Kirjoittaja Aihe: Oma väri takaisin  (Luettu 707115 kertaa)

Poissa Ginia

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Oma väri takaisin
« Vastaus #960 : 29.07.14 - klo:10:53 »
Bisnes on bisnestä.
Siksi kaiken maailman lääkeyhtiöt lobbaavat lääkäreitä että saadaan lisää lääkkeitä ja rokotteita kaupaksi.

Samalla lailla varmasti hiusalanammattilaisia lobataan, hiusväriteollisuus on iso bisnes ja jos kaikki lopettavat yhtäkkiä värjäämisen ja hupsista ei enää tarvita niin paljon erilaisia värejä, shampoita, hoitoaineita ym.
Kyseessä on siis vain ja pelkästään raha. Tässä ei ole kysymys siltä mikä näyttää oikeasti kauniilta tai mikä on terveellistä ja hyväksi.

Ja luultavasti suomalaiset värjäävät eniten maailmassa koska meille on iskostettu tuo "maantienharmaa" loistavasti tajuntaan-
eli olemme hyvä myyntimaa hiusväriteollisuudelle, eivät kai he halua hyvää bisnesaluetta menettää.
On siis lisättävä maantienharmaa-propagandaa  ;D

edit: ja musta on törkeää ja  epäeettistä tuo hiusvärien buffaaminen varsinkin kun nykyään useat saavat niistä pahoja reaktioita ja sen takia "joutuvat" siirtymään luonnollisimpiin ratkaisuihin.
Tässä tuskin nimittäin puhuvat edes kasviväreistä kun värjäystä ajattelevat kesto -ja kevytvärjäystä.

« Viimeksi muokattu: 29.07.14 - klo:11:41 kirjoittanut Ginia »

Poissa rhoda

• HAIRahtanut
  • rhubarb, rhubarb, scientific rhubarb
« Vastaus #961 : 29.07.14 - klo:11:14 »
Täytyy munkin älähtää noista kommenteista. Eritoten tuo väittämä ihon kalpeudesta omaa väriä vasten. Ei pidä paikkaansa. Jos vaikka joskus oma väri tylsistyttäisikin, niin kasvojen sävy on ainakin tasaisempi ja heleämpi kuin blondatun tukan kanssa. Myös meikkaus on helpompaa. Poikkeuksia tietysti on koska olemme erisävyisiä, mutta on kyllä epäammattimaista syyttää luonnollista hiusväriä ihon kalvakkuudesta.

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #962 : 29.07.14 - klo:12:27 »
^ Nimenomaan, jos iho näyttää ei-toivotun "kalpealta", kyse on todennäköisemmin ennemmin epäpukevasta vaateväristä tai vääränvärisestä/-tyylisestä meikistä, kuin siitä ettäkö oma luonnollinen hiustenväri olisi kalpeuden aiheuttaja... Muutenkin minusta on jotenkin outoa ampua kärpästä tykillä; siis jos on kalpea kasvoiltaan, niin on omasta mielestäni helpompi vähän meikata kuin joutua värjäyskierteeseen hiusten kanssa (ja silti meikata)? Tai jos tukka on luonnontilassa tekstuuriltaan omaan makuun vääränlainen, niin ottaa sitten jonkinlaisen rakennekäsittelyn eikä värikäsittelyä?  Oikeaan vaivaan oikea ratkaisu.  ;)
Tietysti, koska värit ovat toistensa kanssa vuorovaikutuksessa, niin jokin oma vaatelempiväri voi olla helpompi sovittaa ihonsävyyn värjäämällä myös tukka, jos kyseinen väri ei oikein muuten istu luonnon valitsemaan väripalettiin - mutta mihinkään täydelliseen harmoniaan en usko näin päästävän ilman jatkuvaa kamppailua juuri oikean vivahteen kanssa. Eipä se toisaalta kaikille ole ihan niin justiinsa. Minusta oma väri on kätevä ja paras juuri siksi, että en jaksa olla kokoajan taistelussa omien värieni kanssa.
« Viimeksi muokattu: 29.07.14 - klo:13:52 kirjoittanut anannas »

