Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 708622 kertaa)

Poissa versicolori

• Hiushörhö
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #510 : 23.11.13 - klo:23:59 »
No höh, onpa ollut nuiva vastaanotto Neridan lähipiirissä  :-\

Tuo on tosiaan hyvä tietää omalla kohdalla, jos tuntuu, että hiusten leikkaaminen liian aikaisin ei kannata. Itse myös päättelin, että jos olisin leikannut hiuksia paljon lyhyemmäksi päästäkseni nopeammin omaan väriin, olisin ollut tyytymättömämpi kasvattaja, koska sitten ei olisi välttämättä väri eikä pituuskaan miellyttänyt.  Jos oma väri ei näytä omaan silmään hyvälle lyhyessä mitassa, niin moni varmaan siinä vaiheessa päätyy värjäämään hiuksia taas ja kierre jatkuu.
Omaan väriin sovitettu latva on hyvä idea, jos on laittaa rahaa ja intoa siihen hommaan. Riippuu omasta väristäkin, että kuinka helppo siihen on sovittaa uutta latvaväriä. Sanoisin, että kannattaa tehdä niin kuin itsestä  parhaalta tuntuu eikä miettiä mitä muut saattaa olla mieltä. Kasvattaminen on kuitenkin vaan vaihe ja juurikasvu liikkuu koko ajan, jo vuoden päästä tulee näyttämään lähinnä siltä, että sulla on tarkoituksella värjätty hiukset liukuväriin.
Oman kokemuksen kautta sanoisin, että juurikasvuun tottuu ja se tunne (hyi ku näytän oudolta, rähjäseltä ja epäsiistiltä) helpottaa myöhemmin huomattavasti  :) 

bubbs terve vaan ja kiva, että löysit tänne  :)  On kyllä jo aiemmin tullut huomattua, että maantie merkkaa ihmisille eri asioita ja sun hiuksia näkemättä vähän hankala sanoa, mutta mun tietämyksen mukaan 8 ja 9 merkitsee väriasteikoissa jo ihan vaan blondia.

Poissa bubbs

• Tukkaguru
« Vastaus #511 : 24.11.13 - klo:00:15 »
bubbs terve vaan ja kiva, että löysit tänne  :)  On kyllä jo aiemmin tullut huomattua, että maantie merkkaa ihmisille eri asioita ja sun hiuksia näkemättä vähän hankala sanoa, mutta mun tietämyksen mukaan 8 ja 9 merkitsee väriasteikoissa jo ihan vaan blondia.

Kiitos! Kyllä minullekin kyseessä on jo selkeästi vaalea hius, omani on vaan varsin kylmä sellainen - ja erityisesti tuohon lämpimään latvukseen verratessa sävy näyttää harmaalta. Ehkä minun maantieni on oikein vanha, auringonpolttama asfaltti..?  :)

Kiitos Neridalle myös. :)
« Viimeksi muokattu: 24.11.13 - klo:00:21 kirjoittanut bubbs »

Poissa versicolori

• Hiushörhö
« Vastaus #512 : 24.11.13 - klo:00:33 »
Nerida, tässä projektissa tarvitseekin reippaasti jääräpäistä asennetta  ;D jos latvan väri ei miellytä sua itseäsi enää myöhemmin niin voit myös ajatella, että vuoden päästä tulee olemaan huomattavasti helpompi koskea värillä latvaan ilman, että tarvitsee pelätä oman värin puolesta. Sitten voikin kokeilla vaikka toteuttaa blondimpi liukuvärjäyslatva tai vaalentaa ja laittaa joku uusi jännä väri päälle.

Kiitos! Kyllä minullekin kyseessä on jo selkeästi vaalea hius, omani on vaan varsin kylmä sellainen - ja erityisesti tuohon lämpimään latvukseen verratessa sävy näyttää harmaalta. Ehkä minun maantieni on oikein vanha, auringonpolttama asfaltti..?  :)
Sulla kuulostaa tosi jännälle oma väri, laitahan kuvaa joskus!

