Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 709179 kertaa)

Poissa versicolori

• Hiushörhö
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #705 : 07.03.14 - klo:11:47 »
Nyt haluaisin luomutukan. :)

Kasvattaminen on noin pitkillä hiuksilla pitkä matka, mutta joskus se vaan on aloitettava, jos haluaa päästä tavoitteeseen. Kuvittele, että nyt värjäät hiukset tummanruskeiksi. Onko todennäköisempää, että hautaat koko ajatuksen omasta väristä ja jatkat värjäilyä vai kadutko ja alat taas kasvattaa? Jos sulla jää tämä ajatus luomutukasta muhimaan takaraivoon, niin jatkamalla värjäämistä vaan lykkäät sitä päivää, kun teet päätöksen ja lopulta sulla on käsittelemättömät hiukset tavoitepituudessa. Voisit vaikka kokeilla värjätä niitä jo valmiiksi käsiteltyjä latvoja, jos jotain haluat tehdä hiuksille ja ne tosiaan kestää  :)

Sinuna en todellakaan luovuttaisi, vaikka pelkästään sen takia, että haluaa näyttää itselleen pystyvänsä tähän.

Tämä  ;D

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #706 : 07.03.14 - klo:14:37 »
^Hahaa ;D. Toimii asiassa kun asiassa. ;)
Samaa mieltä olen myös siinä, että kannattaa tosiaan miettiä, mikä on sulle itsellesi tärkeää, Shinea? Onko ne mieliteot värjäykseen vain ohimeneviä? Mä veikkaisin, että ohimeneviä.. taistelet nyt vaan sitä värjäysajatusta vastaan.

Mielummin niin päin, että katsoo, mitä sille värjätylle latvalle on tehtävissä. Kokeile myös sävytteitä, jotka huuhtoutuvat pois. Sille tummalle latvalle voisi ehkä tehdä terää värinpoisto/värinhaalistuspesu?

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #707 : 07.03.14 - klo:15:29 »
Mä en ole ihan varma, missä juurikasvu menee, varmaan jo jossakin hartioiden kohdalla. Sävyero on niin pieni, että juurikasvun takia ei tule värjäyshimoa, mutta muutaman kerran on tehnyt mieli tarttua väripurkkiin, kun oma tukka on näyttänyt niin kamalalta. Oikeasti johtunee vain siitä, että malli on kasvanut pois aikoja sitten, ja hiukset on vaikea saada nätisti ilman että käyttää muotoiluun aikaa. Koitan saada aikaiseksi mennä ihan kampaajalle, mutta ensihätään helpotti, kun leikkasin itse hieman etu/sivuhiuksia, jotta ne voi jättää kehystämään kasvoja kun muu tukka on kiinni. Jos laitan kaikki hiukset kiinni, tuo etuosio ei meinaa millään asettua hyvin, ja ilman muotoiluraudalla käsittelyä alkaa näyttää ja tuntua inhottavalta, ihan kuin olisi hattu päässä  :P

En tiedä, onko luomutukka mun lopullinen tavoite. Ennen värjäyksen lopettamista aloin raidoittaa hiuksiani vaaleammaksi, mutta vuosia tummaksi värjätty hius ei kestänyt vaalennusta. Houkuttelee ajatus, että voisin vaalentaa hiuksia, kun vuosien tummat värikerrostumat ja raidoituksen räjäyttämät hiukset on poissa. Toistaiseksi kasvatan ihan tyytyväisenä omaa väriä, mietin sitten joskus, jaksaako lähteä siihen värjäysrumbaan uudestaan. En osaa kuvitella itseäni ihan blondina, mutta raidat ja vaaleampi yleisime ovat houkutelleen jo pitkään. Toisaalta haikailen välillä myös sitä hieman omaa väriä tummempaa ruskeaa...   ;D
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa helka

• HAIRahtanut
  • As long as god isn't involved and there's beer
« Vastaus #708 : 07.03.14 - klo:15:37 »
Viime kampaajakäynnillä oli puhetta, että kesällä voisi sävyttää hiuksia jonkin verran. Mulla on kokonaan oma väri päässä ollut jo 7-8 vuotta, ja värini vaalenee ja lämpenee auringonvalon vaikutuksesta reippaasti. Tyvestä tulee jopa tuhkaisen sävyistä hiusta, kun latvat ovat aivan kullankeltaiset. Kampaaja ehdotti yhtenä vaihtoehtona, että kultaista latvaa voisi sävyttää tuhkaisemmaksi tai sitten nostaa kullankeltaista ylemmäs kohti tyveä.