Poissa naturalhair

• Haiven
  • *
« Vastaus #963 : 29.07.14 - klo:13:41 »
Oliviassa oli juttu hiuksista ja yksi osa oman hiusvärin kasvattamisesta. Alan asiantuntijoiden suhde oli sangen negatiivinen asiaan, liekö syynä se että voi tulee leivän päälle sitten juurikin niistä värjäämisistä, eli ei kannata syödä omaa työtään. Kuitenkin seuraavia lainauksia kolmen ihmisen mielipiteistä alaotsikolla "Kannattaako oma väri kasvattaa takaisin": "Ei yleensä. Harvalla meistä on kaunis pohjaväri.", "Oma väri on usein ideana kiva, mutta käytännössä tunkkainen.", "Jos oma väri on kaunis, vastaus on kyllä, meillä suomalaisilla väri on usein asfaltin sävyinen ja se saa kasvot näyttämään kalpealta".

Jotenkin kummallista, mielestäni tämä ketju on nimenomaan osoitus siitä, että kyllä suomalaisilla on monipuolinen kirjo eri sävyisiä hiuksia ja asfaltin värinen tukka on yleensä vain juurikasvuna voimakkaamman sävyn rinnalla sellainen, mutta isommalla matkalla sen sävy puhkeaa kukkaan. Itse voisin kyllä vähän sävyttää tummemmaksi, mutta koen silti että oma väri on aika nätti ja kaukana harmaasta, vaikka siltä joskus väriä vasten näyttikin..

Satuin itsekkin lukemaan saman Olivia lehden jutun. Kyllä ihmetytti samat kommentit suomalaisten hiusten väristä. Ainakin oma hiusvärini on kaukana asfaltin harmaasta. Kylläpäs tykkäävät yleistää, mutta varmasti tekevät sen oman leipänsä tähden. Tai sitten ovat oikeasti sitä mieltä.  :P

Poissa Lauramainen

• HAIRahtanut
« Vastaus #964 : 29.07.14 - klo:13:56 »
Ja minusta ainakin tuntuu, että todella moni suomalainen värjää liian tummalla, eli mustalla tai mustanruskealla tukkaa ja se saa ihon näyttämään entistä kalpeammalta, koska emme ole luonnostamme mitään kamalan ruskeita täällä pohjolassa. Tällöin mielestäni on lähes välttämätöntä meikata hieman näkyvämmin, etteivät omat kasvonpiirteet vaikuta niin hailakalta.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #965 : 29.07.14 - klo:17:14 »
Mua jaksaa kyllä aina rassata se kalpeudenkin kammoaminen ylipäätään. Puolet elämästäni karmeasta ruusufinnistä kärsineenä suurin ihanteeni olisi saada oma tasaisen vaalea (varmastikin useimpien mielestä kalpea) iho takaisin. En ihannoi vaaleaa ihoa sen enempää kuin muitakaan sävyjä, mutta minusta se ei ole myöskään yhtään muita tylsempikään. Oma hiustenväri vailla juurikasvua ja terve, tasavärinen iho - enpä juuri sen parempaa keksi. Sillä, onko hiustenväri harmahtava ja onko iho kalpea, ei ole minusta juuri mitään merkitystä asiassa.

Ja se perinteinen tummanvaalea hiusväri ei minustakaan todellakaan tee ihosta kalpeamman näköistä, vaan nimenomaan räikeät ja keinotekoiset hiusvärit tekevät, kuten myös liian voimakkaan väriset vaatteet. Juurikasvu ja väärää "lämpöastetta" oleva sävy taas tekevät ihon helposti likaisen ja sairaan näköiseksi, mikä on ainakin minusta paljon pahempaa kuin mahdollinen värittömyys. Itse olen ollut kaikkea kirkkaanvaaleasta tummanviolettiin, ja ihonsävy näyttää mielestäni selvästi parhaalta oman tummanvaalean kanssa.

Värittömästä naamavärkistä saa parhaiten eloisamman ehostuksella ja pukeutumalla sävyihin, jotka sopivat ihon lämpimyyteen ja tummuusasteeseen. Jos vaatteissa olisi ympäri vuoden saatavilla pehmeitä sävyjä niiden mustien ja kirkkaanpunaisten talvitakkien sijaan, ja jos meikeissä suosittaisiin vähän enemmän murrettuja ja luonnollisempia sävyjä, niin luulen että moni olisi paljon tyytyväisempi luonnollisten piirteidensä kanssa.
1cFii, oma väri.