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #513 : 24.11.13 - klo:11:08 »
Itse aion pätkäistä värjätyn osuuden pois heti, kun oma väri ylettyy hartioille. Aikaahan tulee menemään kauan, että olen siinä pisteessä, joten voi myös olla, että alan napsimaan värjättyä osuutta sentti sentiltä pois jo aiemmin, koska hiukseni ovat minusta ihan kivan mittaiset tällä hetkellä. :) Mää olen tosi hyvä unohtamaan tuon ruman juurikasvun, mutta haluan kuntoeron vuoksi käsitellystä hiuksesta eroon. Minulla ei edes ole koskaan ollut huonokuntoiset hiukset, mutta tällä hetkellä tuntuu, että latvat vaikuttaa täysin risukasalta verrattuna käsittelemättömään tyveen.

Kiitos kaikille kuvia lisänneille, ne inspiroivat minua kovasti! :) Pitääpäs itsekin räpsäistä joku kuva, kun päivisin on vielä vähän valoa saatavilla. Lähipiirini on suhtautunut kasvatukseen erittäin positiivisesti, osa on toki kuvaillut tyveäni nimellä vaaleanharmaa, mutta onneksi äitini pelasti tilanteen runollisemmalla termillä vaalea tuhka. Ja sillä mennään, koska äiti tietää kaiken. ;)

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #514 : 24.11.13 - klo:14:06 »
Itselläni oli ylikriittisen värisilmän omaavana vain kaksi vaihtoehtoa päästä hennasta eroon - sakset tai vaalennus lukuisine taittoineen. Nyt, kun onnekseni sain toteutettua värjäyksen ilman suurempaa tuhoa ja olen sävyyn tyytyväinen, voin jatkaa hiustenkasvattelua, pituus kun on ensisijainen tavoitteeni kuitenkin. Minua ei niinkään juurikasvu häiritse (kunhan se ei ole se vaaleampi väri / kaljuefekti), kuin hiusten kokonaisilme värin suhteen. Värin tulee sopia ihonväriini ja näyttää huolettomalta ja tyylikkäältä. Tällaisena laiskamatona oma väri sopii minulle parhaiten ottaen huomioon tavoitteeni. Luomuvärin pukevuus on aina kuitenkin kiistatonta. Värjääminen on sellaista sattumankauppaa, haalistumista, juurikasvua, meikkaamista, laittautumista, että ei minulla riitä enää viitseliäisyys! Olen paljon onnellisempi, kun voin aamulla katsoa peiliin kuulaana ja harmonisena, eikä tarvitse esim. "meikata silmiä päähän" tykätäkseni itsestäni.  :) Jotenkin siitä on tullut minulle tärkeää, että näyttää "itseltään". Meikkaan ja värjään kyllä kulmat ja käytän poskipunaa ja ripsaria, joskus jopa räikeää huulipunaa, mutta väittäisin silti, että jos minut näkisi vaikka saunassa, niin tulisin tunnistetuksi.  ;)

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #515 : 24.11.13 - klo:18:43 »
Luomuvärin pukevuus on aina kuitenkin kiistatonta. Värjääminen on sellaista sattumankauppaa, haalistumista, juurikasvua, meikkaamista, laittautumista, että ei minulla riitä enää viitseliäisyys!

Tässä minunkin mietteeni tulivat selville erittäin hyvin. :) minulle oman värinen hius on itsessään aina "täydellinen". Värjätyt hiukseni ovat aina olleet liian keltaiset/punertavat/jne, aina liian jotain tai sitten jo alkaa juurikasvu rumasti pilkottamaan. Onneksi nämä ongelmat poistuvat oman hiusvärin myötä. Kun mietin mielestäni maailman kauneimpia naisia, niin heilläkin on lähes poikkeuksetta oman väriset hiukset. Omaan kauneusihanteeseeni kuuluu useinkin juuri se harmoninen väritys. :) tai ainakin itse elän siinä toivossa, että oma väri ratkaisee kalpean ihmisen "mikään hiusväri ei sovi" -ongelman :D

SabbraCadabra

• Vieras
« Vastaus #516 : 24.11.13 - klo:21:36 »
Tänään tuli ensimmäiset  pakkovärjätänytheti-kohtaukset. Katselin yo-kuvia joissa mulla on kaunis pitkä musta tukka, meinas ihan itku tulla:( Sitten halusinkin jo värjätä sinisen tukan kun luin jotain tatuointilehteä jossa oli sinitukkainen tyttö <3 Siitä koitin päästä yli etsimällä jotain kivaa vaatetta ebaysta, niin esittelykuvissa oli kaunis aasialaistyttö täydellisessä punavärissä>:(  Olen kyllä kovin ihastunut jo juurikasvuuni vaikkei se vielä hirveän pitkä olekaan, suunnilleen 3cm, kasvatusta takana 2kk. Hormonit vaan tekee taas tuuliviiri-päivän..jos olisin kotona enkä porukoilla kylässä niin olisin varmaan jo värjännytkin, kun tuli niin kamalat epätoivon hetket.

