Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 707758 kertaa)

Poissa julietjones

• HAIRahtanut
  • Elämässä tarvitaan rockia, korkoja ja hajuvesiä.
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #210 : 11.04.13 - klo:06:26 »
Mun tukka muuttui tummanvaaleaksi viime viikonloppuna kun otin pikkuletit pois. Tämä väri on niin lähellä omaa että ei varmaan tarttis värjätä, vähän vaan taittaa jossain vaiheessa enemmän esiin puskevaa punaisuutta pois. Totuttelu mustaan/punaiseen tottuneelle on haasteellista, olo tuntuu ihan värittömältä vaikkei varmasti sitä olekaan.
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.

Poissa Feles

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #211 : 12.04.13 - klo:22:15 »
Kuvia alemmista hiuksista.. (kaikkee sitä tylsyyksissään..)

Auringossa:

Varjossa:

Ja letti. Tuo punaisuus ei oo mun tukassa kyllä oikeesti..  0_0

Mistäköhän johtuu, että oma väri on nätimpi alahiuksissa kuin päältä? Päältä mun hiukset on jotenkin punertavammat, jossain valossa ruosteisen likaisen näköiset (en tykkää). Alta hiukset on tasaisen harmahtavat, siitä väristä pidän enemmän.
Tehoaakohan hopeashampoo tähän luonnon väriin? Jos se viilentäisi päälihiuksiakin? Houkuttaa kyllä kovasti laittaa raitoja tuohon päälle, jos se himmentäisi tuote pigmenttistä rusehtavuutta..
En tiedä. Saisi nyt joskus nää värjätytkin osat kasvatettua pois niin voisi rauhassa katsoa kokonaiskuvaa.
Lyhyeksi en leikkaa, joten yhteiselo värjättyjen kanssa jatkuu vielä. Kesän kynnyksellä voisin kyllä nappasta vähän pois.. :P Oma väri on pian leuan kohdalla päälihiuksissa. Altahan omaa on jo enemmän kuin värjättyä.  8)

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #212 : 14.04.13 - klo:10:44 »
Mua kiinnostais tällanen seikka, että mikä mahtaa useimmilla oman värin kasvattelijoilla olla se tärkein syy minkä takia hiusten värjäyksestä on luovuttu ?

Mitä olen tätä ketjua seuraillu harvakseltaan niin useimmiten on tullu vastaan se, että esim hapetevärit on tehny hiukset huonokuntoisiksi.

Mulla taas henkilökohtaisesti se ei olis tärkein syy, vaan se, että olen huomannu että mun päänahka ei hirveän hyvin siedä oikeastaan minkäänlaista värjäilyä, ei hendigoa, ja Elumeninkin kanssa saa olla tarkkana ( värjäys jakaus jakaukselta tiheepiikkisellä kammalla ) jos haluaa että se väri ei jää sinne päänahkaan 10-14 päiväks kutisemaan, ja näin käy jos levittää huolettomasti hiustenvärjäyssudilla.

Myös tietty epäluulo siitä onko jatkuva hiusten värjääminen edes myrkyttömimmillä suoraväreillä terveellistä on jossain mulla takaraivossa.

Mutta siis - mikä täällä on ihmisillä se ihan enssijainen syy ?

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #213 : 14.04.13 - klo:10:59 »
^Mulla on varmaan se, että kun olen värjäillyt hiuksiani oikeastaan koko aikuisikäni, totesin etten siltikään ollut ikinä kovin tyytyväinen niiden väriin. Aina se väri taittoi johonkin epämielyttävään vivahteeseen vaikka miten läträsi sävytteiden kanssa. Jätin sitten värjäilyt sikseen koemielessä, kun ei toi värjäilykään oikein tuottanut haluamaani lopputulosta. Mun hiuksia on siis lähinnä vaalennettu, ja mun hius ei vaalene ihan suosiolla kyllä. Eli raidat ja muut vaalennukset jäävät helposti likaisen väriksiksi, mikä häiritsee. Nyt kyllä huomaan tykkääväni tukastani sitä enemmän, mitä pidemmäksi toi oman värinen tyvikasvu pääsee. Jotenkin se näyttää hyvälle mun ihonsävyä vasten eikä riitele minkään kanssa. Voi olla, että joskus vielä värjäänkin, mutta nyt on ollua ainakin rahansäästömielessä kivaa olla värjäämättä.

Tällä hetkellä kyllä harkitsen kampaajan suosittelemaa kiiltokäsittelyä tai muuta vastaavaa kevytvärjäystä, koska latvoissa olevat ikivanhat vaalennetut raidat alkavat olla kyllä tosi epämääräiset sävymaailmaltaan.