Toisaalta pieni muutos houkuttaisi, mutta toisaalta pidän siitäkin, että hiukset ovat sataprosenttisesti oman väriset. Vaikeaa!

EDIT: Tässä kuva selventämään sävyeroa (sikäli kun se yhtään mitään voi selventää). Juurikasvun perusteella on tosiaan hankala sanoa, minkäväriseltä tukka näyttää pitkänä ja eri valaistuksissa ja eri vuodenaikoina. Kuvan on otettu pilvisenä päivänä luonnonvalossa; auringonpaisteessa väri olisi paljon vaaleampi ja kultaisempi. Klikkaamalla kuvan saa isommaksi, tuosta pikkukuvasta ei ainakaan saa mitään selvää.

« Viimeksi muokattu: 07.03.14 - klo:15:49 kirjoittanut helka »
The only thing we have to fear is fear itself.
FDR

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #709 : 07.03.14 - klo:16:04 »
^ Mulla sama juttu. Talven aikana kasvanut hius on tuhkaisempaa ja viime kesällä auringossa vaalentunut hius erottuu selkeästi vaakatasossa olevana kultaisena palkkina :D sen jälkeen on taas vähän tuhkaisempi osio.. eli kaiken lisäksi päälaelta hiukset ovat mulla vaalentuneet kesällä enemmän kuin latvat niin tulee tällainen efekti.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #710 : 07.03.14 - klo:17:05 »
Sama täälläkin. Eilen illalla aika kauhuissani totesin, että muutenkin surkea kuontalo on oman värin kasvatuksesta huolimatta todella vahvasti monivärinen. Latvat (tai siis enemmistö pituuksista yläosaa lukuun ottamatta) ovat kultakuparista ja näyttävät ihan vaalennetuilta tuhkaisen kasvun rinnalla, vaikka mitään käsittelyjä ei ole tehty. Tulee vissiin olemaan ikuinen juurikasvu-efekti, onpa kiva palkinto sinnikkyydestä oman värin kasvattamisessa.  :(  Ei mulla ennen käynyt näin... Johtuu varmaan hiusten surkeasta kunnosta viime vuosina, että aurinko ja normaali peseminen on vahingoittanut tavallista pahemmin. Hmph.
1cFii, oma väri.

Poissa Shinea

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #711 : 07.03.14 - klo:20:05 »
En tiedä, uskallanko alkaa käsitellä latvoja vaalentaen, kun helposti saattaa sitten vaalentua liian paljon. Väriero  oikeastaan on aika olematon enää nykyään. Ilmeisesti latva on haalistunut matkan varrella. Ja kun kukaan muu ei tunnu näkevän edes mitään eroa enää nykyään, niin taidan kitistä turhaan.  :-X Ja ihan kivahan tää väri on. Kai. :D

« Viimeksi muokattu: 07.03.14 - klo:20:08 kirjoittanut Shinea »
1b, M/C, iii. Punertavanruskea, hip lengthin ja tailbone lengthin välimaastossa roikkuva kasvusto. Back to Classic Length. Rakkaus neitsytkookosöljy ja avocadonaamio.<br /><br />

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #712 : 07.03.14 - klo:20:28 »
Olen värjännyt (taittavia hoitosävytteitä lukuunottamatta) viimeksi muistaakseni elokuun puolivälissä 2013. Vajaa 7 kk juurikasvu on niin pitkä, että sain leikattua otsatukan melkein kokonaan omaan väriin - vain päällimmäisten otsahiusten latvassa on reilu sentti värjättyä, joka ei oikeastaan edes erotu.

Kuva on otettu luonnonvalossa, ikkunan edessä tänään. Aurinko oli piilossa ja väri näyttää tavallista kylmemmältä, myös tummemmalta kuin olen tottunut peilistä katsomaan.
Oma värini on kameleonttimainen (kuten tavallista), ja vaikka se valossa onkin melkein läpikuultavan vaalea, olen varjossa hätkähdyttävän "tumma" talvijuurikasvulla. Kesä sitten polttaa tuon talven pimeydessä kasvaneen osan lämpimän kirkkaanvaaleaksi.