Edit. Löysin maailman ihanimmat tummanharmaat hiukset. Nyt on niin kova tarjous että tuijottelen sitä muutaman viikon ja katon mitä sitä tekis. On ne niin ihanat <3
« Viimeksi muokattu: 24.11.13 - klo:23:11 kirjoittanut SabbraCadabra »

Poissa Pinka

• Haiven
  • *
« Vastaus #517 : 25.11.13 - klo:11:58 »
Nerida: Onpa ollut ankeaa suhtautumista hiuksiisi, minusta tyvesi (edelleenkin) oikeasti sointuu todella hyvin värjättyyn osuuteen! Väittäisin, että aika moni kokee oikeudeksensa vähätellä suomalaisten omaa väriä ja etenkin sitä juurikasvua, koska ajattelevat itsensäkin kohdalla samoin.

Ehkä tässä on taustalla joku pelko siitä, että joku muu onkin rohkeampi kuin itse, kun uskaltaa kasvattaa sen oman värin, joka ei ole ollenkaan ruma (ei ainakaan minusta yhdelläkään, joiden oman värin olen tähän mennessä nähnyt), vaikka niin on tavallaan "opetettu aina". Moni ei varmaankaan halua astua ulos mukavuusalueeltaan ehkä huonomman itsetunnon takia ja haluavat kanssaeläjiä ylläpitämään tietynlaisia ulkonäköpaineita, jottei esimerkiksi se oma "kova hiustenvärjäystyö valuisi ihan hukkaan" johon kuitenkin on jo "hujattu mukaan". En tiedä saako tästä mitään selvää, mutta sellaisen vaikutelman olen joistain ihmisistä saanut, että heitä harmittaa, jos joku muu uskaltaa tehdä niin kuin huvittaa, kun he itse ovat jumissa vaikkapa hiusten värjäämisen kanssa. Tavallaan kenelläkään muulla ei saisi olla hyvä itsetunto, jos heillä itsellään ei ole. En nyt tällä tarkoita, että minusta kaikki, jotka värjäävät, olisivat huonoitsetuntoisia tietenkään. Lähinnä ne tuntuisivat olevan, jotka haluavat toisten ulkomuodosta jotain negatiivista kommentoida.

Jos yhtään lohduttaa, niin oman värin kasvatus helpottuu koko ajan, joten aina voi ajatella, että se pahin on jo takana, ainakin itse pidin aloittamista vaikeimpana. Kyllä itseäkin aina välillä harmittaa tämä hiusten väritilanne, mutta aika nopeasti se usein menee ohi, kun tajuaa, että koko ajanhan tässä edetään ja aika nopeasti tähän ns. alle leuan-vaiheeseenkin on päästy. Nyt on jo enemmän omaa väriä kuin värjättyä, tosin se johtuu ihan siitä, että olen viime aikoina leikellyt latvoja vähän ahkerammin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:12:01 kirjoittanut Pinka »

SabbraCadabra

• Vieras
« Vastaus #518 : 25.11.13 - klo:14:19 »
Nerida, hyvä pointti! Shokkivärit on kyllä kerrassaan ihania, mut inhoan sitä kun ne haalistuu ja usein vielä epätasaisesti :# ja niin sitä olin sanomassa että pidän kyllä tästä omasta juurikasvustani kovasti :) Se on mulle oikein lupaus siitä että saan tuon avattaressa näkyvän kuontalon takaisin jonain päivänä <3 Kunhan veronpalautukset tulee niin marssin tuosta tukasta leikatun tupsun kanssa parturiin ja värjäytän tän ylivaalennetun kamaluuden mahdollisimman lähelle sitä omaa väriä :)

Poissa versicolori

• Hiushörhö
« Vastaus #519 : 25.11.13 - klo:21:35 »
^ Itselläni auttaa välittömästi jos kaiherrus iskee räväköistä hiusväreistä, kun mietin kuinka työlästä niitä on ylläpitää. Ja tietty sitä kuinka laiska ihminen olen perusluonteeltani. :D Se joka kuukausi ilmestyvä harmaa viiva keskellä päälakea. Hrr. Uskon myös vakaasti että oma värini sopii minulle paremmin joka on huomattavasti vaaleampi kuin tämä tummanpunainen joka on nyt päässäni. Odota vielä vähän että näät selkeämmin oman värisi. Ehkä se mieli muuttuu vielä. :)