Poissa Cecilia

• HAIRahtanut
« Vastaus #214 : 14.04.13 - klo:11:13 »
^^Itselläni tärkein syy oli varmaankin tyvikasvun vältteleminen. Värjäysaikoina vihasin vaaleampaa tyveä ja kampaajalla käyntiä. Kotivärjääminenkään ei tuntunut olevan vaihtoehto vähän huonojen kokemusten jälkeen. Nykyään on niin ihanaa, kun ei tarvitse stressata värjäysvälien suhteen.

Näin jälkikäteen ajateltuna osaan myös arvostaa sitä, että värjäämätön tukka reagoi valoon ihan eri tavalla. Kirkkaassa auringonpaistossa tukka näyttää ihan erilaiselta kuin hämärässä. Värjätty tukka taas näytti ihan aina samalta.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #215 : 14.04.13 - klo:12:32 »
Mä jätin värjäilyt kun päänahka alkoi reagoida kesto- ja kevytväreihin. Halusin myös nähdä sen oman värini, koska olen värjäillyt 11-vuotiaasta asti eli omaa väriä ei ole ollut yli vuosikymmeneen. Omaväri huitelee tällä hetkellä puolessa välissä korvaa, eikä tulis mieleenkään värjäillä, tykkään kovasti ja odotan, että pääsen pätkäseen kaikki värjätyt!
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa mar.ia

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #216 : 14.04.13 - klo:12:46 »
Mulla oli monta pientä syytä, jotka yhdessä vaikuttivat päätökseen lopettaa värjäily. Tietysti hiusten kunto oli siellä kärkipäässä, mutta lisäksi puhdas mielenkiinto omaa väriä kohtaan, laiskuus ja viitseliäisyys, hippeily sekä rahansäästö olivat mielessä kun päätin kasvattaa omaa väriä, jossain taustalla myös kummitteli kauhutarinat hiusväreihin liittyen, vaikka itselläni ei koskaan mitään oireita väreistä tullutkaan, eli en sitä sillä tavalla osannut pelätä.

Mun projekti tässä oman värin kasvatuksessa on tullut päätökseen, kun pari viikkoa takaperin napsin hiuksista viimeisetkin värjätyt latvat (sekä muutaman sentin lisää muutenkin) pois. Aloitin aika lailla tasan 2 vuotta sitten, mutta hairahduin vielä muutaman kuukauden päästä vaalentamaan hiuksia, eli sellaiset puolitoista vuotta tässä ollaan nyt kasvateltu. Tykkään omasta maantienharmaasta kuontalosta tosi paljon enkä usko ainakaan lähivuosina - jos koskaan - tarttuvani väripurkkiin. Hyvä päätös siis :ts
1b/F/ii
iHerb-alekoodi: UTI515

Poissa Vivi

• Tukkaguru
« Vastaus #217 : 14.04.13 - klo:12:57 »
Mulla oli kanssa pienien syiden summa. Ja vähän päähänpistona myös, en harkinnut pitkään tätä. En oo allergisoitunut hiusväreille, eikä hiukset ollut kamalan kärsineetkään, koska hennasin. Mua ärsytti se ikuinen värjäyskierre, aina juurikasvua ja aina pitäisi värjätä. Hiukset ei myöskään olleet ikinä tasaväriset, kun värit oli kerrostuneet latvoihin. Noi kaks varmaan suurinta syytä. Olin värjännyt jotain 10 vuotta säännöllisesti 2 viikon - 2 kuukauden välein, mikä tuntui jotenkin karulta.

Mulla on nyt omavärinen tukka hartioille tai vähän yli. 2,5 v noin olen ollut värjäämättä. Hiukan pliisulta tää välillä tuntuu, mutta oon ihan tyytyväinen. On helppoa. Nyt ärsyttää vaan otsatukka joka on aina ylipitkä ja jota sais koko ajan leikata.  ::)
Oma väri takaisin.

Paikalla Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #218 : 14.04.13 - klo:14:36 »
Mä kans kyllästyin värjäämiseen. Mulla on sen verran pitkä tukka ja oon itse niin tumpelo, etten saa sitä itse värjättyä. Vaalennus teki sen verran paljon tuhoja mun tukkaan, etten halua enää värjätä, vaikka ennen värinpoistoa tukka ei ollut hapatteista millänsäkään. Veikkaan, että nyt värinpoiston jälkeen tilanne ois eri. Lisäksi en ole nähnyt tukkaani oman värisenä moneen vuoteen, haluan nähdä miltä näyttää. Jos kyllästyn omaan väriin, värjään todennäköisesti pari pykälää tummemmalla, täyteläisellä ruskealla. Mutten tosiaan jaksaisi siihen rumbaan lähteä.
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #219 : 14.04.13 - klo:15:27 »
Mä kyllästyin värjäämiseen, tyvikasvuun ja rahanmenoon. Annan nyt toistaiseksi pukata omaa väriä tuolta juuresta, koska on ihan jännä nähdä miltä se näyttää pitemmässä tukassa.