Kuvasta erottaa värjätyn osan, joka näyttää "sameammalta" kuin tuo oma, kimmeltävä väri. Tukkani ei mielestäni varsinaisesti kiillä, vaan kimaltelee, mikä on jotenkin tosi hassua.  ;D

Edit.
Pari kuvaa lisää. Nämä ovat mielestäni ehkä todenmukaisempia ja rajan myös erottaa helpommin.

Luonnonvalo, ei kuitenkaan ikkunan ääressä

Ikkunalla suorassa valossa
« Viimeksi muokattu: 09.03.14 - klo:12:54 kirjoittanut anannas »

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #713 : 08.03.14 - klo:00:32 »
^Onpas nätti ja vivahteikas väri :)
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #714 : 08.03.14 - klo:12:23 »
^ Kiitos.  :)
Vivahteikkuus on joskus toisaalta tosi ärsyttävää: yleisilme on tosi vaalea, joten se ilmenee yleensä siten, että näytän siltä kuin hiuksissa olisi tummempia laikkuja. Oma värini tavallaan "sammuu" varjossa ja näyttää ainakin pari astetta tummemmalta. Alimmassa kuvassa tämä näkyy hyvin - tummin kohta on vain varjoväri, ei siis purkista.

Onko muilla luonnonvaaleilla samaa ongelmaa, kun minusta tuntuu, kuin minulla olisi aina vähän juurikasvua, ja siis nimenomaan "väärinpäin", eli tuo optinen juurikasvuni on vaaleampaa kuin sentin-pari juuresta eteenpäin. Juurikasvuni näyttää useimmiten ihan valkoiselta, ja väripigmentit toimivat vasta sitten sen sentin-parin päästä. Ja vaaleampi pituus / latvusto sitten tietysti aikanaan myös, auringonpolttamana. Tuo valkea juurikasvu näkyy melkein kaikissa valokuvissa yleensä, mutta harmillisesti myös tosielämässä. Ikkunaheijastukset ovat pahimpia, niissä päälaki aina näyttää melkein loistavalta ja muu tukka liian tummalta... Voi olla, että kun kutrit ovat kasvaneet kokonaan luomuksi, otan muutaman kirkkaanvaalean raidan etuosaan hämäämään tuota "juurikasvua".

Edit. Valkea "juurikasvu" pilkistää edellisen viestini ekassa kuvassa... Kyseessä siis on valon aikaansaama illuusio, mutta yhtä kaikki, tosi ärsyttävähän se on. Kenties jopa ärsyttävämpi kuin jos se olisi keinotekoinen, sillä tuosta en kasvattamalla pääse eroon.
« Viimeksi muokattu: 08.03.14 - klo:12:27 kirjoittanut anannas »

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #715 : 08.03.14 - klo:14:23 »
Anannas, ihana ja luonnollisen vaalea oma väri! Juuri tuon takia omaa väriä kannattaa kasvatella, se on monesti kauniimpi kuin purkista. Vivahteikas, luonnollinen ja oma. Tosi kauniisti näkyy kuvista, miten valo vaikuttaa omaan hiusväriin. Purkkihiusväri on melkein aina saman värinen joka valaistuksessa.

Edit. Kyllä on kiva katsoa oman väristen hiusten kuvia, sen verran hidasta tämä kasvattaminen..

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #716 : 08.03.14 - klo:18:00 »
anannas, mulla on tosi lähellä samaa väriä kuin sun hiukset :) Tosin hiukan vaaleampi vielä, mutta tuhkaisuus täysin sama! Ja mulla on kanssa tuo, että varjossa/pimeässä valaistuksessa oma väri näyttää pari astetta tummemmalta ja jotkut sanoneetkin, että "Onpas sulla tumma väri" ;D Öööh no jos 10-tasonen on tumma niin ok...varsinkin kun ennen se musta hius ollut, haha. Sitten luonnonvalossa/auringossa/muuten valoisassa kaikki sanoneet "Kauhee miten vaalea sä oot, tommosta moni havittelee purkista". Aina kun mun omaa väriä aletaan hirveästi kommentoida mua alkaa jotenkin epäilyttää koko oman värin kasvattaminen, että onko tää yhtään hyvä juttu. Tosin mulla ei oikein muuta vaihtoehtoa olis kuin henna ja raidat, muttei kumpikaan oikein nappaa yhtään, hennanpunainen on liian lämmin mulle, kun oon viileänsävyinen enkä näe järkeä raidoittaa näin vaaleaa hiusta missään välissä, kun se on jo tarpeeksi vaalea ja kyllähän sekin vaikuttais hiusten kuntoon.

