Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 708625 kertaa)

Varjotar

• Vieras
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #240 : 20.04.13 - klo:15:31 »
Tärkein syy lopettaa värjääminen oli alkava allergia ja pelko siitä, että henki vielä lähtee, jossei kunnioita varoittavia merkkejä. Ei oo varaa pelleillä, mikäli mielii vielä terveytensä pitää.

Poissa Feles

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #241 : 21.04.13 - klo:10:07 »
Minä lopetin monesta syystä. Varsinaista allergiaa ei ollut, mutta kutinaa ja kirvelyä alkoi ilmaantua. Päänahan jatkuva kutina onkin lakannut värjäämisen lopetettuani. Päänahka myös hilseili ja sain jättää hilseshampoot pois kun värit jäi.
Arvostan luonnollisuuttakin nykyään enemmän kuin ennen. Sen suhteen olenkin muuttunut aika paljon, värjätyt hiukset ja jatkuva voimakas meikkaaminen on väistyneet oman värin ja hillityn meikin tieltä.
Voi tietty olla, että vuosien värjäämättömyyden jälkeen oman värin pitämisen hohto hälvenee, mutta toistaiseksi se on aika hienoa ja "uutta" mulle.  ;)

Olin kyllästynyt jatkuvaan värjäämiseen ja siihen ettei tulos koskaan ollut pysyvä vaan väri haalistui nopeasti. Olin myös kokeillut jo kaikenlaisia värejä enkä oikein tiennyt mikä sopi tai mistä edes pidin.
Tykkään helppoudesta ja siksi oma väri on mukava, se ei riitele kasvojen kanssa vaikka joskus räväkkyys puuttuukin, mutta mieluumin vähän laimee kun ihan sopimaton.

Painavin syy kuitenkin on hiusten kunto. Tämä käsittelemätön hius on ihanan silkkistä ja pehmeää, ja myös kiiltää kauniisti auringossa. Värjätty saattoi monesti näyttää ok-kuntoiselta, mutta poskea vasten painamalla selvisi totuus, tosi karkeat!

Alkaa pikkuhiljaa jo huomaamaan miltä se oma väri oikein näyttää :) :

Poissa versicolori

• Hiushörhö
« Vastaus #242 : 21.04.13 - klo:17:22 »
Onnittelut SSpiegelille projektin saattamisesta päätökseen! Moni muu mun lisäksi varmaan tykkäisi nähdä kuvaa uudesta mallista ja omasta väristäsi  :)

Voisin allekirjoittaa suunnilleen kaikki aiemmin mainitut syyt värjäämisen jättämiseen. Värjäämättömyyteen päädyin itse lähinnä laiskuuttani. Haluan huolettomat hiukset, en halua joka kuista värjäämistä ja rahan hassaamista. Lisäksi värjäämisen jätettyäni hiusten kunto on parantunut ja kasvattaminen on ollut helpompaa, kaikki pelkkää plussaa.
Tavallaan on myös hauskaa pitää omaa väriä, jota usein parjataan rumaksi ja värittömäksi kun yleisesti ihannoidaan kympin vaaleita, sysimustia, rehellisen ruskeita, kirkuvan punaisia jne., jotka ovat kuulemma niitä "oikeita" värejä. Toiset tykkää, toiset ei, minkäs teet. Pidän luonnollisesta väristäni ja se sopii minulle, ja

Näin jälkikäteen ajateltuna osaan myös arvostaa sitä, että värjäämätön tukka reagoi valoon ihan eri tavalla. Kirkkaassa auringonpaistossa tukka näyttää ihan erilaiselta kuin hämärässä. Värjätty tukka taas näytti ihan aina samalta.

<3

Poissa Pinka

• Haiven
  • *
« Vastaus #243 : 22.04.13 - klo:02:11 »
Minäkin jätin värjäämisen osittain mukavuudenhalun takia, mutta eniten kiinnostaa oma ja ympäristön hyvinvointi + ihan se oma väri, en tiedä miksi pitäisi aina mennä mahdollisimman kauas luonnosta, oma väri on kuitenkin väkisinkin se aidoin. Allergiaoireita ei lievää päänahan kutinaa lukuunottamatta ole ollut, vaikka minulla onkin atooppinen iho.