Samanlaisia mietteitä on ollut mullakin. En muista mistä se alkoi, mutta jossain vaiheessa värjääminen alkoi tuntua turhalta ja hirveän vaivalloiselta. Sitä paitsi oon aina tykännyt enemmän pelleillä meikeillä kuin hiusväreillä. On kyllä hyvä kasvattamisen kannalta, jos onnistuu kehittämään jonkinasteisen vastenmielisyyden värjäämistä kohtaan. Mulla puistattaa vähän ajatus hiusväreillä läträämisestä, hiusten kirkastamisesta, sävyttämisestä, taitoista, raidoista, monisävyistä, vivahteista, kaikista tuotteista ja aineista joilla hoidetaan ja huolletaan värjättyä kuontaloa...
Sittemmin oon todennut monen muun tavoin, että oma väri sopii oikein hyvin ja tuo ulkonäköön sellaista vaivatonta harmoniaa.
Tää on muuten jännä, miten moni täällä kuvaa itseään laiskan puoleiseksi  :D mä en pidä itseäni niinkään laiskana, mutta pyrin ainakin hiuksissa helppohoitoisuuteen ja mulle värjäämättömyys sopii, koska lisäksi koen nyt saavani kauniimmat hiukset kuin saisin, jos värikäsittelisin hiukset. Musta on aika ikävä stereotypia vallalla, mulle itselleni kukaan ei ole päin naamaa sanonut, mutta sieltä täältä saa kuvan, että värjäämätön ihminen on laiska, jos jättää värjäämättä ilman sen kummempia pakotteita. Nykyaikana värjääminen on niin yleistä, että perus hiustenhoitoon kuuluu monen mielessä värin muuntelukin ja jos siihen ei ala, on uskonnollinen, tylsä, likainen, hippi, rahaton...

Mulla on pieni vinkki niille, joista kasvatus tuntuu etenevän turhan hitaasti  :ts  mulla on mennyt välillä vähän maanisuuden puolelle mittanauhan kanssa mittaillessa ja kasvusenttejä laskiessa, mutta on myös auttanut paljon, kun on pystynyt visualisoimaan kasvun ja laskemaan aika tarkalleen, että milloin omaa väriä on kasvanut sinne ja sinne. Yhden vuoden kasvatus yltää silmien tasalle, kahden vuoden harteille jne.. Mun seuraava tavoite on apl ja se on n. 45 sentin kohdalla, mikä tarkoittaa tasan kolmen vuoden kasvatusta. Tämmöset välitavoitteet on siitä kivoja, että suhteellisen hidas kasvattelukaan ei aina tunnu siltä, että se lopullinen tavoite on jossain hamassa tulevaisuudessa tavoittamattomissa. Välillä vahtaa hiuksia ja yrittää tahdovoimalla kasvattaa tukkaa, välillä voi unohtaa koko jutun ja sitten taas yllättyä, että onhan ne kasvaneet tällä välin. Tässä välitilassakin voi olla suht tyytyväinen.

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #520 : 26.11.13 - klo:00:02 »
koen nyt saavani kauniimmat hiukset kuin saisin, jos värikäsittelisin hiukset

Tässä mielestäni kaikki oleellinen, olen täsmälleen samaa mieltä ja tämä on se pohjimmainen motivaattorini. Vaikka laiskaksi itseäni kuvailinkin, niin jaksaisin toki värjätä hiuksiani, jos lopputulos olisi sen arvoista. Mutta kun ei ole. Minä tässä miellän laiskuuteni positiivisena asiana, eräänlaisena vapautumisena.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #521 : 26.11.13 - klo:00:05 »
Musta on aika ikävä stereotypia vallalla, mulle itselleni kukaan ei ole päin naamaa sanonut, mutta sieltä täältä saa kuvan, että värjäämätön ihminen on laiska, jos jättää värjäämättä ilman sen kummempia pakotteita. Nykyaikana värjääminen on niin yleistä, että perus hiustenhoitoon kuuluu monen mielessä värin muuntelukin ja jos siihen ei ala, on uskonnollinen, tylsä, likainen, hippi, rahaton...