Tämän kuun lopussa tulee 4 kk täyteen oman värin kasvattelua! En mä ois uskonut pääseväni näin pitkälle, kun oon aina luovuttanut parin kuukauden jälkeen. Noh, enää en vaan voi. Tosin mitä pidemmälle oma väri kasvaa sitä enemmän tästä pidän ja sitä vähemmän kaipaan väripurkkeja. Toki välillä tulee suuri ikävä mustaa hiusta tai ylipäätään värjäämistä, mut on ollut niin paljon helpompaa, kun ei tartte välittää tyvikasvusta, kun se ei pahemmin erotu ja päänahka voi niin hyvin ja tartte miettiä mikä väri pysyy parhaiten ja mikä shampoo haalistaa vähiten jne :) Ainoa mikä risoo eniten on värjätyn latvan väri, kun se on niin epäsopiva, liian lämmin vaalea sävyltään. Ei sovi mun ihonsävyyn sitten ollenkaan. Kunhan oma väri yltää leukaan asti tilanne varmasti näyttää paremmalta, kun oma väri kehystää täysin kasvoja ja ponnarille laittaessa näkyis sit vaan se oma! Sitä todella odotan, veikkaan, että siihen menee vielä vuosi. Höh. Mutta tässähän tää kasvaa. Ehkä sävytän latvoja ihan värillä sitten, kun on turvallista värjätä, etten päänahkaan osu (eli joskus päälle puolen vuoden päästä), jos tää lämpöisyys alkaa risoa liikaa (tai siis kun risoo jo), suoravärit ei siihen auta ja hopeashampoo kutittaa enkä sitä tyveen tartte. Ja tokihan mä latvoja tasaan sentin verran aina neljän kuukauden välein, niin pikkuhiljaa se värjätty osuus sieltä häipyy. Mutta tosiaan hitaasti, koska samalla kasvatan.

Oon myös huomannut miten hiukset on vahvistuneet ja tuntuu niin paljon paremmilta ja sileiltä, kun on ollu tämän 4 kk värjäämättä, vaikka onkin lyhyt aika, kannustaa todella jatkamaan! Ja haluan osakseni myös näyttää kaikille, että pystyn tähän, kun varmasti jotkut jo pitää jotain veikkausta siellä pystyssä milloin sorrun mustaan väripurkkiin ;D Mutta hullu oisin, en uskaltais, liikaa oireita tulee ja en mä enää raaskis, kun näin pitkälle tyvikasvuni kanssa jo päässyt.

anannas, mun piti kysyä ootko muuten kokeillut kamomillashampoota ja sen antaa hetken vaikuttaa hiuksissa? Oon itse huomannut, että se kirkastaa omaa väriä. Ei varsinaisesti värjää tms tietenkään, mutta kirkastaa ja kiiltää hyvin. Verrattuna vaikka hopeashampooseen, joka aina vei kiillon ja tuli tunkkanen, jopa ruma lopputulos.