Olen alkanut pitää omasta väristäni, vaikka se saattaakin joidenkin mielestä olla harmaa/tylsä jne. Minusta hiusväriä enemmän ratkaisee kokonaisuus. Minusta mikään väri ei ole tylsä, vaikka toki kirkkaanpunainen on silmiinpistävämpi kuin vaikka luonnollinen punainen, silmiinpistävyys ei silti ole minusta automaattisesti tavoiteltavampaa. Osaan nykyään arvostaa myös omaa väriäni, vaikka joskus minutkin saatiin uskomaan, että värjätty on aina parempi, tai ei ainakaan niin tylsä. Ennen värjäämistä en pitänyt omaa väriäni tylsänä, mutta juurikasvu tietysti näytti harmaalta värjättyyn nähden. Viihdyin kyllä mustassakin värissä, mutta en tiedä miksi niin kauan peitin sillä oman värini. Olen miettinyt, että värikokeiluja olisi kai järkevämpi suorittaa peruukkien/helposti poisotettavien ja lisättävien hiuslisäkkeiden avulla (ilmeisesti puhun klipsipidennyksistä (?), en niin tiedä näitä termejä).

Pidän kyllä luonnottomistakin väreistä ihmisillä, mutta itse en ainakaan enää värjää omaa väriäni piiloon. Mahdollinen vaihtelu saa olla jatkossa väliaikaista, en halua enää koskaan joutua kasvattamaan väriä pois.

Minäkin pidän siitä, miten oma väri reagoi erilaisiin valaistuksiin, värjätty hius ei juurikaan niin tee, paitsi mustan alta paistoi aina punainen auringossa (niin kuin nytkin haalistuneissa latvoissa). Värin reagointi valaistukseen ei ollut koskaan kuitenkaan näin huomattava kuin nykyään.

Tilanne on nyt tämä, jossain korvien alapuolella suurinpiirtein menee raja ja nuo ns. otahiukset ovat melkein kokonaan omaa väriä, ihan hiukan on latvoissa jotain hyvin haalistunutta väriä jäljellä:

Edelleen mietin, pitäisikö jo kohta vain leikata kaikki värjätty pois, kun välillä ei haluaisi näyttäytyä ihmisten ilmoilla tämän värieron kanssa.

Onko kukaan huomannut, että joissain kaupoissa saisi huonompaa palvelua/ihmettelyä juurikasvun ja ehkä meikittömyydenkin takia? Yhden kauppakeskuksen kosmetiikkaosastolla ainakin tunnuttiin katsovan pitkään, mutta siellä tietysti myyjät ovat aika viimeisen päälle laitettuja. Minulla ei ollut siis meikkiä sillä kerralla ja olin hakemassa pelkistävää värinpoistoa. Aika erikoista, että pelkkä meikki ja hiukset voivat vaikuttaa niin paljon, meikin kanssa ja värjätyillä hiuksilla en ilmeisesti näytä niin epäilyttävältä tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 22.04.13 - klo:02:13 kirjoittanut Pinka »

Poissa Vuhi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #244 : 22.04.13 - klo:19:06 »
Itse jätin värjäilyn, kun tota.. värjätty tukka tuntui niin kuivalta, vaalea tukka sitten ei oikein näyttänyt sopivan minulle, vaikka lapsena semmoset olikin. :D Olen vain vaaleaksi värjäillyt jotain 5 kertaa. Sitten on enemmän kiinnostanut tuo luonnonmukaisuus ja hiusten terveys ja mitä ihme mömmöjä niissä hiusväripaketeissa oikein on!
Ja että se oma väri on se paras väri mikä sopii.

Minä en ole nähnyt mitään tuijotusta kaupoissa tukan ja meikittömyyden takia.

Poissa helka

• HAIRahtanut
  • As long as god isn't involved and there's beer
« Vastaus #245 : 22.04.13 - klo:20:48 »
Mä lopetin noin seitsemän vuotta sitten kahdesta syystä: halusin kokeilla, miltä oma hiusvärini näyttää ja kyllästyin ikuiseen värjäämiseen. Oma väri osoittautui tosi kivaksi eikä ole koko aikana tehnyt mieli värjätä hiuksia. Päin vastoin, olen nähnyt painajaisia, joiden pääaiheena on ollut hiusten värjääminen. :D Nyt ehkä hieman harkitsen balayageraitoja latvoihin, mutta toisaalta aurinko tekee niitä ihan luonnostaan. Koetan myös kasvattaa hiuksia eli latvojen rasittaminen vaalentamisella ei houkuttele. Missään tapauksessa en halua isoa muutosta hiuksiin, tykkään niin paljon omasta väristäni.
The only thing we have to fear is fear itself.
FDR

Poissa kaksisarvi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #246 : 23.04.13 - klo:15:49 »
Pinka, mä olen myös huomannut, että joissain kosmetiikkaliikkeissä muhun suhtaudutaan aivan eri tavoin riippuen siitä, kuinka paljon olen laittautunut. Saatan olla kaupungilla ihan tuulitakki päällä ja meikittömänä, tukassakin näkyy selvä juurikasvu, ja silloin tuntuu, että katsellaan ensin oudosti. Joskus tuntuu siltä, että ne epäilee, että meinaan pölliä jotakin. Jos on meikkiä ja trendikkäämmät vaatteet, katsellaan ihan eri tavalla.