Olen ihan samaa mieltä kuin yllä olevat kommentoijat. Suomessa on hiustenvärjäys ollut jostain '90-luvulta asti yleisempää kuin useimmilla muilla seuduilla, kaipa täällä porukka niin häpeää sitä tyypillisintä luonnollista väriä, joka monen mielestä ei ole väri ollenkaan. Monille ulkomaalaisille se tuhkanvaaleakin on kuitenkin eksoottinen ja tavoiteltava väri. Ja minäkin olen tosiaan oppinut arvostamaan harmoniaa yli eloisuuden. Haluan toki olla pirteän näköinen, mutta ennemmin yritän elostuttaa naamataulua kuin tukkaa, kun värjätty tukka on siisti niin kovin lyhyen aikaa ja tukan kunto ainakin mulla heti ihan hirveä. Se väriero hiuksissa on vaan alkanut häiritä silmää enemmän kuin mikään harmaa vivahde. Ja olen kyllä huomannut, että luomutukkaan saa paljon kiiltoa ja kivaa vivahdetta oikeilla hoitotuotteillakin, se pieni kultainen lisä riittää mulle hyvin.  :)
1cFii, oma väri.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #522 : 26.11.13 - klo:11:00 »
Yritin kasvattaa omaa väriä takaisin vuosia sitten, mutta ei siitä mitään tullut. Retkahdin värjäämään, tummanruskeaksi tietenkin. Aina välillä on tullut kausittain, että haluaisin oman väriset hiukset, ja irti tästä värjäyskierteestä. Kuka tällaista loppuelämää jaksaa? Kasvatan muutenkin hiuksiani, omat hiukseni ovat nyt hieman yli polkkamittaiset. Tässä olisi/ on hyvä mahdollisuus kasvattaa se oma väri koko päähän pitkällä hiuspituudella. Tavoitteeni hiustenpituudessa on n. 45cm. Ei tulisi myöhemmin sitä vaihetta, että pitkästä värjätystä tukasta, joka on värjätty keskiruskeaksi, pitää kasvattaa se väri pois. Oma väri se 7/8 asteinen viileä.

Mistä te saatte sisua kasvatukseen!? Mulla on tuo sama juttu, että tuttavat puhuu miksi haluaisin maantie tukan, kun tummanruskea sopii sulle noin hyvin.

Miten tuo väriero-asia? Olen koittanut ennen päästä lähelle omaa väriä ja kasvatella siitä huomaamattomasti, mutta tuntuisi, että ehkä mulle sitten sopii kasvatella niin, että näen suoraa tuloksen ja värieron.
« Viimeksi muokattu: 26.11.13 - klo:11:02 kirjoittanut Angelie »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #523 : 26.11.13 - klo:16:39 »
Löytyykö tälle väitteelle ihan lähdettä? Ihan uteliaisuudesta kysyn, sillä olisi mielenkiintoista verrata eri maiden hiustenvärjäystottumuksia ja jos siihen kotivärjäily saataisiin yhdistettyä, olisi vielä parempi.

Ei mulla ainakaan mitä kunnollista lähdettä ole, ihan nähtyä ja kuultua vaan, ja jonkinmoinen itsestäänselvyyskin kun kauppojen tarjontaa ja ihmisten päitä on nähnyt. Kun en siis muuta väittänytkään kuin että "yleisempää kuin monissa muissa paikoissa"... Saattaahan jostain silti löytyä esim. myyntitilastoja, jos jaksaa etsiä. :)

Kyllä sen värjäämisen yleisyyden minusta ymmärtää ihan hyvin, kun se yleisin luonnollinen väri ei täällä tosiaan ole mikään räväkkä, ja ihon värikin vaalea, ja ihmiset kaipaa etenkin pitkään ja ankeaan talveen enemmän väriä. Mutta tosiaan, ei se jatkuva käsittely kuitenkaan mahtavasti ohueen hiuslaatuun sovi, joten on ihan hyvä oppia arvostamaan luonnollisuutta ja harmoniaa.
1cFii, oma väri.