Niin joo, kyllä mua myös mietittytti/tää hiusvärien mahdolliset terveysvaikutuksetkin.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa nursetwiggy

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #220 : 14.04.13 - klo:15:54 »
Enpä olisi vielä vuosi sitten uskonut, mutta täältä löytyy vielä yksi, joka tykästyi omaan hiustenväriinsä vihdoinkin.

Värjäsin ekaa kertaa hiukset muistaakseni joskus 13-vuotiaana. Värivalinta oli silloin tummanruskea ja lähes mustissa hiuksissa vietinkin sitten seuraavat seitsämän tai kahdeksan vuotta. Sen jälkeen viimeisen neljän vuoden aikana päässä on ollut melkein kaikki värikartan värit vihreää lukuunottamatta, aina neonpinkeistä violetteihin, blondeihin ja lukemattomiin punaruskean sävyihin.

Aloin miettiä värjäyksen lopettamista oikeastaan vasta vähän aikaa sitten, kun tajusin, miten hirveässä kunnossa nykyiset hiukseni ovat. Mulla on ollut tapana antaa hiusten kasvaa aina puoliselkään asti ja sitten käydä ex tempore vetämässä ihan lyhyet hiukset kampaajalla, jonka jälkeen kasvattaminen on alkanut aika pian uudestaan  ::) Viimeisen kerran leikkasin lyhyet hiukset kesällä 2010. Alkuun ne olivat mustat, sitten vedettiin kaverin kanssa kolme värinpoistoa (joo-o...) päälle, jotta saatiin hiuksista sellaiset tumman magentan väriset. Kuontalo pysyikin yllättävän hyvässä kunnossa niin kauan, kun vedin viikottain päähän hoitavia shokkivärejä. Vajaan vuoden päästä värjäsin hiukset kuitenkin punaruskeiksi kestovärillä, sen jälkeen palasin hetkellisesti blondiksi (tällä kertaa kuitenkin kampaajan avustuksella) ja taas punaruskeaan.

Mulla on ollut normaalisti todella nopeasti kasvavat hiukset, mutta nyt tämän reilun kahden ja puolen vuoden aikana hiukset ovat nippa nappa BSL-mittaa ja ihan karmeassa kunnossa latvoista. Oikeastaan tässä välissä oli melkein kokonainen vuosi jolloin nämä eivät kasvaneet mittaa yhtään, koska katkeilivat latvoista niin älyttömästi. Muutenkin hiukseni ovat latvoista ihan järkyttävää hamppua joita ei saa edes pesun jälkeen harjattua ilman, että latvoja läträä kaiken maailman öljyissä, ja silti ne kuivahtavat päivän mittaan. Ihan turha myöskään toivoa, että voisi aamulla jättää käymättä suihkussa, sillä vaikka illalla kuivaisin hiukset pesun jälkeen, ovat ne menneet latvoista takkuun aamuun mennessä kuitenkin. En kuitenkaan raaskisi millään leikata näitä, koska nyt tavoitteena olisi pitkät, luonnollisen väriset hiukset  :(

Rupesin viime marraskuussa katselemaan vanhoja valokuvia ja totesin, että ei helvetti, loppujenlopuksi se oma luonnollinen väri on näyttänyt ylivoimaisesti parhaalta ja mulle sopivimmalta sävyltä ikinä, mikä mulla on ollut päässä. Niin sitä vaan on sokea omalle peilikuvalleen  ::) Sen lisäks mulla on ollut aina se ongelma, että hiukset imasee väriä ihan järkyttävän helposti, joten lopputulos on alussa useemman viikon ainakin kaks astetta tummempi kuin mitä piti. Värjäsin hiuksia aikasemmin ihan senkin takia, että hiuslaatuni on todella liukas ja jotenkin kestoväri tuntui antavan siihen sellaista "ryhtiä" helpolla, mikä onkin oikeastaan ainoa asia, mitä varmaan jään kaipaamaan.

Tällä hetkellä juurikasvua on siis päässä noin neljän kuukauden ajalta. Raja värjättyyn hiukseen on yllättävän huomaamaton sisätiloissa, mutta ulkona tuo latva kyllä punertaa todella selvästi. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että tuo viimeksi päähän iskemäni punaruskea kestoväri näyttää huonokuntoisesta hiuksesta huolimatta tarttuneen hyvin, koska latvat eivät ole enää viimeisen parin kuukauden aikana vaalentuneet yhtään, vaikka alla on siis noin kymppitason blondiksi vaalennettua hiusta.

