Tein vesilasitestin hiuksille ja mun pitää sanoa että tulos yllätti! Hius ei uppoa ollenkaan, joten mun hius onkin sitten low porosity. Tämä ihmetyttää, koska mun hius on ollut aina kova imemään kaikki hoitoaineet, värit ja öjyt mitä päähäni pistän.
Artikkelin mukaan nyt pitäisi "Try using lighter hair products with humectants". En ole ihan varma mitä tämä tarkoittaa. Koitin lukea linkin takaa humectaaneista, mutta vaikka mun englanti on ihan ok, ei homma oikein auennut minulle. Humektaaneja tuntuvat olevan aineet vähän laidasta laitaan.
Yhdessä kohdin myös mainittiin, että humektaanit aiheuttavat kosteassa ilmassa sen, että hius imee itseensä liikaa kostetta, hius turpoaa ja menettää muotonsa -> fizzy hair. Ja että tämä ongelma on suurempi nimenomaan niillä, joiden hius on high porosity. Vesilasitestin mukaan minun hius on low porosity (kohta tunti lasissa, ei ole uponnut minnekään), mutta hiukankin kosteutta ja mun hiuspesä muuttuu röllitukaksi. Ja tuon mukaan mun pitäisi käyttää vielä enemmän humektaaneja?

Jokin ei nyt täsmää.
Edit: mun hius on nyt lionnut vesilasissa yön yli, eikä ole vajonnut. Näytti kyllä siltä että pintajännitys pitää sitä paikoillaan, joten tökin sitä vähän sormella. Pintajännitys rikkoutui ja hius vajosi hieman, joskaan ei uponnut. En taida oikein uskoa tähän testiin