Kunhan mulla se 6 kk tulee täyteen, niin pistän kuvat 1 kk, 3 kk ja 6 kk kasvattelun jälkeen, niin näkee selkeesti miten kasvanut :)
« Viimeksi muokattu: 08.03.14 - klo:18:05 kirjoittanut Chaos »
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #717 : 08.03.14 - klo:19:43 »
Kiitos vinkistä Chaos, pitääkin kokeilla kamomillashampoota seuraavaksi! Olisko jotain tiettyä suositella? Olen muuten tuona kyseisenä kuvausaamuna pessyt hiukset hopeashampoolla, ja siitä tuo tuhkainen vaikutelma - oikeasti olen enemmän helmiäiskultainen kuin tuhkainen. Tukassa kimmeltää vaaleanlilaa ja kellertävää, siis ne vähät pigmentit mitä siinä on. Talvikasvun tummuusaste on ysissä ja kesällä sitten vaalenee tosiaan sellaiseksi lämpimänvalkeaksi, en tiedä onko sille edes numeroa. Ripset ja kulmat (ja kaikki muut karvat) mulla on lähes näkymättömiä, kun ovat niin vaaleita, mutta iho taas puolestaan on vaalea oliivi (kylmä/neutraali, mutta selvästi keltainen ja pisamiakin tulee) ja silmät harmaanvihreät, aavistuksella kultaa. Ihan sekava väritys siis (enkä osaa laittaa itseäni mihinkään selkeään värivuodenaikaan), mutta jotenkin kummassa kaikki toimii yhdessä. Mikään värjätty väri ei ole koskaan miellyttänyt itseäni tarpeeksi, olenkin ihan ylitarkka sävyasioissa.  :)

Tsemppiä sulle Chaos kasvatuksessa. Kyllä se aikanaan palkitsee, ja jos meinaakin välissä tulla jokin epätoivo tai epäilys oman värin pukevuudesta, niin muista, että omaa väriä ei kannata arvioida ennen kuin lähes kaikki värjätty on kasvanut pois, ja kesä on saanut vaalentaa kasvanutta omaa väriä.
Jos latvan lämpöisyys häiritsee vielä siinä vaiheessa kun on turvallista värjätä (kuten kirjoitit), niin voisin suositella itse viimeisenä värinä käyttämääni Schwarzkopf Blonde 10.2 helmenvaaleaa - sillä sain sellaisen samanlaisen luonnollisen kirkkaanvaalean, kuin kesä minulla vaalentaa. Ei missään tapauksessa mikään supertuhkainen, mutta kun sävy on niin kovin vaalea, ei siihen hirveästi mitään taittopigmenttiä "mahdukaan". Sävy oli jotenkin tosi hyvä, oikeasti sellainen helmiäinen, nimensä mukaan. Minun oli hyvä tuosta vain jatkaa kasvattelua.

Poissa helka

• HAIRahtanut
  • As long as god isn't involved and there's beer
« Vastaus #718 : 08.03.14 - klo:20:14 »
Onko muilla luonnonvaaleilla samaa ongelmaa, kun minusta tuntuu, kuin minulla olisi aina vähän juurikasvua, ja siis nimenomaan "väärinpäin", eli tuo optinen juurikasvuni on vaaleampaa kuin sentin-pari juuresta eteenpäin. Juurikasvuni näyttää useimmiten ihan valkoiselta, ja väripigmentit toimivat vasta sitten sen sentin-parin päästä. Ja vaaleampi pituus / latvusto sitten tietysti aikanaan myös, auringonpolttamana. Tuo valkea juurikasvu näkyy melkein kaikissa valokuvissa yleensä, mutta harmillisesti myös tosielämässä. Ikkunaheijastukset ovat pahimpia, niissä päälaki aina näyttää melkein loistavalta ja muu tukka liian tummalta... Voi olla, että kun kutrit ovat kasvaneet kokonaan luomuksi, otan muutaman kirkkaanvaalean raidan etuosaan hämäämään tuota "juurikasvua".

Kampaaja puhui viimeksi jotain keratiinin kovettumisesta ja sen vaikutuksesta väriin. Hiuksen keratiini siis kai vielä kovettuu kuukauden-pari ja se tekee tuon juurikasvuefektin.

Kuulostaa tosi epämääräiseltä, mutta tällainen käsitys mulle kampaajan puheista tuli.
The only thing we have to fear is fear itself.
FDR

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #719 : 08.03.14 - klo:21:01 »
anannas, mä käytän ihan Nature's Gaten chamomile shampoota :) Tämä shampoo on myös kehuttua ja ajattelin sitä seuraavaksi kamomillashampooksi kokeilla: http://www.iherb.com/Pure-Life-Soap-Chamomile-Shampoo-15-fl-oz-450-ml/21355

Kiitos tuosta Schwarzkopf Blonde-väri vinkistä, testaan ehdottomasti sitä, kunnes on turvallista värjätä latvat!
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos