Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 707186 kertaa)

Poissa rhoda

• HAIRahtanut
  • rhubarb, rhubarb, scientific rhubarb
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #750 : 21.03.14 - klo:19:20 »
Mulla on oman värin kasvatus oikeastaan jo takanapäin, mutta seuraan tätä ketjua edelleen aktiivisesti.

Viimeisen kerran hiuksiani on raidoitettu vaaleammaksi maaliskuussa 2011. Kyllästyin siihen, että koko pää oli pelkkää vaaleaa raitaa ja tukka oli muutenkin kärsineen näköinen. En ole koskaan kummemmin vaihdellut väriä joitakin kokeiluja lukuun ottamatta, mutta ne iänikuiset raidat ja keinotekoinen vaaleus eivät enää tuntuneet kotoisilta. Ne jotenkin nuorensivat ja vanhensivat samanaikaisesti ja yleisefekti oli sellainen kova ja väsynyt.

Olen aina ollut erittäin low maintenance ja käsitellyn tukan kanssa tuli sellainen fiilis, että pitäisi olla aina tip top. Tykkään meikata ja laittautua, mutta enemmän tykkään siitä että meikkaamalla saa helposti luotua erilaisia vaikutelmia kuin että joka päivä olisi aivan pakko piirtää silmät päähän ja häiventää kasvojen punoitusta. Joskus tämä oma väri näyttää toki hailakalta, mutta olen yrittänyt panostaa muuhun väritykseen niin että kokonaisuus ei olisi ankea. Mustat vaatteet ja kirkkaat värit ovat siis saaneet jäädä vähemmistöön ja tilalla on useammin pehmeitä, viileitä ja murrettuja sävyjä.

Kasvatus alkoi sellaisesta vajaa leukamittaisesta polkasta ja projektin loppua kohden hiukset hipoivat hartioita. Oma väri on noin 7-asteinen vaalea, joten ne vaalennetut osat eivät mitenkään radikaalisti erottuneet muusta tukasta. Sävyero pisti kuitenkin omaan silmään, ja aikaa myöten rispaantuneet latvat rupesivat takkuuntumaan niin, että niitä sai olla jatkuvasti haromassa.Vuoden 2012 elokuussa vedettiin takaisin polkaksi, jolloin jäljelle jäi kokonaan omanvärinen, pehmeä ja kiiltävä tukka.

Ehdin projektin myötä kiintyä hieman pidempään tukkaan, joten hiukset saavat nyt kasvaa niin pitkiksi kuin hyväkuntoisina ja sileinä viitsivät. Tällä hetkellä ne ovat noin solisluumitassa ja kohtapuoliin pitäisi vaivautua tasoittamaan taas latvoja. Yritän kuitenkin häsätä hiusten kanssa mahdollisimman vähän. Shampoona käytän pääasiassa markettikamaa ja joskus Flown olut ja muna-palashampoota. Marketista ovat myös hoitsikat, lempparini just nyt on XZ:n Karpalo & kinuski.
« Viimeksi muokattu: 21.03.14 - klo:19:23 kirjoittanut rhoda »

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #751 : 21.03.14 - klo:20:17 »
^Kiva kuulla onnistuneesta projektista vaiheineen :). Kuvakin olisi mielenkiintoinen saada, itsellänikin on joku 7 tai 8 asteinen hiuksisto.

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #752 : 23.03.14 - klo:21:20 »
Täytyy taas laittaa uusia kuvia, kun tuli otettua.  :P
Jotkut ovat huomanneet, että hiustenkasvu on parantunut, kun värjääminen on jäänyt. Itse en ollut pistänyt asiaa merkille - mutta tänään otetusta kuvasta kyllä näkee ihan selvästi, että oma kasvuvauhtini on nopeutunut huomattavasti viimeisen vaalennuksen jälkeen. Omaa väriä on kasvanut paljon enemmän seitsemässä kuukaudessa, kuin värjätessä kasvua tuli kuudessa. Yhden kuukauden heitto mittauksessa ei mitenkään selitä eroa. Tässä kuva: http://aijaa.com/gaciA7

Muutama sivu taaksepäin laitoin kuvia silloisesta edistyksestä. Tuolloin tukka oli pesty Fudgen hopeashampoolla. Se selvästi tummentaa ja viilentää myös omaa kasvustoani ja saa hiukset näyttämään jotenkin likaisilta ja tunkkaisilta. Vertailukuvassa on ensin pesty tuolla hopeashampoolla, ja sitten otettu toinen kuva reilu pari viikkoa myöhemmin samassa paikassa ikkunan edessä, kun on käytetty vain tavallisia, sävyttämättömiä shampoita tuo väliaika: http://aijaa.com/mglNqS
Tässä vielä kuva puhtaasta omasta väristä luonnonvalossa: http://aijaa.com/YOyrMZ (kuvassa näkyy myös väriraja ja kellertävämpää latvustoa alakulmassa).

(Pahoittelut ettei ole pikkukuvia, en oikein osaa käyttää tuota kuvapalvelua...)
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:21:23 kirjoittanut anannas »

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #753 : 26.03.14 - klo:09:57 »
Tässä viestissä tulee olemaan raivoa, turhautumista, mutta myös iloitsemista ja ne mitä kaikki haluaa nähdä...kuvia :D

Mä ymmärrän niin hyvin mitä muutamat täällä aiemmin kirjoitteli siitä jaksaako/haluaako omaa väriään kasvatella, jos tykkäis värjätystä enemmän tai kokee sen enemmän omakseen. Musta on jo pari kertaa tuntunut tosi vahvasti siltä, etten vaan kestä enää ja haluan sinimustat hiukseni takaisin. Eli tämmöistä identiteettikriisiä hiusten kanssa, kun ne mustat ollut enemmän mua tämän yli 10 vuoden ajan. Peilistä katsoo tavallaan väärän näköinen tyyppi :D Kai sekin vaikuttaa, kun tykkään meikata kunnolla ja mitä enemmän omaa väriä tulee esille, se hävettää. Vaikka meikkaamista rakastankin siis. Moni kaveri sanonut mulle, äiti kans ja mieskin, että mä saan meikata miten meikkaan, ihan sama oonko luonnonblondi vai mustahiuksinen. Tottahan se on. Ja smokymeikki jopa näyttää hyvältä tän vaalean kanssa, tuo sitä kontrastia taas. Välillä ollut jopa tosi pahaa ahdistustakin siitä, että pitäs nyt vaan omaa kasvattaa eikä enää koskaan saa värjätä rakastamallaan mustalla värillä, joka on kauttaaltaan noin muutenkin mun lempiväri (siihen pääosin pukeudun aina).

Noh tietty nää herkistymisasiat on pyörineet mielessä enkä ole tarttunut mustaan väripurkkiin, vaikka värihyllyn edessä oon seissytkin. Mulla ei varsinaisesti allergiaa ole todettu, itse oon vaan huomannut joitakin oireita ja kun on herkkä päänahka se varmasti reagoi helposti talvella, kun kuivaa/hilseilee ja punoittaa muutenkin. Nyt huomaa, että päänahan kanssa on ollut helpompaa siis.

Summasummarum. Vaikka miten kaipaan mustaa ja se tuntuu enemmän omalta, en vielä luovuta. Kasvatan sen oman kokonaan ja ne kaipaamani pitkät, terveet hiukset ja sitten jos vieläkin ahdistaa suuresti omassa värissä, niin pitää miettiä ja ottaa selvää vaikka luonnonmukasista vaihtoehdoista värjätä luonnonblondi mustaksi. Mutta vielä en oo valmis luovuttamaan! Varmaan siksikin, kun tahdon näyttää muille kans, että musta on tähän, jääräpää oon joo ;D Ketuttaa myös tää aivan väärän sävyinen latva (ja pituudet), mutten voi vaalentaa niitä tosiaan ennen kuin oma väri on tarpeeksi pitkällä, ettei siihen vahingossakaa osu. Nyt yrittänyt eri naamioilla vaan ja toki tasaan välillä, mutten liian usein, koska kasvatan samalla. Sen huomaa, että mitä enemmän oma kasvaa, se raja hälvenee värjätyn kanssa koko aika, ei ole niin selkeä se tyvikasvu, se onneksi helpottaa.

Viime sunnuntaina tuli 4 kk täyteen ja se tuntuu ihan mahtavalta, vaikka tosi vähän se on oikeasti, mutta itselle saavutus, kun aiemminkin oon omaa yrittänyt kasvattaa ja tyssännyt pariin kuukauteen eli kyllä tää tästä! Tässä niitä kuvia, 4 kk:

Pilvisellä säällä:

Nostettuna:

Valo/varjo:

Koko hiukset (likaiset joo :/ just urheillut):

Kukaan varmaan jaksanu lukea koko sepustusta, sori ;D En saanut kuvaa auringossa, siinä oma väri on tosi vaalea ja nätti, tykkään jopa itsekin, nappaan joku kerta aurinkokuvankin :)
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Lilli

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #754 : 26.03.14 - klo:12:41 »
Chaos minä ainakin jaksoin. :) Sulla on ihanan väriset hiukset, mutta ymmärrän tuon kaipuun johonkin toiseen väriin. Mulla on ihan sama, että en uskalla mennä vielä kampaajalle kun omaa väriä on niin vähän. Pensseli lipsahtaa kuitenkin omaan väriin ja sitten monta kuukautta on menetetty muutamassa sekunnissa.  0_0 Mutta tuo oma keltaisen oranssin kukertavan ruskea vaalea ärsyttää!
2c M iii waist lengthistä taas takaisin mid backiin. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).  Oman värin kasvattaminen alkanut 09/13.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #755 : 26.03.14 - klo:16:38 »
Chaos, olisin voinut kirjoittaa saman tekstin itsekin :D Kriiseilen samasta syystä jatkuvasti, vaikka viimeisestä värjäyksestä on jo 1,5 vuotta aikaa. Mutta niin oon vaan minäkin päättänyt kasvattaa ensin pitkät kokonaan oman väriset hiukset ennen kuin harkitsen takaisin tummaksi paluuta. Vaikka tämä vaalea väri omaankin silmään näyttää hyvinä päivinä kauniilta, ei se muuta sitä tosiasiaa että oma identiteetti on vielä kiinni tummassa tukassa. Kunhan tämä kasvaa ja pääsen eroon värjätyistä latvoista, katson kuinka "pahalta" se tukka omasta mielestä näyttää. Jos en edelleenkään viihdy omassa värissäni, värjään hyvällä omallatunnolla takaisin tummaksi. Tulipahan ainakin kokeiltua, eikä tarvitse enää miettiä että miltä se oma väri tuntuisikaan :D Sinnikkäästi värjäämättömänä vielä vähintään pari vuotta siis!

Ja Chaos sulla on kaikesta huolimatta aivan upea oma väri  :l

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #756 : 26.03.14 - klo:18:03 »
Mulla tuntuu se vähäinenkin hiustenkasvu hyytyneen näin kevään kunniaksi. Jäin pidemmän kesämitan toivossa leikkuulakkoon tammikuun lopulla, ja se on pitänyt, mutta pituus ei näytä juuri muuttuneen tuolloisesta kainalomitasta yhtään. Latvojen viimeiset < 10 cm vaalennettua hiusta ovat sen verran korppua, etten jaksaisi niitä enää pitkään katsella, mutta kainalomitta tuntuu itselle ihan minimiltä, eikä lyhemmäksi tahtoisi millään mennä. Etenkin kesäisin kaipaan enemmän tukkaa. Aiemmin on koko oman värin kasvatuksen ajan tullut katkottua latvoja kuukausittain, jolloin latvat ovat saaneet edes vähän virkistystä. Nyt on aika blaah fiilis. Joutunee valitsemaan kesänysän ja hamppuhännän väliltä...
1cFii, oma väri.