Poissa bubbs

• Tukkaguru
« Vastaus #966 : 29.07.14 - klo:17:45 »
Mä olen myös huomannut tähän omaan väriin siirtymisessä tulleen nimenomaan lisää sävyjä kasvoihin. Itse en pidä sitä mitenkään positiivisena asiana, tykkäsin vähän tummemman tukan kanssa siitä lumikkiefektistä, mikä kalpean ihon kanssa muodostui. Tämän tummanvaalean kanssa tuntuu, että kaikki punoitus näkyy kasvoissa todella herkästi, ja ylipäänsä ihon sävyily korostuu. Pärjään toki tämän asian kanssa, mutta ihmeelliseltä kuulostaa tuo oletus, että luontainen väri tekisi kalpeaksi. Värikkäätkin meikit kyllä näyttävät tällä taustalla mielestäni upeilta, esimerkiksi kirkkaanpunaiset huulipunat, ja koen, että mustat vaattet sopivat mulle nyt paremmin kuin koskaan.

Kampaajat varmasti säikkyvät vallitsevaa luonnollisen hiusvärin trendiä, harva kai sitä elantoa pelkillä leikkauksilla tekee, ja kommentoivat siksi luontaisvärejä kärkkäästi. Ymmärrän sinänsä, mitä tuolla tunkkaisuudella on haettu, näkeehän niitä hoitamattomia ja laittamattomia, velttona ja ohuina roikkuvia luomuhiuksia aina välillä siinäkin muodossa, etteivät ne nyt varsinaisesti ihan säihkyviltä ja ihastuttavilta näytä. Toisaalta vastaava tukka värjättynä ei mielestäni ole yhtään sen parempi, erityisesti, jos siellä värjäyksen tyvessä on vielä todistusaineistoa siitä, että värjäysväli on taas vähän venähtänyt. Mun kampaajani oli onneksi tosi kannustava, kun otin raitoja latvaan ja sanoin kasvattavani omaa väriä, ja kehui, että tältä pohjalta on nyt varmasti hyvä kasvatella.

Saako olla inspiraatiokuvia? En tietysti voi vannoa, ettäkö näissä missään ei värejä olisi käytetty, mutta sävyt taitavat olla suomalaisille aika tyypillisiä luontaisesti. Mielestäni ei mitään valjua tai tunkkaista yhdessäkään

Poissa Lauramainen

• HAIRahtanut
« Vastaus #967 : 29.07.14 - klo:17:52 »
Joo en tietenkään tarkoittanut että kalpea on yhtä kuin ruma. ;D Mutta kyllä te kaikki tiedätte sen, kun liian musta hiusväri saa jonkun kasvot näyttämään vähän piirteettömiltä ja kalvakoilta, varsinkin jos on kokonaan ilman meikkiä. Onhan maailmassa luonnostaan kalpeita ja mustatukkaisia, mutta aina kun väri on liikaa ristiriidassa omien sävyjen kanssa, on kasvojenkin väritys omituinen. Menee melkein hiusinhokkeihin, mutta juurikin kaikki nämä kananpersekampauksen omistavat, jolla on mustaa ja tummanpunaista, sitten perus suomalaisväritys kasvoilla eikä meikkiä + yleensä vaatteissa mustaa. Toki tyyli ja makuasioita, mutta harvemmin sopii monille.. Edes sillon kn on leikitty solkulla ja itseruskettavilla.

Poissa Cecilia

• HAIRahtanut
« Vastaus #968 : 29.07.14 - klo:18:21 »
Mielestäni on kyllä huonoa journalismia ottaa tuollaista aihetta kommentoimaan ihmisiä, joiden elinkeino on käytännössä riippuvainen hiusten massavärjäämisestä. Vähän sama kuin se, että maidon terveellisyyttä kommentoisi meijerin omistaja - väkisinkin kommentteihin liittyy jonkinlaista puolueellisuutta.

