Mitä markettimerkkejä juureslaiset omaväriset suosii? Mulla on kamala tuska tän lettini kanssa. Kaikki tuntuu liian hoitavilta ja epätoivo alkaa iskeä. Mulla on kotona pari luonnonkosmetiikka-shamppoota, mutta ajattelin hamstrata suomesta jotain erittän hienoa tai XZ:tä vielä mennessäni. Käsittelemätön hiust toki rasvoittuu nopeammin, mutta tuntuu siltä nykyään, että kaikki shamppoot pesee kamalan lähmätukan.
Mä olen kamppaillut tän kanssa kauan. Juuri mitkään hiustuotteet eivät sovi. Mutta ei se siitä johdu, että oma pää olisi erityisen karmean rasvoittuva, vaan kun kaikki hiustuotteet shampoita myöten vain ovat täynnä hiuksiin tarraavia aineksia, mikä ei lasimaiselle hiukselle sovi ollenkaan. Guar hydroxypropyl trimonium chloride, polyquaterniumit, silikonit, behentrimonium chloride... Hiukset tuntuvat hetken jälkeen likaisilta, mutta saattavat silti olla korppuisetkin. Kaikki on tehty käsitellyille hiuksille. Edes EHS:llä ei ole (enää) peruspesevää koostumusta ilman tarraajia, XZ:sta puhumattakaan.
Mulle markettituotteista vähiten huonot ovat olleet Garnier Responsin 5 Plantsit, mutta eivät mahtavia nekään (shampoo on liian tujua päivittäiseen käyttöön). Mun hiukset kaipaavat kyllä kosteutusta ja ovat hentoina herkät kulumaan (esim. suolashampoista), eivät vain kestä kertyviä aineita. Tällä hetkellä pesen hiukset useimmiten Lushin It's Raining Men -suihkusaippualla, joka kosteuttaa ilman mitään kertyvää.
Musta on tosi harmillista, kun moni päätyy vaalentamaan tai värjäämään väkisin uudelleen, kun hiustenhoito tuntuu oman värin kanssa mahdottomalta. Mä en usko, että se oma hius tai hiuspohja on useimmilla mitenkään mahdoton itsessään, useimmat tuotteet vain on tehty aivan erilaisiin tarpeisiin. Tosi ärsyttävää, miten vaikea mitään muuta on löytää.