Punajuuri

• Vieras
« Vastaus #757 : 26.03.14 - klo:18:50 »
^Mulla ei oo hiustenkasvu hyytynyt, mutta kevään kunniaksi latva näyttää ihan kuivahtaneelta. Siinä taitaa olla jossain vielä käsiteltyä hiusta. Paljoa ei voi olla, koska lähtökohtana oli niin lyhyet hiukset.

Taas hetkeen en oo käynyt lukemassa, mutta mielettömän hienoja vaaleita värejä täällä.  <3 Oma projekti on nyt yli kaksi vuotias. Photoshoppasin reissukuvista kaksi tukan ulkoilutuskuvaa. Toisessa kirkas sää ja toisessa vähän harmaampi. Välillä haikailen tummemman perään tai sitten selkeesti vaaleamman. Sen pahempaa kriisiä ei kuitenkaan, jotta värjäykseen lähtisin.

Poissa elly

• HAIRahtanut
« Vastaus #758 : 26.03.14 - klo:21:13 »
Onpas täällä taas ihania värejä esillä!  <3 Näitä katsellessa muistaa aina lopettaa oman värinsäkin haukkumisen, kun näkee kuinka kauniita muiden luonnolliset värit ovat.
Minäkin tässä elättelen toiveita, että kesällä tulisi massiivinen kasvupyrähdys. Alan vahvasti kehittelemään teoriaa aiheesta, että hiukseni kasvavat latvasta eivätkä juuresta.  ;D on se kumma, kun värjätessä sitä juurikasvua tuli aina liian nopeasti, mutta nyt sitä ei kerry millään vaikka kuinka toivoisi.  :D

Poissa nuhainen

• Haiven
  • *
« Vastaus #759 : 28.03.14 - klo:06:28 »
Mahtavaa, että täältä saa vertaistukea! :)

Olen vihdon saanut hennattuja pituuksia hieman vaaleammaksi ja lähemmäksi omaa väriä! Se onkin sitten vaatinut useamman huppuraidoituksen värinpoistolla ja kevytsävytteellä. Värjäykset ovat myös siinämmielessä onnistuneet, että värinpoisto ei osunut omiin hiuksiin (kevytsävytettä sinne on tosin voinut hieman mennä, mutta sitä ei kyllä erota). Tyvikasvua löytyy jotakuin 3cm ja olo on epäsiisti! Olen koittanut helpottaa tätä kriiseilyä pitämällä hiuksia kiinni ilman jakauksia tai tekemällä siksak-jakauksen.

Raidoittelen näitä pituuksia vielä kevytsävytteillä siihen saakka että ero omaan väriin ei häiritse itseäni. Koitan ottaa kuvaa, kunhan valo riittää. :)

Meca

• Vieras
« Vastaus #760 : 29.03.14 - klo:12:39 »
Moikka kaikille!

Täältä foorumilta vertaistukea jo viimeiset kaksi kuukautta hakeneena oli vihdoin tehtävä itsekin tunnus tänne.

Hiukset oon värjännyt viimeksi joulukuun puolivälin tienoilla ja eilen havahduin siihen, että omaa väriä on jo tullut sen verta esiin, että siitä näkeekin jotain muuta kuin vain sen ainaisen harmaan juurikasvun.  :l

Olisi mukava tietää jos joku osaa sanoa, että minkä asteiselta nämä meikäläisen hiukset näyttävät? Itse en oiken noista tiedä... Tässä vähän kuvia jos osaan semmosia tänne lisätä:

Oon kyllä ihan yllättänyt, miten kivuttoman tuntuisesti on tähän asti kasvattaminen mennyt vaikka värjätty hius onkin todella poikkeava luonnollisesta väristä. Kyllä tää tästä! Olisi ihanteellista kun saisi värjätyn osion vastaamaan mahdollisimman paljon omaa väriä, mutta tälle reuhkalle taitaa kyllä olla liian työläs tehtävä. Hiukset ovat nyt siis kampaajalla värjätty tällaisella voimakkaan kuparisella värillä ja juuresta vähän tummemmalla. Hiukset ovat paksut ja niitä on PALJON, mutta silti haaveilen vielä paksummasta ja hyväkuntosemmasta reuhkasta luonnollisella värillä.  ;D Vähän houkuttaisi napsasta lyhyemmäksi, jotta kasvatusprosessi tuntuisi edes vähän vähemmän toivottomalta.