Minunkin kampaajani on aikoinaan kommentoinut omaa väriäni villasukanharmaaksi. Nyt kun oma väri on koko päässä, niin tämä on kyllä maantiestä ja asvaltista todella kaukana, vaikka itse sanonkin. Kertoo muuten jotain sekin, että ulkomaisissa lehdissä ja blogeissa näkee tuota suomalaisen maantienharmaata, mutta ei sitä sävyä koskaan harmaaksi noissa piireissä kutsuta.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #969 : 29.07.14 - klo:18:31 »
^^ Olen ihan samaa mieltä, enkä tarkoittanut, että sinä olisit tuollaista meinannut! Tuli vain noista kampaajien kommenteista mieleen, miten julkisuudessa usein vihjaillaan, että tavanomainen suomalainen ihonsävy olisi melkeinpä aina jotenkin sairaan näköinen ja sitä pitäisi peitellä. Olenkin miettinyt, että onko päivetyksen ihannointi osasyynä siihen, että Suomeen jätetään monien meikkivoiteiden kohdalla tuomatta vaalein sävy. Kyllähän täällä kuitenkin suurella joukolla varsin vaalea iho on. Olen vähän järkytyksellä ihmetellyt juttuja siitä, että jotkut kosmetiikkamyyjät yhä tyrkyttävät oikeaa ihonsävyä tummempaa meikkivoidetta, jotta ei näyttäisi kalpealta... Tulee lähinnä mieleen teinivuosien ekat meikkivoiteet ja oranssit leukarajat.  0_0

^^^ Eka ja vika kuva ovat kyllä kovasti mieleen! Tuon vikan kuvan tyyli on juuri se, minkä olen kokenut oman värin kanssa (ja omaan naamaan) miellyttävimmäksi: minimalistinen ja luonnollinen silmämeikki (=ruskea maskara), pehmeän punainen mattahuulipuna, kevyesti persikkaista poskipunaa ja siistityt, oman väriset kulmat.
1cFii, oma väri.

Poissa rhoda

• HAIRahtanut
  • rhubarb, rhubarb, scientific rhubarb
« Vastaus #970 : 29.07.14 - klo:19:16 »
Muotoilitte asian paljon osuvammin kuin minä osasin. :) Nimenomaan täällä suositaan kovia ja tummia värejä ja räikeitä asuja, jolloin meikkiä väkisinkin tulee käytettyä enemmän. Eikä siinä mitään, jos siitä tykkää. Se hailakkuusefekti tumman värjätyn tukan kanssa vaan ei vastaa todellisuutta, joten oli hassua että haastateltava kiinnitti huomiota just siihen.

Olen myös samaa mieltä kuin Cecilia, eli toimitukselta outo veto haastatella asiassa selkeästi puolueellisia henkilöitä ja jättää asia siihen. Eihän hiusten värjäys se ainoa asia ole, jossa kampaaja tarvitaan... eihän? :P

Poissa Taistelukonna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #971 : 29.07.14 - klo:20:33 »
Joku täällä taisi sanoa oman väristen hiusten pörröisyydestä, jonka tunnistin itsellänikin. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että nehän totta tosiaan ovat lyhyitä, uusia hiuksia!  :o Mahtaakohan mulle kasvaa takaisin se lapsuuden ajan paksu tukka?? Pliis, tahtoo  :l :D

Ehkä hieman off-topic: Aurinko on nyt hieman vaalentanut mun päällihiuksia, joten aattelin kokeilla kahvilla tummemmaksi sävyttämistä lähiaikoina. Hieman epäilyttää kyllä miten vaalennetut latvat ottaa vastaan. Oletteko ajatelleet teettää kotitekoisia/luonnonmukaisia sävytyksiä omalle värille ja jos olette, niin millasia?

Ja tuota Olivian artikkelia ja kauneusihanteita on mun mielestä niin hyvin kommentoitu täällä, että vaikeeta lisätä muuta  :)
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #972 : 29.07.14 - klo:21:36 »
Mun oma värini näyttää nyt todella paljon kivammalta kun se on koko tukassa, vaikkakin lyhyessä. Entisen haalistuneen hennapunaisen latvan kanssa oma väri näytti jotenkin läpikuultavalta ja epäsiistiltä. Ei yllätä yhtään, se pitkä, selkeä juurikasvu ei ehkä ole se kaikkein kaunein piirre tukassa.
Olen tykännyt tästä lyhyestäkin, mutta nyt kiinnostaisi sitten taas nähdä oma väri pitkässä tukassa, pitkästä aikaa. ;D Todella tyypillistä mulle olla jatkuvasti muutostilassa tukan kanssa... Kasvatellaan sitten. Kahden vuoden päästä ollaan jo pitkälti yli lapojen alareunan.