Oma värini on (muistaakseni  ;) ) noin seiska-kutostason beige ruskea, joka näyttää hieman tuhkaiselta sisätiloissa, mutta jossa on auringonvalossa varsinkin kultaisen sävyjä. Tavoitteena olisi vähitellen kasvatella koko päähän oma väri pohjalle ja sen jälkeen ottaa päälle luonnollista, ihan vain pari astetta vaaleampaa monisävyraidoitusta niin, että lopputulos on vähän vähemmän lattea. Rosiella näyttää olevan ainakin tässä kuvassa suunnilleen sama pohjasävy kuin itsellänikin, ja tuollaista lopputulosta haikailen siis itse.

Tulipa stoori... kuvia postailen vähän myöhemmin.  :)

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #221 : 14.04.13 - klo:18:23 »
Olen varmaankin vastannut tähän jo aikaisemminkin, mutta vastataanpas nyt uudestaan että miksi lähdin kasvattelemaan omaa väriä takaisin.

Mulla meni aikoinaan hiukset niin kamalaan kuntoon vaalentamisesta että pituutta ei rehellisesti kasvanut senttiäkään vuoden aikana katkeilemisen takia.

Silloinkaan en oikeastaan osannut miettiä värjäämisen lopettamista, en ennenkuin törmäsin tähän ketjuun. Ei mennyt kauaa kun arvostus luonnollista lookkia kohtaan ja hiusten kunto tekivät päätöksen puolestani.

En meinaa sulkea pois tulevaisuudessa raitoja tai suorävärjäystä mikäli tulee tarvetta vaihteluun, mutta kokopään kestoväreihin en enää sekaannu. Ja tuskinpa tuota vaihteluakaan haluaa - mitä enemmän omaa väriä on kasvannut, sitä enemmän olen siihen rakastunut. Se tosiaan käyttäytyy ihanan eri tavalla eri valaistuksissa.

Olen myös jo monta vuotta haaveillut pitkistä ja hyväkuntosista hiuksista. Bonuksena tietty rahansäästö, ympäristöhaittojen väheneminen yms.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa julietjones

• HAIRahtanut
  • Elämässä tarvitaan rockia, korkoja ja hajuvesiä.
« Vastaus #222 : 14.04.13 - klo:19:37 »
Mulla myös pitkälti samoja syitä kuin muilla. Kyllästyin jatkuvaan juurikasvuun ja värjäilyyn, ja myös siihen etten ollut ikinä tyytyväinen värjättyyn tukanväriin (paitsi mustaan). Kestovärit myös kutisee päänahkassa pari päivää, en ole varma jääkö siihen jämiä väristä vai mikä on. Lisäksi oma tukanväri kiehtoi ajatuksena, ja myönnettäköön että kyllä tämä hyvin sopii, kunhan on totutellut. Tukka myös on huonossa hapessa jatkuvan eipäsjuupas-leikin seurauksena ja neitsyttukan hyvä laatu on helpotus, kunhan kasvaa pidemmäksi. Jossain vaiheessa laitan varmaan raitoja, nyt on muutama vaalea sinettiraita päässä kirkastamassa ilmettä. Pitkää omanväristä hiuksistoa kasvattelen ajan kanssa. :)
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #223 : 15.04.13 - klo:14:26 »
Onko muut huomanneet, että värjäys naamioisi hiuksia parmpikuntoisiksi? Mulla on yli puoli vuotta viimeisestä värjäyksestä ja tukka on huonommassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin  0_0 Siis aivan koko värjätty osuus, ei ainoastaan latvat. Tekisi niin mieli leikata kaikki värjätty osuus pois, mutta mies ei anna lupaa  ;D Jos vuoden vielä jaksaisi kärisiä niin pääsisi suurimmasta osasta eroon...

Paikalla Kauris

• Tukkaguru
« Vastaus #224 : 15.04.13 - klo:14:37 »
^ Mun mielestä osittain kyllä. Mulla ainakin värjätty osuus tukasta kiiltää yleensä tosi paljon, vaikka latva on todella pahassa kunnossa; kuiva, katkeileva ja rakennevaurioiota täynnä. Joten se varmaan jonkun toisen ihmisen silmään näyttää terveeltä ja hyväkuntoiselta kiillon vuoksi.

Mulla ei ennen värinpoistoa ollut koskaan tukan kunnon kanssa ongelmia, vasta vaalennus räjäytti latvat haaroittuvia hiuksia täyteen.

Olisi kiinnostavaa tietää, millaisessa kunnossa mun neitsythius pysyis latvasta, mutta sitä saa odotella vuosia ennen kuin siihen pisteeseen päästään.
Lapaluumitta, tavoitteena vyötärömitta.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, osittain rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.