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #761 : 29.03.14 - klo:13:19 »
^^ Sulla on kyllä aivan ihana oma väri! Tuollainen on minun silmääni se juuri oikea luonnollinen "karamellisävy". Minäkin arvioisin tuosta kuvasta seiska/kasia tummuuden osalta.
Jos pitkä tukka on "sun juttusi", niin omanvärinkasvatusta ei kyllä minun mielestäni auta leikkaaminen. Aika auttaa! Kun juurikasvua on vähän enemmän, niin tuo värjätty kuparikin on siinä vaiheessa aika paljon haalistunut, ja kasvattelu on rauhallisempaa ja helpompaa, ja suunnitelmia latvan varalle voi tehdä pitemmällä tähtäimellä. Kannattaa muistaa, että tässä projektissa tulevaisuuteen pitää luottaa, etenkin mahdollisina epätoivonhetkinä.  :)

Meca

• Vieras
« Vastaus #762 : 29.03.14 - klo:13:28 »
Tuohon ennan kysymykseen vastauksena, että mua motivoi eniten ehkä näin vanhemmiten yhä paheneva atooppinen iho, joka on alkanut ilmoittelemaan kyllästymisestään värjäyskertoihin.  :( Toisena syynä on näin opiskelijana ihan yksinkertaisesti raha, sillä oon todennut vaan kampaajan saavan mun hiuksiin semmoisen värin, mihin oon aidosti ollut tyytyväinen. Lisäksi semmoinen vähän luonnollisempi lookki on alkanut yhä enemmän viehättämään. Haluan piiiiiitkät ja hyväkuntoiset hiukset! Nää asiat koitan pitää mielessä, etten sorru takaisin värjäyskierteeseen heti näin alussa.  ;)

Sehän tässä onkin vaikeaa, kun määrittelen itseni niin punapääksi ja pidän tuota värjättyä väriä niin ihanana. Ja sitten sieltä puskee tuommoinen oma väri, joka ei ole oikein vaalea, mutta ei tummakaan.  ;D Pitää pysyä tiukkana! Ja kyllä pitkät hiukset on se oma juttu, joten tuskin uskallan kamalasti tästä lyhentää. Vähän haaveilen, että vuoden päästä näyttäisi, että mulla olisi joku hyvinkin cool liukuvärjäyssetti päässä kuparisine latvoineen.  ::)

Poissa bubbs

• Tukkaguru
« Vastaus #763 : 29.03.14 - klo:17:15 »
Mulle tuli kuluneella viikolla peiliin katsoessa ensimmäistä kertaa olo, että tämä projektihan etenee! :T Toiselta puolelta päätä (siltä, jolla jakauskin on) oma väri ulottuu jo kulmakarvoihin. Tuo oma näyttää ihanalta ja sen valoaheijastavuus on ihan mahtavaa, mutta tästä latvojen keltaoranssisuudesta en tahdo päästä yli millään, varsinkaan nyt, kun aurinko on palannut korostamaan sitä. Joudun käydä ehkä kesämmällä ottamassa latvaan jotain vaaleita balayage-raitoja, vaaleammasta latvuksesta saisi sitten helpommin hopeashampoilla ym. tuota keltaisuutta taitettua pois.

qira

• Vieras
« Vastaus #764 : 02.04.14 - klo:09:25 »

Oman värin kasvatteluu takana sellaset 10½kk. Väri vaihtelee älyttömästi riippuen valaistuksesta, kuvakulmasta jne. Nuoki molemmat kuvat on otettu samassa paikkaa mutta parin minuutin välein ja vähä eri kulmasta. Viimeks päässä ollu väri oli tosi oranssinpunanen mutta onneks haalistunu tosi paljon vaikkaki vielä tuota värii ihan kiitettävästi on.