Miehellä on kauniisti kultainen tummanvaalea (oma väri), miltei puoleen selkään ulottuva ja osin korkkiruuveille kihartuva tukka. Se saa olla mun tukkaidolini kasvattelussa. ;D Oma tukka ei kiharru, vaikka taipuisuutta onkin mystisesti ilmestynyt. Vertailtiin hiusten väriä yksi ilta ja kylppärin valoissa katsellessa meillä on hyvin samansävyinen tukka, mun värini vaan on tummempi ja syvempi. Kultaan vivahtavia ollaan kuitenkin.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Salamanteri

• HAIRahtanut
  • 2b/2c/3a M ii
« Vastaus #973 : 30.07.14 - klo:03:40 »

Laitetaanpas pitkästä aikaa kuvaa. Ensimmäinen kuva on otettu sisällä ilman salamaa luonnonvalossa melko lähellä ikkunaa, toinen kuva auringonpaisteessa. Oma väri on ollut jo kolmisen vuotta muistaakseni eikä värjäyshimoa kyllä ole ollut. Luonnonkihara voi paremmin käsittelemättömänä ja oma väri on jenkeissä vietetyn kesän aikana saanut uusia ulottuvuuksia kun aurinko on päässyt tuota pintaa vaalentamaan. Olen tämän ennenkin jo kirjoittanut tänne, mutta tosiaan meikäläinenkin luuli omistavansa vaaleanharmaan "villasukan", mutta eipä tämä ole harmaata nähnytkään. Tietysti likaisena sisävalossa näyttää usein viileämmältä  ja tummemmalta kuin esim. tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa, mutta ei silti harmaalta.

Pitää vielä kommentoida tuohon Oliviassa olleeseen tekstiin, itse olen parturi-kampaaja ja tuen kyllä sataprosenttisesti värjäämättömyyttä. Totta on, että värjäysasiakkaat tuovat niitä isompia tuloja, mutta minulle on tärkeämpää asiakkaan hyvinvointi ja se, että tuntee olonsa kotoisaksi oli hiustenväri mikä tahansa. Itse en halua värjätä omia hiuksiani, koska pidän omasta väristäni ja en halua kuormittaa kehoani yhtään enempää mitä työssä jo väistämättä tapahtuu. Siksi en myöskään koskaan yrittäisi painostaa ketään värjäämään hiuksiaan enkä varsinkaan päästäiai suustani minkäänlaisia villasukkakommentteja, häpeän ammattikuntani puolesta että jotkut kollegat noin tylyttävät maksavia asiakkaita! Jokaisella on oikeus haluta minkälaiset hiukset tuntuvat parhailta eikä kampaajalla ole oikeutta alkaa jeesustelemaan ja sanomaan kenen oma väri on pukeva ja kenen ei. Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokaiselle ihmiselle sopii parhaiten se mikä on syntymässä suotu, mutta ymmärrän toki myös niitä jotka tahtovat muutosta. Enpä tiedä montaa kampaajaa jotka eivät omia hiuksiaan värjää, meikäläinen on tällainen luonnonoikku :D

Suuret tsempitykset kaikille omaa väriä kasvattaville, toivottavasti lohduttaa että Suomesta löytyy ainakin yksi parturi-kampaaja joka ei morkkaa ketään oman värin kasvattajaa ja jolta saa aina tarvittaessa henkistä tukea! :)
Luonnonkihara 7-8-asteinen käsittelemätön hiuksisto, kasvatus käynnissä. Nyt lyhyt polkka, tavoitteena solisluumitta. Pääasiassa käytössä luonnonkosmetiikkaa.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #974 : 30.07.14 - klo:07:07 »
Ehkä hieman off-topic: Aurinko on nyt hieman vaalentanut mun päällihiuksia, joten aattelin kokeilla kahvilla tummemmaksi sävyttämistä lähiaikoina.

Mä olen joskus kokeillut kahvilla värjätä blondattuja pituuksia. Mulla vaan ei silloinen pituus riittänyt lilluttamaan hiuksia missään kahvivadissa, joten pensselöin vain vahvaa kahvia hiuksiin. Tulos oli ihan nolla. :P Kokeilemisen arvoista kylläkin, ei tuolla ainakaan mitään hirveää saa aikaan.
Cogito ergo doleo.