Poissa versicolori

• Hiushörhö
« Vastaus #524 : 26.11.13 - klo:19:59 »
anannas No niinpä! Kun ei munkaan kohdalla ole kyse siitä, että en pystyisi värjäämään hiuksiani, en vain yksinkertaisesti halua. Ei kai pitäisi vaivata liikaa päätään sillä, mitä joku saattaa musta ajatella (nyt esimerkiksi anonyymina foorumilaisena josta tiedetään vain se että se ei värjää hiuksiaan, lienenkö lisäksi likainen hippi tai tylsä harmaavarpunen).

Olen ihan samaa mieltä kuin yllä olevat kommentoijat. Suomessa on hiustenvärjäys ollut jostain '90-luvulta asti yleisempää kuin useimmilla muilla seuduilla, kaipa täällä porukka niin häpeää sitä tyypillisintä luonnollista väriä, joka monen mielestä ei ole väri ollenkaan.  

Tämäkin jaksaa kyrsiä välillä. Maantien/vaaleanruskean/tummanvaalean halveksinta on jo suunnilleen geeneissä suomalaisilla. Just tuota hoetaan, ettei se ole väri, se ei sovi kenellekään, se on yksinkertaisesti ruma hyi yäk jne..
Vasta järkytyin vähän, kun kuulin mulle ihan uuden sanan kuvaamaan vaaleanruskeita ja tummanvaaleita hiuksia: rat color eli rotan värinen  :o  wth? Vaikka ei kai pitäisi olla yllättynyt, hiirenharmaahan ja mouse englanniksi on ihan yleisessä käytössä. Alkaa tosin kuulostaa jo aika keksimällä keksityltä, yritetäänpä miettiä joku juttu, jolla on mahdollisimman ikävä kaiku (rotat eli viemärien ja kaatopaikkojen asukit, tautien levittäjät, koe-eläimet) ja läntätään tällainen mielikuva ihmisen hiuksiin, jollekin ominaiseen väritykseen ja olemukseen. "Rats are seen as vicious, unclean, parasitic animals that steal food and spread disease." Nice  ::)  Sitten lisäksi kaikki  ikävä puhe harmaahiirulaisista, harmaavarpusista ja seinäkukkasista. Kukapa haluaisi tuollaista leimaa otsaansa, jos asialle voi tehdä jotain ja aika helpostikin.
Toisaalta oon joskus aiemmin ajatellut, että mun mielestä on kivan kuuloista, jos voi sanoa, että hiukset on jonkin eläimen turkin tai höyhenpeitteen väriset. Esim. englannin kielen sanoja tawny ja fawn käytetään kuvaamaan eläinten värityksiä. Vink vink LHC:sta löytyy eri väreille omistettuja pride-ketjuja: tawny, blonette, auburn, ash brown mm. tuli ekana mieleen.

Angelie itse päätin, etten suostu ajattelemaan omasta väristäni pahasti. Joo totta kai on niitä päiviä, kun on tylsää ja harmaata. Asenteestahan tässä kuitenkin on kyse. Porukka oppii nuoresta asti, että kaikki värit ei ole pitämisen arvoisia ja luonnollinen on melkein automaattisesti huono tai jos ei ole niin aina on varaa parantaa.
Se on jokaisen itsensä selvitettävä, että tekeekö oma väri onnettomaksi (vai ehkä oma ja/tai muiden negatiivinen suhtautuminen). Lisäksi se, että haluaako luopua värjäämisesta harrastuksena ja piristeenä. Joillekin se on vähän semmoista ees taas sahaamista, kun toisaalta ajatus luomutukan helppoudesta miellyttää, mutta toisaalta värjääminen on kiinni tiukassa muista syistä. Vaihtelu on kivaa, värjääminen jännittävää, värjäämällä saadaan aikaan kiiltoa ja käsiteltävyyttä, josta ei välttämättä halua luopua. Oman värin hyväksyminen on sitten ihan oma juttunsa.  Varmaan tiesitkin, mutta luonnollinen väri ei yleensä ole kovin edukseen täyteläisemmän purkkivärin rinnalla ja näyttää huomattavasti laimeammalta ja harmaammalta. Tämä pätee usein niihin todellisuudessa tosi kauniisiin tummempiin ja keskiruskeisiinkin. Jos ei oma väri miellytä esteettistä silmää, niin sitä asennetta on vaikea järkeilemällä muuttaa.
Se on kans jännä selvitellä, että mikä kasvatustyyli sopii kenellekin  :D motivaation lisäksi vaikuttaa niin monet muutkin tekijät, että onnistuminen on varmaan loppujen lopuksi vähän arpapeliä.