Mäkin olen miettinyt, miksi kasvatan taas omaa väriä. Ensinnäkin pelkään kemikaaleja. Suoravärien kanssa sotken koko kylppärin ja hennakaan ei tuntunut omalta. Oon sählännyt paljon eri värien kanssa, enkä oikein ole löytänyt sitä oikeaa väriä itselleni. Omassa maantievärissä oon aina näyttänyt kivalta, vaikka en ole sitä ennen osannut oikein arvostaa. Olen vihannut sitä jossain vaiheessa niin kovasti, etten ikinä olisi kuvitellut, että varta vasten kasvattaisin sen joskus takaisin. Nyt se tuntuu vaan luonnolliselta, ja sekin ajatus kiehtoo, että luonnollisessa tukassa näytän sitten siltä kuin "on tarkoituskin". Tässäkin ketjussa on tosi kauniita hiuksia. :) Jotenkin tuossa maantievärissä on vaan jotain taikaa. :D

Punajuuri

• Vieras
« Vastaus #247 : 24.04.13 - klo:00:07 »
Mä käyn harvoin kosmetiikkaa ostamassa, mutta yleensä palvelua saan. Aina ei tulla kysymään, mutta jos saman hyllyn edessä palloilen kauemmin niin kyllä. Lähentelen kolmeakymppiä ja vaatetus on usein kaupoilla käydessäkin fjällräven-häglöfs osastoa. Meikkiä en käytä ikinä. Ehkä sitten näytän niin pelastettavalta tapaukselta. :D

Poissa Lauramainen

• HAIRahtanut
« Vastaus #248 : 24.04.13 - klo:10:51 »
Mun olis pitänyt hilata itseni tänne varmaan jonkun aikaa sitten jo, mutta kun kyse ei ollut mistään isommasta projektista, vaan puolivahingosta ja laiskuudesta. Muistaakseni viimeksi värjäsin syksyllä 2011 normihiusvärillä tukkani (ja sitäkin ennen oli vuoden tauko, mutta sähläsin color maskin sisään laittamallani shokkivärillä..).

Hennaa, ruskeaa sellaista laitoin joskus puoli vuotta sitten, mutta se on liukunut hiuksistani todennäköisesti viemäriin jo moneen kertaan. En ole jaksanut kerrostaa ja luonnontukassani henna on pysynyt kertalaittamisen jälkeen ehkä pari kk?

Oma tukka oli lopulta sitten tummempi ja ihan kivan ruskea, vaikka oletin jotain vaaleampaa ja harmaampaa keskiruskeaa.
Latvoissa on vielä vähän hieman punertavampaa kemiallista ruskeaa väriä, mutta ihan hyvin se tuonne sulautuu ja kohta pitää taas lyhennellä tätä polkkaa niin lähtee sitä ne pari senttiä pois.

Tässä muistaakseni luonnonvalo ja kauempaa otettu kuva:

..ja tässä lampun valossa otettu kuva (hitsi tuntuu että tää tukka kasvaa nopeasti, tässä n.kk sitten otetussa näyttää niin paljon lyhyemmältä toi  karvasto jo)

Poissa Pinka

• Haiven
  • *
« Vastaus #249 : 24.04.13 - klo:23:17 »
Kaksisarvi: Minuakin on katsottu juuri sillä tavalla, että meinaanko varastaa jotain, jos en ole meikannut, tai siltä se ainakin on tuntunut.  Ruokakaupoissa en tällaista ole huomannut, mutta joillain kosmetiikkaosastoilla tosiaan kyllä (joissa todella harvoin tulee käytyä). Hassua, miten paljon pienikin laittautuminen vaikuttaa. En nyt mielestäni mitenkään epäsiistin näköinen ole meikittömänä, mutta ehkä tämä juurikasvu vielä meikittömyyden kanssa on jotenkin silmiinpistävää kosmetiikkaosastolla, tavallaan ymmärrän sen kyllä. Eikä tämä niinkään häiritse minua, en osaa niin pienestä ottaa itseeni, jotenkin vain ihmetyttää miten iso juttu tämä hiusten värjäämättä jättäminen + värjättyjen latvojen pitäminen voi muiden mielestä olla. Vähän jo aloin miettiä, että kuvittelenko kaiken, mutta ovathan juuri ulkonäkökeskeisiin ammatteihin kuuluvat ihmiset, kuten kampaajat, pitäneet monien omaa väriä "villasukan harmaana", jonka he olettavat asiakkaankin haluavan värjätyksi piiloon kysymättäkin.

En tiedä saako tuosta mitään selvää, pointtini oli kai, että ehkäpä kosmetiikkaosastoilla ei niin arvosteta luonnollisuutta.

