Olen pitänyt hardcore-kasvattajana jonkinlaista kirjanpitoa hiusteni kasvusta. Mittaan kerran kuukaudessa. Olin myös reilun vuoden kokonaan leikkaamatta, joten mitään ei "mennyt hukkaan". Halusin nimittäin maksimaalisesti pituutta mahdollisimman nopeasti ja siksi tuo leikkauslakko joka jatkuu vieläkin jonkin aikaa. Haaroittuneita tai muuten vaurioituneilta näyttäviä latvoja kun en edelleenkään löydä yhtään. Ilmeisesti käsittelemätön hius kestää normaalit rasitukset paremmin kuin se entinen kestovärjätty kuontaloni.
Yllätyin silti kun mittasin joulukuun lopussa ja vähensin siitä vuoden takaisin lukeman. Hiukset olivat kasvaneet tasan vuodessa nimittäin 21 cm.

Ohhoh, sanon itsekin. En olettanut kuitenkaan kakkosella alkavaa lukemaa. Kuukausikirjanpito taas paljastaa, että välillä tulee noin sentti kuussa, jos sattuu olemaan pidempään jossain taudissa ei kasva välttämättä oikeastaan yhtään, satunnaisesti kasvaa jopa yli 2 cm kuukaudessa.
(Lisäsin toisena päivänä myös 20.1.2013 otetun kuvatodisteen, jossa mulla on tukka auki ja siinä hiukan löysän letin jättämiä laineita:)

Kesällä lähti tilapäisesti enemmän hiuksia harjatessa. Muuten hiuspohja ja hiukset voivat silloinkin hyvin, ei kutinaa, punoitusta, hilseilyä tms. Palautin MSM-jauheen pitkän tauon jälkeen uudestaan eväisiini (0,5-1 tl aamuisin tuorekehun kanssa) ja hiustenlähtö loppui melkein kuin seinään. Nykyisellään irtoaa päivittäin ilahduttavasti vain 5-10 hiustan harjatessa, mikä on myös itsestäni tosi vähän. Olen sanonut muutaman kerran aikaisemminkin, että ainakin mun kohdallani syömisillä näkyy olevan tosi iso merkitys siihen paljonko hiuksia lähtee. Kasvunopeuteen vähemmän, joskin kasvu vaikuttaisi hiukan nopeutuneen sen jälkeen kun aloin viime maaliskuussa syödä päivittäin chlorella-levää, kolloidisia mineraaleja ja muutamia muita superfoodeja. Mä kun en ole muuten kovin hyvä syömään yleensäkään koska ruokahalua ei ole mulle syntymälahjaksi suotu. Täytyy olla siksi tarkempi siitä että syön sitten asiaa enkä tyhjää energiaa. Omalla kohdallani on siksi ilmeisesti hyötyä lisäravinteista. Ennen laskin tukan kasvavan vähän alle 20 cm vuodessa mutta leikkasin kyllä silloin useamman sentin vuodessa, joten en voi olla varma. Tiedän olevani varmaan aika onnekas kun letti venyy noinkin nopsaan tahtiin. Ehkä on sitten hyvät karvageenit.

Oletin että BSL tulisi täyteen vasta tänä vuonna, mutta se tuli ja meni jo viime vuoden puolella. Tämän vuoden loppupuolella ollaan varmaan vyötäröllä. Ja nyt, BSL+ mitassa, pystyn taas tekemään kotioloihin nopeasti kiepautettavan puikkonutturan (lazy wrap, löytyy tuolla nimellä hakien Youtubesta jos kiinnostaa) ja se myös pysyy tukevasti. Kaipasinkin sitä pitkään

Pysyihän se jo syksyllä noin tunnin ajan ennen kuin löystyi ja hajosi, mutta nyt se pysyy taas vaikka koko päivän. 70 cm näkyy olevan mulla siihen vaadittu pituus. Toki latvat ovat nykyisin hiukan fairy tale -mallia joten sekin auttaa. Tasapaksu tupsu ei välttämättä pysyisi vielä kurissa samalla tavalla. Kuvatodiste tästäkin:

Näin se on nähtävä että olen sielultani pitkätukkainen. Hartiapituisina hiukset lähinnä ahdistivat kun katsoin peiliin. Hyvä että ne kasvoivat nopeasti eikä alle 2-vuotiaan tytön äitinä ollut loppujen lopuksi hirveästi aikaa tuijotella peilistä niiden kasvua. Toki pari vuotta sitten toteutettu iso leikkaus häntäluusta hartioille oli sen tilapäisen ahdistuksen arvoista, koska halusin oikeasti värjätystä tummanruskeasta eroon eikä siihen oikein ollut muuta itselleni järkevältä tuntuvaa keinoa kuin leikata kerralla yli puoli metriä. Päätös tuntuu edelleen oikealta ja hyvää vauhtiahan tässä edetään kohti sitä leikkausta edeltänyttä pituutta. Siellä ollaan varmaan parin vuoden kuluttua ja vaikkei oltaisikaan, nautin jo tästä nykytilanteesta.