En vain itse haluaisi lykätä prosessia luopumalla sentistäkään vaivoin kasvatettua omaa väriä. :P Toisin päin voisi kyllä onnistua jopa paremmin, jos pidät monivärisestä tukasta. Eli ottaisit juuren sävyä lähellä olevia raitoja platinablondeihin pituuksiin. Latvat on kuitenkin jo värjätty, joten mitään menetettävää ei sikäli ole.

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
« Vastaus #1438 : 04.12.15 - klo:09:40 »
Jenn, mä lähdin kasvattamaan platinablondista. Ensimmäiset ~15 senttiä oli aivan kamalaa, mutta kun olin päättänyt ettei värjätä niin sitten ei tullut raitojakaan. Mulla se kasvavan värin raja oli siis tosi selkeä. Mutta sitten kun pahimmasta oli selvitty niin se rajakin alkoi hävitä - hiukset kun kasvavat eri kohdista päätä niin väri oli niskassa alempana kuin edessä, ja alkoi näyttää jossain kohtaa enemmän liukuvärjätyltä, eikä ollut enää niin kauhea.

Mun juurikasvu näytti myös aina ihan harmaalta, mutta lähestlkoon mikä väri tahansa näyttää värjättyä hiusta vasten aluksi harmaalta. Kun omaa väriä tulee enemmän esiin siinä onkin vaikka mitä sävyjä.

Mun allekirjoituksessa on linkki mun "hiusvärihistoriaan", muistaakseni siellä on kuvia kasvatusvaiheista ainakin jonkin verran :)

(Kuten kuvista huomaa, platinablondi ei kauaa pysy platinana jos sitä ei aktiivisesti ylläpidä :D )

Tässä vielä nykytilanne, eli melko kylmänsävyiseltä näyttää luonnonvalossa paitsi auringonvalossa joskus jopa melkein punakultainen... Latvoissa on enää joku 10cm värjättyä ja sitä on vaikea erottaa, olen tässä miettinyt että vois käydä pätkäisemässä jossain kohtaa värjätyn osan kokonaan pois.

Auringossa:

Sisällä hämärämmässä:
« Viimeksi muokattu: 04.12.15 - klo:10:01 kirjoittanut scoundrel »
1b F ii. Oma väri päässä, permanentti 4/18.
Ompelublogini | Hiusvärihistoriaani | @instagram

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #1439 : 04.12.15 - klo:10:35 »
^Ehkä Biozell color mask Frozen Mocha tai KC Professional color mask Graphite. Kumpaakaan en ole kokeillut tai käyttäjäkokemuksia juuri kuullut (heti joku kertomaan jos on kokeillut!) mutta jälkimmäistä ainakin pitänee lantrata enemmän tai vähemmän riippuen hiusten omasta tummuusasteesta.

Jos vaaleanruskeaa kaipaat niin ehkä tuo frozen mochs istuisi sun vaatimuksiin paremmin. Sitä tuskin tarvinnee lantraillakaan eikä suurta mokaa sen kanssa voi käydä.

Kiitos vinkistä, yritin googletella lisää tuosta Biozellin naamiosta ja päädyn varmaankin kokeilemaan sitä vaikken netistä käyttökokemuksia löytänytkään. Onhan tää vähän tyhmää lähteä muokkaamaan oikeasti hyvää tukkaa, mutta minkäs teet kun raidat on liian blondit omaan makuun tällä hetkellä. Ehkä järki on sen verran mukana, että maltan tehdä sen testiraidan ensin. :D