On kyllä hienoja omia värejä, ja Lauramaisen onnistunut ja aikalailla loppuun viety projekti (en erota mitään sävyeroa latvoissa) inspiroi kyllä paljon. Tekisi mieli leikata värjätyt osuudet pois, ehkä teen sen sitten, kun oma väri ylettyy edes leuan alle. Toisaalta ei haluaisi luopua pituudesta, jota ei tälläkään hetkellä ole mielestäni läheskään tarpeeksi.

Kasvavatko hiukset nopeammin, kun kaikki keinoväri on leikattu pois, onko kukaan oman värin kasvattaja huomannut tällaista? Ainakaan niin ei kai pitäisi tapahtua, mutta ei kai se tiedekään aivan erehtymätön ole: http://www.tiede.fi/kysy_asiantuntijalta/kysymys/549/kasvavatko_hiukset_leikkaamisen_jalkeen_nopeammin_

Ei kai se hiustuppi tiedä mitä siellä päänahan ulkopuolella tapahtuu mitenkään, joten turha kai kuvitella, että oikein millään saisi vauhditettua kasvua. Ehkä ainut millä voisin uskoa jotain vaikutusta olevan, voisi olla päänahan verenkierron parantaminen ihan päähieronnalla, mitä kai jotkut nopeamman kasvun toivossa harrastavatkin.

Poissa Kalevalatar

• Tukkaguru
« Vastaus #250 : 25.04.13 - klo:10:03 »
Juu näin omasta mielestänikin, leikkaaminen tms. ei vaikuta kasvuun mitenkään :) Se kuitenkin saa kampaukseen ryhtiä ja näyttämään paremmalle, eikä ollenkaan pidä väheksyä tätä efektiä kun koittaa kasvattaa hiuksia.

Päänahan hieronta ja/tai harjaaminen, monipuolinen ruokavalio ja esim. tupakoinnin lopettaminen ovat hyväksi koettuja tapoja!

Poissa Pinka

• Haiven
  • *
« Vastaus #251 : 25.04.13 - klo:21:48 »
Kalevalatar: Se on totta kyllä. Olen leikannut 10-20 cm pois oman värin kasvatusprojektin aikana, mutta vaikka mieli tekisi, en uskalla vielä leikata kaikkea värjättyä pois. Omasta mielestäni itselleni ei sovi kovin lyhyet hiukset, mutta en tiedä sopiiko tämä kaksivärisyyskään toisaalta sen paremmmin. Jotenkin en usko, että kovasti kaduttaisikaan, vaikka leikkaisinkin kuluneet värjätyt latvat pois, mutta joku vielä estää.

Tupakkaa en ole koskaan maistanutkaan, mutta ruokavalion monipuolisuuteen olen yrittänyt panostaa viimevuosina entistä enemmän (etenkin hyvien rasvahappojen saannin varmistus taitaa näkyä hiuskissa eniten). Ehkä sillä ja värjäämisen lopettamisella on ollut jotain vaikutusta, tuntuisi kasvavan hiukan nopeammin kuin värjäysaikoina. Kai päänahka ainakin voi paremmin, ehkä se tekee jotain.

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #252 : 25.04.13 - klo:22:08 »
Joopa, pistin sitten sen yli satasen kampaajalle ja tuloksena nyt vaaleahkon kupariset hiukset syvänpunaisilla latvoilla ::) Ei nyt juuri sitä mitä hain mutta kampaaja ei saanut punaista taittumaan pois oikeastaan yhtään. Toisaalta en ihmettele kun pohjalla kuitenkin oli useita kerroksia mustaa ja punaista. Nakertaa silti vähän kun en todellakaan tule tällä menolla olemaan vielä pitkään aikaan lähelläkään omaa, suht kylmää vaaleahkoa väriä ja koska nykyinen tilanne on kupari,  niin pakkohan sitä on värjätä taas kun oma tyvi tulee näkyviin. Turhauttaa ja tekee mieli vetää tummaksi, mutta kun kerran tästä itseni kipeäksi maksoin niin olkoon nyt toistaiseksi.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."

Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.

Poissa versicolori

• Hiushörhö
« Vastaus #253 : 27.04.13 - klo:12:25 »
Taisin bongata oman värin kasvattajan kaupassa  :)  jännä huomata muita samassa hiustilanteessa olevia irl. Hoksasin myös tällaisen kuvasarjan miespuolisesta kasvattajasta
http://24.media.tumblr.com/6bd6a38f4276aa5532d2e4b356cebc9d/tumblr_mfcausjDmC1rzuwxao1_1280.jpg

Varjotar

• Vieras
« Vastaus #254 : 27.04.13 - klo:20:47 »

Siinäpä sitä, tuoreinta kuvaa omasta luonnolliseta väristä.